نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی سامسونگ گلکسی A73

امروز در استدیوی ما گلکسی A73 سامسونگ را داریم که از خانواده سری A هست. گلکسی A73 امروز اینجاست که در بین گوشی‌های این خانواده گران‌ترین آن‌ها هم به حساب می‌آید.

ما چند روزی است که از این گوشی استفاده می‌کنیم و در این بررسی می‌خواهیم از تجربه کاربری خودمان از کارکرد این گوشی در این مدت برای شما صحبت کنیم.

طراحی گلکسی A73

در این بخش تفاوتی بین اعضای خانواده A نیست. گلکسی A73 همان گلکسی A53 است و امکان ندارد بتوانید کنار هم این دو گوشی را تشخیص دهید.

قاب پشتی از پلاستیک و فریم هم از پلاستیک است که بعد از مدتی استفاده از گوشی قاب پشتی به صدا افتاده بود.

از نظر ابعاد گلکسی A73 بزرگ‌ترین عضو این خانواده به حساب می‌آید و این به خاطر بزرگ‌تر بودن صفحه نمایش آن است که بزرگ‌ترین صفحه را در این خانواده دارد اما اتفاق خوبی با این شاسی بزرگ‌تر افتاده و آن هم کاهش ضخامت دستگاه است. گلکسی A73 فقط ۷.۶ میلی‌متر ضخامت دارد که در حقیقت جزو گوشی‌های نازک به حساب می‌آید.

 

گلکسی A73 گوشی بزرگی است و اگر طرفدار گوشی‌های بزرگ نیستید این گوشی مناسب شما نیست.

طراحی کلی گوشی به صورت تخت است؛ هم صفحه‌نمایش و هم قاب پشتی کاملا تخت طراحی شده‌اند.

قاب لنزهای دوربین اصلی یکپارچه با بدنه است و ما این طراحی را دوست داریم. این قاب بیرون زدگی دارد و همین امر سبب می‌شود گوشی روی سطح صاف کمی لقی داشته باشد.

مجهز شدن Galaxy A73 به لایسنس IP67 در این بخش آن را از بسیاری رقبای خودش برتر می‌کند.

حاشیه‌های صفحه‌نمایش کم هستند و همین امر سبب می‌شود حس خوبی از نگاه کردن به صفحه و قاب جلو داشته باشید منتهی فقط اندازه لنز دوربین سلفی خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که انتظارش می‌رود.

 

صفحه‌نمایش

همان انتظاری که از گوشی‌های سامسونگ داریم در بخش صفحه گلکسی A73 دیده می‌شود. صفحه‌ای ۶.۷ اینچی را اینجا داریم که پنلش سوپر امولد پلاس است و رزولوشن فول اچ دی پلاس برایش در نظر گرفته شده.

این صفحه‌نمایش نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد و با گوریلاگلس ۵ پوشانده شده.

صفحه‌نمایش گلکسی A73 رنگ‌ها را خیلی خوب و تمیز نشان می‌دهد و از مشاهده محتوا روی آن لذت می‌برید.

عمق رنگ مشکی زیاد هم از ویژگی‌های صفحه این گوشی است و رنگ سفید را هم تمیز و کمتر متمایل به زرد نشان می‌دهد.

تنها مشکل صفحه این است که نرخ نوسازی داینامیک ندارد و همیشه یا روی ۱۲۰ هرتز است یا روی ۶۰ هرتز. به طور مثال اگر نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را در تنظیمات فعال کرده باشید و برای مدتی به صفحه گوشی دست نزنید نرخ نوسازی روی همان ۱۲۰ هرتز می‌ماند که این به معنی افزایش مصرف باتری است.

 

امنیت

سنسور اثرانگشت در این گوشی داخل صفحه‌نمایش است و تشخیص چهره هم با دوربین سلفی انجام می‌شود.

سنسور اثرانگشت عملکرد قابل قبولی از خودش نشان می‌دهد و از استفاده آن لذت می‌برید اما خب نسبت به رقبای چینی خودش کمی کندتر است که به نظرم در زندگی روزمره خیلی نکته آزار دهنده‌ای نیست.

اسپیکر

اسپیکر دوتایی برای گلکسی A73 در نظر گرفته شده که یکی پایین و دیگری از خروجی صدای مخاطب صدایش خارج می‌شود. پشتیبانی از دالبی اتموس را هم اینجا داریم.

بالانس صدا در اسپیکرهای این گوشی بسیار خوب است و یکی از بهترین‌ها در نوع خودش به حساب می‌آید. از نظر کیفیت هم صدایی گرم و کاملا واضح را از اسپیکرها می‌شونیم که برای تماشای فیلم یا بازی کردن اسپیکری کاملا مناسب است.

سخت‌افزار

در این بخش پیشرفت نسبت به نسل قبل دیده می‌شود. اسنپدراگون 778G چیپ ست گلکسی A73 است که روی خودش حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی و حافظه رم ۸ گیگابایتی دارد. از ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی اول کار به ۲۲۳.۹ گیگابایت دسترسی دارید که امکان استفاده از کارت حافظه خارجی هم وجود دارد اما درگاهش با درگاه سیم کارت دوم مشترک است.

تست حافظه داخلی

اسنپدراگون ۷۷۸ جی چیپی است که سال گذشته معرفی شده و روی تعداد زیادی از گوشی‌های میان‌رده دیده بودیم که معروفترین آن‌ها گلکسی A52s است.

تست بنچ‌مارک

در استفاده روزمره این گوشی مشکلی ندارد و خیلی همراه مناسبی برای کارکرد روزانه است. در بخش بازی کردن هم تجربه خوبی را از گوشی دریافت می‌کنید.

بازی کالاف دیوتی موبایل را روی این گوشی تست کردیم که توانایی اجرای بازی با کیفیت بالا و فریم ریت بالا را دارد. اجرای بازی کاملا بدون مشکل است و افت فریمی را مشاهده نمی‌کنیم اما بعد از مدتی بازی کردن حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دمای گوشی چیزی حدود ۱۲ تا ۱۳ درجه بالا می‌رود که سبب کاهش نور صفحه نمایش هم خواهد شد.

در کل عملکرد سخت‌افزاری گلکسی A73 کاملا قابل قبول است اما برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی خیلی زیاد نیست. در این رنج قیمتی گوشی‌هایی هستند که سخت‌افزار قوی‌تری دارند مانند شیائومی ۱۲ ایکس یا شیائومی ۱۱ تی پرو که پردازنده‌های قدرتمندی دارند.

نرم افزار

در این بخش گلکسی A73 مانند تمام برادرها و خواهرهای خودش به روز و مدرن است. اندروید نسخه ۱۲ به همراه رابط کاربری وان یو آی نسخه ۴.۱ روی این گوشی نصب شده.

با توجه به اینکه سامسونگ به بخش نرم‌افزار گوشی‌های خودش اهمیت زیادی می‌دهد ۴ سال به روزرسانی اندروید و ۵ سال به روزرسانی امنیتی برای این گوشی وجود دارد که خیالتان را از این بابت راحت کند.

 

باتری

در این بخش تفاوتی بین این گوشی با گلکسی A53 دیده نمی‌شود. باتری‌ای با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت برای گلکسی A73 در نظر گرفته شده که از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند و داخل جعبه هم خبری از آداپتور شارژ نیست.

گلکسی A73 با کمک آداپتور شارژ ۲۵ واتی در مدت زمان ۳۲ دقیقه از صفر تا ۵۰ درصد و در مدت زمان ۷۵ دقیقه تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود.

از نظر عملکرد باتری هم از گوشی رضایت داشتیم؛ تو مدت زمانی که ما از این گوشی استفاده کردیم ۱ روز کامل را بدون نیاز به شارژ توانستیم از گوشی استفاده کنیم و کاملا قابل قبول بود.

جدول تست باتری

 

دوربین

چیدمان ۴ تایی لنزهای دوربین را در این بخش داریم. لنز اصلی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی دارد که به OIS هم مجهز شده. لنز دوم سنسور ‍۱۲ مگاپیکسلی دارد و دو لنز ۵ مگاپیکسلی داریم که یکی برای تشخیص عمق و دیگری برای عکس‌های ماکرو استفاده می‌شود.

 

دوربین سلفی گلکسی A73 هم سنسور ۳۲ مگاپیکسلی دارد.

 

کیفیت عکس‌ها

در بین گوشی‌هایی که در این رنج قیمتی استفاده کردیم گلکسی A73  یکی از بهترین‌ها است. عکس‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوندکاملا نزدیک به واقعیت هستند؛ رنج دینامیکی کاملا خوب است و کنتراست خوبی را در تصویر می‌بینیم و کاملا طبیعی هستند.

عکس‌های اولتراواید زاویه دید خیلی خوبی دارند و گوشی توانایی خوبی در حفظ ظاهر تصاویر دارد و دفرمه شدن خیلی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

در گرفتن تصاویر پرتره عملکرد این گوشی خیلی خوب است. رنگ صورت سوژه خیلی خوب ثبت می‌شود، برش تمیزی را در مرز بین سوژه و پس زمینه می‌بینیم و مات شدن پس زمینه هم به اندازه کافی خوب است.

دوربین سلفی هم عملکرد خوبی هم در حالت عادی و هم در حالت پرتره از خودش نشان می‌دهد. تصاویر رنگ خیلی خوبی دارند و جزئیات خیلی خوب در آن‌ها مشخص است. در عکس پرتره هم برش قابل قبولی را در مرز بین سوژه و پس زمینه می‌بینیم.

در تصاویری که در نور کم گرفته می‌شوند به لطف OIS عکس‌ها نویز کمی به نسبت رنج قیمتی‌ای که گوشی قرار گرفته دارند. در این حالت رنگ‌ها هم خیلی خوب ثبت می‌شوند؛ با فعال کردن حالت نایت مود خیلی اتفاق عجیبی نمی‌افتد و تفاوت زیادی بین عکس‌های معمولی و نایت مود جز کمی اصلاح نویز دیده نمی‌شود

جمع‌بندی و قیمت گلکسی A73

در کل گلکسی A73 گوشی بدی نیست و می‌توان گفت اصلا گوشی بدی نیست.

طراحی گوشی شیک و در خور توجه است، صفحه نمایش خیلی با کیفیتی روی آن قرار گرفته، دوربین‌ها عملکرد خیلی خوبی دارند و پشتیبانی خوب نرم‌افزاری سامسونگ از جمله مزایای این گوشی هوشمند هستند.

اما مشکلی که همه گوشی‌های سامسونگ با آن درگیر هستند گریبان این گوشی را هم گرفته یعنی قیمت بالاتر از رقبا. با قیمت حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان گوشی‌ای دریافت می‌کنید که هم متریال خیلی ضعیف‌تری نسبت به رقبای چینی خودش دارد و هم اینکه پردازنده‌اش ضعیف‌تر است در ضمن اینکه آداپتور شارژ هم داخل جعبه خودش ندارد.

حتی این گوشی از نظر قیمتی از گوشی‌ای مانند گلکسی A52s هم گرانتر است با وجود اینکه تفاوتی با آن خیلی ندارد و قطعا گلکسی A52s گزینه مناسب‌تری برای خرید است اگر که حتما گوشی‌ای که می‌خواهید بخرید باید سامسونگ باشد؛ در غیر این صورت گوشی‌هایی از شیائومی مانند شیائومی 12X و یا شیائومی 11T Pro قطعا گزینه‌های بهتری هستند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار