نقدوبررسی لوازم جانبی دیجیتال

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : یک ارتباط همه چیز تمام!

با پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن زندگی روزمره، احساس نیاز به اینترنت ثابت بیش از پیش به چشم می‌آمد. هزینه‌های بالای اینترنت دیتا در کنار حجم محدود آن‌ را می‌توان از جمله دلایلی دانست که امروزه در هر مکان قادر به مشاهده یک مودم اینترنت ثابت یا به عبارتی مودم ADSL هستیم. کمپانی TP-Link که همواره از پیشتازان تولید سخت افزار و تجهیزات شبکه بوده است در زمینه تولید مودم‌های ADSL/VDSL نیز بیکار ننشسته و محصولات متنوعی را در این زمینه تولید و روانه بازار کرده است. مودم TP-LINK Archer VR600 را می‌توان از پرطرفدارترین محصولات این کمپانی دانست که در بین کاربران ایرانی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پشتیبانی از 4 پورت Lan) RJ-45) در کنار توانایی اشتراک اینترنت بی‌سیم (Wireless) و پشتیبانی از پورت USB جهت استفاده از دانگل‌‌های اینترنت مختلف سبب شده تا مودم TP-LINK Archer VR600 به یک محصول همه چیز تمام تبدیل شود. در ادامه‌یِ نقد و بررسی همه جانبه مودم تی پی لینک Archer VR600، با ما همراه باشید.

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : معرفی اجمالی

شاید امروزه کمتر کسی باشد که با کمپانی نام آشنای چینی یعنی تی پی لینک (TP-Link) آشنایی نداشته باشد. کمپانی TP-Link در سال 1996 پایه گذاری شد و پس از گذشت کمتر از 25 سال توانست به سومین برند برتر تولیدکننده تجهیزات شبکه تبدیل شود. مودم TP-LINK Archer VR600 یکی از محبوب ترین محصولات این شرکت بوده که در این نقد سعی شده به نحو احسن مورد بررسی قرار گیرد. پشتیبانی از تمامی اینترنت‌های ارائه شده در کشور ایران را می‌توان مهم ترین دلیل فروش بالای این محصول در کشور ما دانست. مودم تی پی لینک  Archer VR600 از کلاس‌های ارتباطی ADSL، VDSL و اینترنت خطوط فیبر نوری به طور تمام و کمال پشتیبانی می‌کند. کیفیت بالای ارتباط در کنار سیگنال‌های قوی این مودم سبب شده تا شاهد هیچ گونه قطعی اینترنتِ ناشی از مودم نباشیم. پشتیبانی ازفرکانس کاری 5 مگاهرتز در کنار پورت WAN نیز بخشی دیگر از ویژگی‌های کاربردی این مودم بوده؛ که در ادامه به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است.

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : طراحی ظاهری

از آنجایی که برای دریافت سیگنال بهتر، مودم باید در محلی در میان خانه باشد؛ طراحی آن دارای اهمیت است. مودم TP-LINK Archer VR600 در ابعادی معادل 216x164x37 میلی متر طراحی شده و تنها با رنگ مشکی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. در نمای روبه‌رو شاهد طراحی شبکه‌ای به کار رفته در مودم تی پی لینک Archer VR600 هستیم؛ که به شدت مستعد جذب گرد و غبار است. چراغ‌های اعلان (Notification) نیز در همین قسمت و به صورت عمودی قرار گرفته‌اند. در سمت چپ مودم TP-LINK Archer VR600، شاهد کلیه کلیدهای عملگر مودم هستیم که رابط کاربری دستگاه را تشکیل می‌دهند. کلیدها به ترتیب عبارتند از :

  • کلید روشن/خاموش مودم
  • کلید Reset که به علت اهمیت بالای آن و جلوگیری از لمس اتفاقی به صورت داخلی طراحی شده و برای فشردن آن باید از سوزن استفاده کنید.
  • کلید WPS که به کلید اتصال سریع معروف است ولی از نظر امنیتی اصلا قابل تایید نیست و پیشنهاد می‌شود که همواره خاموش باشد.
  • و در نهایت کلید روشن/خاموش ارتباط WiFi، که به واسطه آن می‌توان اتصال بی‌سیم را متصل و یا قطع کرد.

مودم TP-LINK Archer VR600 به 3 آنتن خارجی مجهز شده که سبب می‌شود قدرت ارسال سیگنال بسیار بالایی داشته باشد و کاربر از نظر قدرت سیگنال هیچگاه دچار مشکل نخواهد شد. لازم به ذکر است که آنتن‌های مودم TP-LINK Archer VR600 از قابلیت تعویض برخوردار هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تعویض و یا جدا نمایید.

در قسمت پشتی این مودم نیز پورت‌های دستگاه قرار گرفته که در ادامه به طور کامل راجع به آن‌ها توضیح خواهیم داد.

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : ویژگی‌های سخت افزاری و ارتباطی

مهم ترین مسئله برای کاربران حرفه‌ای شامل سخت افزار و توانایی‌های ارتباطی مودم می‌باشد. همان طور که در ابتدا اشاره کردیم؛ مودم TP-LINK Archer VR600 یک مودم عادی نیست و در حقیقت یک مودم روتر است که ما برای راحتی بیشتر، از همان اصطلاح عامیانه مودم برای اشاره به آن استفاده می‌کنیم. در ابتدا بهتر است بدانید که مودم تی پی لینک Archer VR600 از کلاس‌های ارتباطی ADSL2، ADSL2+، VDSL، VDSL2 و اینترنت فیبرنوری با کلاس‌های FTTN، FTTB، FTTP و FTTH پشتیبانی می‌کند. اگر از کلاس‌های ارتباطی اطلاعی ندارید مشکلی نیست؛ چراکه به زبان ساده این مودم از کلیه ارتباطات اینترنتی موجود در ایران اعم از اینترنت ADSL و اینترنت فیبر نوری پشتیبانی خواهد کرد.

این مودم تی پی لینک علاوه بر فرکانس 2.4 گیگاهرتز، از فرکانس 5 گیگاهرتز نیز پشتیبانی می‌کند که سرعت انتقال برای فرکانس 2.4 گیگاهرتز برابر با 300 مگابایت بر ثانیه بوده و این مقدار در فرکانس 5 گیگاهرتز به 1300 مگابایت بر ثانیه افزایش می‌یابد.

در رابطه با ارتباط وایفای (WiFi) مودم TP-LINK Archer VR600، نکته خاصی مشاهده نمی‌شود و کمپانی TP-link به استفاده از امکانات همیشگی بسنده کرده است.

نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : پورت‌های کاربردی

قسمت پشتی مودم TP-LINK Archer VR600 محل قرارگیری کلیه پورت‌های ورودی و خروجی این محصول است. فارغ از ارتباطات وایرلس، کلیه روابط مودم TP-LINK Archer VR600 با شبکه مجاورش از طریق این پورت‌ها صورت خواهد گرفت. پورت‌های به کار رفته در مودم تی پی لینک Archer VR600 به ترتیب از چپ به راست عبارتند از :

پورت RJ-11 یا DSL : این پورت، ارتباط مودم با شبکه خارجی (ارائه دهنده اینترنت) را مهیا می‌سازد. پس از خرید و فعالسازی طرح اینترنتی خود، با اتصال مودم TP-LINK Archer VR600 به ورودی تلفن و گاها اتصالات ماهواره‌ای می‌توانید به منبع داده متصل شده و از ارتباط اینترنتی برخوردار شوید.

پورت USB 2.0 : پورت USB کاربردهای گوناگونی در هنگام اتصال به مودم خواهد داشت، که ما در پایین به سه مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • آپدیت و به روزرسانی منوی BIOS و محیط نرم افزاری مودم
  • اشتراک فایل‌های موجود بر روی فلش USB با شبکه محلی
  • اتصال دانگل اینترنت دیتا و به اشتراک گذاری آن از طریق ارتباط بی‌سیم (Wireless)

پورت‌های RJ-45 یا LAN : در قسمت پشتی مودم TP-LINK Archer VR600 با 4 پورت LAN روبه‌رو هستیم که ارتباطات مودم با شبکه محلی (Local) را فراهم می‌سازند. ساده ترین مثال استفاده از پورت LAN، استفاده از این پورت به منظور اشتراک اینترنت با سیستم‌های رومیزی و یا دستگاه‌های کارتخوان می‌باشد. نکته‌ای که در این بخش حائز اهمیت است؛ این است که پورت آخر همان پورت WAN به کار رفته در مودم تی پی لینک Archer VR600 می‌باشد که به صورت مشترک در کنار سایر پورت‌های LAN قرار گرفته است.

ورودی نیرو یا Power : همان طور که مشخص است؛ این پورت وظیفه تامین انرژی مصرفی مودم TP-LINK Archer VR600 را بر عهده دارد. آداپتور مورد استفاده برای این مودم از نوع 12V/2A می‌باشد.

نتیجه نهایی :

مودم TP-LINK Archer VR600 را می‌توان یکی از بهترین مودم‌روترهای موجود در بازار دانست که از کلیه کلاس‌های ارتباطی موجود در ایران همچون ADSL، VDSL و همچنین اینترنت فیبر نوری پشتیبانی می‌کند. قیمت مودم تی پی لینک Archer VR600 در کنار ویژگی‌هایی همچون طراحی زیبا، پشتیبانی از فرکانس 5 گیگاهرتز و همچنین دارا بودن پورت WAN سبب شده تا این مودم از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار باشد. اگر به دنبال انتخاب یک مودم سریع، با کیفیت و بروز هستید؛ خرید مودم TP-LINK Archer VR600 می‌تواند بهترین انتخاب برای جای گرفتن در سبد خرید شما باشد.

نقاط قوت : 

  • پشتیبانی از اینترنت فیبر نوری و اینترنت VDSL
  • پشتیبانی از فرکانس 5 گیگاهرتز
  • برخورداری از آنتن‌های قابل تعویض
  • بهره مندی از پورت WAN

نقاط ضعف :

  • طراحی نامناسب
  • مشترک بودن پورت WAN با LAN

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار