نقدوبررسی ساعت های هوشمند

نقد و بررسی گلکسی واچ 4 سامسونگ | Samsung Galaxy Watch 4

جدیدترین ورژن ساعت هوشمند یا اصطلاحا اسمارت واچ شرکت سامسونگ در آگوست (August) سال 2021 رونمایی شد. این ورژن جدید تحت عنوان گلکسی واچ 4 یا Galaxy Watch 4 معرفی شده و شامل دو ادیشن نرمال و کلاسیک می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی واچ 4 سامسونگ بپردازیم و مروری بر ویژگی های مثبت و نقاط ضعف هر دو ادیشن نرمال و کلاسیک آن داشته باشیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

ساعت هوشمندی که شرکت سامسونگ روانه بازار می‌کند از پرطرفدارترین اسمارت واچ هایی هستند که روزانه شاهد خرید آن ها از سمت کاربران و علاقمندان به دنیای تکنولوژی هستیم. بنابراین رقابتی که در دنیای اسمارتفون ها مابین دو شرکت سامسونگ و اپل برقرار است، در دینای اسمارت واچ ها هم به شیوه مشابه قابل رویت خواهد بود. شرکت کره‌ای سامسونگ به تازگی از جدیدترین ورژن ساعت هوشمند خودش با نام اختصاصی Galaxy Watch 4 رونمایی کرد. این محصول در دو ادیشن کلاسیک (Galaxy Watch 4 Classic) و نرمال (Galaxy Watch 4) قابل خرید است.

احتمالا این سوال در ذهنتان به وجود آمده که چه تفاوت هایی مابین دو نسخه نرمال و کلاسیک این محصول وجود دارد؟ تنها تفاوت های مابین این دو ادیشن Galaxy Watch 4 در ابعاد، نوع شیشه محافظ نمایشگر و رنگ هایشان خلاصه می‌شود که در جریان نقد و بررسی گلکسی واچ 4 اشاره دقیق تری به آن ها خواهیم داشت. بنابراین در ادامه این مطلب به بررسی و نقد و ساعت هوشمند سامسونگ Galaxy Watch 4 (نرمال و کلاسیک) می‌پردازیم و سعی می‌کنیم که نقاط قوت و ضعف این محصول را برایتان مشخص نماییم تا نهایتا شما قادر شوید که با دید بهتری تصمیم گیری نهایی مبنی بر خرید یا عدم خرید آن را داشته باشید. با ما همراه شوید.

نقد و بررسی گلکسی واچ 4 سامسونگ: کیفیت ساخت، طراحی و ظاهر

با توجه به اینکه Galaxy Watch 4 جدیدترین نسخه از سری اسمارت واچ های این شرکت است، بنابراین انتظار داریم که کیفیت ساخت بالایی داشته باشد تا از این نظر پتانسیل لازم برای رقابت با ساعت هایی همچون اپل واچ سری 7 در آن دیده شود. سامسونگ بدنه اصلی ساعت را از آلومینیوم ساخته و روی صفحه نمایش آن را با شیشه گوریلاگلس تقویت شده DX پوشانده است. لازم به ذکر است که نوع شیشه ضد خش بکار رفته در گلکسی واچ 4 کلاسیک از نوع DX بوده اما در ورژن نرمال آن از نوع DX+ استفاده شده که گویا میزان مقاومت آن در مقایسه با ورژن DX کمی بیشتر خواهد بود. در نقد و بررسی گلکسی واچ 4 مشخص شد که مقاومت پنل روی نمایشگر هر دو ادیشن ساعت سامسونگ در برابر خراشیده شدن بالاست اما با این حال توصیه می‌شود که روی آن ها گلس محافظ ضد خش نصب کنید.

هر دو ادیشن Galaxy Watch 4 از سیم کارت eSIM پشتیبانی می‌کنند و از استاندارد IP68 هم بهره‌مند هستند که به موجب آن می‌توانند در عمق 50 متری آب دوام بیاورند. ما در بررسی این محصول متوجه شدیم که مقاومت آن در برابر آب خوردگی واقعا خوب است اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که از گلکسی واچ 4 در محیط های خیس و پرآب مثل دوش حمام یا استخر استفاده کنید. خود سامسونگ هم به وضوح اشاره داشته که هیچ گارانتی در قبال بکارگیری ساعتش در محیط های با شرایط خاص ارائه نمی‌دهد. بنابراین اگر به هر دلیل ساعت هوشمند جدید سامسونگ را در تماس با آب قرار دهید، مسئولیت بروز هرگونه مشکل احتمالی در آن بر عهده خودتان خواهد بود. این ساعت از استاندارد مقاومتی MIL-STD-810G هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

نسخه نرمال گلکسی واچ 4 سامسونگ از نظر اندازه شامل دو ورژن 40 و 44 میلیمتری می‌شود که به ترتیب حدود 25.9 و 30.3 گرم وزن دارند. در سمت مقابل ادیشن کلاسیک این محصول از نظر اندازه شامل دو نسخه 42 و 46 میلیمتری می‌شود که به ترتیب 46.5 و 52 گرم وزن خواهند داشت. تفاوت مابین ابعاد و وزن دو نسخه کلاسیک و نرمال گلکسی واچ 4 یکی از اصلی ترین و مهم ترین تفاوت های مابین آن هاست. اینکه کدام نسخه برایتان مناسب تر است، کاملا به سلیقه شخصی خودتان مربوط می‌شود. اگر به بزرگ بودن ساعت علاقه دارید، نسخه های 44 و 46 میلیمتری گزینه خرید مناسب تری برای شماست اما اگر نمی‌خواهید ساعت روی مچ دستتان خیلی بزرگ به نظر برسد، خرید ورژن های 40 و 42 میلیمتری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

یکی دیگی از مهمترین مسائلی که باید در نقد و بررسی گلکسی واچ 4 به آن پرداخته شود مربوط به ظاهر و سبک طراحی محصول می‌شود. همانطور که در عکس ها مشاهده می‌کنید بدنه این محصول و صفحه نمایش آن دایره‌ای شکل هستند. دو دکمه در لبه سمت راست بدنه ساعت تعبیه شده که تقریبا تمام اقدامات اصلی که با لمس کردن نمایشگر قابل انجام نیست، به واسطه این دو دکمه قابل انجام می‌شوند. لبه های بدنه ساعت هم قابلیت چرخش دارد که نباید آن را فراموش کرد. نسخه نرمال Galaxy Watch 4 در رنگ های مشکل، رزگلد، نقره‌ای و سبز عرضه شده و ورژن کلاسیک آن شامل رنگ های مشکی و نقره‌ای می‌شود. لازم به ذکر است که هر دو ورژن گلکسی واچ 4 با دستبندهای 20 میلیمتری سامسونگ سازگاری دارند. ظاهر نسخه جدید اسمارت واچ سامسونگ جذاب است اما طبیعتا چیز تازه‌ای برای گفتن ندارد. وقتی این ساعت را روی مچ دستتان ببندید، ظاهر شیک آن برایتان قابل درک تر می‌شود.

سامسونگ اسپیکرهای نسبتا قدرتمند و مناسبی را هم در Galaxy Watch 4 بکار برده که کیفیت و قدرت صدای خروجی از آن ها مناسب خواهد بود. بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که جدیدترین نسخه اسمارت واچ شرکت سامسونگ از نظر کیفیت ساخت وضعیت قابل قبولی دارد و از نظر ظاهر و سبک طراحی هم محصولی مناسب است اما انتظار نداشته باشید که خیلی خاص و منحصر به فرد باشد. تقریبا 90 درصد ساعت های هوشمندی که هم اکنون در بازار عرضه شده‌اند از نظر ظاهر و سبک طراحی تقریبا مشابه Galaxy Watch 4 هستند. با این حال نمی‌توان منکر این شد که گلکسی واچ 4 یک اسمارت واچ با کیفیت و خوش ساخت است.

نقد و بررسی گلکسی واچ 4 سامسونگ: صفحه نمایش

هر دو ادیشن کلاسیک و نرمال Galaxy Watch 4 سامسونگ از یک صفحه نمایش با مشخصات مشابه بهره می‌برند و فقط شیشه محافظ روی نمایشگر آن ها با هم متفاوت است. سامسونگ در ادیشن کلاسیک از شیشه ضد خش Gorilla Glass DX استفاده کرده اما در ادیشن نرمال از Gorilla Glass DX+ استفاده شده است. به عقیده ما این تفاوت خیلی تفاوت مهم و بزرگی نیست و به راحتی می‌توان از آن چشم پوشی کرد، چون به عقیده ما در هر حالت باید از صفحه نمایش ساعت محافظت به عمل آمده و روی آن از گلس محافظ ال سی دی استفاده شود. اما دیگر مشخصات نمایشگر گلکسی واچ 4 چگونه خواهد بود؟

صفحه نمایش دایره‌ای شکل و تاچ این اسمارت واچ 1.4 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بوده و رزولوشن 450 در 450 پیکسلی را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 321 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. نمایشگر ساعت از قابلیت Always On Display هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین با توجه به ویژگی ها و مشخصاتی که روی کاغذ برای نمایشگر Galaxy Watch 4 ارائه شده می‌توان گفت که این محصول از نمایشگر بسیار خوبی بهره می‌برد. تراکم پیکسلی و رزولوشن خوب صفحه نمایش ساعت منجر خواهند شد که جزئیات با دقت بالایی روی آن به تصویر کشیده شوند. از سمت دیگر شادابی شارپنس و تفکیک‌پذیری رنگی عالی توسط پنل سوپر آمولد آن ارائه می‌شود. در نقد و بررسی گلکسی واچ 4 متوجه شدیم که صفحه نمایش این اسمارت واچ قدرت خوبی در تولید روشنایی هم دارد و بدین ترتیب می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای روی آن را به خوبی مشاهده کرد و با آن در تعامل مستقیم قرار گرفت. پس در مجموع کیفیت صفحه نمایش ساعت خوب است.

نقد و بررسی گلکسی واچ 4 سامسونگ: سیستم عامل، قابلیت ها و قدرت پردازشی

سیستم عامل اندروید ویر (Android Wear OS) در هر دو ادیشن گلکسی واچ 4 بکار رفته و سامسونگ رابط کاربری اختصاصی One UI Watch 3 را هم در کنار آن پیاده سازی و ارائه می‌کند. تراشه‌ای که در قلب این اسمارت واچ بکار رفته از سری تراشه‌های اختصاصی اگزینوس سامسونگ و مدل Exynos W920 خواهد بود که طی فرآیند 5 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی دو هسته‌ای با فرکانس 1.18 گیگاهرتزی دارد. دو هسته پردازشگر مرکزی این تراشه هم از نوع Cortex-A55 هستند. پردازنده گرافیکی Malli-G68 هم در این تراشه به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی بکار رفته است. سامسونگ برای Galaxy Watch 4 رم 1.5 گیگابایتی در نظر گرفته و حافظه داخلی 16 گیگابایتی را هم در آن ارائه می‌کند.

بنابراین و با توجه به ویژگی هایی که به آن ها اشاره داشتیم، مطمئنا انتظار می‌رود که اسمارت واچ جدید سامسونگ قدرت پردازشی مطلوبی را ارائه کند. در بررسی گلکسی واچ 4 هم شاهد همین امر بودیم. زمانی که در حین استفاده و کار کردن با این محصول هستید، هیچ تاخیر و لگی را مشاهده نخواهید کرد. اما چه قابلیت هایی توسط ساعت ارائه شده‌اند؟ با توجه به اینکه در Galaxy Watch 4 سامسونگ از سنسورهای NFC، A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS، سنسور شتاب، ژیروسکوپ، سنسور ضربان قلب و فشارسنج بهره می‌برد، بنابراین تقریبا تمام قابلیت ها و امکاناتی که انتظار دارید یک ساعت هوشمند ارائه کند را در اختیارتان قرار خواهد داد. قابلیت هایی مثل سنجش میزان مسافت طی شده، تعداد قدم های برداشته شده، میزان کالری سوزانده شده، مد های ورزشی برای سنجش مقدار فعالیت و کالری سوزی و سایر موارد این چنینی توسط Galaxy Watch 4 پشتیبانی می‌شوند اما مهمترین ویژگی جدید ارائه شده در این ساعت مربوط به قابلیت آنالیز ترکیبی بدن (Body Composition Analysis) می‌شود که به واسطه سنسور تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک ارائه شده است.

برای پیاده سازی قابلیت آنالیز ترکیبی بدن از اطلاعات سنسورهای مانیتورینگ ضربان قلب (PPG)، الکتروکاردیوگرام (ECG) و تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) به صورت ترکیبی استفاده می‌شود تا بدین ترتیب اطلاعات دقیق تری در مقایسه با روش های پیشین قابل دریافت باشند. نحوه عملکرد سسنور BIA بسیار دقیق بوده و در آن روشی کاملا متفاوت در مقایسه با چیزهایی که در قبل دیده بودیم ارائه می‌شود. این سنسور یک پالس الکتریکی ضعیف را در بدن کاربر ارسال می‌کند تا درصد چربی بدن، شاخص توده بدن (BMI)، توده عضلانی، توده استخوان، درصد آب بدن و خیلی از اطلاعات دیگر را به شکل دقیق تری از شما دریافت نماید. بنابراین اگر به دنبال ساعتی هستید که بتواند میزان سلامت جسمانی شما و شاخص های اصلی مرتبط با آن را با دقت بالا ارائه دهد، گلکسی واچ 4 سامسونگ بهترین گزینه خرید پیش رویتان خواهد بود چون این اسمارت واچ اولین ساعت هوشمندی است که قابلیت های مذکور را ارائه خواهد کرد.

به جرئت مدعی می‌شویم که یکی از جالب ترین مسائل و موضوعاتی که در نقد و بررسی گلکسی واچ 4 به آن برخورد داشتیم مربوط به همین اطلاعاتی می‌شود که به واسطه قابلیت آنالیز ترکیبی بدن از سمت ساعت ارائه می‌شوند. برای اینکه پالس های ساعت را دریافت نمایید و اطلاعات لازم را از آن کسب کنید کافیست برای 15 ثانیه دو انگشت خود را روی دکمه های لبه سمت راست بدنه اسمارت واچ قرار دهید. پس یکی از جذاب ترین ویژگی های Galaxy Watch 4 مربوط به ارائه امکان آنالیز ترکیبی بدن می‌شود که برای اولین بار در دینای اسمارت واچ ها ارائه شده و می‌تواند برای کسانی که به سلامت جسمانی خود اهمیت می‌دهند بسیار کاربردی و مهم باشد. این ساعت واچ فیس های (Watch Face) متنوع و متعددی را هم ارائه می‌کند و بنا به سلیقه شخصی کاربر قابل استفاده هستند.

قابلیت ردیابی میزان استرس و کیفیت خواب هم در Galaxy Watch 4 سامسونگ به شیوه بسیار دقیق و خوبی ارائه شده است و می‌تواند برایتان اطلاعات مفیدی را ارائه دهد. همچنین حالت های مختلف ورزشی که در آن ارائه شده‌اند هم به ورزشکاران عزیز کمک می‌کنند تا اطلاعات دقیق تری در مورد میزان فعالیت های روزمره خود و ورزش هایشان در اختیار داشته باشند. اگر به دنبال خرید ساعت هوشمندی هستید که قابلیت های زیادی را ارائه کند و بتواند برای سنجش میزان سلامت جسمانی شما و همچنین ردیابی مقدار فعالیت های روزمره‌تان اطلاعات دقیق و مناسبی جمع‌آوری کرده و ارائه دهد، گلکسی واچ 4 سامسونگ بدون شک از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

نقد و بررسی گلکسی واچ 4 سامسونگ: باتری، شارژدهی و سرعت شارژ مجدد

هر دو ادیشن کلاسیک و نرمال Galaxy Watch 4 از باتری با ظرفیت مشابه و یکسان برخوردار شده‌اند. ظرفیت باتری آن ها 361 میلی آمپر ساعت بوده و نوع باتری‌شان هم لیتیوم یونی است. طبق ادعای سامسونگ، باتری گلکسی واچ 4 با یک مرتبه شارژ و استفاده نرمال تقریبا می‌تواند 40 ساعت انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند اما در بررسی ما مشخص شد که این مدت زمان کمی کمتر از ادعای سامسونگ بوده و تقریبا به چیزی در حدود 30 ساعت می‌رسد. البته نباید فراموش کنیم که همیشه مقدار شارژدهی باتری یک گجت الکترونیکی و توان نگهداری شارژ آن با نوع و میزان استفاده کاربر از دستگاه رابطه مستقیم دارد و اعداد و ارقامی که به عنوان قدرت شارژدهی باتری ارائه می‌شوند صرفا حالت کلی خواهند داشت.

شارژر ساعت Galaxy Watch 4 سامسونگ از نوع وایرلس (QI Wireless) است. با استفاده از شارژر فابریک این محصول تقریبا می‌توان باتری آن را ظرف 60 دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ کرد. بنابراین می‌توان از این بخش نقد و بررسی گلکسی واچ 4 اینطور نتیجه گرفت که ساعت مذکور قدرت شارژدهی و سرعت شارژ مجدد نرمال و قابل قبولی دارد. قابلیت های خاصی که برای سنجش میزان سلامت جسمانی بدن در این ساعت ارائه شده‌اند می‌توانند در مواقعی که زیاد مورد استفاده قرار گیرند، سرعت خالی شدن شارژ باطری دستگاه را چند برابر کنند. بنابراین سعی کنید تعادل در بکارگیری قابلیت ها و امکانات را برای دستیابی به بهترین بازده باتری حفظ کنید.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی واچ 4 سامسونگ (Samsung Galaxy Watch 4) پرداختیم. دقت داشته باشید که هر دو ورژن کلاسیک و نرمال این محصول در جریان مقاله مورد بررسی قرار گرفتند و تفاوت های اصلی مابین آن ها هم شرح داده شد. اگر به دنبال خرید ساعتی هستید که قابلیت های زیادی داشته باشد و از امکان سنجش میزان سلامت جسمانی و مد های ورزشی متعدد پشتیبانی به عمل آورد، خرید گلکسی واچ 4 بهترین انتخاب پیش رویتان خواهد بود.

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت و خوب
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • سرعت عمل مناسب و بستر نرم افزاری روان
  • واچ فیس های متنوع
  • پشتیبانی از مدهای ورزشی متعدد
  • پشتیبانی از قابلیت آنالیز ترکیبی بدن مبتنی بر ارسال پالس الکتریکی
  • ارائه اطلاعات دقیق و خوب

نقاط ضعف:

  • ظاهر نسبتا مشابه با نسخه های قبلی
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار