نقدوبررسی انواع تبلت

مشخصات و بررسی اپل آیپد پرو ۲۰۲۱ (مدل ۱۲.۹ اینچی)

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

نسخه ۲۰۲۱ iPad Pro 12 اینچی را می‌توان از نظر قدرتی با یک Mac مقایسه کرد. اما سیستم عامل آن همپای سایر ویژگی‌ها پیشرفت نکرده و در نتیجه بسیاری از پتانسیل‌های آن اصلا درک نمی‌شود.

نقاط مثبت

  • صفحه نمایش مینی LED بسیار زیبا
  • CPU در حد دسکتاپ
  • دوربین و صدا عالی
  • عملکرد ۵G خارق‌العاده

نقاط ضعف

  • بدون پشتیبانی از چند مانیتور واقعی
  • سیستم عامل iPadOS چندوظیفگی را با مشکل روبرو می‌کند.
  • برنامه‌های اصلی در پلتفرم گنجانده نشده است.

مشاهده این محصول در دیجی کالا

IPad Pro برای سیستم عامل خود زیادی خوب است. این تبلت ۱۲٫۹ اینچی بسیار قدرتمند بوده و ساخت بسیار خوبی دارد. همچنین می‌تواند با جدیدترین لپ‌تاپ‌های اپل رقابت کند و بهترین صفحه نمایشی که تا به حال دیده‌ایم و بهترین اتصلاتی که حتی در آخرین نسخه‌های مک‌بوک‌ هم پیدا نمی‌شود، در آن به کار رفته است. اما متاسفانه iPadOS نمی‌تواند از قدرتی که در بعد فنی این تبلت به کار رفته استفاده کند. این به آن معناست که به نظر متخخصان ما، iPad Air گزینه بهتری است.

تبلتی با قدرت و قیمت یک لپ‌تاپ

دو مدل متفاوت از iPad Pro جدید وجود دارد. یک مدل ۱۱ اینچی و یک مدل دیگر ۱۲٫۹ اینچی است. مدل ۱۲٫۹ اینچی تنها مدلی است که صفحه نمایش جدید XDR Mini LED را دارد. هر دو مدل در رنگ‌های نقره‌ای یا خاکستری در بازار موجود هستند.  ابعاد مدل ۱۲٫۹ اینچی ۲۸ در ۲۱٫۴ در ۰٫۶ سانتی متر و وزن آن فقط ۶۸۰ گرم است. ما برای این بررسی، از مدل ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو استفاده کرده‌ایم.

 

Pro می‌تواند از حافظه خارجی استفاده کند، اما در سیستم عامل iPadOS درایوهای خارجی همانند شهروندان درجه دو هستند که نمی‌توانند به طور مستقیم توسط برخی از برنامه‌ها استفاده شوند. بنابراین حافظه داخلی در درجه اول اهمیت است. تبلت را می‌توانید در حافظه‌های ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابیت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت تهیه کنید. البته هر چه میزان حافظه بالاتر رود، قیمت هم افزایش می‌یابد. اما حافظه تنها چیزی نیست که روی قیمت آن تاثیر دارد. اگر مودم ۵G داشته باشد، باز هم کمی به هزینه‌ای که باید بپردازید اضافه می‌شود. به علاوه اکسسوری‌هایی مانند قلم اپل، صفحه کلید مجیک اپل و سایر لوازم جانبی که کار کردن با تبلت را ساده‌تر می‌کند را نیز نباید از قلم انداخت.  البته می‌توانید از اکسسوری‌های iPad Pro های قبلی به جز نسل اول استفاده کنید.

این قیمت‌ها تمام معادلات iPad Pro و اینکه این تبلت برای چه کسانی مناسب است را تغییر می‌دهد. این تبلت با قیمتی تقریبا دو برابر یک لپ‌تاپ، قاعدتا باید بتواند تمامی وظایف دسکتاپ را انجام دهد. تراشه M1 در این نسل از iPad Pro بدون تردید دارای چنین ظرفیتی است، اما متاسفانه iPadOS از این فرصت استفاده نمی‌کند.

نگاهی نو

صفحه نمایش XDR روی آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی (و فقط ۱۲٫۹ اینچی) بسیار خوش نشسته است. این صفحه نمایش به جای تعداد کمی نور پس زمینه مانند اکثر LCD ها یا پیکسل‌های خود نور مانند OLED ها، دارای ۱۰۰۰۰ نور پس زمینه LED کوچک بوده که به ۲۵۰۰ “منطقه کم نور محلی” تقسیم شده‌اند. همین باعث می‌شود تصاویر غنی‌تر و واقعی‌تر از لپ‌تاپ Lenovo ThinkPad X1 Carbon یا آیپدهای ارزان قیمت‌تر به نظر برسند.

 

مینی صفحه نمایش LED ها LCD ها را بسیار بیشتر به رنگ مشکی مطلق که برای اولین بار در OLED ها دیدیم، نزدیک می‌کند. وقتی در حال تماشای ویدئوی HDR با بالاترین نرخ بیت (یعنی با اتصال به اینترنت خوب) هستید، می‌توانید تفاوت واقعی را احساس کنید. همچنین تمامی جزئیات را با کمترین میزان نویز می‌توان دید.

صدای باکیفیت این تبلت نیز پولی که برای آن می‌پردازید را توجیه می‌کند. البته این نکته که جک ۳٫۵ میلی متری هدفون ندارد کمی آزار دهنده است اما در عوض اسپیکرهای چهارگانه آن بهترین صدایی که تا به حال در یک تبلت شنیده‌ایم را ارائه می‌دهند.

دو اسپیکر در طرفین تبلت وجود دارد. هر کدام از آن‌ها پورت Thunderbolt 4 را در کنار خود جای داده است.

اپل مدعی است که هر دو مدل ۱۱ اینچی و ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو دارای بازتاب ۱٫۸ درصدی هستند که  این میزان بسیار خوب محسوب می‌شود. البته حین آزمایش  در یک روز بسیار آفتابی، کمی بازتاب در آن دیده شد. اما این میزان هم باز نسبت به سایر تبلت‌ها خوب بود و تنها کاری که در این شرایط باید انجام داد، نگاه کردن به صفحه نمایش در سایه است.

کار کردن با این تبلت در محیط بیرون با ۵G روشن مادامی که در آفتاب نباشید، خوب پیش می‌رود.

اتصالات بدون محدودیت

مدل آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی از پردازنده X55 Qualcomm که در آیفون ۱۲ به کار رفته، استفاده می‌کند. این تبلت در سه مدل که همه آن‌ها دارای باند ۴G LTE و باند ۵G زیر ۶GHz و همچنین باند C در آینده هستند، وجود دارد. همچنین در کشورهایی که mmWave وجود دارد نیز، یک نسخه mmWave دار از این مدل تبلت به فروش می‌رسد. یکی از مدل‌ها eSIM داشته و مدل‌های دیگر سیم کارت فیزیکی دارند. اپل در iPad Pro جدید، نشان داده هیچ سقف و محدودیتی برای اتصالات قائل نیست و هر منطقه و هر کشوری از دنیا می‌تواند به تناسب امکانات خود از این تبلت بهره ببرد.

 

دوربین‌ها و LiDAR بهترین ترکیب برای واقعیت افزوده AR

آیپد پرو در قسمت پشتی خود دارای دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، f/1.8 و دوربین ۱۰ مگاپیکسلی، f/2.4 با زاویه باز ۱۲۵ درجه، همراه با سنسور عمیق LiDAR است که واقعیت افزوده (AR) و ثبت تصویر سه بعدی را تا حد زیادی تسریع می‌کند. همچنین در قسمت جلو، یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه دید ۱۲۲ درجه وجود دارد که نسبت به مدل‌های ۷ مگاپیکسلی سال گذشته پیشرفت خوبی را شاهد بوده‌ایم. دوربین‌های اصلی می‌توانند با کیفیت ۴K و سرعت  تا ۶۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری کنند. دوربین جلو نیز با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه ویدئو ضبط می‌کند.

این میزان برای دوربین‌های تبلت بسیار عالی است و تقریبا با دوربین‌های آیفون‌های اخیر تطابق دارد. البته نمی‌تواند همانند دوربین‌های آیفون در شب عکاسی کند و قدرت لازم را برای کارهای این چنینی ندارد. دوربین آیپد پرو در نور کم نمی‌تواند عکس‌های خوبی بگیرد اما با الگورتیم Smart HDR 3 و در نور خوب، می‌توانید مناظر را به خوبی ثبت کنید.

به لطف HDR هوشمند، کیفیت عکس‌ها در نور روز بسیار شگفت‌انگیز است.

در دوربین آیپد پرو حالت شب وجود ندارد به همین دلیل عکس‌هایی که در نور کم گرفته می‌شوند کیفیت چندانی ندارد.

خیلی کم پیش می‌آید که افراد از یک تبلت ۱۲٫۹ اینچی برای عکاسی استفاده کنند. اما ترکیب دوربین‌های خوب، LiDAR و یک پردازنده درجه یک برای واقعیت افزوده در مقیاس بزرگ به کار رفته در این تبلت بسیار وسوسه‌انگیز است.  برنامه‌های اندازه گیری خانگی مانند CamToPlan، که تصویری از جهان را با اشیاء مجازی ترکیب می‌کنند، حتی در اتاق‌های بسیار شلوغ که دارای بافت پیچیده و فضای کف محدود هستند نیز بدون مشکل کار می‌کنند.

دوربین جلویی آن یک سر و گردن از تمام دوربین‌های لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های دیگر بهتر است و همین ویژگی آن را برای تماس ویدئویی به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند. لنز ۱۲۲ درجه زاویه بازی که در این تبلت به کار رفته می‌تواند همواره افراد را ردیابی کرده و در مرکز تصویر قرار دهد. این ویژگی هنگامی که در حین تماس ویدئویی راه می‌روید و یا حرکت دارید، اهمیت خود را نشان می‌دهد.  البته دوربین جلو یک مشکل بزرگ دارد و آن اینکه فقط در حالت عمودی تصویر نرمال ارائه می‌دهد. اما اکثر افراد از تبلت خود به صورت افقی استفاده می‌کنند. در حالت افقی تصاویر به سمت چپ کشیده می‌شوند که باعث می‌شود زوایای عجیب و غریبی در تماس‌های ویدئویی ایجاد شود.

قدرتی برتر در میان تمام تبلت‌ها

آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی، با پردازنده M1 اپل، از همه آیپد پروهای قبلی قوی‌تر است و تا حدودی خصوصیاتی مشابه مک‌های M1 اپل را دارد. اعداد و ارقام به دست آمده در تست بنچمارک Geekbench 5 بسیار شگفتی‌آفرین است. با این حال امتیاز آیپد پرو نسبت به مک‌های M1 در تست بنچمارک مرورگر Basemark Web 3.0 چند پلتفرمی بسیار کمتر است. در واقع می‌توان گفت برنامه‌های iPadOS و iPad قدرت بسیار بالایی دارند اما نمی‌دانند با این همه قدرت چه کنند.

 

پیدا کردن برنامه‌ای برای آیپد پرو که روی M1 تمرکز کند، به صورت خنده‌داری مشکل است. برنامه‌های ویرایش ویدئو مطلقا این کار را انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال سرعت کوچک سازی ویدئوی ۱۰ دقیقه‌ای از ۴K به ۷۲۰P در iPad 2021 به اندازه نسخه‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ است در حالی که توقع می‌رفت این میزان به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند.

آیپد پرو بازی‌هایی از جمله Genshin Impact را که به قدرت پردازنده زیادی احتیاج دارد را بدون مشکل خاصی اجرا می‌کند. به طور کلی هیچ بازی‌ای نیست که تبلت‌های ۲۰۲۰iPad Air  یا  ۲۰۲۰ iPad Pro نتوانند از عهده اجرای آن‌ها برآیند.

همچنین iPad Pro 2021 برای هنرمندان و کسانی که به کارهای خلاقانه می‌پردازند نیز بسیار مناسب است و بدون هیچ تاخیری می‌تواند به وظایف خود به عنوان یک تبلت حرفه‌ای عمل کند.

LiDAR سرعت اسکن سه بعدی را افزایش می‌دهد.

مدل‌هایی که ذخیره ساز داخلی ۱۲۸ گیگابایتی، ۲۵۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی دارند، با رم ۸ گیگابایتی عرضه می‌شوند. اما مدل‌های ۱ ترابایتی و ۲ ترابایتی ۱۶ گیگابایت رم دارند. این مشخصات درست مانند مک M1 است.

عمر باتری این تبلت حین نمایش ویدئو روی صفحه ۵ ساعت و ۲۸ دقیقه بوده که در مقایسه با iPad Air (4 ساعت و ۴۵ دقیقه) افزایش و iPad Pro 2020 (6 ساعت و ۱۶ دقیقه) کاهش داشته است. همچنین با استفاده از ۵G و انجام کارهای روزمره بین ۵ تا ۶ ساعت دوام باتری خواهید داشت. iPad Pro تا ۲۰ وات با آداپتور USB-C شارژ می‌شود اما از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند.

سیستم عامل iPadOS 15

متخصصان این سایت پیش از این iPadOS 14.6 را نیز آزمایش کرده‌اند. می‌توان گفت iPadOS 15 در تلاش است تا برخی از محدودیت‌های iPad را از میان بردارد. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد تیم‌های سخت افزاری و نرم افزاری اپل ارتباط موثری با یکدیگر نداشته‌اند. زیرا سخت افزار پیشرفته‌ای را شاهد هستیم در حالی که سیستم عامل نتوانسته خود را به این حد از پیشرفت برساند.

هم اکنون iPadOS به شما اجازه می‌دهد روی صفحه اصلی ویجت بگذارید.

iPadOS 15 منوی چندوظیفگی جدیدی را برای iPad به ارمغان آورده که باعث می‌شود رابط جداول پنجره تبلت واضح‌تر شود. تا کنون باز کردن دو پنجره در iPad نیاز به یک سری حرکات کاملاً غیرقابل تصور داشت. سیستم عامل جدید همچنین مجموعه تب‌های هماهنگ شده را در Safari اضافه می‌کند. به علاوه می‌توانید برنامه‌ها و ویجت‌ها را برای مشاهده سریع‌تر کار خود در صفحه اصلی ترکیب کنید.

نظر نهایی: تبلتی خوب با سیستم عاملی بد

iPad Pro امسال در نوع خود یک شگفتی است. این تبلت طراحی بی عیب و نقصی دارد، صفحه نمایش آن حتی از لپ‌تاپ‌ها نیز بهتر است، یک پردازنده حرفه‌ای در آن به کار رفته و ۵G پر سرعت دارد. اما در مقابل سیستم عامل آن هنوز در گستره کیفی سال‌های ۲۰۱۲ است و پیشرفتی که در خورد اپل و کاربرانش باشد نکرده است. در نتیجه با خرید این تبلت، شما دستگاهی دارید که قیمت خود را توجیه نکرده و در حالی که تمامی ابزارها لازم برای این رقابت را دارد، نمی‌تواند با لپ‌تاپ لوکس اپل رقابت کند.

از طرف دیگر iPad Air درخشان‌ترین محصول سری iPad های اپل است. این تبلت را می‌توان با قلم نسل دوم قابل اعتماد اپل استفاده کرد و همچینین پردازنده‌ای دارد که از پس تمام کارهایی که از یک تبلت اپل توقع داریم، بر می‌آید. البته به جز برنامه‌های واقعیت افزوده AR سه بعدی که به LiDAR نیاز دارند. حتی اگر یک تصویرساز حرفه‌ای و یا یک هنرمند واقعی باشید نیز از iPad Air ناامید نخواهید شد.

رتبه‌ی محصول

طراحی – ۹
دوربین – ۸٫۵
عملکرد – ۸٫۳
ارزش خرید – ۸٫۹

۸٫۷

نمره نهایی

iPad Pro امسال در نوع خود یک شگفتی است. این تبلت طراحی بی عیب و نقصی دارد، صفحه نمایش آن حتی از لپ‌تاپ‌ها نیز بهتر است، یک پردازنده حرفه‌ای در آن به کار رفته و ۵G پر سرعت دارد. اما در مقابل سیستم عامل آن هنوز در گستره کیفی سال‌های ۲۰۱۲ است و پیشرفتی که در خورد اپل و کاربرانش باشد نکرده است. در نتیجه با خرید این تبلت، شما دستگاهی دارید که قیمت خود را توجیه نکرده و در حالی که تمامی ابزارها لازم برای این رقابت را دارد، نمی‌تواند با لپ‌تاپ لوکس اپل رقابت کند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار