نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی تخصصی نوکیا ۵.۴

نوکیا یا بهتر است بگوییم شرکت HMD Global در سال‌های اخیر سعی و تلاش زیادی کرده تا نام نوکیا را دوباره به همان روزهایی که در اوج بود برگرداند اما انگار یک چیز نوکیا را طلسم کرده و این اتفاق رخ نمی‌دهد. در حال حاضر یکی از جدیدترین تلاش‌های نوکیا همین گوشی است که در این بررسی می‌خواهیم به آن بپردازیم با نام نوکیا ۵.۴.

نوکیا ۵.۴ در حقیقت در رده گوشی‌های مقرون به صرفه و اقتصادی قرار گرفته است که می‌خواهیم در این بررسی ببینیم چه‌حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌توان به‌عنوان گوشی‌ای اقتصادی روی آن حساب کرد یا خیر.

طراحی نوکیا ۵.۴

در ابتدای کار که نوکیا ۵.۴ را می‌بینید این موضوع به نظرتان نمی‌آید که با گوشی‌ای مقرون‌به‌صرفه روبرو هستید حقیقتاً نوکیا در طراحی این گوشی کم‌کاری نکرده و فراتر از آن چیزی است که انتظارش می‌رود.

همان ابتدای کار که گوشی را دست می‌گیرید حسی خوب به آن از نظر محکم بودن و با کیفیت بودن به شما دست می‌دهد البته توجه داشته باشید وقتی از حس با کیفیت بودن برای این گوشی صحبت می‌کنیم باید قیمت را در نظر داشته باشید و منظور برای این رنج قیمتی است که می‌گوییم گوشی در این سطح با این قیمت با کیفیت به نظر می‌رسد.

جنس بدنه در قاب پشت و در فریم از پلاستیک ساخته شده. طراحی قاب پشتی به‌صورت براق است اما تفاوتی با قاب‌های براق دیگر دارد. این قاب براق زیر خودش طراحی پترن دار را می‌بیند که سبب شده ظاهری جذاب برای قاب پشتی ایجاد شود باوجوداینکه قاب پشتی جاذب شدید اثرانگشت است. من اینجا رنگ پولار نایت را دارم که در نگاه اول مشکی به نظر می‌رسد اما در حقیقت سورمه‌ای رنگ است.

از نظر وزن با گوشی سنگینی روبرو نیستیم. Nokia 5.4 حدود ۱۸۱ گرم وزن دارد و ضخامتش هم خیلی زیاد نیست و برابر ۸.۷ میلی‌متر است.

زمانی که گوشی را دست می‌گیرید ابعاد مناسبش به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد. در کنار این وزن و ضخامت خوب، فریم تخت و خمیدگی‌های نرم که در دو طرف قاب پشتی در نظر گرفته شدند به راحت دست گرفتن گوشی کمک به سزایی کرده‌اند.

لنزهای دوربین اصلی در قاب پشتی در یک قاب دایره‌ای‌شکل قرار گرفتند که بیرون‌زدگی این قاب خیلی زیاد نیست و در کنار اینکه در وسط قاب پشتی هستند سبب شده تا گوشی روی سطح صاف مشکلی از بابت لق زدن نداشته باشد.

 

جزئیات دستگاه

روی فریم پلاستیکی نوکیا 5.4 در سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را می‌بینیم.

 

پایین نوکیا 5.4 درگاه ارتباطی تایپ سی کنار میکروفون اصلی و اسپیکر دیده می‌شوند.

 

بالای گوشی جک ۳.۵ میلیمتری صدا را کنار میکروفون دوم می‌بینیم.

 

و در نهایت سمت چپ هم درگاه سیم‌کارت‌ها هستند کنار کلیدی برای فعال‌کردن دستیار صوتی گوگل که درگاه سیم‌کارت اسلات بزرگی دارد و از دو سیم‌کارت هم‌زمان و کارت حافظه خارجی کنار هم پشتیبانی می‌کند.

صفحه‌نمایش نوکیا ۵.۴

در این بخش نوکیا 5.4 شما را هیجان‌زده نمی‌کند. نوکیا برای این گوشی خودش از صفحه نمایشی با اندازه تقریباً بزرگ یعنی حدود ۶.۴ اینچ استفاده کرده و پنلی که برایش در نظر گرفته شده از نوع IPS است در ضمن اینکه کیفیت اچ دی را هم برایش می‌بینیم.

خب مشخص است که در این صفحه‌نمایش پیکسل‌ها با چشم غیرمسلح کاملاً مشخص هستند اما از نظر نمایش رنگ با صفحه‌ای آزار دهنده روبرو نیستید بلکه رنگ‌ها را خیلی هم خوب و نزدیک به واقعیت نشان می‌دهد. زاویه دید صفحه‌نمایش هم خیلی خوب است و با نگاه کردن به گوشی با زاویه زیاد مشکلی از بابت افت نور یا رنگ دیده نمی‌شود.

از نظر روشنایی با صفحه نمایشی روبرو هستیم که خیلی روشن نیست و همین باعث شده تا زیر نور خورشید و در محیط باز نتوانید خیلی روی عملکرد صفحه‌نمایش برای محتوای خوب حساب باز کنید.

صفحه‌نمایش نوکیا ۵.۴ با اینکه کاملاً معمولی است اما برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی کاملاً مناسب در نظر گرفته شده.

سخت‌افزار نوکیا ۵.۴

نوکیا برای ۵.۴ از سخت‌افزار مناسبی استفاده کرده. چیپی که داخل این گوشی دیده می‌شود اسنپدراگون ۶۶۲ است. این چیپ برای گوشی‌هایی عرضه شد که پایین‌تر از میان‌رده‌ها هستند و در حقیقت جزو گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه به‌حساب می‌آیند و بیشتر از دو سال از عمر این چیپ می‌گذرد؛ با وجود این چیپ بی‌دست و پایی نیست و در کارهای روزمره شما را در استفاده از نوکیا ۵.۴ ناامید نمی‌کند.

تست بنچ‌مارک

روی این چیپ حافظه داخلی در این نسخه که دست من است ۱۲۸ گیگابایتی در نظر گرفته شده که از این میزان حافظه داخلی ابتدای کار به ۱۰۵.۷۳ گیگابایت دسترسی دارید و حافظه رم هم ۴ گیگابایتی است.

تست حافظه داخلی

نمایش 1 تا 22 از مجموع 22 مورد

بازی‌کردن

در کمال تعجب نوکیا ۵.۴ عملکرد خوبی در بخش بازی دارد. این گوشی می‌تواند بازی‌ای مانند کال آو دیوتی موبایل را با کیفیت بالا اجرا کند؛ البته زمانی که بازی را در کیفیت بالا اجرا کنید گیر کردن را در بازی می‌بینید و برای تجربه بهتر باید بازی را روی کیفیت‌های پایین‌تر انجام دهید.

داغ کردن

در این بخش هم نوکیا ۵.۴ خیلی خوب عمل می‌کند. این گوشی در بازی طولانی‌مدت گرم شدن را تجربه می‌کند اما داغ شدن به معنی آزاردهنده را نداریم و خیالتان از این بابت راحت باشد.

تست بوت شدن

امنیت نوکیا ۵.۴

دو روش امنیتی رایج را برای نوکیا ۵.۴ داریم؛ سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره.

سخت‌افزار سنسور اثرانگشت در قاب پشتی قرار گرفته که محل خیلی مناسبی دارد و دسترسی به آن خیلی آسان است اما اگر یک مقدار عمقش بیشتر بود خیلی راحت‌تر می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد.

عملکرد این سنسور خیلی معمولی است و هم در تشخیص خیلی سریع عمل نمی‌کند و هم دقت خیلی بالایی ندارد.

تشخیص چهره هم که با کمک دوربین سلفی انجام می‌شود عملکرد متوسطی دارد. این قابلیت خیلی توانایی بالایی در تشخیص به‌خصوص زمانی که صورت کاربر به‌درستی جلوی دوربین قرار نگیرد ندارد و اگر کمی زاویه بین دوربین و کاربر باشد دچار مشکل می‌شود.

در کل در این بخش عملکرد راضی‌کننده‌ای را از نوکیا ۵.۴ نمی‌بینیم.

تست انتقال داده

نرم‌افزار نوکیا ۵.۴

رسیدیم به بخشی که نوکیا ۵.۴ در آن برگ برنده بزرگی دارد یعنی اندروید خام. اندرویدی که برای این گوشی در نظر گرفته شده اندروید نسخه ۱۰ است که هیچ خبری از رابط کاربری روی آن نیست؛ البته که در برخی بخش‌ها ردپای نوکیا به چشم می‌خورد مانند رنگ آبی آیکون‌ها که به‌خصوص برای برنامه‌های از پیش نصب شده دیده می‌شوند اما دستکاری‌ای صورت نگرفته که بخواهد اثر نامطلوبی در عملکرد گوشی بگذارد.

بدون شک از استفاده از این سیستم‌عامل به‌صورت خام روی نوکیا ۵.۴ لذت می‌برید و یکی از علت‌هایی که سبب شده تا نوکیا ۵.۴ گوشی کندی نباشد با وجود سخت‌افزار معمولی‌ای که دارد همین نرم‌افزار کاملاً خام آن است.

اسپیکر نوکیا ۵.۴

انتظاری جز این نداریم که برای نوکیا ۵.۴ از یک اسپیکر استفاده شده باشد. تک اسپیکری که برای این گوشی در نظر گرفته شده عملکرد متوسطی دارد. این اسپیکر صدای تقریبا بلندی دارد که می تواند کار شما را راه بیاندازد اما کیفیتش کاملاً متوسط است و خیلی روی آن حساب نکنید.

 

باتری نوکیا ۵.۴

در اینجا از باتری‌ای با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت برای Nokia 5.4 استفاده شده که ظرفیت بدی نیست اما در این زمان که دیگر گوشی‌های باتری بالای حداقل ۴۵۰۰ دارند خیلی دلچسب نیست.

گوشی از شارژ ۱۰ واتی پشتیبانی می‌کند و آداپتور داخل جعبه هم ۱۰ واتی است.

باوجوداینکه باتری کار سختی پیش روی خودش ندارد اما عملکرد غافلگیرکننده‌ای ندارد. باتری نوکیا ۵.۴ در استفاده‌ای معمولی همان ۱ روز را دوام می‌آورد و کاملاً عملکرد معمولی‌ای دارد.

همان‌طور که گفتم خبری از شارژ سریع نیست و باتری نوکیا ۵.۴ را در مدت‌زمان ۵۵ دقیقه می‌توانید تا ۵۰ درصد شارژ کنید و برای رسیدن به شارژ ۱۰۰ درصد باید در حدود ۱۴۰ دقیقه منتظر باشید.

جدول تست باتری

دوربین نوکیا ۵.۴

۴ لنز برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده که لنز اصلی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی دارد. یک لنز اولتراواید داریم با سنسور ۵ مگاپیکسلی و دو لنز ۲ مگاپیکسلی یکی برای گرفتن عکس‌های ماکرو و دیگری برای تشخیص عمق. دوربین سلفی هم سنسور ۱۶ مگاپیکسلی دارد.

کیفیت عکس‌ها

عکس‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوند رنگ‌هایی خوب و نزدیک به واقعیت دارند اما خیلی عکس‌های بدون نویزی نیستند و در ضمن اینکه شارپی بالایی هم ندارند و کاملاً در حد و اندازه گوشی‌ای مقرون‌به‌صرفه

عکس‌های اولتراواید هم زاویه دید خوبی دارند اما نویز در کناره‌های تصویر خیلی بیشتر از مرکز تصاویر است و کاملاً به‌هم‌ریختگی در لبه‌ها دیده می‌شود اما هنوز هم ثبت رنگ‌ها خوب است.

Nokia 5.4 در گرفتن عکس‌های پرتره عملکرد خیلی خوبی از خودش نشان می‌دهد و می‌تواند عکس‌هایی بگیرد که شفاف هستند و بریدگی مرز بین سوژه و پس‌زمینه برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی تمیز انجام می‌شود

در نور شب نویز عجیبی در تصاویر دیده می‌شود که به طرز عجیبی از کیفیت عکس‌ها می‌کاهد اما با فعال‌کردن حالت نایت مود نویز به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و عکس‌هایی باکیفیت‌تر به دست می‌آورید.

دوربین سلفی هم عکس‌هایی به‌مراتب بهتر از آن چیزی که انتظارش را دارید تهیه می‌کند و جزئیاتش کاملاً مناسب برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی است؛ در ضمن اینکه عکس‌ها رنگ خیلی خوبی هم دارند. دوربین سلفی در گرفتن عکس‌های سلفی پرتره هم عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد و برش خوبی را در مرز بین سوژه و پس‌زمینه می‌بینیم.

نوکیا ۵.۴ بخریم یا نخریم؟

نوکیا ۵.۴ گوشی‌ای است که حس بدی به آن پیدا نمی‌کنید. این گوشی در برخی از بخش نقاط ضعفی دارد که خب برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی خیلی دور از انتظار نبود.

طراحی و سخت‌افزار مناسب در کنار نرم‌افزار کاملاً روان و بدون مشکل از جمله بخش‌های دوست‌داشتنی این گوشی به‌حساب می‌آیند؛ اما جایی کار نوکیا ۵.۴ سخت می‌شود که بدانید در این رنج قیمتی گوشی‌هایی هستند که محصولاتی با ارزش خرید بالا هستند مانند گلکسی A12، ردمی 9T یا پوکو M3 که هر کدام در برخی بخش‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و از نوکیا ۵.۴ عملکرد خیلی بهتری دارند اما می‌توان گفت تنها برگ برنده نوکیا 5.4 سیستم‌عامل کاملاً روان و بدون لگ آن است که هر کسی را در انتخاب بین این گوشی و دیگر رقبای سرشناسش به تردید می‌اندازد.

مزایا

  • طراحی مدرن
  • اندروید خام
  • سخت افزار مناسب برای این رنج قیمت
  • عملکرد نرم و روان نرم افزار
  • اجرای مناسب بازی‌ها
  • داغ نکردن

معایب

  • صفحه‌نمایش معمولی
  • باتری متوسط
  • چیپ‌ست قدیمی
  • اسپیکر ضعیف
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار