نقدوبررسی لوازم صوتی و تصویری

مشخصات و بررسی اسپیکر سونی Sony SRS-XB12

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

تعداد اسپیکرهای پرتابل و کوچکی که قادر به تولید صدایی قدرتمند و برخوردار از طراحی ضد آب باشند در بازار کم نیست. با این وجود اسپیکر SRS-XB12 ساخت کمپانی سونی یک محصول بسیار خاص به شمار می‌رود که هر آنچه را که ادعا می‌کند به اثبات رسانده است.

این اسپیکر با رتبه IP67 در برابر ورود آب کاملاً مقاوم بوده و همچنین با توجه به اندازه جمع‌وجوری که دارد قادر به تولید صدایی واقعاً بلند و رسا می‎باشد. البته که کیفیت و بلندی صدا در اسپیکرهای بزرگ‌تر به مراتب بیشتر است، اما اگر کوچک بودن جزء اولویت‌های اصلی شما در خرید یک اسپیکر است، این محصول سونی پیشنهاد ویژه ما به شماست.

نقاط قوت

  • صدای بسیار قوی و تحسین‌برانگیز علی‌رغم اندازه کوچک
  • مقاوم در برابر آب
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف

  • مستعد ایجاد دیستورشن
  • اسپیکرفون ضعیف

مشاهده این محصول در دیجی کالا

طراحی

اسپیکر SRS-XB12 موجود در رنگ‌های مشکی، آبی، خاکستری، سبز و قرمز و به ابعاد ۳٫۷ در ۳ اینچ (به ترتیب ارتفاع و عرض) و وزن حدود ۲۴۰ گرم ظاهری سیلندرگونه دارد. این اسیپکر به راحتی در کیف دستی و حتی در جیب بزرگ بعضی کت‌ها جا می‌گیرد. بلندگوی ۴۶ میلی‌متری آن صدا را به طرف بالا پخش می‌کند و در زیر صفحه مشبک فلزی بدنه قرار گرفته است. مابقی بدنه اسپیکر از جنس پلاستیک است. یک رادیاتور بزرگ نیز در پخش صدا به بلندگو کمک می‌کند. یک پنل سرپوش‌دار محل قرارگیری پورت micro USB (برای اتصال کابل شارژ همراه محصول)، یک کلید سوزنی ریست و یک ورودی  ۳٫۵mm aux می‌باشد (کابل ورودی همراه محصول موجود نیست).

در پایین بدنه اسپیکر یک پنل کنترل با کلیدهای پاور، کم/زیاد کردن صدا، پخش/توقف موسیقی (که کارکرد پاسخ‌دهی/اتمام تماس، یا رد کردن آهنگ‌ها را نیز دارد) و کلید Add قرار گرفته است. با استفاده از کلید Add می‌توانید اسپیکر خود را به دیگر اسپیکرهای سونی متصل کنید و هر یک را به عنوان کانال چپ یا راست در حالت پخش استریو انتخاب کنید.

بدنه زیرین اسپیکر نیز از جنس پلاستیک است و با توجه به لرزشی که در پخش صدای باس ایجاد می‌کند قطعاً ثابت بر روی میز قرار نخواهد گرفت. سونی این مشکل را با اضافه کردن یک محل اتصال لنیارد برطرف کرده است که به شما توصیه می‌کنیم حتماً از آن برای آویزان نگه داشتن اسپیکر در زمان پخش موسیقی با صدای بلند استفاده کنید.

رتبه IP67 این اسپیکر به معنای مقاومت کامل آن در برابر ورود آب است، البته به شرطی که سرپوش محافظ پورت‌ها بسته باشد. این اسپیکر در برابر بارش باران یا پاشیده شدن آب استخر مقاوم است و با شسته شدن زیر شیر آب آسیب نمی‌بیند. همچنین در برابر گرد و غبار مقاوم بوده و از این رو انتخابی خوب برای استفاده در فضای باز به شمار می‌رود.

عمر باتری اسپیکر به گفته شرکت سازنده‌اش ۱۶ ساعت است که بسته به میزان بلندی صدا متغیر خواهد بود.

عملکرد

در آهنگ‌هایی که باس صدای غالب آن‌هاست این اسپیکر قادر به تولید عمق صدای بالایی است. البته که نباید از اسپیکری به این اندازه انتظار عملکرد ساب‌ووفر را داشت، اما در بلندی صدای متوسط تا شدید صدای باس از عمق خوبی برخوردار است. در صدای بلندتر، پردازشگر سیگنال دیجیتال (DSP) وارد عمل شده و با تضعیف شدت صدا مانع ایجاد دیستورشن می‌شود. گرچه در بلندترین حالت، بلندگو کمی به زحمت افتاده و صدا به مرز دیستورشن نزدیک می‌شود. به طور کلی اما توانایی این اسپیکر در تولید صدایی گیرا و قوی با توجه به قدوقواره‌اش تحسین‌برانگیز است.

 

موسیقی ارکسترال در این اسپیکر نسبتاً سست شنیده می‌شود. حتی در بلندترین حالت باز هم صدای خروجی به قدر کافی بلند نیست. البته از کیفیت صدای سازها چه در فرکانس پایین و چه در فرکانس بالا کاسته نمی‌شود، اما حاصل نهایی از آنچه که در اسپیکرهای قدرتمندتر شنیده می‌شود گیرایی کمتری دارد و نسبتاً تخت و بی‌حال به گوش می‌رسد.

میکروفون در حالت اسپیکرفون از کیفیت متوسطی برخوردار است. در تستی که ما انجام دادیم، در فهم کلمات ضبط شده با اپ Voice Memos در آیفون ۸ مشکلی وجود نداشت، اما دیستورشن حاصل از بلوتوث شدید بوده که گرچه وضوح تماس‌های تلفنی را کاملاً از بین نمی‌برد اما اگر آنتن‌دهی ضعیفی داشته باشید احتمالاً از کیفیت مکالمات تلفنی شما به طرز قابل‌توجه‌‎ای می‌کاهد.

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال قدرت باس واقعاً بالا هستید، چنین اسپیکر کوچکی خواسته شما را برآورده نمی‌کند. از طرفی کیفیت صدای این اسپیکر به شکل غیرمنتظره‌ای خوب است که گاهی فراموش می‌کنید چنین صدایی از چنین اسپیکر کوچکی خارج می‌شود. اسپیکر SRS-XB12 کمپانی سونی ویژگی‌های دوست‌داشتنی زیادی دارد. قابل حمل بودن، صدای پرقدرت و مقاومت آن در برابر ورود آب در کنار قیمت مناسب‌اش آن را به پیشنهادی شگفت‌‎انگیز در رده خود تبدیل کرده است.

رتبه‌ی محصول

طراحی – ۹
عمق باس – ۷٫۸
عملکرد – ۹٫۲
ارزش خرید – ۹٫۲

۸٫۸

نمره نهایی

اگر به دنبال قدرت باس واقعاً بالا هستید، چنین اسپیکر کوچکی خواسته شما را برآورده نمی‌کند. از طرفی کیفیت صدای این اسپیکر به شکل غیرمنتظره‌ای خوب است که گاهی فراموش می‌کنید چنین صدایی از چنین اسپیکر کوچکی خارج می‌شود.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار