نقدو بررسی انواع موبایل

مشخصات و بررسی گوشی سامسونگ Samsung Galaxy S21 Ultra

گوشی هوشمند Galaxy S21 Ultra یک دوربین عالی با سوپر زومی باکیفیت دارد که درست و دقیق کار می‌کند. همچنین از قلم فوق‌العاده سامسونگ یعنی S Pen پشتیبانی می‌کند و در واقع می‌توان گفت تعیین کننده استاندارد و کیفیت گوشی‌های هوشمند اندرویدی در سال ۲۰۲۱ است.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و بدنه محکم
  • کیفیت عالی در زوم ۱۰ برابری
  • مجهز به باند C نسل بعدی و اتصال Wi-Fi 6E

نقاط ضعف

  •  وزن سنگین

گوشی هوشمند Galaxy S21 Ultra در واقع هر آن چیزی است که Galaxy S20 Ultra باید می‌بود. این گوشی در صدد آن بوده که تمام کم و کاستی‌های تلفن قبلی سامسونگ را جبران کند و خوشبختانه موفقیت‌هایی را هم به دست آورده است.  این گوشی یک دوربین سوپر زوم قوی و با کیفیت، صفحه نمایشی عالی و شبکه‌های اینترنتی نسل آینده را دارد. Galaxy S21 Ultra استاندارد و کیفیت گوشی‌های هوشمند اندرویدی در سال ۲۰۲۱ را تعیین می‌کند و دوربین سوپر زوم آن شما را وادار می‌کند تا جهان اطراف خود را جور دیگری نگاه کنید.

اکنون که آن را با گوشی‌هایی همچون Apple iPhone 12 Pro Max، OnePlus 9 Pro و گوشی دیگر همین برند یعنی Note 20 Ultra مقایسه کرده‌ایم می‌توان گفت بدون شک S21 Ultra بهترین بوده و انتخاب سردبیران ما به شمار می‌آید.

بهترین گوشی از سری Galaxy S

سامسونگ سه مدل در سری گلکسی S پرچم‌دار ۲۰۲۱ خود دارد که شامل S21 کوچک، S21 Plus متوسط و S21 Ultra بزرگ است. همه آنها پردازنده و مودم اصلی یکسانی دارند. S21 و S21 Plus به غیر از اندازه، در صفحه نمایش و باتری مشابه هستند. اما S21 Ultra دارای چند ویژگی دیگر یعنی دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی، دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی، زوم اپتیکال ۱۰ برابری، پشتیبانی از قلم S ، Wi-Fi 6E و موقعیت یابی جهت UWB است.

طراحی زیبا با دوربین‌های باورنکردنی

بدنه S21 Ultra ساختار محکم‌تر و با دوام‌تری نسبت به S20 Ultra دارد و دستگاهی که ما با آن آزمایش‌ها را انجام دادیم یک گوشی مشکی رنگ مات بود که بر خلاف مدل قبلی، جای اثر انگشت و لکه به راحتی روی آن نمی‌ماند. این گوشی با ابعادی معادل ۱۶٫۵ در ۷٫۵ در ۰٫۸ سانتی متر، کمی کوتاه‌تر از S20 Ultra بوده و از iPhone 12 Pro Max باریک‌تر و بلندتر است. همچنین با وزنی حدود ۲۲۹ گرم یک گوشی سنگین محسوب می‌شود. حتی سنگین‌تر از Galaxy S20 Ultra 220 گرمی ،iPhone 12 Pro Max 227 گرمی و Samsung Note 20 Ultra 208 گرمی.

 

پنل پشتی S21 Ultra مات بوده و به همین دلیل لغزندگی کمتری دارد و از پنل پشتی براق S20 جذاب‌تر است.

بزرگترین و بهترین تفاوت طراحی این گوشی با S20، ماژول دوربین یکپارچه شده آن است. دوربین‌ها در این مدل به جای یک برجستگی بزرگ، در گوشه گوشی جمع شده‌اند و دیگر لبه‌های تیزی ندارد که مدام به جیب شما گیر کند.

این تلفن دارای درجه IP68 برای مقاومت در برابر آب است و در طیف وسیعی از رنگ‌های بسیار سنگین (برخی از رنگ‌ها فقط در صورتی موجود هستند که آن‌ها را مستقیم از سامسونگ خریداری کنید) همچون مشکی، قهوه‌ای، خاکستری، سرمه‌ای و نقره‌ای موجود است. اگر به دنبال رنگ‌های قرمز، رزگلد و یا صورتی و بنفش هستید باید به سراغ گوشی‌های دیگر و یا نسخه کوچک‌تر این گوشی بروید.

هنگام خرید می‌توان از میان ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه با ۱۲ گیگابایت رم یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه با ۱۶ گیگابایت رم انتخاب کرد. در این گوشی اسلات حافظه microSD وجود ندارد و متاسفانه به طور کلی اسلات‌ها و پورت‌ها رفته رفته دارند از روی گوشی‌ها حذف می‌شوند. شاید به خاطر آنکه دیگر افراد زیادی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و حافظه داخلی هم عملکرد سریع‌تری دارد. اگر به حافظه داخلی بیشتر از این میزان نیاز دارید، بهتر است از مدل‌های Note 20 و یا Note 20 Ultra استفاده کنید.

سنسور اثر انگشت اولتراسونیک نسل دوم کوالکام به طور قابل توجهی سریعتر و دقیق تر از سنسور S10 و S20 است. از سوی دیگر، تشخیص چهره مکرراً در تشخیص چهره چه با ماسک و چه بدون ماسک ناموفق بود.

صفحه نمایش ۶٫۸ اینچی با رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پوشیده شده از گوریلا گلس ویکتوس جدید است. پس از چندین روز بررسی، هیچ خط و خشی روی صفحه نمایش این گوشی نیفتاد و پیشرفت بزرگی نسبت به صفحه نمایش Galaxy S20+ داشته است.

پردازنده با عدد شانس ۸۸۸

مدل های Galaxy S21 اولین گوشی هایی هستند که از پردازنده جدید Qualcomm Snapdragon 888 استفاده می‌کنند. این تراشه ویژگی‌های جدید را بدون افزایش سرعت معیار، فعال می‌کند. با این حال در بلند مدت احتمالاً ویژگی‌ها اهمیت بیشتری خواهند داشت.

 

S21 Ultra در تست بنچمارک Geekbench توانست امتیاز تک هسته‌ای ۱۱۲۸ و چند هسته‌ای ۳۵۰۰ را کسب کند. این میزان ۱۵ درصد از تک هسته‌ای و تنها ۷ درصد از چند هسته‌ای مدل سال گذشته یعنی Galaxy Note 20 Ultra بهتر بوده است. در بنچمارک GFXBench Car Chase نیر فریم‌های خارج از صفحه از ۵۷ فریم بر ثانیه به ۶۵ فریم بر ثانیه رسید که ۱۴ درصد افزایش را در ان شاهد بودیم. اما آیا این میزان را می‌توان پیشرفت دانست؟ آیا کاربران متوجه تفاوت این دو می‌شوند؟ جواب احتمالا نه خواهد بود.

اگر بخواهیم این گوشی را با iPhone 12 Pro مقایسه کنیم باید گفت، پردازنده Apple A14 توانست در تست بنچمارک Geekbench در تک هسته‌ای امتیاز ۱۵۹۹ و در چند هسته‌ای امتیاز ۴۰۰۶ را به دست آورد. در تست GFXBench Car Chase نیز فریم‌ خارج از صفحه ۷۰ فریم در ثانیه را شاهد بودیم.

اما چیزی که کاربران به ان توجه می‌کنند، اعداد و ارقامی نیست که در این تست‌ها به دست آمده، بلکه ترفندها و کارهای چشم‌گیری است که می‌توان با پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ گوشی S21 Ultra انجام داد. به عنوان مثال، پردازشگر سیگنال تصویر ۸۸۸ به S21 Ultra اجازه می‌دهد تا دو دوربین تله فوتوی خود را برای بزرگنمایی بسیار بهتر ۱۰ تا ۳۰ برابری نسبت به سال گذشته ترکیب کند و ویژگی جدید فیلم Director Mode به شما امکان می‌دهد به راحتی بین دوربین‌های در حال حرکت جابجا شوید. همچنین قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز باعث می‌شود حالت شب بهتری را داشته باشیم و Wi-Fi 6E نیز مانند برخی از ویژگی‌های جدید ۵G، به چیپ ست ۸۸۸ نیاز دارد. بنابراین حتی بدون اعداد معیار قابل اعتماد برای اندازه گیری سرعت و قدرت، واضح است که این یک گام بزرگ نسبت به مدل‌های سال گذشته است.

تجربه ساده اندروید

Galaxy S21 Ultra روی اندروید ۱۱ و با رابط کاربری OneUI 3 سامسونگ اجرا می‌شود. همچنین سامسونگ متعهد شده این گوشی را تا اندروید ۱۴ ارتقا دهد.

دستیار صوتی سامسونگ یعنی Bixby هنوز به صورت پیش فرض روی این تلفن نصب است، اما صفحه Bixby دیگر در سمت چپ صفحه اصلی وجود ندارد. در عوض اکنون فید خبری گوگل به جای آن مشاهده می‌شود.  اگر می‌خواهید دکمه Bixby را غیر فعال کنید و دکمه پاور فقط مختص روشن و خاموش کردن باقی بماند، می‌توانید تنظیمات آن را در قسمت settings گوشی خود تغییر دهید.

سامسونگ صفحه بیکسبی غیر محبوب خود را حذف کرده و به جای آن مرورگر گوگل را را قرار داده است.

عمر باتری

گوشی هوشمند S21 Ultra یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. هنگام بررسی باتری یک ویدئو یوتوب را از طریق وای فای باروشنایی کامل صفحه پخش کردیم و این گوشی توانست ۱۱ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام داشته باشد. این میزان تقریبا با سایر گوشی‌های پیش‌رو هم‌تراز است. تغییر وضوح صفحه و نرخ تازه سازی در این محصول اهمیتی ندارد، زیرا نرخ تازه سازی با محتوا سازگار است. اگر ویدئویی با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه پخش کنید، نرخ تازه سازی از ۶۰ فریم بر ثانیه بیشتر نخواهد شد، حتی اگر آن را روی ۱۲۰ فریم بر ثانیه تنظیم کرده باشید. باتری این گوشی حدود یک ساعت بیشتر از S21 که کوچکتر هم هست، دوام دارد

دوربین

دوربین‌های Galaxy S21 Ultra همان چیزی هستند که باید در  S20 Ultra می‌دیدیم. این دوربین دارای یک سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی است که به طور کلی ۱۲ مگاپیکسل عکس می‌گیرد، به همراه یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی، لنز ۱۲۰ درجه فوق عریض ، دو لنز تله ۱۰ مگاپیکسلی (سه برابری و ده برابری) و یک سنسور فوکوس اختصاصی. این سنسور فوکوس یک نکته کلیدی برای این دوربین محسوب می‌شود.

 

سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل به جای فوکوس خودکار دو پیکسل، از تشخیص فاز استفاده می‌کند و در S20 Ultra، این به معنای فوکوس خودکار کند و اغلب نادرست است. خوشبختانه Galaxy S21 Ultra دیگر با این مشکل دست و پنجه نرم نمی‌کند. همچنین در زوم یک برابری کنتراست بهتری نسبت به عکس‌های گرفته شده توسط S20 Ultra دارد و در لبه‌های عکس وضوح بیشتری دارند.

عکس‌هایی که در حالت شب S21 گرفته می‌شوند پیشرفت زیادی نسبت به  S20 کرده‌اند، اما همچنان بهترین عکس‌ها در شب را iPhone 12 ثبت می‌کند.

S21 دارای یک دوربین جلویی ۴۰ مگاپیکسلی است که معمولاً تا ۱۰ مگاپیکسل عکس می‌گیرد. اما تفاوت بزرگ بین این و نسل S20 حالت شب آن است. بنابراین بالاخره در این گوشی می‌توانید در نور شب هم سلفی بگیرید و شاید این سلفی‌ها بهترین عکس‌های ممکن نباشند اما باز هم پیشرفت خوبی محسوب می‌شوند.

اما می‌توان گفت دوربین جلویی در نور مناسب بدون شک، بهترین دوربین است. جزئیات بیشتری نسبت به S20 Ultra ثبت می‌کند و کنتراست بهتری از iPhone 12 دارد.

نتیجه گیری

Galaxy S21 Ultra با عملکردی خوب و دوربین‌های با کیفیت خود یک گوشی فوق‌العاده محسوب می‌شود. اما در مقابل، کمی حجیم و سنگین است و قیمت آن با بودجه برخی از افراد همخوانی ندارد.

برترین رقبای S21 Ultra گوشی‌های قدرتمندی همچون Note 20 Ultra از برند سامسونگ، iPhone 12 Pro Max از برند اپل و OnePlus 9 Pro هستند. نوت ۲۰ مجهز به قلم S Pen و اسلات کارت حافظه microSD است، اما S21 Ultra به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت، آینده‌ای روشن در پیش روی خود دارد. آیفون چیزی شبیه سوپر زوم S21 Ultra ندارد، اما در عوض حالت شب بهتری داشته و برای عکاسان جدی، اکوسیستم بسیار بهتری از برنامه‌های دوربین خارجی و قابلیت ادغام با رایانه‌های Mac دارد. گوشی  OnePlus 9 Pro نرم افزاری سریع و زیبا دارد و یک انتخاب عالی برای اکثر افراد به شمار می‌آید، اما S21 در عملکرد و سوپر زوم بسیار جلوتر از آن است.

اما نظر نهایی این است که Samsung Galaxy S21 Ultra انتخاب سردبیران ما برای گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار سال ۲۰۲۱ بوده و بهترین گوشی‌ای است که در حال حاضر می‌توان آن را تهیه کرد.

رتبه‌ی محصول

طراحی – ۹٫۵
عملکرد – ۱۰
دوربین – ۹٫۴
قابلیت‌ها – ۹٫۵
ارزش خرید – ۸٫۵

۹٫۴

نمره نهایی

Galaxy S21 Ultra با عملکردی خوب و دوربین‌های با کیفیت خود یک گوشی فوق‌العاده محسوب می‌شود. اما در مقابل، کمی حجیم و سنگین است و قیمت آن با بودجه برخی از افراد همخوانی ندارد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار