راهنمای خریدلوازم صوتی

راهنمای خرید جامع هدفون بی سیم (ایرباد)

هدفون‌های بی‌ سیم در چند سال اخیر بسیار مورد توجه کاربران بودند. از این رو کمپانی‌های گوناگون سعی داشته‌اند تا با معرفی مدل‌های متنوع سهم خود در بازار هدفون‌های بی سیم را افزایش دهند. با توجه به این که هم‌اکنون مدل‌های بسیار زیادی از هدفون‌های بی سیم در بازار حضور دارند ممکن است برای کاربران این سوال پیش آید که برای خرید هدفون بی سیم باید به چه نکاتی دقت کنیم.

با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم در این مقاله به 8 مورد از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید هدفون بی سیم باید به آن توجه کنید بپردازیم. برای اطلاع از این موارد در ادامه با ما همراه باشید:

راهنمای خرید هدفون‌ بی‌ سیم: قیمت

اولین موردی که به هنگام خرید هدفون‌های بی‌سیم توجه کاربران را به خود جلب می‌کند قیمت این محصول است. از آن جایی که در حال حاضر مدل‌های بسیار متنوعی در بازار حضور دارند، تنوع قیمتی هدفون‌های بی سیم بسیار بالاست. این بازه قیمتی از چند صد هزار تومان آغاز شده و تا بیش از ده میلیون تومان نیز ادامه دارد. با این که در نگاه اول خرید هدفون بی سیم ارزان قیمت به‌صرفه‌تر به نظر می‌رسد اما به شدت توصیه می‌کنیم تا از خرید آن‌ها خودداری کنید. گاهی اوقات خرید هدفون بی‌سیم ارزان قیمت بسیار گران تمام می‌شود. هدفون‌های بی سیم ارزان قیمت معمولا از قطعات بی‌کیفیتی استفاده می‌کنند که کاربران در همان روزهای اول متوجه ضعف آن‌ها خواهند شد.

به طور کلی برای خرید هدفون بی سیم سعی کنید از برندهای مطرح در بازار خرید کنید. با وجود این که ممکن است قیمت این هدفون‌ها گران‌تر از گزینه‌های دیگر باشد، اما با این کار شما یک خرید مطمئن انجام داده‌اید و می‌توانید با خیال راحت تا مدت‌ها از هدفون بی سیم خود استفاده کنید.

راهنمای خرید هدفون‌ بی‌ سیم: بررسی کدک‌ها

یکی از موارد مهمی که پیش از خرید هدفون بی سیم باید به آن توجه کنید، کدک‌هاییست که هدفون بی سیم مورد نظرتان قادر به پشتیبانی از آن است. اگر بخواهیم به صورت مختصر در این باره توضیح دهیم باید گفت که کدک‌ها با فشرده سازی اطلاعاتی که به هدفون بی سیم ارسال می‌شوند در کیفیت صدا، تاخیر در پخش و مصرف باتری دستگاه موثر هستند. از آن جایی که فناوری بلوتوث از پهنای باند محدودی برخوردار است ممکن است بارها در زمان پخش موسیقی قطع شود. به همین دلیل از کدک‌ها برای جلوگیری از این اتفاق استفاده می‌کنند.

مدل‌های پایه و ارزان قیمت موجود در بازار به طور معمول تنها از کدک SBC استفاده می‌کنند. کدک SBC از کیفیت‌های بالای موسیقی پشتیبانی نمی‌کند و به دلیل محدودیت در سرعت انتقال داده، خروجی صدای یکنواخت و بدون تغییری را ارائه می‌کند.

اگر از کاربران اپل هستید، حتما پیش از خرید به این نکته توجه داشته باشید که هدفون بی سیم مورد نظر شما از کدک AAC پشتیبانی کند. دستگاه‌های اپل تنها از کدک‌های SBC برای کیفیت‌های پایین و کدک AAC برای صداهایی با کیفیت‌های بالاتر استفاده می‌کنند. به همین دلیل اگر از گوشی آیفون استفاده می‌کنید از خرید هدفون بی سیمی که تنها قادر به پشتیبانی از SBC، aptX یا LDAC است، خودداری کنید.

اگر از لحاظ بودجه محدودیتی ندارید باید گفت که بهترین انتخاب برای کاربران اپل هدفون بی سیم ایرپاد است. از آن جا که ایرپادها نیز بخشی از اکوسیستم اپل را تشکیل می‌دهند تجربه کاربری بی‌نظیری را برای کاربران محصولات اپل به ارمغان می‌آورند. هم‌اکنون نسل دوم ایرپادهای اپل موسوم به AirPod New Generation با قیمت پایه 3200000 تومان در بازار قابل خریداری است.

با این حال اگر از کاربران اندروید هستید باید گفت که دست شما برای انتخاب هدفون بی سیم بسیار بازتر است. هم‌اکنون آخرین نسخه سیستم عامل اندروید تقریبا از تمام کدک‌های بلوتوث از جمله Hi-Res aptX HD نیز پشتیبانی می‌کند که خروجی صدای خارق‌العاده‌ای دارد.

راهنمای خرید هدفون‌ بی‌ سیم: بررسی سری‌ها و نحوه قرارگیری در گوش

این مورد بدون شک مهم‌ترین مسئله‌ای است که کاربران به هنگام خرید هدفون بی سیم باید به آن توجه کنند. از آن جایی که هدفو‌ن‌های بی سیم برای مدت‌های طولانی درون گوش قرار دارند، نامناسب بودن سری‌ها ممکن است به گوش کاربران آسیب برساند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که پیش از خرید هدفون بی سیم حتما آن را درون گوش خود امتحان کنید.

به طور کلی سری‌های هدفون‌های بی سیم دو نوع هستند: سری‌های سیلیکونی که درون کانال گوش قرار می‌گیرند و سری‌های پلاستیکی که در بخش داخلی لاله‌ی گوش جای می‌گیرند. این موضوع که کدام سری برای گوش شما مناسب است بسته به سلیقه و فرم گوش شما متفاوت است. با این حال مواردی در خصوص هر کدام از این سری‌ها وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

به طور کلی سری‌های سیلیکونی از آن جایی که درون کانال گوش قرار می‌گیرند تجربه بهتری را در پخش موسیقی به ارمغان می‌آورند. صدای این هدفون‌ها بلندتر به گوش می‌رسد و به دلیل در بر گرفتن حفره گوش صدای محیط اطراف را تا حد زیادی خنثی می‌کنند. با این حال نکته‌ای که به هنگام استفاده از سری‌های سیلیکونی باید به خاطر بسپارید، اندازه سری‌هاست. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گوش و خارج نشدن هدفون حتما از سری‌های سیلیکونی که اندازه حفره گوش شما هستند استفاده کنید.

همچنین کاربران باید سری‌های سیلیکونی را پس از چند ماه استفاده تعویض کنند. از آن جایی که این سری‌ها برای مدتی طولانی درون گوش کاربران قرار دارند، به خاطر گرمای محیط کمی بزرگتر و شل‌تر از حالت اولیه می‌شوند. همچنین سعی کنید تا بعد از استفاده، سری‌های سیلیکونی را تمیز کنید.

یکی از معایب اصلی استفاده از سری‌های سیلیکونی فشرده شدن هوای درون گوش است. از آن جایی که سری‌های سیلیکونی حفره گوش را به صورت کامل مسدود می‌کنند اجازه خروج هوای فشرده شده ناشی از گذاشتن هدفون‌ بی سیم را نمی‌دهند. این مسئله می‌تواند در استفاده‌های طولانی مدت باعث درد گرفتن گوش شود. البته در برخی از مدل‌های گران قیمت ساختاری درون هدفون‌ها به وجود آمده که به صورت خودکار فشار هوای درون گوش را با محیط اطراف تنظیم می‌کند.

دسته‌ای دیگر از هدفون‌ها فاقد سری‌های سیلیکونی هستند و ساختار سری آن‌ها در واقع امتدادی از پلاستیک به کار رفته در بدنه است. معروف‌ترین مثال برای این طراحی، نسل اول و دوم ایرپادهای اپل هستند. این هدفون‌ها به جای قرارگیری در کانال گوش بر روی قسمت داخلی لاله گوش گذاشته می‌شوند. از مزایای اصلی این طراحی، راحت‌تر بودن استفاده از آن‌ها است.

از آن جایی که سری این دسته از هدفون‌های بی سیم به گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای گوش تمام کاربران مناسب باشد، دیگر نیاز به نگرانی در مورد اندازه بودن سری‌ها نیست. با این حال از آن جایی که این هدفون‌ها درون لاله گوش قرار می‌گیرند نمی‌توانند به صورت کامل محیط داخل گوش را ایزوله کنند بنابراین صدای فضای اطراف را نیز در هنگام استفاده از این هدفون‌ها خواهید شنید.

در کنار آن برخی از مدل‌های هدفون بی سیم دارای یک زائده اضافه در قسمت بالای سری هستند که به قرارگیری محکم‌تر هدفون درون گوش کمک می‌کند. البته کاربران می‌توانند این وسیله را به صورت جداگانه نیز تهیه کنند و آن‌ را بر روی سری هدفون بی سیم خود نصب کنند.

راهنمای خرید هدفون‌ بی‌ سیم: عمر باتری و شارژدهی

یکی دیگر از مواردی که به هنگام خرید هدفون بی سیم باید به آن توجه داشت، مسئله طول عمر باتری و ماندگاری شارژ است. اکثر کمپانی‌های سازنده هدفون‌های بی سیم، میزان شارژدهی محصولات خود را عددی ما بین سه تا پنج ساعت اعلام می‌کنند. با این حال زمانی که در واقعیت هدفون‌ها را تست می‌کنیم طول عمر باتری آن‌ها حدودا 20 درصد  کمتر از عدد ادعا شده است. زمانی که شارژ هدفون بی سیم به اتمام می‌رسد کاربران می‌توانند با قرار دادن آن‌ها در کیس شارژر، آن‌ها را مجددا شارژ کنند.

کیس‌های شارژر نیز بسته به اندازه‌های گوناگونی که دارند شارژدهی متفاوتی را ارائه می‌دهند. با این حال به طور کلی می‌توان گفت که کیس‌های شارژر قادر هستند سه تا چهار بار هدفون‌های بی سیم را شارژ کنند. نکته‌ای که به هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید میزان شارژدهی نوشته شده بر روی جعبه هدفون بی سیم است. برخی از کمپانی‌های سازنده تنها میزان شارژدهی هدفون بی سیم به همراه کیس شارژر را عنوان می‌کنند. اگر عددی که بر روی جعبه مشاهده کردید بین 12 تا 15 ساعت نوشته شده بود بدانید که این عدد با توجه به شارژدهی هدفون بی سیم به همراه کیس شارژر می‌باشد.

نکته‌ای که هنگام خرید اهمیت بیشتری دارد میزان شارژدهی هدفون‌های بی سیم است پیش از آن که بخواهید آن‌ها را به کیس شارژر بازگردانید. در واقع میزان شارژدهی هدفون بی سیم مدت زمانیست که کاربر می‌تواند از آن‌ها بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده کند.

راهنمای خرید هدفون‌ بی‌ سیم: کنترلرها

وجود یا عدم وجود کنترلر در هدفون بی سیم یکی دیگر از مواردی است که به هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. به طور معمول هدفون‌های بی سیم ارزان قیمت موجود در بازار فاقد کنترلرهای لمسی بر روی بدنه هستند و کاربران تنها از طریق گوشی خود قادر به کنترل هدفون‌ها هستند.

با این حال با پرداخت مبلغی بیشتر شما می‌توانید صاحب یک هدفون بی سیم با کنترلرهای لمسی شوید. البته نوعی دیگر از هدفون‌ها نیز وجود دارند که کاربران می‌توانند آن‌ها را از طریق دکمه‌های قرار گرفته شده بر روی بدنه کنترل کنند. در هر صورت این کنترلرها قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به طور مثال شما می‌توانید با ژست‌های حرکتی گوناگون به تماس‌های خود پاسخ دهید، میزان صدای خروجی را کم و زیاد کنید، موسیقی در حال پخش را متوقف کنید یا به آهنگ قبلی یا بعدی بروید. همچنین اگر هدفون بی سیم شما قادر به پشتیبانی از دستیار صوتی باشد شما می‌توانید با استفاده از این کنترلرها آن را فعال کنید.

بنابراین سعی کنید در هنگام خرید حتما با کنترلرها و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شوید. هم‌اکنون برخی از مدل‌ها در بازار حضور دارند که کاربران می‌توانند کنترلرهای آن را شخصی سازی کنند. یکی از بهترین هدفون‌های بی سیم از لحاظ تعداد کنترلرها هدفون بی سیم Momentum TW می‌باشد.

راهنمای خرید هدفون‌ بی‌ سیم: قابلیت نویز کنسلینگ

یکی از قابلیت‌های مهم و کاربردی که برخی از هدفون‌های بی سیم موجود در بازار از آن برخوردار هستند، قابلیت نویز کنسلینگ است. به کمک نویز کنسلینگ کاربران می‌توانند در هنگام استفاده از هدفون‌ها صدای محیط را حذف کنند. این کار از طریق میکروفون‌های موجود در هدفون بی سیم رخ می‌دهد. به کمک این میکروفون‌ها، دستگاه صدای محیط را از پس زمینه موسیقی شما حذف می‌کند. بنابراین صدای خروجی به صورت شفاف و یک دست به گوش می‌رسد.

البته به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که قابلیت نویز کنسلینگ قاتل باتری‌ هدفون‌های بی سیم است. از این رو با فعال کردن این ویژگی قارد به استفاده از هدفون بی سیم خود برای مدتی طولانی نخواهید بود.

همچنین برخی از هدفون‌های بی سیم دارای قابلیتی به نام Hear-Thru هستند. کاربران می‌توانند به کمک این قابلیت قدرت نویز کنسلینگ را تعیین کنند و میزان صدایی را که می‌خواهند از محیط اطراف به گوش برسد را مشخص کنند. این قابلیت برای مواقعی که در حال قدم زدن یا ورزش کردن در خیابان هستید می‌تواند بسیار کاربردی باشد و به شما امکان می‌دهد تا صدای بوق ماشین‌ها را بشنوید.

راهنمای خرید هدفون‌ بی‌ سیم: کیس شارژر

کیس‌های شارژر علاوه‌بر وظیفه شارژ کردن هدفون بی سیم، محل نگهداری و محافظت از آن‌ها نیز به شمار می‌روند. از این رو یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام خرید هدفون بی سیم باید به آن توجه کنید مقاومت کیس‌های شارژر است. برخی از هدفون‌های بی سیم موجود در بازار از کیس‌های بسیار ظریف و شکننده‌ای برخوردار هستند که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن‌ها برای محافظت از هدفون‌ها استفاده کرد. با وجود این که کیس‌های شکننده بیشتر در مدل‌های ارزان قیمت بازار دیده می‌شوند با این حال برخی از مدل‌ها گران قیمت نیز در این بخش عملکرد چندان رضایت بخشی ندارند.

با توجه به این مورد توصیه می‌کنیم پیش از خرید حتما کیس شارژر هدفون بی سیم را بررسی کنید. جنس متریال استفاده شده می‌تواند به خوبی گویای استحکام آن در برابر ضربه باشد. همچنین لولای کیس را نیز به خوبی بررسی کنید زیرا در برخی از مدل‌ها، لولای به کار رفته در درب کیس‌های شارژر به راحتی می‌شکند و عملا کیس را بلااستفاده می‌کند.

راهنمای خرید هدفون‌ بی‌ سیم: حجم صدا

این نکته نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باید پیش از خرید هدفون بی سیم باید به آن توجه داشته باشید. هدفون‌های بی سیم از لحاظ حجم صدا و ماکسیموم صدای خروجی بسیار متفاوت هستند و کاربران می‌توانند در بازار مدل‌های بسیار گوناگونی را پیدا کنند. به طور مثال ماکسیموم صدای خروجی برخی از هدفون‌های بی سیم برابر با 50 درصد از صدای هدفون‌های دیگر است. از آن جایی که صدای هدفون‌های بی سیم تنها از طریق دیوایسی که به آن متصل هستند قابل کنترل است کاربران به هیچ طریقی قادر به افزایش صدای هدفون بی سیم خود به بیش از ماکسیموم صدای دستگاه نخواهند بود.

با این حال با توجه به این که تنها راه برای آزمایش حجم صدای هدفون بی سیم، قرار دادن آن در گوش است احتمال بالایی وجود دارد که خیلی از کاربران موفق به تست آن پیش از خرید نشوند. از این رو بهترین کار برای اطلاع از این موضوع مطالعه نقد و بررسی محصولی است که قصد خرید آن را دارید.

در این مقاله سعی کردیم تا یک راهنمای جامع برای خرید هدفون بی سیم را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم که این مقاله به شما در تصمیم‌گیری برای خرید کمک کرده باشد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار