نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی و مشخصات گوشی شیائومی ۱۲ پرو

خب رسیدیم به بررسی پرچم‌دار امسال شیائومی به نام شیائومی ۱۲ پرو.

این خانواده اعضای مختلفی دارد که امروز قوی‌ترین عضو این خانواده با نام شیائومی ۱۲ پرو اینجا در استدیو ما است و باهم می‌بینیم که این گوشی جدید شیائومی که در بازار کشور ما حدود قیمت ۲۵ میلیون تومان دارد تا چه اندازه ارزش خرید دارد.

طراحی شیائومی ۱۲ پرو

مانند همیشه از طراحی گوشی شروع می‌کنیم که در این گوشی حرف‌های زیادی برای گفتن در مورد این گوشی داریم.

شیائومی خیلی سعی کرده تا در این بخش چیزی را ارائه کند که لایق یک پرچم‌دار باشد و به نظر من تا حدود زیادی در این امر موفق بوده.

مشخصا اینکه بگوییم از این گوشی خوشمان می‌آید یا نه خیلی سلیقه‌ای است اما با یکسری المان‌ها و مقایسه با گوشی‌های دیگر تا حدود زیادی می‌توان در مورد ظاهر دستگاه نظر داد. شیائومی ۱۲ پرو آن چنان که در گوشی‌ای مانند گلکسی اس ۲۲ اولترا تفاوت را با دیگر اعضای خانواده حس می‌کنیم با گوشی‌های دیگر شیائومی از نظر ظاهری متفاوت نیست؛ البته که با دست گرفتن گوشی متوجه تفاوت به خصوص در بخش متریال و کیفیت ساخت می‌شویم.

قاب پشتی از شیشه ساخته شده که طراحی کاملا مات دارد و همین باعث شده تا گوشی بسیار زیبا و دوست داشتنی به نظر برسد و هیچ تاکید می کنم هیچ اثرانگشتی روی قاب پشتی دیده نمی‌شود.

 

لوگوی شیائومی به همراه کلمه 5G پایین این قاب است و چند خط نوشته هم که به صورت مشخص زیر شیشه هستند در بخش پایینی قاب پشتی دیده می‌شود.

متفاوت‌ترین بخش طراحی این گوشی با اعضای دیگر شیائومی قاب لنزهای دوربین اصلی است که یک قاب مستطیلی را داریم و ۳ لنز رویش. فضای اختصاصی هر لنز با کمک خط از فضای لنزهای دیگر جدا شده که طراحی خاص و جالبی است به نظرم!

ما اینجا رنگ خاکستری را داریم که واقعا زیبا و چشم نواز است؛ فریم دستگاه هم رنگ بدنه‌اش در نظر گرفته و آن هم طراحی کاملا مات دارد.

در لبه‌های قاب پشتی خمیدگی دیده می‌شود همانطور که در لبه‌های صفحه‌نمایش خمیدگی در نظر گرفته شده که کمک کرده تا حاشیه‌های صفحه‌نمایش بسیار باریک به نظر برسند.

شیائومی ۱۲ پرو گوشی بسیار باکیفیتی به نظر می‌رسد در عین حال که طراحی به روز و مدرنی دارد اما مراقب باشید که بسیار لیز است. این گوشی یکی از پرچم‌‌داران خوش دست بازار است و با وجود صفحه بزرگ و پرچم‌دار بودن خیلی بدقواره نیست.

جزئیات ظاهری دستگاه

سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را داریم که طراحی خیلی نازکی دارند.

بالای گوشی سوراخ اسپیکر دوم به همراه درگاه اینفرارد و میکروفون دوم دیده می‌شود در عین حال که لوگوی هارمن کاردن هم اینجا حک شده تا نشان دهد اسپیکرهای این گوشی با کمک هارمن کاردن توسعه داده شده.

سمت چپ هیچ چیزی دیده نمی‌شود و پایین گوشی اسپیکر اصلی در کنار درگاه تایپ سی و میکروفون اصلی و درگاه سیم‌کارت‌ها است. گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند اما خبری از پشتیبانی از کارت حافظه خارجی نیست.

 

هیچ اثری از اینکه این گوشی ضد آب هست یا نه یا چقدر ضد آب هست در برگه مشخصات گوشی درج نشده و نمی‌توان در این مورد نظری داد.

صفحه‌نمایش

به بخش مهمی رسیدیم که رقابت سختی بین پرچم‌دارها در این بخش در جریان است. برای شیائومی ۱۲ پرو صفحه‌ای با اندازه ۶.۶۷ اینچ در نظر گرفته شده که پنل ساخت سامسونگ با نام LTP AMOLED دارد. این صفحه بزرگ همان‌طور که اشاره کردیم در دو طرف خودش خمیده است و همین امر ظاهری بسیار جذاب برای قاب جلویی به همراه آورده.

این صفحه از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند در کنار اینکه ویژگی‌های چشمگیر دیگری از جمله رزولوشن WQHD+، پنل ۱۰ بیتی با قابلیت نمایش ۱ میلیارد رنگ و پشتیبانی از HDR 10+ و دالبی ویژن هم در آن دیده می‌شوند.

روشنایی خوبی را در صفحه ۱۲ پرو می‌بینیم که به ادعای شیائومی ۱۰۰۰ نیتس در بیشترین حالت و ۱۵۰۰ نیتس در محتوای HDR از آن ساطع می‌شود. در استفاده در دنیای واقعی می‌بینیم که زیر نور خورشید صفحه این گوشی هیچ مشکلی ندارد و تمامی محتوای روی آن به خوبی و با وضوح کامل به نمایش در می‌آید.

در نمایش رنگ‌ها هم این صفحه عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و رنگ‌ها بسیار زنده و تمیز نشان می‌دهد در عین حال نسبت به لمس هم با کمک نرخ نمونه برداری لمسی ۴۸۰ هرتزی بسیار سریع و بدون مشکل واکنش می‌دهد.

صفحه شیائومی ۱۲ پرو یکی از بهترین‌هاست و واقعا هیچ ایرادی به آن نمی‌توان گرفت.

 

اسپیکر

خب همان‌طور که اشاره شد اسپیکرهای Xiaomi 12 Pro توسط هارمن کاردن توسعه داده شده‌اند. برای این گوشی چهار اسپیکر در نظر گرفته شده در حقیقت چیدمان صحیح اسپیکر دو کاناله در آن رعایت شده که شامل یک توییتر و یک ووفر در بخش بالایی و پایینی دستگاه است که روی هم ۴ اسپیکر می‌شوند.

گوشی کاملا هوشمندانه عمل می‌کند و زمانی که آن را به صورت افقی یا عمودی دست بگیرید متوجه این موضوع می‌شود که باید صدا را به چه صورت پخش کند که هر صدایی از محل درستش خارج شود.

برای اسپیکر بالایی می‌بینیم که صدا علاوه بر سوراخ‌های اصلی که در فریم دستگاه در نظر گرفته شده از خروجی صدای مخاطب هم خارج می‌شود.

اسپیکرهای ۱۲ پرو صدای خیلی کمی دارند و زمانی که کنار گوشی‌ای مانند آیفون ۱۳ پرو مکس قرار گرفته می‌شوند کاملا این کم بودن صدا حس می‌شود اما از نظر کیفیت صدایی بم‌تر گرم‌تر نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس تحویل می‌دهند.

نرم‌افزار

در این بخش نمی‌توان از گوشی‌های میان رده شیائومی ایرادی گرفت چه برسد به این گوشی پرچم‌دار. اندروید نسخه ۱۲ را به همراه رابط کاربری می یو آی نسخه ۱۳ روی این گوشی داریم که بارها در رابطه با این رابط کاربری و ویژگی‌های آن صحبت کردیم و می‌دانیم از همه نظر کامل و دوست داشتنی است.

 

سخت‌افزار

خب از یک گوشی پرچم‌دار انتظار بالایی در این بخش داریم که اینجا هم شیائومی کم کاری نکرده و از جدیدترین چیپ ساخت کوآلکام استفاده کرده که یک چیپ ۴ نانومتری با نام اسنپدراگون ۸ نسل ۱ است.

در این نسخه روی این چیپ کنار پردازنده حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت و حافظه رم ۱۲ گیگابایت در نظر گرفته شده که از ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی اول کار به ۲۲۲.۶۱ گیگابایت دسترسی دارید که نسخه‌های با حافظه داخلی و رم پایین‌تر هم هستند.

در اعداد بنچ مارک خب طبیعتا باید انتظار بالایی داشته باشیم که همینطور هم هست.

تست بنچ‌مارک

در استفاده روزمره از گوشی قطعا مشکلی ندارید و گوشی‌ای کاملا سریع و بدون لگ و کندی پیش روی شما قرار دارد. در بازی هم مثل همیشه به سراغ تست بازی کالاف دیوتی موبایل رفتیم؛ شیائومی ۱۲ پرو بازی کالاف دیوتی موبایل را در نهایت کیفیت و در ماکزیمم فریم ریت اجرا می‌کند. در مدتی که ما از گوشی برای بازی استفاده کردیم هیچ مشکلی نیست.

 

داغ کردن

شیائومی مدعی شده که از سیستم خنک کننده‌ای برای این گوشی استفاده کرده که شامل یک محفظه بخار به وسعت ۲۹۰۰ میلی‌متر مربع است و ۳ ورق گرافیتی روی آن است تا به دفع حرارت کمک کند اما در عمل چه می‌بینیم؟

قبل از اینکه در این مورد صحبت کنیم باید بگوییم که تمامی تست‌های ما در نهایت روشنایی صفحه و نرخ نوسازی است.

در استفاده معمولی که با گوشی دارید و صفحه‌اش روشن است گوشی همیشه گرم است و هیچ زمانی نیست که بتوانید ۱۲ پرو را خنک ببینید حتی اگر صفحه روشن باشد و با گوشی کاری هم نکنید باز هم گرم می‌شود.

در بازی کردن داغ شدنی قابل لمس را داریم اما به آن صورت نیست که آزاردهنده باشد و دمایی حدود درجه به دمای گوشی افزوده می‌شود.

امنیت

دو روش امنیتی روی این گوشی داریم که سنسور اثرانگشت داخل صفحه‌نمایش و تشخیص چهره هستند.

سنسور اثرانگشت با آن چیزی که ما از شیائومی انتظار داشتیم کمی فاصله دارد؛ هر چند که امکان ندارد اثرانگشت را تشخیص ندهد اما باید کمی انگشت را روی سنسور نگه دارید که خیلی جالب نیست.

تشخیص چهره عملکرد خیلی خوبی از خودش نشان می‌دهد و کاملا کارایی راضی کننده‌ای دارد.

 

باتری

برای شیائومی ۱۲ پرو باتری‌ای با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر در نظر گرفته شده که کم است!

صفحه‌نمایش به این بزرگی با این کیفیت و این سخت‌افزار قوی باتری‌ای فراتر از این حرف‌ها می‌خواهند.

چند روزی که ما با گوشی کار کردیم این باتری به زور یک روز کامل را به انتها می‌رساند مگر اینکه استفاده خیلی سبکی از آن داشته باشید؛ در صورتی که نور صفحه همیشه زیاد باشد و استفاده برای بازی کردن از گوشی باشد یا فیلم‌برداری طولانی مدت یا ویدیوی دیدین زیاد و چک کردن زیاد شبکه‌های اجتماعی باید حداقل ۱ بار در میانه روز شارژش کنید.

اما خب شیائومی حرکت مثبتی هم در این باره انجام داده و آمده مانند نسل قبلی پشتیبانی از شارژ سریع ۱۲۰ واتی را برای این گوشی هم در نظر گرفته و خوشبختانه آداپتور شارژ ۱۲۰ واتی را هم داخل جعبه دستگاه قرار داده.

 

نکته‌ای در رابطه با شارژ شدن این گوشی وجود دارد که جالب است؛ شیائومی در بخش تنظیمات گوشی گزینه‌ای را قرار داده که می‌توانید شارژر ۱۲۰ واتی را خاموش یا روشن کنید. به صورت پیش‌فرض این بخش غیرفعال است و با فعال کردنش شیائومی به شما می‌گوید که اگرهر چه باتری شما کمتر باشد سریع‌تر شارژ می‌شود در عین حال این کار باعث گرم‌تر شدن دستگاه می‌شود اما آسیبی به گوشی شما وارد نمی‌شود.

جدول تست باتری

دوربین

در قاب پشتی شیائومی ۱۲ پرو ۳ لنز برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده که هر سه لنز سنسور ۵۰ مگاپیکسلی دارند.

لنز اصلی سنسور سونی را دارد که به OIS هم مجهز شده؛ دو لنز دیگر سنسورهای ساخت سامسونگ را دارند که یکی برای گرفتن عکس‌های اولترا واید استفاده می‌شود و دیگری لنز تلفوتو است که قابلیت زوم اپتیکال ۲ برابری دارد.

دوربین سلفی هم سنسور ۳۲ مگاپیکسلی برایش در نظر گرفته شده.

دوربین اصلی توانایی فیلم‌برداری با کیفیت 8K و ۲۴ فریم در ثانیه و 4K  و ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه را دارد.

 

کیفیت عکس‌ها

عکس‌هایی که گوشی در نور روز تهیه می‌کند تصویرهایی بسیار جذاب هستند؛ رنگ های خیلی زیبا و دوست داشتنی هستند، کنتراست تصاویر خیلی خوب است، ثبت جزئیات بالاست و رنج دینامیکی هم فوق العاده است. تنها ایرادی که می‌توان به عکس‌های روز گرفت شارپی نه چندان بالای آن‌هاست.

عکس‌های اولتراواید در نور روز مانند لنز اصلی رنگ و لعاب خیلی خوبی دارند و مهم تر از آن به هم ریختگی در لبه‌های تصویر خیلی کم است و می‌توان گفت هیچ دفرمه شدنی در تصاویر اولتراواید نداریم.

زوم اپتیکال در این گوشی فقط ۲ برابر است که نسبت به مابقی رقبا کمتر است اما همین زوم ۲ برابری خیلی خوب عمل می‌کند و زوم ۲۰ برابری هم دارد که اصلا کیفیت ندارد.

عکس‌های سلفی هم تمیز و شفاف هستند و سوژه و پس زمینه هم رنگ و جزئیات خیلی خوبی دارند. سلفی پرتره هم عملکرد خوبی دارد و برش سوژه از پس زمینه به نسبت دوربین سلفی خیلی خوب است.

در نور کم در حالت عادی ابتدا نایت مود کوچکی توسط گوشی اعمال می‌شود که باعث می شوند نویز تصاویر کمتر شود اما با فعال کردن حالت نایت مود همه چیز خیلی بهتر می‌شود انگار این عکس در روز گرفته شده و نویز خیلی کم است و ثبت رنگ و جزئیات بسیار خوب.

جمع بندی و قیمت شیائومی ۱۲ پرو

شیائومی ۱۲ پرو پرچم‌دار شیائومی است و رقبایی مانند آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی اس ۲۲ اولترا را کنار خودش می‌بیند.

طراحی این گوشی خیلی شیک و مدرن است، متریال دستگاه واقعا خوب است و در لمس متوجه این موضوع می‌شوید، صفحه نمایش هیچ ایردای ندارد و سخت افزارش هم بسیار قدرتمند است و دوربین‌هایی دارد که یکی از بهترین دوربین‌های موبایلی است که تا امروز روی یک گوشی هوشمند دیده‌ایم.

اما باتری در برابر رقیبی مانند آیفون ۱۳ پرو مکس ضعیف است، اسپیکرها هم واقعا از آن چیزی که انتظار دارید خیلی ضعیف تر هستند.

در مجموع شیائومی ۱۲ پرو با این برچسب قیمتی محصولی با ارزش خرید بسیار بالاست.

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار