نقدوبررسی انواع دوربین ها

مشخصات و بررسی دوربین ۳۶۰ درجه Insta360 One X2

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

دوربین ۳۶۰ درجه One X2 دوربین باکیفیتی است که بیشتر نقاط ضعف مدل قبلی خود را از دست داده است. این دوربین تا عمق ۱۰ متری در زیر آب مقاومت دارد و برخوردار از یک نمایشگر جدید و عمر باتری بیشتری می‌باشد. حالات و جلوه‌های متنوع تصویربرداری از آن یک دوربین عالی برای ساخت ویدیوهای قابل بارگذاری در شبکه‌های اجتماعی ساخته است. این دوربین در قلمرو کم جمعیت دوربین‌های ۳۶۰ درجه جزء بهترین انتخاب‌های موجود به شمار می‌رود.

نقاط قوت

  • مقاومت کامل در برابر آب
  • لرزش‌گیر فوق‌العاده تصویر
  • حالت‌های متنوع‌تر برای فیلمبرداری

نقاط ضعف

  • کیفیت نسبتاً پایین‌تر در مقایسه با دوربین‌های غیر ۳۶۰ درجه

مشاهده این محصول در دیجی کالا

دوربین ۳۶۰ درجه Insta360 One X2 با گذشت دو سال از عرضه مدل قبلی یعنی Insta360 One X پا به عرصه وجود گذاشته است. علی‌رغم حضور رقبای قدری همچون GoPro Max و Kandao QooCam 8K می‌شود با اطمینان گفت که  One X از بهترین تنوع در نمایه‌ها و رابط کاربری بسیار مناسبی برخوردار است که از جمله امکان فیلمبرداری  flat که دوربین را حول کادر تصویر تکان می‌دهد و جلوه‌هایی مثل توقف زمان به سبک فیلم ماتریکس بودند. اما آیا One X2 خلف شایسته‌ای برای آن دوربین به شمار می‌رود؟

دوربین One X2 از نظر ظاهری تفاوت قابل توجه‌ای با مدل قبلی ندارد. لنز تصویربرداری با کیفیت ۵٫۷K در در ضبط ویدیو و ۱۸ مگاپیکسل در عکاسی ثابت همچون مدل قبلی بوده و دوربین شکل کپسول‌مانند خود را حفظ کرده است. اما این مدل با دریافت امتیاز IPX8 از نظر مقاومت به آب به درجات بالاتری رسیده و همچنین یک صفحه تاچ پخش زنده برای مشاهده پیش‌نمایش تصاویر به آن اضافه شده است. گذشته از آن عملکرد نرم‌افزاری دوربین نیز ارتقاء یافته است.

اما سؤالی که درباره تمام دوربین‌های ۳۶۰ درجه وجود دارد در مورد این دوربین نیز مطرح می‌شود. اینکه جلوه‌های ویدیویی جالب و در نوع خود بی‌نظیر آن درنهایت چقدر به کار ما می‌آید؟

طراحی

  • مقاومت بیشتر در برابر آب (تا عمق ۱۰ متری)
  • باتری بزرگ‌تر با امکان ۸۰ دقیقه فیلمبرداری پس از هر بار شارژ
  • برخوردار از چهار میکروفون برای تولید صدای استریو یا ambisonic

شاید این دوربین شباهت بسیار زیادی با سلف خود داشته باشد، اما از چند جهت بر آن برتری دارد. مهم‎ترین برتری آن مقاومت بیشترش در برابر ورود آب بوده که به شما اجازه می‌دهد تا عمق ۱۰ متری در زیر آب از آن استفاده کنید. این دوربین از این نظر در جایگاهی یکسان با دوربین  GoPro Max قرار می‌گیرد.

با این وجود نباید با در معرض آب قرار دادن دوربین بی‌احتیاطی کنید. درگاه باتری و پورت USB-C با وجود داشتن پوشش به نظر آسیب‌پذیر می‌رسند. علاوه بر آن وجود لنزهای بیرون‌زده از بدنه به شما می‌گویند که باید از این دوربین به شکل ویژه‌ای مراقبت کنید.

دوربین One X2 کمی از مدل قبلی بزرگ‌تر ساخته شده تا بتواند باتری قوی‌تری درون خود جا دهد. البته این تفاوت در اندازه بسیار نامحسوس است. باتری ۱۶۳۰ میلی‌آمپری دوربین که قابل جدا شدن است وعده ۸۰ دقیقه فیلمبرداری در هر نوبت شارژ را به شما می‌دهد که یکی دیگر از سویه‌های ارتقاء‌یافته در مقایسه با مدل قبلی است.

یک ال‌سی‎‌دی رنگی نیز در جلوی دوربین جا خوش کرده است که به نظر می‌رسد با الهام از دوربین‌های اکشن جدیدی مثل        DJI Osmo Action و GoPro Hero 9 Black به این مدل اضافه شده است. این ال‌سی‌دی در نبود یک صفحه نمایش پشتی به لمس حساس بوده و به عنوان نمایاب و گزینشگر حالت تصویربرداری عمل می‌کند.

وجود این نمایشگر به شما در کادربندی بهتر تصویر کمک کرده و از حساسیت‌پذیری بالایی به لمس و کشیده شدن انگشت برخوردار است. یک دکمه بزرگ نیز در جلوی دوربین برای شروع و اتمام فیلمبرداری قرار گرفته است.

در زیر دوربین محل اتصال ترایپاد استاندارد بوده که برای اتصال اکسسوری‌هایی همچون Invisible Selfie Stick یا هر اکسسوری دیگری که سرپیچ ¼ اینچی داشته باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مزیت استفاده از پایه مونوپاد اختصاصی  Insta360 اما این است که در انطباق با نرم‌افزار دوربین ساخته شده که به خوبی رد آن را از ویدیوهای شما پاک می‌کند. به این ترتیب در ویدیوهای ضبط شده اینطور به نظر می‌رسد که دوربین در هوا شناور است و به خصوص اگر بتوانید دست خود را در حالت عادی نگه دارید قادر به ضبط ویدیوهای بسیار جالبی خواهید بود.

با این حال بهتر است در سفرهای خود بیش از اندازه از این مونوپاد استفاده نکنید، هرچه باشد دیگران در اطراف شما قادر به دیدن پایه سلفی بلندی که در دست گرفته‌اید هستند و چنین چیزی در برخی موقعیت‌ها دست‌وپاگیر خواهد بود.

نمایه‌ها

  • حالت‌های جدید برای فیلمبرداری از جمله MultiView و InstaPano
  • تنوع بالای حالات فیلمبرداری که شاید در ابتدا سرسام‌آور باشد
  • عملکرد عالی لرزش‌گیر/تثبیت‌کننده تصویر در حین فیلمبرداری

یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز دوربین One X با رقبای خود اپ بی‌نقص و نرم‌افزار کاربرپسند آن بود. این ویژگی در این مدل نیز حفظ شده است. البته وجود نمایه‌های ویرایشگر بیشتر باعث شلوغ‌تر شدن ‘Shot Lab’ آن شده است.

 

با این حال وجود تاچ‌اسکرین ال‌سی‌دی تا حد زیادی به انتخاب راحت‌تر حالت فیلمبرداری کمک می‌کند. برای شروع فیلمبرداری لازم است آیکون ویدیو را لمس کنید و از بین حالت‌های استاندارد، HDR، تایم‌لپس، تایم‌شیفت و بولت تایم یکی را انتخاب کنید. متأسفانه امکان استفاده از این صفحه در حین کار با اپ همراه وجود ندارد، اما می‌توانید برای شروع سریع فیلمبرداری بدون نیاز به بیرون آوردن گوشی موبایل خود از جیب‌تان از آن کمک بگیرید.

بسیاری از کارکردهای افزوده این دوربین برآمده از اپ همراه آن در اسمارت‌فون می‎باشد. برخی از این نمایه‌ها از طریق بروزرسانی نرم‌افزاری در دوربین One X نیز قابل استفاده خواهند بود.

یکی از حالت‌های فیلمبرداری اختصاصی در مدل One X2 حالت استدی کم است که با بیشینه رزولوشن ۲۵۶۰×۱۴۴۰ و فریم ریت ۵۰p فیلمبرداری می‌کند. برخی از دیگر حالت‌های اختصاصی این دوربین مربوط به عکاسی بوده که از جمله حالت PureShot (با قابلیت افزایش خودکار دامنه دینامیکی از داده خام نگاتیو دیجیتال) و حالت InstaPano (عکاسی پانوراما بدون نیاز به از این سو به آن سو حرکت دادن دوربین) هستند.

اما شاید جالب‌‎ترین و به‌دردبخورترین نمایه نرم‌افزاری جدید در این دوربین حالت Auto Frame باشد. این قابلیت یکی از دردسرهای کار با دوربین‌های ۳۶۰ درجه را از میان برداشته است که همان تصمیم‌گیری در خصوص کادربندی جدید (رفریم) فیلم‌های ۳۶۰ درجه پس از ضبط  است. با انتخاب این آیکون جدید در گوشه چپ پایین اپ ویدیوی شما آنالیز شده و چند گزیده از ویدیو را نمایش می‌دهد تا به انتخاب خود در ویرایش نهایی آن‌ها را بگنجانید.

از فواید این قابلیت امکان ایجاد کلیپ‌های متعدد از ویدیوهای گرفته شده است. اما از طرف دیگر این پروسه کمی به طول می‌انجامد (چند دقیقه برای یک ویدیوی ۱ دقیقه‌ای) و همینطور موجب داغ کردن گوشی موبایل شما می‌شود.

در اینجا لازم است به نکته قابل‌توجه دیگری اشاره کنیم. برای بهره‌مند شدن از تمام امکانات اپ Insta360 One X2 نیاز به داشتن یک اسمارت‌فون یا تبلت تقریباً آخرین مدل دارید. برای مثال آیفون شما لازم است دارای چیپ از نوع A11 و بالاتر (مدل‌های پس از iPhone 8/8) و همچنین دستگاه اندرویدی‌تان دارای پردازنده از نوع Qualcomm Snapdragon 845، Exynos 9810،    Kirin 980 و بالاتر باشد (مثلاً سامسونگ گلکسی اس۹ یا هوآوی میت ۲۰ و مدل‌های بالاتر).

گرچه اپ دوربین در گوشی‌ها و تبلت‌های قدیمی‌تر نیز قابل استفاده بوده، اما از قابلیت‌های آن کاسته شده و پردازنده قادر به همپایی با نمایه‌های سنگینی همچون Auto Frame نخواهد بود.

کیفیت عکاسی و فیلمبرداری

عملکرد این دوربین از نظر ثبت تصاویر و ویدیوهای باکیفیت تا حد زیادی همچون مدل قبلی خود است و برخوردار از سنسور مشابه‌ای است که قادر به فیلمبرداری با کیفیت ۵٫۷K و عکاسی با کیفیت ۱۸ مگاپیکسل و بیشینه بیت-ریت ۱۰۰Mbps می‌باشد. این دوربین به خصوص در محیط کم‌نور عملکرد قابل‌قبولی از خود به نمایش می‌گذارد.

 

در حالت استدی کم قادر به فیلمبرداری با یکی از لنزها خواهید بود که کیفیتی معادل ویدیوی  ۲٫۷K با لنز کاملاً زاویه باز خواهد داشت. در نتیجه این دوربین به عنوان یک دوربین اکشن سنتی قادر به رقابت با بهترین دوربین‌های اکشن نیست. با این حال تطبیق‌پذیری و همه‌فن‌حریف بودن این دوربین امکان تصویربرداری همزمان از تمام اجزای منظره را به آن بخشیده است که احتمالاً معایب جزئی و احتمالی آن را قابل چشم‌پوشی می‌کند.

حرف آخر

دوریبن ۳۶۰ درجه Insta360 One X2 یک دوربین کم‌ادعا اما کارآمد در بین همتایان خود است. مقاومت کامل در برابر آب، صفحه نمایش جدید و نمایه‌های متعدد ویرایش ویدیو این دوربین را به انتخابی بسیار خوب برای تهیه ویدیوهای درخور شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌‌کند. کیفیت عکس‌ها در این نوع دوربین‌ها چشمگیر نبوده اما با داشتن این دوربین ۳۶۰ درجه می‌توانید از ثبت تمام جزئیات و عناصر صحنه در حال فیلمبرداری مطمئن باشید. در کنار آن قابلیت‌های مثال‌زدنی اپ دوربین به شما این امکان را می‌دهد که بهترین استفاده را از فیلم ضبط شده خود کنید.

درست است که تا اطلاع ثانوی محدودیت‌های ایجاد شده توسط یک بیماری همه‌گیر امکان استفاده حداکثری از تردستی‌های چنین دوربینی را به تعویق انداخته است، اما با داشتن این دوربین حتی در دوران قرنطینه می‌توانید پا به قلمروی بی‌انتهای خلاقیت بگذارید.

رتبه‌ی محصول

طراحی – ۹٫۱
عملکرد – ۸٫۵
دوربین – ۸٫۹
ارزش خرید – ۹٫۴

۹

نمره نهایی

دوریبن ۳۶۰ درجه Insta360 One X2 یک دوربین کم‌ادعا اما کارآمد در بین همتایان خود است. مقاومت کامل در برابر آب، صفحه نمایش جدید و نمایه‌های متعدد ویرایش ویدیو این دوربین را به انتخابی بسیار خوب برای تهیه ویدیوهای درخور شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌‌کند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار