نقدوبررسی انواع لپ تاپ

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus K542UF | مالتی‌مدیا با کیفیت و کارآمد!

یکی از سری لپ‌تاپ‌های محبوب شرکت ایسوس (Asus) سری VivoBook است. علاوه بر سیستم سخت‌افزاری قدرتمند و متنوع این سری لپ‌تاپ، ظاهر شیک و زیبا و همچنین قیمت مناسب از ویژگی‌های کلیدی آن‌ها هستند. در ادامه این مطلب می خواهیم به نقد و بررسی لپ تاپ Asus K542UF بپردازیم و ویژگی های سخت افزاری آن را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

یکی از لپ‌تاپ‌های این خانواده که ایسوس در آن از سیستم سخت‌افزاری کارآمدی استفاده کرده است، مدل K542UF است. لپ‌تاپ ایسوس K542UF با صفحه‌نمایش 15.6 اینچی مشابه سایر لپ‌تاپ‌های این شرکت طراحی شده است. استفاده از پلاستیک فشرده در ساخت لپ‌تاپ باعث شده وزن آن برای جابه‌جایی بسیار مناسب باشد. برش‌ها و الگوی طراحی پنل پشت صفحه‌نمایش لپ‌تاپ یادآور لپ‌تاپ‌های فلزی است و در مرکز آن هم لوگو Asus به‌چشم می‌خورد. ابعاد جمع‌و‌جور لپ‌تاپ و ضخامت کم بدنه از دیگر ویژگی‌های ظاهری لپ‌تاپ Asus K542UF هستند. علاوه بر ظاهر این لپ‌تاپ سیستم سخت‌افزاری بسیار مناسبی در رده کاربری خود دارد. استفاده از پردازنده نسل هشتم Intel Core i5 و Intel Core i7 با محدوده سرعت به‌ترتیب 1.6 تا 3.4 گیگاهرتز و 1.8 گیگاهرتز تا 4.0 گیگاهرتز، لپ‌تاپ را برای انجام کارهای ساده روزانه و حتی حرفه‌ای آماده کرده است. در کنار این پردازنده از کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA GeFoce 130MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده شده است. حافظه رم 8 و 12 گیگابایتی از نوع DDR4 و یک هارد دیسک 1 ترابایتی ترکیب سیستم سخت‌افزاری لپ‌تاپ K542UF را کامل می‌کنند.

سیستم سخت‌افزاری لپ‌تاپ برای انجام کارهای روازانه و کارهای حرفه‌ای‌تری مانند طراحی گرافیک، برنامه‌نویسی، نقشه‌کشی و… کاملا مناسب است. اما یکی از ویژگی‌های اصلی لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا مربوط به صفحه‌نمایش آن‌ها است. ایسوس در لپ‌تاپ K542UF خود از صفحه‌نمایش با کیفیتی استفاده کرده است. صحفه‌نمایش با کیفیت Full HD با رزولوشن 1920×1080 به‌همراه روکش مات برای این لپ‌تاپ درنظر گرفته شده است. استفاده از روکش مات بر روی صفحه‌نمایش و همچنین مجهز کردن صفحه‌نمایش به پشتیبانی 4 حالت ویژه نمایش تصویر از دیگر ویژگی‌های این لپ‌تاپ مالتی‌مدیا است.

در مجموع با خرید لپ‌تاپ ایسوس K542UF که مدل مخصوص منطقه خاورمیانه سری بین‌المللی سری VivoBook 15 X542 است، می‌توانید به یک لپ‌تاپ با کیفیت و کارآمد در رده لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا دسترسی داشته باشید.

طراحی و کیفیت ساخت Asus K542UF

کیفیت ساخت و کیفیت کلی لپ‌تاپ‌های شرکت ایسوس در طول سال‌های فعالیت این شرکت، بارها ثابت شده است و می‌توان با خیال راحت به همه مدل‌های ارائه شده توسط این شرکت اعتماد کرد. سری VivoBook این شرکت هم یک سری ویژه به‌حساب می‌آیند و ایسوس تمرکز زیادی روی آن‌ها دارد. از همین رو در طراحی سری لپ‌تاپ‌های K542 خود از بهترین قطعات استفاده کرده است تا استحکام و دوام فیزیکی لپ‌تاپ بسیار بالا باشد. لپ‌تاپ ایسوس K542UF از پلاستیک فشرده ساخته شده است اما بدنه آن مخصوصا پنل پشتی صفحه‌نمایش، مشابه لپ‌تاپ‌های فلزی طراحی شده است.

لپ‌تاپ K542UF شرکت ایسوس ابعاد جمع‌و‌جوری داشته و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را همه‌جا همراه خود داشته باشید. این لپ‌تاپ مالتی مدیا 15.6 اینچی ابعادی معادل 23.2 × 251 × 380 میلی‌متر داشته و تنها 2.3 کیلوگرم وزن دارد. برای یک لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش 15.6 اینچی، وزن کمتر از 2.5 کیلوگرم مناسب است. از همین رو می‌توانید با خرید لپ‌تاپ ایسوس K542UF با قیمت مناسب، آن را همه‌جا در کیف و کوله همراه خود داشته باشید.

صفحه‌نمایش

همانند لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی که به سیستم سخت‌افزاری قدرتمند خود شناخته می‌شوند، لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا هم صفحه‌نمایش با ویژگی‌های برجسته‌ای دارند. ایسوس در سری لپ‌تاپ K542 خود از سه مدل صفحه‌نمایش مختلف استفاده کرده است. دو مدل صفحه‌نمایش با کیفیت HD و رزولوشن 1366×768 که یکی از آن‌ها روکش مات (Anti-Glare) و دیگری صفحه‌نمایشی براق (Glare) دارد. علاوه بر این دو مدل از صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و رزولوشن 1920×1080 هم بر روی لپ‌تاپ مدل K542UF استفاده شده است. پنل صفحه‌نمایش همه مدل‌های لپ‌تاپ از نوع TFT است. استفاده از روکش مات بر روی صفحه‌نمایش 15.6 اینچی لپ‌‌تاپ باعث شده با خیال راحت بتوانید با لپ‌تاپ در محیط‌هایی با شرایط نوری قوی هم کار کنید زیرا صفحه‌نمایش نوری را منعکس نخواهد کرد.

علاوه بر ویژگی‌های سخت‌افزاری صفحه‌نمایش لپ‌تاپ K542UF شرکت ایسوس، یک سری ویژگی‌های نرم‌افزاری هم برای تجربه بهتر در این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده‌اند. علاوه بر حالت نمایش اصلی به‌صورت عادی، سه حالت ویژه هم مورد استفاده قرار گرفته است. حالت اول که برای مراقبت از چشم در نظر گرفته شده است، Eye Care نام دارد. با فعال کردن این حالت، نور ملایم قرمز رنگی به‌ رنگ سفید صفحه اضافه می‌شود و مخصوصا برای خواندن متون در نور کم می‌تواند بسیار برای شما کاربردی باشد. حالت بعدی Vivid نام دارد. در این حالت ویژه که برای تماشا فیلم و عکس در نظر گرفته شده است، نورها با غلظت بیشتری نمایش داده می‌شوند. در پایان، حالت دستی (Manual) هم برای تنظیمات صفحه‌نمایش در اختیار شما قرار گرفته است و می‌توانید هر تغییراتی را که خواستید بر روی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ ایسوس K542UF ایجاد کنید. در بالای صفحه‌نمایش هم یک وب‌کم (Webcam) با کیفیت VGA قرار گرفته که می‌توانید از آن برای برقراری تماس تصویری استفاده کنید.

کیبورد

کیبورد لپ‌تاپ ایسوس K542UF از نوع جزیره‌ای است. همه کلیدهای لپ‌تاپ یک سطح پایین‌تر از قسمت استراحت‌گاه دست قرار گرفته‌اند تا تجربه تایپ راحت‌تری داشته باشید. کلیدهای این صفحه کلید به‌ نور پس‌زمینه مجهز نشده‌اند اما در مجموع اندازه بزرگ و فاصله استاندارد آن‌ها از یک دیگر، تایپ کردن با لپ‌تاپ را راحت کرده است. همچنین بر روی این کیبورد از کلیدهای مربوط به ماشین‌حساب (قسمت مربوط به اعداد) هم استفاده شده است. در قسمت استراحت‌گاه دست، تاچ‌پد (Touch Pad) بزرگ و یک‌تکه این لپ‌‌تاپ قرار گرفته است. علاوه بر پشیبانی از فرمان‌های چندلمسی، در برخی مدل‌ها ایسوس از حسگر اثر انگشت بر روی تاچ‌پد استفاده کرده است. با استفاده از این حسگر اثر انگشت که با ویندوز 10 هم سازگار است، می‌توانید صفحه ورود ویندوز را بدون وارد کردن رمز عبور باز کنید. در مجموع تاچ‌پد لپ‌تاپ Asus K542UF می‌تواند جایگزین خوبی برای ماوس در انجام کارهای ساده و روزانه شما باشد.

پورت‌ها و بلندگو

ایسوس با وجود ابعاد جمع‌و‌جور لپ‌تاپ K542UF خود، از پورت‌ها و اتصالات کاملی استفاده کرده است. جدا از پورت‌ها، بر روی این لپ‌‌تاپ از درایو نوری DVD-RW هم استفاده شده است. بر روی لبه‌های کناری این لپ‌تاپ از دو پورت USB 3.0، یک پورت USB 2.0، یک پورت USB Type-C، خروجی تصویر HDMI و VGA، کارت‌خوان SD، ورودی کابل LAN و جک 3.5 میلیمتری هدفون استفاده شده است. با دیدن پورت‌های قرار گرفته بر روی این لپ‌‌تاپ، می‌توان ایسوس را در این بخش تحسین کرد. هر پورت کاربردی که شما به آن نیاز دارید، بر روی لپ‌تاپ K542UF قرار گرفته است و احتیاجی به هیچ کابل و مبدل نخواهید داشت.

همانند قسمت پورت‌ها، بلندگوهای لپ‌تاپ K542UF هم شما را از اسپیکر اضافی و هدفون می‌تواند بی‌نیاز کند. در این لپ‌تاپ در دو بلندگوی داخلی با توان 1.5 وات استفاده شده است. این بلندگوها به‌فناوری اختصاصی ایسوس یعنی SonicMaster مجهز شده‌اند و کیفیت و شفافیت صدا بسیار خوبی دارند. در کنار این ویژگی‌های سخت‌افزاری، لپ‌تاپ ایسوس K542UF حالت‌های ویژه‌ای را برای پخش صدا در نظر گرفته است. بلندگوهای لپ‌تاپ برای پخش صدا در حالت‌های بازی، موسیقی و فیلم بهینه شده‌اند.

سخت‌افزار، حافظه و باتری

در سری لپ‌تاپ K542 ایسوس از کانفیگ‌های سخت‌افزاری متنوعی استفاده کرده است. در این لپ‌تاپ از پردازنده‌های نسل هفتم و هشتم اینتل استفاده شده تا همه نوع نیاز را برطرف کند. پردازنده‌های Intel Core i3، Intel Core i5 و Intel Core i7 وظیفه پردازش اطلاعات را در این سری لپ‌تاپ بر عهده دارند. در کنار این پردازنده از کارت‌ گرافیک‌های مختلفی نیز استفاده شده است. NVIDIA GeForce 930MX بر روی پردازنده‌های نسل هفتم اینتل، استفاده شده بود. در لپ‌تاپ ایسوس K542UF شاهد پردازنده نسل هشتم Intel Core i5 با سرعت پردازنده 1.6 گیگاهرتز هستیم. سرعت این پردازنده چهار هسته‌ای در هنگام انجام پردازش‌های سنگین در حالت توربو (Turbo Boost) به 3.4 گیگاهرتز می‌رسد. در کانفیگ دیگر این لپ‌تاپ با پردازنده نسل هشتم Intel Core i7 هم با محدوده سرعت 1.8 گیگاهرتز تا 4.0 گیگاهرتز در حالت توربو استفاده شده است.

در نسل جدید لپ‌تاپ K542UF که از پردازنده نسل هشتم اینتل استفاده شده است، شاهد نسل جدید کارت گرافیک‌های شرکت NVIDIA هم هستیم. بر روی این کانفیگ از کارت گرافیک NVIDIA GeForce 130MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده شده است. در کنار پردازنده و کارت گرافیک، از حافظه رم (RAM) با ظرفیت‌های متفاوت استفاده شده است. حافظه رم 8 گیگابایتی و 12 گیگابایتی بر روی هر دو مدل پردازنده Intel Core i5 و Intel Core i7 این لپ‌تاپ قرار گرفته است. لازم به‌ذکر است که می‌توانید حافظه رم مدل 8 گیگابایتی را تا 12 گیگابایت از نوع DDR4 و حافظه رم مدل 12 گیگابایتی را تا 16 گیگابایت افزایش دهید. بر روی این سری لپ‌تاپ از خانواده VivoBook از دو مدل هارد دیسک 500 گیگابایتی و 1 ترابایتی استفاده شده است. هارد دیسک لپ‌تاپ مدل K542UF از نوع 1 ترابایتی است و فضای ذخیره‌سازی خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

باتری لپ‌تاپ ایسوس K542UF یک باتری از نوع لیتیوم‌-پلیمر با ظرفیت 38 وات‌ساعت است. این باتری 2 سلولی تا 5 ساعت شارژدهی را تضمین می‌کند که برای این لپ‌‌تاپ در این رده کاربری بسیار مناسب است. علاوه بر شارژدهی مناسب باتری، یک ویژگی بسیار خوب دیگر نیز باتری لپ‌تاپ K542UF دارد و آن هم پشتیبانی از فناوری شارژ سریع (Fast Charge) است. با به‌کارگیری این قابلیت بر روی لپ‌تاپ، باتری تنها در مدت 49 دقیقه، 60 درصد شارژ می‌شود. از همین رو با توجه به شارژدهی بسیار خوب باتری و شارژ سریع، با خیال راحت در کوتاه‌ترین زمان لپ‌تاپ را شارژ کرده و آن را خارج از خانه همراه خود بدون شارژر داشته باشید و با آن کار کنید.

در مجموع لپ‌تاپ Asus K542UF از سری VivoBook یک لپ‌تاپ با کیفیت و کارآمد است. از سخت‌افزار و ویژگی‌های جدید بر روی آن استفاده شده است. قیمت لپ‌تاپ K542UF با توجه به بروز بودن قطعات سخت‌افزاری آن مناسب است و شما با خرید ایسوس K542UF می‌توانید به یک لپ‌تاپ کارآمد برای انجام کلیه کارهای روزانه و نیمه‌حرفه‌ای خود دسترسی داشته باشید.

جمع‌بندی

لپ‌تاپ Asus K542UF یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا جذاب با ویژگی‌های مثبت بسیار است. ایسوس بر روی این لپ‌تاپ از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل استفاده کرده است. همچنین نسل جدید کارت گرافیک NVIDIA هم وظیفه پردازش اطلاعات تصویری را بر روی K542UF بر عهده دارد. استفاده از حافظه رم  8 و 12 گیگابایتی و هارد دیسک 1 ترابایتی از دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری این لپ‌تاپ است. برای یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا، صفحه‌نمایش اهمیت ویژه‌ای دارد. لپ‌تاپ از صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و روکش مات بهره‌مند است و همچنین ایسوس از حالت‌های ویژه‌ای برای نمایش تصویر در آن استفاده کرده است. در مجموع با خرید لپ‌تاپ ایسوس K542UF با قیمت مناسب، به یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا با کیفیت و کارآمد دسترسی خواهید داشت.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و وزن مناسب بدنه
  • صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و روکش مات
  • استفاده از پردازنده نسل هشتم اینتل
  • سخت‌افزار کارآمد
  • شارژدهی خوب باتری

نکات منفی

  • وب‌کم VGA

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار