نقدوبررسی ساعت های هوشمند

مشخصات و بررسی سامسونگ گلکسی واچ ۵ پرو

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

سامسونگ امسال از دو مدل Galaxy Watch 5 خود رونمایی کرده است، اما برخلاف سال‌های گذشته که خریداران بین مدل استاندارد و مدل دارای حاشیه قابل چرخش صفحه ساعت حق انتخاب داشتند، این کمپانی از این ویژگی فیزیکی صرف نظر کرده و امسال مدل پرو را به‌جای آن معرفی کرده است.

سامسونگ گلکسی واچ ۵ پرو را بهترین انتخاب برای ماجراجویی‌های خارج از منزل معرفی می‌کند که با شیشه سرسخت‌تر، بدنه تیتانیومی و عمر باتری بیشتر خود در برابر ضربات و فشارهای خارجی مقاوم‌تر شده است.

مشاهده این محصول در دیجی کالا

برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری تازه از قبیل امکان انتقال فایل‌های GPX برای پیاده‌روی و دوچرخه‌‌سواری در کنار نمایش خودکار مسیر بازگشت از ویژگی‌های مثبت گلکسی ۵ پرو به شمار می‌روند. با این حال بخشی از تبلیغات حول این محصول صرفاً بازارگرمی کمپانی سامسونگ برای جلب خریداران بوده و نمی‌توان گفت که گلکسی واچ ۵ پرو قادر به کنار زدن اسمارت‌واچ‌های برتر و چندمنظوره گارمین، کوروس یا پولار است.

گلکسی واچ ۵ پرو با نرم‌افزار  Wear OS گوگل، قدرت‌گرفته از سامسونگ کار می‌کند و امکان دسترسی به نقشه گوگل، دستیار صوتی گوگل، سرویس پرداخت گوگل، پیام‌رسان و دیگر موارد را به کاربر می‌دهد. اپ‌های سامسونگ از جمله Samsung Pay، Samsung Messages، Samsung Health، Bixby و دیگر اپ‌ها نیز در دسترس کاربر قرار دارند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی نقاط قوت و ضعف اولین ساعت هوشمند دارای نشان «پرو» ساخت سامسونگ بپردازیم.

سخت‌افزار

در طراحی Galaxy Watch 5 Pro هرچند از حاشیه چرخان صفحه ساعت خبری نیست، اما این اسمارت‌واچ با شیشه از جنس یاقوت کبود خود، طراحی منحصربفردی دارد. این بار به جای حاشیه قابل چرخش صفحه ساعت می‌توانید از انگشت خود برای فرمان لمسی به نرم‌افزار استفاده کنید.

 

واچ ۵ پرو تنها در یک اندازه تولید شده است و برای جا دادن باتری قدرتمند‌تر خود، قطر بیشتری پیدا کرده است. با این وجود هرچند از گلکسی واچ ۴ کلاسیک اندازه بزرگ‌تری دارد، اما با وزن کمتر خود احساس ناخوشایندی برای دست ایجاد نمی‌کند. گلکسی واچ ۵ پرو با این حال از برخی از ساعت‌های بزرگ گارمین و کوروس اندازه کوچکتری دارد. در عین حال حسگرهای ساعت با پوشش سطح بیشتری از پوست دست قادر به پایش دقیق‌تر فعالیت‌های شما خواهند بود.

صفحه نمایش ۱.۴ اینچ Super AMOLED این اسمارت‌واچ با زیبایی تمام رنگ‌ها را نمایش داده، حساسیت بالایی در برابر فرمان‌های لمسی داشته و با فونتی واضح و خوانا محتوا را نمایش می‌دهد.

بدنه Galaxy Watch 5 Pro از جنس تیتانیوم بوده و در رنگ‌های مشکی یا خاکستری عرضه شده است. اسپیکر در بالای ساعت و میکروفون آن در سمت راست میان کلیدها قرار گرفته است.

بند ساعت همراه گلکسی واچ ۵ مدل جدید سیلیکونی D-Buckle Sport بوده که کیفیت ساخت بهتری در مقایسه با بند ساعت گلکسی واچ ۴ کلاسیک در سال گذشته دارد.

دو کلید فیزیکی Home و Back در سمت راست صفحه ساعت قرار دارد. با یک‌بار فشردن کلید Home می‌توانید به صفحه اصلی/خانه بازگردید. این امکان نیز وجود دارد که میانبر دوبار فشردن یا نگه داشتن انگشت بر روی کلید Home  را برای اجرای اپ‌های دلخواه خود تعیین کنید.

سنسور BioActive سامسونگ که در پشت بدنه ساعت قرار گرفته است، مسئولیت سنجش ضربان قلب، فشار خون، سطح اکسیژن خون، تشخیص ضربان نامنظم قلب و موارد دیگر را برعهده دارد. در سمت چپ سنسور پشت ساعت، یک حسگر برای اندازه‌گیری دمای بدن قرار گرفته است که البته در حال حاضر غیرفعال باقی مانده است.

نرم‌افزار Google Wear OS قدرت‌گرفته از سامسونگ

نمایه‌های مختلف واچ ۵ پرو از قبیل تم‌های Tizen OS در صفحه اصلی، رابط کاربری با چینش کاشی‌وار، اپ‌های سامسونگ، دستیار هوشمند Bixby و دیگر موارد مشابه با دیگر اکسسوری‌های پوشیدنی سامسونگ می‌باشند. با این حال وجود برخی قابلیت‌های افزوده در نرم‌افزار Wear OS از قبیل  Google Wallet،  Google Maps، Google Assistant، Google Fit، Gboard (کیبورد ساعت هوشمند شما!) و بسیاری دیگر بر کارآمدی و کارایی گلکسی واچ ۵ پرو می‌افزایند.

لازم به ذکر است که برای نصب اپ‌های سازگار با واچ ۵ پرو، لازم است لیست برنامه‌های قابل نصب در Wear OS را در پلی استور اسمارت‌واچ (و نه اسمارت‌فون) خود مشاهده و اقدام به دانلود آن‌ها نمایید.

شخصی‌سازی تجربه کار با گلکسی واچ ۵ پرو

امکان مدیریت واچ ۵ پرو از طریق دو اپ اصلی سامسونگ یعنی Galaxy Wearable و Samsung Health وجود دارد. برای بهره‌مندی از تمامی قابلیت‌های اسمارت‌واچ خود لازم است هر دو سرویس را به‌طور رایگان فعال نمایید.

 

Galaxy Wearable: در این اپ به اطلاعات اولیه ساعت گلکسی خود از قبیل نام ساعت، وضعیت شارژ، لینک‌ به شخصی‌سازی صفحه اصلی، تنظیمات و موارد دیگر دسترسی پیدا می‌کنید. در این اپ می‌توانید المان‌های مرتبط با صفحه اصلی ساعت از جمله معیارهایی که مایلید نمایش داده شوند و تم رنگی صفحه را انتخاب کنید. از این قسمت حتی می‌توانید قطب‌نما را به ساعت آنالوگ صفحه اصلی اضافه کنید.

Samsung Health: سامسونگ هلث در حقیقت اپلیکیشن مبتنی بر اسمارت‌فون سامسونگ برای تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده در گلکسی واچ ۵ پرو و نمایش آن‌ها در سروشکلی خوشایندتر است. داده‌هایی از قبیل تعداد قدم‌ها، تمرینات ورزشی تکمیل‌شده، وضعیت خواب، استرس، ضربان قلب و بسیاری موارد دیگر در صفحه اصلی این سرویس نمایش داده شده و امکان مشاهده گزارش جزئیات را نیز فراهم می‌آورند. با لمس گزینه الکتروکاردیوگرافی یا فشار خون (در کشورهایی که از این دو نمایه پشتیبانی می‌کنند) به اپ  Health Monitor سامسونگ هدایت می‌شوید و می‌توانید در این اپ مجزا گزارش وضعیت سلامتی خود را به‌گونه‌ای که قابل ارائه به پزشک باشد، مشاهده کنید.

به منظور تقویت عادات مثبت و سالم می‌توانید چالش‌هایی را به همراه دوستان خود انجام دهید و به گزارش عملکرد هفتگی خود در اپ  Samsung Health دسترسی داشته باشید. در بخش فیتنس این اپ نیز می‌توانید از برنامه‌های ارائه‌شده از سوی سرویس‌های طرف ثالث استفاده کنید.

برجسته‌ترین ویژگی واچ ۵ پرو: پشتیبانی از GPX

باید گفت مهم‌ترین ویژگی Galaxy Watch 5 Pro که آن را به راستی به یک محصول حرفه‌ای بدل می‌سازد، پشتیبانی از فایل‌های با فرمت GPX برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است. این فایل‌ها با دربرداشتن اطلاعات جغرافیایی همچون مسیرها، راه‌های مختص به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری و نقاط خاص هر مسیر، انجام این فعالیت‌ها را برای شما دلنشین‌تر می‌کنند.

 

پیش از هر چیز باید فایل GPX لوکیشنی که قصد پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را دارید، در اختیار داشته باشید. برای ایجاد چنین فایل‌هایی نیاز به عضویت در سرویس‌های طرف ثالث همچون Trailforks یا Strava subscriber خواهید داشت.

با استفاده از چنین فایل‌هایی می‌توانید آرشیو مسیرهای پرتردد و مورد علاقه خود را ذخیره کنید و حتی در حالت آفلاین از آن‌ها استفاده کنید. البته این نکته را هم باید اضافه کرد که بسیاری از ساعت‌های ورزشی هوشمند دارای GPS از نقشه‌های توپوگرافی ازپیش‌بارگذاری‌شده و عمر باتری بسیار بیشتری برای استفاده از چنین قابلیتی بهره‌مند می‌باشند.

سامسونگ گلکسی واچ ۵ پرو بهتر است یا اپل واچ سری ۷؟

از آنجایی هر یک از این دو محصول مختص به سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌های مجزای خود ساخته شده‌اند، مقایسه آن‌ها چندان درست نیست. بدیهی است که کاربر اندروید با انتخاب گلکسی واچ نفع بیشتری می‌برد، و کاربران iOS با انتخاب اپل واچ احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

با این حال از این واقعیت هم نباید گذشت که عمر باتری گلکسی واچ ۵ پرو و دقت آن در سنجش وضعیت بدنی بر اپل واچ ۷ برتری دارد. از طرفی بروزسانی نرم‌افزار WatchOS 9 عملکرد اپل واچ را در پشتیبانی از ورزش‌های مختلف و تناسب اندام، نمایش بهتر داده‌ها در حین ورزش در کنار سیستم قدرتمند Apple Healthkit ارتقاء بخشیده است.

نتیجه‌گیری

گلکسی واچ ۵ پرو در رنگ‌های مشکی تیتانیوم و خاکستری تیتانیوم وارد بازار شده است. عمر باتری واچ ۵ پرو از دیگر مدل‌های گلکسی واچ و همینطور اپل واچ بیشتر است و با دوام بیش از دو روز در مقایسه با دیگر اسمارت‌واچ‌های موجود در بازار از این نظر برتری خود را حفظ می‌کند.

رتبه‌ی محصول

ارزش خرید – ۹۹

نمره نهایی

قیمت در دیجی کالا

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار