نقدو بررسی انواع موبایل

مشخصات و بررسی اسمارتفون گوگل پیکسل ۷

پیکسل ۷ در امتداد موفقیت پیکسل ۶ با دوربین‌های استثنایی و تراشه پیشرفته‌تر Tensor قدم به بازار گذاشته است و در برابر رقبای قدرتمندی همچون آیفون ۱۴ یا گلکسی اس۲۲ خودنمایی می‌کند.

نقاط قوت

  • ارزش خرید بسیار بالا
  • دوربین‌های فوق‌العاده
  • نمایشگر شفاف و خیره‌کننده
  • تراشه ارتقاء‌یافته Tensor G2

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف‌تر در مقایسه با دیگر پرچم‌داران
  • تنها ۳ سال بروزرسانی نرم‌افزاری
  • عدم ارتقای عمر باتری

گوگل پیکسل ۷  وظیفه خطیرتری در مقایسه با دیگر اسمارت‌فون‌های درجه یک بازار بر دوش دارد. اغلب هندست‌ها بزرگ‌ترین چالش پیش روی خود را جلب نظر خریداران مردد به نمایه‌ها و قابلیت‌های جدید در مقایسه با مدل قبلی محصول می‌بینند. پیکسل ۷ اما در عین برعهده داشتن چنین مسئولیتی، قصد دارد با تراشه سیلیکونی اختصاصی خود، خریداران را با وعده تجربه‌ای متمایز از هر اسمارت‌فون دیگر متقاعد کند.

این محصول جدید گوگل علاوه بر بهره‌مندی از قابلیت‌های شگفت‌انگیز در عکاسی هوشمند، یک تراشه تنسور تازه را در خود جای داده است. از این رو، پیکسل ۷ با ارائه قابلیت‌ها و تجربه‌های جدید، شانس بسیار بالایی در توسعه محبوبیت خود در بین کاربران دارد.

اگرچه در اولین نگاه، ‌پیکسل ۷ قادر به کنار زدن رقبای قدری همچون آیفون ۱۴ و گلکسی اس۲۲ نخواهد بود، اما برای افرادی که به دنبال قابلیت‌های منحصربفرد و امکان بهره‌مندی از یک اسمارت‌فون فوق‌العاده هوشمند هستند، یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن به شمار می‌رود.

در ادامه به بررسی برجسته‌ترین ویژگی‌های گوگل پیکسل ۷ می‌پردازیم.

طراحی

چه طراحی گوگل پیکسل را دوست داشتید و چه از آن متنفر بودید، امیدواریم به آن عادت کرده باشید چراکه این ظاهر خاص و منحصربفرد با پیکسل ۷ بازگشته است.

مهمترین وجه تفاوت در طراحی ظاهری پیکسل ۷ با دیگر اسمارت‌فون‌های مطرح بازار، محل قرارگیری دوربین‌های پشتی آن است که در نواری افقی قسمت بالایی بدنه را پوشش می‌دهد. اما برخلاف نوار پلاستیکی در مدل قبلی، این‌بار از آلومینیوم با نمایی مات در این قسمت از بدنه پشتی استفاده شده است. دورتادور بدنه دستگاه را نیز نواری آلومینیومی پوشش می‌دهد و با این حال پیکسل ۷ با وزن ۱۹۵ گرم از پیکسل ۶ سبک‌تر است، هرچند در مقایسه با آيفون ۱۴ (۱۷۲ گرم) و گلکسی اس۲۲ (۱۶۷ گرم) گوشی سنگین‌وزن‌تری به حساب می‌آید.

گوگل پیکسل ۷ در سه رنگ Obsidian (مشکی)، Snow (سفید) و Lemongrass (سبز لیمویی بسیار کمرنگ)  عرضه شده است. لبه‌های دستگاه نیز خمیده‌اند که از جهاتی از لحاظ طراحی در مقایسه با لبه‌های مسطح ضعیف‌تر به شمار می‌رود.

نمایشگر

نمایشگر ۶.۳ اینچ OLED پیکسل ۷ کمی از پیکسل ۶ با نمایشگر ۶.۴ اینچی‌اش کوچک‌تر است، هرچند این تفاوت به چشم نمی‌آید. پیکسل ۷ نیز همچون مدل قبلی خود دارای نمایشگری ۹۰ هرتزی است که هرچند از سرعت تعویض فریم ۱۲۰ هرتز در پیکسل ۷ پرو پایین‌تر است، اما به‌طور قطع تجربه خوشایندی را در حین استفاده رقم می‌زند و البته بر نمایشگر ۶۰ هرتز آیفون ۱۴ نیز برتری دارد.

تغییری اساسی که گوگل در پیکسل ۷ وعده آن را می‌دهد، نمایشگری روشن‌تر با بیشینه مقدار ۱۴۰۰ نیت است که دارای قابلیت تنظیم خودکار روشنایی نیز می‌باشد. پیکسل ۷ از این نظر نیز بر نمایشگر آیفون ۱۴ با روشنایی ۷۵۷ نیت برتری دارد.

به هر حال می‌توان مطمئن بود که کار با پیکسل ۷ در زیر تابش مستقیم نور خورشید به راحتی امکان‌پذیر است.

نمایشگر پیکسل ۷، ۱۰۹.۳ درصد از گستره رنگی sRGB و ۷۷.۴ درصد از گستره رنگی دقیق‌تر DCI-P3 را پوشش می‌دهد که نزدیکی بسیاری به عملکرد نمایشگر گلکسی اس۲۲ در این خصوص دارد. هرچند گلکسی اس۲۲ قادر است با رتبه Delta-E برابر با ۰٫۲۲ در حالت طبیعی، رنگ‌ها را به‌طور بسیار دقیق‌تری نمایش دهد.

اگر اشکالی بر نمایشگر پیکسل ۷ وارد باشد، وجود حاشیه‌ای در پایین صفحه نمایش است که از دیگر اسمارت‌فون‌های برتر بازار عریض‌تر به نظر می‌رسد.

دوربین‌ها

دوربین‌های پیکسل ۷ کماکان بزرگ‌ترین نقطه قوت آن به شمار می‌روند. البته این به خاطر وجود هیچ سخت‌افزار ویژه‌ای نیست. در اینجا نیز همچون پیکسل ۶، یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و یک لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم‌های مشابه با پیکسل ۶ در دسترس شماست. از لنز تله‌فوتو نیز در پیکسل ۷ خبری نیست و این ویژگی مختص به پیکسل ۷ پرو باقی می‌ماند. با این وجود، تراشه جدید تنسور با ارتقای قابلیت Super Res Zoom گوگل قادر به بزرگنمایی دیجیتال تا ۸ برابر می‌باشد.

 

یک لنز قوی‌تر ۱۰.۸ مگاپیکسلی با میدان دید عریض‌تر ۹۲.۸ درجه در جلوی دوربین قرار گرفته است که در مقایسه با دوربین سلفی ۸۴ درجه و ۸ مگاپیکسلی پیکسل ۶، پیشرفت قابل توجهی به شمار می‌رود.

بنابر گفته گوگل، پردازنده جدید پیکسل ۷ همچنین موجب بهبود کیفیت تصویربرداری در شب (حالت Night Sight) شده است و این کار را در مدت زمان بسیار کمتری انجام می‌دهد تا با کمتر نگه داشتن دستگاه در دست خود، احتمال دانه‌دار شدن یا محوشدگی تصویر در نور کم به حداقل برسد.

موارد ارتقاء‌یافته متعددی نیز در فیلمبرداری با پیکسل ۷ قابل توجه‌اند. قابلیت‌های افزوده اصلی در این بین از جمله تثبیت‌کنندگی فعال تصویر (Active Stabilization) برای به حداقل رساندن لرزش تصویر و Cinematic Blur برای ایجاد میدان دید مشابه با تصویربرداری سینمایی و محو کردن فضای اطراف سوژه به سبک پرتره می‌باشند.

قابلیت‌های پردازنده تنسور

برخی از قابلیت‌های پیشرفته پیکسل ۷ در عکاسی از پردازنده Tensor G2 قدرت می‌گیرند که نسخه دوم تراشه‌ بکاررفته در پیکسل ۶ است. گوگل همچنان متکی به تراشه اختصاصی خود باقی مانده است. پیکسل ۷ نیز در یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی از وجود تراشه Tensor G2 بهره‌مند است و تجربه کاربری منحصربفردی را برای صاحبان خود رقم می‌زند.

یکی از جالب‌ توجه‌ترین قابلیت‌هایی که به لطف این تراشه در پیکسل ۷ وجود دارد، ابزار ویرایش تصویر Photo Unblur است که با کاستن از محوشدگی‌های نابجا، تصویر شفاف‌تر و باکیفیت‌تری را بدست می‌دهد. بهترین چیز در مورد این ابزار، امکان استفاده از آن برای همه تصاویر است، حتی آن دسته از تصاویری که با دیگر اسمارت‌فون‌ها گرفته شده‌اند.

 

قابلیت بزرگنمایی دیجیتال از دیگر مواردی به شمار می‌رود که تراشه تنسور توانمندی خود را به نمایش می‌گذارد. پیکسل ۷ اگرچه از لنز تله‌فوتو اختصاصی بی‌بهره است اما به کمک پردازنده خود می‌تواند در هنگام عکاسی با لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و با استفاده از قابلیت Super Res Zoom به عنوان مثال با دوبرابر بزرگنمایی در کیفیت ۱۲.۶ مگاپیکسل عکاسی کند.

تراشه تنسور جز در حیطه عکاسی، در انجام بهتر کارهای روزمره نیز شما را یاری می‌دهد. برای نمونه، با استفاده از نمایه Direct My Call گوگل، که در پیکسل ۶ معرفی شد، می‌توانید از طریق دستیار صوتی گوگل، فهرستی از دایرکتوری تماس‌های خود را مشاهده کنید.

برخی از قابلیت‌های کنجکاوی‌برانگیز قدرت‌گرفته این تراشه در آینده‌ای نزدیک اضافه خواهند شد که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان تبدیل پیام‌های صوتی دریافتی به متن، بهبود کیفیت تماس‌های تلفنی، و امکان تشخیص چند اسپیکر برای تبدیل صوت به متن در استفاده از اپ Recorder اشاره کرد.

عملکرد

تراشه تنسور جدید شکاف میان آخرین اسمارت‌فون‌های پیکسل و دستگاه‌های قدرت‌گرفته از پردازنده اسنپ‌درگون ۸ نسل اول Qualcomm را بسیار باریک کرده است. هرچند دومی با عرضه در آغاز سال ۲۰۲۲ قرار است به زودی جای خود را به نسل دوم اسنپ‌درگون ۸ بدهد تا باز هم اختلاف قدرت پردازش میان اسمارت‌فون گوگل و دیگر گوشی‌های موبایل همچون گلکسی اس۲۳ بیش از پیش شود.

در حال حاضر، پیکسل ۷ در بنچمارک Geekbench 5 در عملکرد کلی خود موفق به دریافت امتیاز ۱۰۵۴ تک‌هسته و امتیاز ۳۰۲۱ چند‌هسته شده است. از طرفی گلکسی اس۲۲ در همین بنچمارک به ترتیب امتیازات ۱۰۲۴ و ۳۳۴۸ و گلکسی زد فولد ۴ امتیازهای ۱۳۲۸ و ۳۸۳۱ را دریافت کرده است. این در حالی است که آیفون ۱۴ با تراشه A16 Bionic خود در بنچمارک‌های اصلی بالاتر از هر سه اسمارت‌فون اندرویدی نامبرده می‌ایستد.

از طرف دیگر، حسگر اثر انگشت که در پیکسل ۶ به دلیل نقص در عملکرد یکی از نقاط ضعف آن به شمار می‌رفت، در پیکسل ۷ بهبود یافته است و سرعت عمل بیشتری در شناسایی اثر انگشت کاربر پیدا کرده است. البته گشودن قفل دستگاه از طریق شناسایی چهره نیز با سرعت به مراتب بالاتری امکان‌پذیر است.

عمر باتری و شارژ دستگاه

یکی دیگر از نقاط ضعف پیکسل ۶ باتری متوسط آن بود که در آزمایش سنجش عمر باتری با وب‌گردی بی‌وقفه، در حدود ۹۰ دقیقه دوام کمتری نسبت به میانگین عمر باتری اسمارت‌فون‌ها داشت.

 

پردازنده Tensor G2 هرچند در بهینه‌سازی باتری وعده‌های امیدوارکننده‌ای می‌دهد، اما پیکسل ۷ نیز همچون دیگر اسمارت‌فون‌های گوگل از ضعف باتری رنج می‌برد. البته این موضوع از آنجایی که یک منبع ۴۳۵۵ میلی‌آمپری در پیکسل ۷ جای باتری ۴۶۱۴ میلی‌آمپری پیکسل ۶ را گرفته است، چندان جای تعجب ندارد.

در انجام تست‌های اولیه، نتایج روشنی به چشم نمی‌خورد. اسمارت‌فون گوگل در حالت غیرفعال سرعت تعویض فریم ۹۰ هرتز تنها کمی بیش از ۷ ساعت دوام آورد که حدود سه ساعت کمتر از عمر باتری اسمارت‌فون‌های میان‌رده می‌باشد.

ظاهراً پیکسل ۷ از شارژ ۳۰ وات پشتیبانی می‌کند، هرچند انتظار داریم این‌بار نیز همچون سال گذشته سرعت شارژ در نهایت به ۲۳ وات نزدیک شود. پس از ۳۰ دقیقه اتصال پیکسل ۷ به شارژر ۲۰ وات، میزان شارژ آن از صفر به ۴۱ درصد می‌رسد، و این در حالی است که باتری آیفون ۱۴ در همین مدت تا ۵۴ درصد شارژ می‌شود.

نرم‌افزاری و پشتیبانی بروزرسانی

اندروید ۱۳ سیستم‌عامل پیش‌فرض پیکسل ۷ است که تغییرات خوشایندی در خصوص نمایه‌های امنیتی ارائه می‌کند. در حقیقت باید گفت گوگل از اسمارت‌فون‌های پیکسل برای نمایش شیوه صحیح بکارگیری اندروید استفاده می‌نماید. بنابراین اگر مایلید هر آنچه اندروید در چنته دارد، تجربه کنید، بهترین انتخاب پیش روی شما پیکسل ۷ گوگل است.

با این همه اما باید اضافه کرد که اگر مایلید این تجربه تا چندین سال پابرجا بماند، شاید پیکسل ۷ بهترین انتخاب موجود نباشد. هرچند گوگل وعده پنج سال بروزرسانی امنیتی را در تازه‌ترین اسمارت‌فون خود می‌دهد، اما بروزرسانی‌های نرم‌افزاری تنها تا سه سال تدوام خواهند یافت. از این رو، باید خود را در سال ۲۰۲۶ در حال جست‌وجو برای خرید یک اسمارت‌فون جدید تصور کنید. این در حالی است که سامسونگ با برترین گوشی‌های همراه خود و برخی از مدل‌های میان‌رده گلکسی A وعده چهار سال بروزرسانی سیستم‌عامل را داده است.

نتیجه‌گیری

گوگل پیکسل ۷ با دوربین‌های فوق‌العاده خود حرف بسیاری برای گفتن دارد و حتی از این لحاظ رقیب جدی آیفون ۱۴ به حساب می‌آید و در برخی موارد برنده چنین رقابتی ظاهر می‌شود. از آنجایی که کیفیت عکاسی برای بسیاری از خریداران اسمارت‌فون‌ها اهمیت بالایی دارد، پیکسل ۷ را باید یکی از مدعیان کسب عنوان بهترین گوشی همراه از نظر دوربین برشمرد.

با در نظر گرفتن این مزیت بزرگ در کنار قدرت تراشه تنسور و نمایشگری باکیفیت و شفاف، پیکسل ۷ به انتخابی بسیار وسوسه‌برانگیز بدل می‌گردد، جدا از اینکه با قیمتی مناسب نسبت به اسمارت‌فون‌های هم‌رده خود ارزش خرید بسیار بالایی نیز دارد.

آنچه ما را در معرفی پیسکل ۷ به عنوان پیشنهادی به‌راستی شگفت‌انگیز مردد می‌کند، عمر باتری متوسط دستگاه است که البته امید داریم با بهره‌مندی از توانمندی‌های هوشمند تراشه تنسور قابلیت بهینه‌سازی بیشتری بدست‌ آورد.

نظر نهایی

ارزش خرید – ۹٫۳

۹٫۳

رتبه‌ی محصول

گوگل پیکسل ۷ با دوربین‌های فوق‌العاده خود حرف بسیاری برای گفتن دارد و حتی از این لحاظ رقیب جدی آیفون ۱۴ به حساب می‌آید و در برخی موارد برنده چنین رقابتی ظاهر می‌شود. از آنجایی که کیفیت عکاسی برای بسیاری از خریداران اسمارت‌فون‌ها اهمیت بالایی دارد، پیکسل ۷ را باید یکی از مدعیان کسب عنوان بهترین گوشی همراه از نظر دوربین برشمرد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار