راهنمای خریدکنسول بازی

راهنمای خرید ایکس باکس سری ایکس؛ تمام نکاتی که باید پیش از خرید بدانید

مایکروسافت در نسل هشتم بازی‌های ویدیویی شروعی ضعیف را تجربه کرد، سپس در ادامه این نسل با عملکرد قابل توجه سونی و با رقیب دیگری به نام نینتندو مواجه شد ولی در نهایت در انتهای آن با تصمیماتی جدید، به همراه دو کنسول نسل نهمی یعنی ایکس باکس سری اس و ایکس باکس سری ایکس به میدان رقابت بازگشت.

مدتی پیش راهنمای خرید ایکس باکس سری اس و مواردی را که باید پیش از خرید این کنسول مد نظر قرار دهید، در اختیارتان قرار دادیم. سری اس به عنوان عضو ضعیف‌تر کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت معایب و مزایایی را داراست که با خواندن آن مقاله به خوبی متوجه آن‌ها خواهید شد.

با این حال هیچ محصولی از جمله ایکس باکس سری ایکس بی‌عیب و نقص نیست و همچنین هر مشکلی نمی‌تواند تصمیم کاربران را تحت‌الشعاع قرار دهد. گاهی اوقات مزایا و معایب بر مشکلات غلبه و شما را راضی می‌کنند که حتی در شرایط سخت اقتصادی نیز به دنبال علایق خود بروید.

 

عملکرد ضعیف مایکروسافت طی سال‌های ابتدایی نسل گذشته شاید تصورات نادرستی را درباره کیفیت و دلایل خرید ایکس باکس سری ایکس به وجود آورده باشد که بیش از همه، متوجه کاربران ناآشنا با این صنعت خواهد شد. از سوی دیگر حتی شاید برخی از کاربران علاقه‌مند و پیگیر رویدادهای روز دنیای بازی‌های ویدیویی نیز برخی موارد را به اشتباه متوجه شده باشند.

به این ترتیب در ابتدا باید ذکر شود که مقاله پیش‌رو برای تمام طیف کاربران مناسب است و برای مطالعه و درک آن نیاز به هیچ‌گونه پیش‌نیاز و اطلاعات جانبی نیست. در ادامه همراه ما باشید تا دلایل خرید و دلایل عدم خرید ایکس باکس سری ایکس را به اتفاق بازگو کنیم.

دلایل خرید ایکس باکس سری ایکس؛ چرا این کنسول مناسب شماست؟

  • سخت‌افزار قدرتمند

ممکن است پیش‌تر شنیده یا خوانده باشید که ایکس باکس سری ایکس تاکنون (یا حداقل تا زمان نگارش این مقاله) قوی‌ترین کنسول تاریخ بازی‌های ویدیویی از حیث مشخصات سخت‌افزاری است. روی کاغذ و مقایسه اعداد و ارقام با دیگر کنسول‌های حاضر در بازار از جمله ایکس باکس سری اس و پلی استیشن ۵، این ادعا کاملاً صحیح است.

ما قصد نداریم اعدادی را بازگو کنیم که منجر به ایجاد ابهامات بیشتری شوند اما تنها کافی است به برخی مثال‌های ملموس‌تر اشاره داشته باشیم تا شما به سمت تصور صحیحی هدایت شوید.

طبق چیزی که دنیای فناوری طی سالیان گذشته برای ما ترسیم کرده و با توجه به اسناد و حقایق، ایکس باکس سری ایکس ابزاری را در اختیار توسعه‌دهندگان و استودیوهای بازی‌سازی قرار می‌دهد که صحنه‌هایی قابل تعامل را طراحی کنند که تا پیش از این قابل تصور نبودند.

این صحنه‌ها اگرچه به صورت زنده و در لحظه روی نمایشگر نقش می‌بندند و همچون کنسول‌های گذشته با توجه به اعمال شما شکل خواهند گرفت و یا تغییر خواهند یافت، اما هیچ کدام از این موارد دلیل نمی‌شوند که کیفیت بازی‌های آینده ایکس باکس سری ایکس شبیه به واقعیت نباشند.

 

اگر دقیق‌تر بگوییم، وضوح خروجی ۴K و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ فریم بر ثانیه به این معنی هستند که روزهای خوبی پیش روی خریداران این کنسول است. بنابراین ایکس باکس سری ایکس قادر به استخراج و خروجی تصاویری است که چند برابر چیزی که در نسل گذشته تجربه کرده‌اید، جزئیات بصری دارند. همچنین با وجود این که تمام بازی‌های این کنسول از نرخ ۱۲۰ فریم استفاده نخواهند کرد، اما عناوینی که گزینه استفاده از آن را در اختیار شما قرار می‌دهند، بسیار روان و غیرقابل تصور به نظر می‌رسند.

به عبارت دیگر هر چقدر که نرخ تازه‌سازی افزایش یابد، شما طی هر ثانیه صحنه‌های بیشتری را می‌بینید؛ افزایش صحنه‌های موجود در یک ثانیه نیز به معنی تولید بازی‌هایی با صحنه‌های نرم‌تر، روان‌تر و سریع‌تر هستند.

رهگیری پرتو (Ray-Tracing) نیز یکی دیگر از مفاهیمی است که احتمالاً ذهن شما را به خود مشغول کرده است. این فناوری نیز اجازه می‌دهد بازی‌ها نورپردازی دقیق‌تر، واقعی‌تر و چشم‌نوازتری را به تصویر بکشند. ایکس باکس سری ایکس به صورت سخت‌افزاری و به لطف کارت گرافیک قدرتمندش می‌تواند این فناوری را به نهایت پتانسیل خود برساند.

همچنین حافظه‌های SSD پرسرعت به کار رفته در ایکس باکس سری ایکس در کنار دیگر اجزای سخت‌افزاری دستگاه اجازه می‌دهند که توسعه‌دهندگان برای همیشه از شر بارگذاری‌های سنتی (لودینگ‌ها) در سناریوهای مختلف خلاص شوند. استفاده از ویژگی Quick Resume نیز یکی دیگر از قابلیت‌های این دستگاه است که به لطف سخت‌افزار قدرتمند آن اجازه می‌دهد شما طی مدت زمان ناچیزی بین دو بازی جابه‌جا شوید.

سرانجام باید گفت که شما با خرید این کنسول می‌توانید در آینده‌ای نه چندان دور بازی‌هایی را تصور کنید که از بهترین گرافیک‌های واقع‌گرایانه سال‌های پیش نیز جذاب‌تر خواهند بود و بیشتر از هر زمان دیگری شبیه تصاویر سینمایی و دنیای واقعی به نظر خواهند رسید.

  • پشتیبانی قوی و طولانی مدت

مایکروسافت قبلاً در نسل هفتم و حتی عرضه محصولات دیگر خود از جمله نسخه‌های ویندوز اثبات کرده است که می‌تواند پشتیبانی خوبی از بازی‌های خود انجام دهد. این اتفاق در رابطه با کنسول قبلی این شرکت یعنی ایکس باکس وان رخ نداد. برای نمونه بازی‌های انحصاری کمی برای آن عرضه شد، سرویس‌های مناسبی در دسترس خریداران قرار نگرفت و حتی کنسول‌های بهبود یافته مانند ایکس باکس وان ایکس نیز کاملاً پتانسیل‌های بالایش را به دلیل فقدان موارد مذکور و اشتباهات گذشته اتلاف کرد.

اما این شرایط اکنون تغییر کرده است و دامنه عواقب آن را در آینده مشاهده خواهیم کرد. سخت‌افزار قدرتمند ایکس باکس سری ایکس این بار میزبان سرویس گیم‌پس و عناوین بیش از ۲۰ استودیو بازی‌سازی اختصاصی خواهد بود. سرویس گیم‌پس که در مقاله پیشین به آن پرداختیم، می‌تواند در ارائه تعداد زیادی از بازی‌ها با قیمت مناسب عالی عمل کند:

«شما پس از تهیه کنسول می‌توانید با تهیه اشتراک‌های ۱، ۳ و ۶ ماهه گیم‌پس به ازای مبالغی نظیر ۱۰ دلار و بیشتر که از این لینک قابل مشاهده هستند، تا زمانی که اشتراکتان فعال است، به دانلود و تجربه صدها بازی جدید و قدیمی و بزرگ و کوچک بپردازید.

البته اگر احساس می‌کنید که این سرویس در مرکز توجه قرار ندارد و مایکروسافت آن را به‌روزرسانی نمی‌کند، مطلقاً اشتباه متوجه شده‌اید، چرا که تمام بازی‌هایی که به صورت انحصاری (از جمله بازی‌های استودیوهای متعددی) که توسط این شرکت ساخته می‌شوند، در روز عرضه روی گیم‌پس در اختیارتان قرار خواهند گرفت»

همچنین مایکروسافت مدتی پیش تمام استودیوهای زیرمجموعه شرکت بتسدا را با قیمتی نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار تصاحب کرد تا لاین‌آپ قدرتمندی برای سال‌های عمر کنسول‌های جدید خود فراهم آورد که مسلماً همه آن‌ها روی ایکس باکس سری ایکس عملکرد بهتری خواهند داشت.

مجموعه عناوین خاطره‌انگیزی نظیر Gears of War، Halo، Forza و … در کنار مجموعه‌های محبوبی نظیر The Elder Scrolls، The Fallout، Doom، Dishonored اکنون در اختیار مایکروسافت قرار دارند و می‌توان اطمینان داشت که کاربران این کنسول با کمبود محتوا مواجه نخواهند شد و احتمالاً‌ کیفیت آن‌ها نیز قانع کننده خواهد بود.

  • پشتیبانی از نسل‌های گذشته با کیفیت بالاتر

ایکس باکس سری اس نیز به عنوان یکی دیگر از پلتفرم‌های این شرکت به آسانی می‌تواند تمام بازی‌های عرضه شده برای اولین کنسول مایکروسافت تا آخرین آن‌ها را اجرا کند اما تجربه بازی‌های قدیمی با کیفیت بالاتر مزیتی است که تنها ایکس باکس سری ایکس می‌تواند محقق کند.

اگر در نسل هشتم یا نسل‌های پیش از آن نتوانستید بازی به‌خصوصی را انجام دهید و یا حتی به دنبال تجربه دوباره آن‌ها هستید، سری ایکس یک گزینه افسانه‌ای به شمار می‌رود. برخلاف پلی استیشن ۵ که تنها بازی‌های پلی استیشن ۴ را می‌توان روی آن تجربه کرد، سری ایکس تجربه تمام تاریخچه صنعت بازی از سال ۲۰۰۱ را ممکن می‌کند.

 

به دیسک‌های فیزیکی علاقه دارید و دیسک‌های گذشته خود را نگه داشته‌اید؟ باز هم مشکلی نیست. اگر به سراغ سری اس بروید در این زمینه کاملاً ناتوان خواهید بود اما سری ایکس اجازه می‌دهد که دیسک‌های قدیمی را وارد دستگاه کنید و به ۱۰ سال گذشته باز گردید.

به این ترتیب شما می‌توانید به تجربه تمام مجموعه‌هایی بپردازید که نسخه‌های جدیدتر آن‌ها یا معرفی شده‌اند و یا به زودی معرفی می‌شوند. یک خرید آینده‌دار که از گذشته برای افزایش نقاط قوتش استفاده می‌کند؛ این‌طور نیست؟

افزون بر سرویس گیم‌پس که بیشتر ارائه آثار AAA و همچنین مستقل جدید را هدف گرفته است، شما به لطف سرویس لایو گلد می‌توانید ماهانه به عناوین قدیمی بسیاری نیز دست یابید. برای مثال باید توجه داشته باشید که تجربه آثار قدیمی شخص ثالث و حتی عناوینی که تنها نسخه‌های پلی استیشن ۳ آن‌ها موجود است و ریمستر یا ریمیک نشده‌اند، روی پلی استیشن ۵ امکان‌پذیر نیست. از این رو اگر نگاه ویژه‌ای به تجربه بازی‌های قدیمی دارید، ایکس باکس سری ایکس آرشیو،‌ قابلیت و همچنین کیفیت بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.

دلایل عدم خرید ایکس باکس سری ایکس؛‌ چرا این کنسول مناسب شما نیست؟

  • قیمت

ایکس باکس سری ایکس در مقابل مشخصات سخت‌افزاری خود، قیمت فوق‌العاده معقولی دارد اما بهترین گزینه ممکن نیست. کاربرانی که می‌خواهند برای اولین بار وارد نسل جدید شوند یا کمترین بودجه ممکن را برای مهاجرت به نسل جدید در نظر گرفته‌اند، گزینه‌های دیگری نیز در برابرشان وجود دارد.

ایکس باکس سری اس دیگر گزینه موجود است که خود مایکروسافت به تولید آن می‌پردازد. ایکس باکس سری اس با قابلیت اجرای بازی‌های انحصاری همین شرکت و بازی‌های شخص ثالث، با قیمت ۳۰۰ دلار، در برابر قیمت ۵۰۰ دلاری سری ایکس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شما علی‌رغم تهیه کنسول ضعیف‌تر می‌توانید از تجربه جدیدترین بازی‌های روز با کیفیت ۱۰۸۰p که شاید حتی تنها رزولوشن مورد پشتیبانی مانیتور و نمایشگر شماست، لذت ببرید.

 

به قدرت سخت‌افزاری اهمیت بیشتری می‌دهید؟ نسخه دیجیتال پلی استیشن ۵ با قیمت ۴۰۰ دلار کم‌و‌بیش قدرتی مشابه ایکس باکس سری ایکس را ارائه می‌دهد و سونی نیز پشتیبانی بسیار خوبی را از آن انجام می‌دهد. به هر حال کاملاً واضح است که ایکس باکس سری ایکس اقتصادی‌ترین گزینه ممکن نیست و گزینه‌های دیگر به آسانی می‌توانند از این لحاظ جای آن را پر کنند.

همچنین باید در نظر بگیرید که ایکس باکس سری ایکس اساساً بر این اساس تولید نشده و بهتر است که شما برای بهترین خروجی ممکن به تهیه یک نمایشگر ۴K نیز بپردازید. تهیه چنین نمایشگری قیمت نهایی و بودجه مورد نیاز شما را افزایش می‌دهد. بنابراین اگر به بودجه اندکی جهت ورود به نسل جدید فکر می‌کنید، از این حیث باید گفت که ایکس باکس سری ایکس مناسب شما نیست.

  • آرشیو ضعیف بازی‌های انحصاری جدید

اگرچه به صراحت بیان کردیم که سرویس‌ها و استودیوهای پرتعداد مایکروسافت می‌توانند آینده درخشانی را برای ایکس باکس سری ایکس رقم بزنند اما اگر اساساً انسان صبوری نیستید و می‌خواهید سریعاً با معجزه نسل بعد مواجه شوید، احتمالاً سری ایکس گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.

مایکروسافت در نسل گذشته نتوانست آن‌طور که باید، از ایکس باکس وان پشتیبانی کند و بازی‌های انحصاری تاثیرگذار و جریان‌سازی را برای آن در نظر بگیرد. اغلب برنامه‌های خرید استودیوها و افزایش پشتیبانی از کنسول‌هایش نیز زمانی روی کار آمدند که صدای شروع نسل بعد شنیده می‌شد.

سرانجام مایکروسافت با وجود تمام تمرکزی که برای شروعی قدرتمند منعطف کرد، هنوز هم با فقدان وجود بازی‌های انحصاری مناسب و پرتعداد مواجه است. به این ترتیب مجموع کیفیت و بازی‌های انحصاری نسل گذشته و همین‌طور نسل نهمی این شرکت نسبت به رقیب قابل قبول و رضایت‌بخش نیست.

 

در مقابل شما حتی بدون نیاز به بازی‌های نسل بعدی با خرید پلی استیشن ۵ می‌توانید به آرشیوی قدرتمند از بازی‌های نسل گذشته دست یابید که به لطف سخت‌افزار جدیدتر این کنسول می‌توانند شدیداً سرگرم کننده ظاهر شوند.

از طرف دیگر بازی‌های نسل جدیدی که تاکنون برای پلی استیشن ۵ عرضه شده‌اند نیز ضعف‌های مایکروسافت را بیش از پیش نمایان می‌کنند. اگر در عوض بسنده به احتمالات ترجیح می‌دهید که از حقایق کنونی در رابطه با کیفیت و کمیت بازی‌های انحصاری استفاده کنید، شاید پلتفرم رقیب گزینه مناسب‌تری باشد.

  • عدم وجود خلاقیت و نوآوری

ایکس باکس سری ایکس یک کنسول با کیفیت، قدرتمند و قابل توجه است که هیچ کاربری به هیچ وجه نمی‌تواند مزایای آن را انکار کند اما همان‌طور که گفته شد، مشکلات نیز همیشه در صحنه حضور دارند. مایکروسافت تقریباً جدای از افزایش قدرت سخت‌افزاری و تغییر سیاست‌های پشتیبانی از جمله ارائه بازی‌ها و سرویس‌های بهتر (که سهم بزرگی در موفقیت یک کنسول دارند) در بخش خلاقیت و نوآوری دست به عمل خاصی نزده است. رقبای این شرکت در حال حاضر تا جای ممکن سعی دارند که از ارکان جدید و خلاقیت‌های گسترده در ساخت و عرضه محصولاتشان استفاده کنند.

برای نمونه، کنترلر این شرکت با وجود کیفیت مناسب و ارگونومی، هیچ‌گونه خلاقیت و ویژگی جدید و قابل توجهی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. ظاهر کنسول نیز اگرچه می‌تواند سهم قابل توجهی در ارتقای عملکرد سیستم تهویه داشته باشد، اما قادر نیست که تمام سلایق را پوشش دهد. هنوز هم بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که کنسول آن‌ها با رایانه‌های شخصی متمایز باشد.

می‌توان این چنین مواردی را به دفعات مورد اشاره قرار داد. عدم پشتیبانی از هدست‌های واقعیت مجازی نیز یکی دیگر از این فقدان‌هاست که با توجه به معرفی پلی استیشن وی آر ۲، می‌تواند برای کاربران آینده‌نگر تبدیل به یک مشکل قابل توجه شود. حتی رابط کاربری کنسول‌های نسل هشتمی و نهمی مایکروسافت بسیار مشابه است و کاربران با تهیه ایکس باکس سری ایکس با موارد کاملاً جدیدی روبه‌رو نخواهند شد.

 

تیم ایکس باکس همچنین پس از سالیان سال هنوز هم باور دارد که کنترلرهای ایکس باکس نیازی به باتری‌های داخلی و قابل شارژ ندارند. علاوه بر این موارد صدای ۳ بعدی توسط ایکس باکس بازاریابی نمی‌شود و شاید به صورت گسترده در بازی‌های آینده این شرکت مورد استفاده قرار نگیرد.

هپتیک فیدبک (Haptic Feedback) و تریگرهای تطبیقی (Adaptive Triger) به عنوان دو عدد از ستایش شده‌ترین ویژگی‌های کنسول پلی استیشن ۵ نیز در کنترلرهای پیش‌فرض این شرکت وجود ندارند. عدم وجود نمایشگر لمسی و … در کنترلر نیز شاید چندان مشکلات بزرگی تلقی نشوند ولی باید از یک دید دیگر نیز ماجرا را برانداز کرد.

این موارد حتی در ابعاد تبلیغاتی و مقایسه‌های دوستانه نیز می‌توانند تمرکز شما را نابود کنند و تصمیمتان را تغییر دهند که البته باری دیگر همه چیز به سلیقه و اولویت‌های شما در تهیه یک محصول باز می‌گردد.

جمع‌بندی

عوامل بالا، ۳ دلیل عمده خرید و ۳ دلیل اصلی عدم خرید ایکس باکس سری ایکس بودند. شما می‌توانید با بررسی دلایل بالا متوجه شوید که آیا این کنسول مناسب شما خواهد بود یا خیر، ولی اگر به خواندن متن‌های طولانی علاقه‌ای ندارید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا پیشنهاد می‌شود که پیش از خرید این کنسول، اولویت‌های خود را یادداشت کنید و سپس به خواندن دو پاراگراف زیر بپردازید.

  • ایکس باکس سری ایکس حداقل به صورت نظری و تئوری قوی‌ترین کنسول تاریخ است که به لطف استودیوهای پرتعداد و سرویس‌های قابل توجه‌اش، می‌تواند پشتیبانی فوق‌العاده عالی و طولانی مدتی را در اختیار کاربرانش قرار دهد. همچنین شما می‌توانید با تهیه این کنسول به تجربه تمام بازی‌های عرضه شده روی کنسول‌های ایکس باکس اورجینال، ایکس باکس ۳۶۰ و ایکس باکس وان همراه با ارتقای کیفیت بپردازید که اصلاً در پلتفرم‌های رقیب قابل مشاهده نیست. بنابراین اگر این موارد در اولویت‌های شما قرار دارند، خرید ایکس باکس سری ایکس پیشنهاد مناسبی است.
  • از سوی دیگر ایکس باکس سری ایکس با قیمت ۵۰۰ دلار، به هیچ عنوان اقتصادی‌ترین گزینه موجود نیست و حتی با وجود پرداخت این مبلغ، شما به محض ورود به نسل جدید نمی‌توانید تحسین شده‌ترین بازی‌های چند سال گذشته را تجربه کنید و یا همین حالا ذره‌ای از طعم واقعی نسل نهم را به لطف اثار انحصاری بچشید. به این ترتیب برای تجربه اثرگذارترین بازی‌های انحصاری مایکروسافت باید به آینده چشم بدوزید و همچنین در نظر بگیرید که در تولید سری ایکس از خلاقیت‌های چندانی استفاده نشده است. در واقع ویژگی‌های کنترلر پلی استیشن ۵ و خلاقیت‌های به کار رفته در آن کنسول چندان در ایکس باکس سری ایکس قابل مشاهده و تجربه نیستند.

البته در نهایت شاید این خلاقیت‌ها چندان هم تاثیری روی تجربه شما در بازی‌ها نداشته باشند ولی تنها خودتان می‌توانید متوجه آن‌ها شوید و تا پیش از آن که اولویت‌بندی‌تان را انجام ندهید، نمی‌توانید به نتیجه‌گیری بپردازید.

شما ممکن است به غیر از موارد بالا که به روشنی بایدها و نبایدهای خرید ایکس باکس سری ایکس را مشخص کردند، پرسش‌ها و ابهامات دیگری نیز داشته باشید. مقاله بالا می‌تواند قسمت عظیمی از سوالات شما را پاسخ دهد اما در غیر این صورت می‌توانید با مطرح کردن آن‌ها در نظرات همین پست، پاسخ خود را به سرعت از تیم ما و یا کاربران دریافت کنید. همچنین اگر به مقالات راهنمای خرید دیگر محصولات دنیای بازی اعم از کنسول‌ها و … علاقه‌مند هستید، ما را در جریان بگذارید تا در دستور کار نگارش و انتشار قرار گیرند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار