راهنمای خریدکنسول بازی

کدام کنسول بازی برای شما مناسب است؟

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

ما در این سایت کنسول‌های PS5 ، Xbox Series X و Nintendo Switch را به دقت بررسی نموده‌ایم و به شما کمک می‌کنیم تا بهترین کنسول را با توجه به سلیقه و شرایطتان انتخاب کنید. با توجه به اینکه بحث کنسول‌های بازی در حال حاضر بسیار داغ است، زمان مناسبی برای تهیه PS5 ، Xbox Series X یا Nintendo Switch به شمار می‌رود. اما ممکن است این انتخاب برای برخی افراد که اطلاعات زیادی درباره هیچ‌کدام از این کنسول‌ها ندارند، دلهره‌آور باشد. و با توجه به اینکه PS5 ، Xbox Series X و Nintendo Switch سه سیستم بسیار متفاوت هستند، با سه مجموعه بازی بسیار گوناگون و به طور بالقوه، سه قیمت بسیار مختلف، بهتر است قبل از خرید حتما به خوبی تحقیقات خود را انجام داده و درباره هر یک از آن‌ها بیشتر بدانید.

در این مقاله قصد داریم یک قدم به عقب برداشته و یک نقطه شروع آسان و قابل هضم برای خریداران تازه کار ایجاد کنیم. البته که در این مقاله به بررسی‌های فنی و مقایسه مشخصات نخواهیم پرداخت. در عوض می‌خواهیم تا حد امکان نقاط قوت و ضعف هر کنسول و همچنین بازی‌هایی را که می‌توانید روی هر یک از آن‌ها اجرا کنید را به طور روشن و شفاف بیان کنیم.

اگر هم اکنون آماده خرید یک کنسول بازی هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا بدانید کدام یک برای شما مناسب است. البته این مطلب برای اینکه بدانید آینده کدامیک روشن‌تر است نیز مفید خواهد بود.

Xbox X از برند Microsoft

مشاهده این محصول در دیجی کالا

  • نگاه کلی

Xbox Series X مایکروسافت قوی‌ترین کنسول موجود در بازار حال حاضر است که پردازنده قوی‌تر و فضای ذخیره سازی بیشتری نسبت به PS5 یا Switch دارد. Xbox سری X در ظاهر از یک مستطیل بزرگ مشکل تشکیل شده که در قسمت جلوی آن یک درایو دیسک وجود دارد و در قسمت پشت آن پورت‌های مختلفی تعبیه شده است.  Xbox Series X همچنین بخشی از اکوسیستم بزرگ Xbox به شمار می‌رود که به کاربران امکان می‌دهد پیشرفت خود را ذخیره کرده و از هر کجا که بازی را قطع کرده‌اند، دوباره به آن بازگردند. صرف نظر از اینکه ادامه بازی روی Xbox Series X ، Xbox One ، رایانه شخصی یا برنامه تلفن هوشمند باشد.

  • مزایا

از آنجایی که این محصول قوی‌ترین کنسول از بین این سه گزینه است، Xbox Series X را می‌توان بهترین دستگاه برای بازی‌های محبوب چند پلتفرمی مانند Call of Duty و Assassin’s Creed دانست. سری‌های انحصاری مایکروسافت، مانند Halo ، Gears و Forza، نیز مدتی جزو بهترین کنسول‌های چند نفره محسوب می‌شدند. اما از طرفی استودیوهای مایکروسافت مانند Bethesda و Obsidian به این معنی است که طرفداران بازی‌های تک نفره نیز فراموش نشده‌اند و می‌توانند به راحتی از محصولات مایکروسافت لذت ببرند. Xbox Series X با هر سه کنسول سازگاری فوق‌العاده‌ای دارد و به کاربران اجازه می‌دهد تقریباً همه عناوین Xbox One و همچنین بسیاری از بازی‌های Xbox 360 و Xbox اصلی را تجربه کنند.

شاید بزرگترین نقطه قوت خرید Xbox Series X این باشد که می‌توانید از مزایای کامل Xbox Game Pass استفاده کنید. با برخورداری از این سیستم می‌توانید بازی را در هر جایی که باشید ادامه دهید. در حالی که برای استفاده از این ویژگی لازم نیست حتما Xbox Series X داشته باشید، بازی کردن با رزولوشن ۴K و ۶۰ فریم در ثانیه خود گویای این امر است.

  • معایب

با وجود اینکه مایکروسافت سری بازی‌های زیادی دارد، هنوز هیچ یک از آن‌ها به طور انحصاری در Xbox Series X رونمایی نشده‌اند. ما در حال حاضر باید بین بازی‌های Halo ، Gears و Forza انتخاب کنیم، در حالی که RPG های بزرگ مانند Starfield و Avowed هنوز ماه‌ها یا سال‌ها تا انحصاری شدن فاصله دارند.

علاوه بر این‌، یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت Xbox Series X یعنی اکوسیستم چند پلتفرمی آن، به این معنی است که برای تجربه بهترین بازی‌ها نیازی به خرید کنسول ندارید. بنابراین از نظر تئوری می‌توانید با استفاده از اشتراک ماهانه Xbox Game Pass Ultimate یا تجربه بهتر در رایانه‌های گیمینگ قدرتمند، تجربه مشابهی را برای خود رقم بزنید. به عنوان نکته آخر توجه کنید که Xbox Series X فاقد پورت USB-C است، که باعث می‌شود نتوان از این کنسول در آینده آنطور که باید و شاید استفاده کرد. البته ممکن است این نکته برایتان اهمیت خاصی نداشته باشد.

Nintendo Switch و Nintendo Switch OLED

مشاهده این محصول در دیجی کالا

  • نگاه کلی

نینتندو سوییچ یک کنسول کوچک و سبک وزن و خلاقانه است و یک دستگاه کنسول دستی  تمام عیار به شمار می‌آید. همان‌طور که از نامش مشخص است، می‌توانید از Switch به دو طریق استفاده کنید: آن را یک نفره و توی دستانتان بگیرید و یا بازی را روی صفحه نمایش شش اینچی رنگارنگ انجام دهید و یا با تلویزیون سنتی به کنترلر متصل شوید.

Nintendo Switch OLED که نسخه جدیدتر این کنسول‌ها است، در تاریخ ۸ اکتبر رونمایی شد و به نسبت مدل قبلی صفحه نمایش OLED 7 اینچی بزرگ‌تر، پایه قابل تنظیم عریض‌تر ، پایه با درگاه LAN سیمی، ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره سازی و صدای پیشرفته‌ای دارد. قابل ذکر است که مدل Nintendo Switch Lite داک ندارد، اما گزینه‌ای مقرون به صرفه برای کسانی که نمی‌خواهند در تلویزیون بازی کنند، به شمار می‌آید.

کنسول‌های Switch با وجود اینکه از برند Nintendo هستند، گزینه‌هایی مناسب برای کودکان محسوب می‌شوند. زیرا می‌توان در آن‌ها از بازی‌هایی همچون Mario, Pokémon  و The Legend of Zelda لذت برد. همچنین با وجود طیف گسترده‌ای از بازی‌های هیجان‌انگیز و خلاقانه، برای بزرگسالان هم یکی از بهترین کنسول‌های بازار است.  به علاوه در این کنسول می‌توان از بازی‌های مستقلی از Doom گرفته تا The Witcher 3: Wild Hunt نیز لذت برد.

  • مزایا

این نکته که بتوان در هر زمان و مکانی از بازی‌ها لذت برد یکی از نقاط قوت کنسول‌های دستی Switch به شمار می‌آید. این کنسول‌ها را می‌توان در منزل، حین رفت و آمد، هنگام مسافرت و غیره استفاده کرد. این ایده خلاقانه قطعا چیزی است که می‌تواند این کنسول را از سایر کنسول‌های بازار متمایز کند. در بسیاری مواقع نمی‌توان به تبلیغات اعتماد کرد اما Switch همانقدری که Nintendo در تبلیغ‌هایش می‌گوید، بی نقص و عالی است. اگر آن را به داک وصل کنید، بازی در تلوزیون به نمایش در‌ می‌آید و با جدا کردن آن می‌توانید از کنسول دستی خود استفاده کنید. این نکته برای خانه‌هایی که فقط یک تلوزیون دارند، مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که سوییچ بازی‌های باورنکردنی‌ای از جمله بهترین‌ بازی دهه یعنی The Legend of Zelda: Breath of the Wild را میزبانی می‌کند.

  • معایب

Switch قدیمی‌ترین کنسول از میان این سه گزینه‌ای است که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم و این یعنی از قدرت کمتری نیز دارد. البته منظور فقط این نیست که در Switch اجزای قدیمی‌تری به کار برده شده، بلکه اصلا طراحی شده تا دستگاه رده پایین‌تری باشد. بر خلاف وعده‌های ۴K  و ۶۰ فریم بر ثانیه گنسول‌های PS5 و Xbox Series X، سوئیچ در حالت دستی کیفیتی معادل ۷۲۰p داشته و هنگام اتصال به تلویزیون یا کیفیتی حدود ۱۰۸۰p مواجه می‌شوید. اکثر بازی‌ها در این کنسول با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند. این نکته ممکن است تنها یک اختلاف ظاهری و زیبایی شناختی برای بسیاری از افراد باشد، اما اگر تلوزیون UHD دارید، تفاوت اساسی‌ای در تجربه بازی شما به وجود خواهد آورد.

همین نکته، مسائل دیگری را نیز مطرح می‌کند. در حال حاضر چهار سال از رونمایی از Switch می‌گذرد و هنوز جانشینی برای ۴K ارائه نداده است. در حالی که پاییز امسال Switch OLED روانه بازار می‌شود و می‌توانید آن را خریداری کنید، این کنسول همچنان صفحه نمایش ۱۰۸۰p و اجزای مشابه با سوئیچ اصلی را داشته و به روز رسانی خاصی در آن انجام نگرافته است. اگر هم اکنون تصمیم دارید Switch بخرید به این نکته توجه کنید که ممکن است سال آینده مجبور شوید آن را عوض کنید. اگر این کار را انجام ندهید احتمالا بسیاری از بازی‌های مستقل را از دست خواهید داد. زیرا این گونه بازی‌ها مشکل می‌توانند با سخت‌افزارهای قدیمی کار کنند.

PlayStation 5 از برند سونی

مشاهده این محصول در دیجی کالا

  • نگاه کلی

سری پنجم PlayStation های سونی یعنی PS5 در بسیاری از زمینه‌ها غول دنیای گیمینگ به شمار می‌آید. این دستگاه شبیه یک حجم نامقارن دو رنگ است همین طراحی آن را هر چه بیشتر به فضای گیمینگ نزدیک می‌کند. اما گذشته از ظاهر پر زرق و برقش، PS5 دقیقا برای بازی ساخته شده، این محصول نه تنها میزبان تعدادی از بازی‌های انحصاری باورنکردنی سونی، مانند Ratchet & Clank: Rift Apart و Spider-Man: Miles Morales است، بلکه به دلیل سازگاری عالی با گیم‌های قبلی، دستگاهی فوق‌العاده برای تجربه بازی‌های PS4  نیز هست. در حالی که PS5 به اندازه Xbox Series X قدرتمند نیست، اما می‌تواند با آن به رقابت بپردازد و حافظه  SSD عظیم ۸۲۵ گیگابایتی آن یکی از سریع‌ترین‌های موجود در بازار کنونی است.

  • مزایا

علاوه بر اینکه این کنسول یک دستگاه قدرتمند همه جانبه است، PS5 دو ویژگی برجسته دارد. اول اینکه به به سری‌های اختصاصی سونی دسترسی داشته و در درجه دوم، دارای کنترلر DualSense خلاقانه و جدیدی است. سونی دارای حقوق انحصاری برای انتشار بازی‌ها در فرانچایزهای Ratchet & Clank ، God of War ، Horizon ، The Last of Us ، Spider-Man ، Demon’s Souls و Gran Turismo و بسیاری از بازی‌های دیگر است. در طول نسل گذشته، این بازی‌ها به طور معمول به دلیل طراحی بازی فوق‌العاده و ارزش تولید عالی، در صدر لیست “بهترین‌ها” قرار گرفته‌اند.

همچنین باید به کنترلر DualSense نیز توجه ویژه‌ای داشت، زیرا این دسته از برخی از خلاقانه‌ترین و ظریف‌ترین ابزارهای موجود در بازار استفاده می‌کند. DualSense به جای ارتعاشات ساده، می‌تواند احساسات متفاوتی را برای قدم‌ها، جمع آوری ارز و حتی جابجایی انواع مختلف موانع ایجاد کند. علاوه بر همه این‌ها محرک‌های تطبیقی این کنترلر نیز می‌توانند مقاوم شده و در طی بازی‌ها سطحی از واقعی بودن را در همه چیز از شلیک تفنگ ساچمه‌ای تا پرتاب تار در اطراف شهر نیویورک اضافه کنند.

  • معایب

علاوه بر اینکه خرید PS5 در حال حاضر سخت است، از بسیاری جهات نیز کنسول بازی قدیمی و سنتی‌ای محسوب می‌شود. مثلا شما می‌توانید Switch را به راحتی با خود همه جا ببرید و یا بازی‌های Xbox را تقریبا در همه تلوزیون‌ها پخش کنید. در حالی که PS5 به تلویزیون یا با رایانه شخصی یا صفحه نمایش تلفن هوشمند شما در یک شبکه محلی، محدود می‌شود. حتی در آن زمان نیز باید امیدوار بود که کار کردن با کنترلر بی‌سیم برایتان موفقیت‌آمیز باشد. همچنین تعداد محدودی از برنامه‌های آن توانایی استریم کردن دارند و هیچ یک از خدمات اشتراک آن مانند آن چیزی که در Xbox Game Pass می‌بینیم، یکپارچه نیست.

همچنین نمی‌توان این واقعیت که PS5 یک کنسول بزرگ، حجیم و سنگین بوده که قرار دادن آن در جاهای مختلف با مشکل مواجه است، را نیز نادیده گرفت. و در نهایت افزودن فضای اضافی برای ذخیره سازی داخلی در حال حاضر امکان پذیر نیست و در صورت وجود نیاز به تلاش بیشتری خواهد داشت.

رایانه‌های گیمینگ، تلفن‌های هوشمند و سایر کنسول‌ها

بدیهی است که ما قصد نداریم بگوییم PS5 ، Xbox Series X و Nintendo Switch تنها کنسول‌های بازار هستند و حتما باید از بین این سه گزینه یکی را انتخاب کنید. بلکه می‌توان با یک گوشی هوشمند و یا یک کامپیوتر گیمینگ بهترین گیم‌های حال حاضر دنیا را بازی کرد. Xbox One و PS4 نیز کنسول‌های قابل قبولی هستند اما جهان وسیعی از بازی‌های خوب و کنسول‌های مقرون به صرفه وجود دارند و کافی است به آن‌ها توجه شود.

همه چیزهایی که در این مقاله به آن پرداختیم، گزینه‌های خوبی هستند و بسته به آنچه از یک سیستم بازی توقع دارید، باید تصمیم‌گیری و انتخاب کنید. با این حال در حال حاضر، PS5 ، Xbox Series X و Nintendo Switch برجسته‌ترین کنسول‌های بازار هستند و در واقع دروازه ورود به دنیال سرگرمی به شمار می‌آیند. اگر به یک چیز قدرتمند برای بازی به منظوری خاص (مانند کامپیوتر گیمینگ) و یا یک گزینه مقرون به صرفه (مانند گوشی هوشمند) نیاز ندارید، بهترین کار این است که تجربه گیمینگ خود را از یکی از کنسول‌های بازی آغار کنید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار