نقدوبررسی انواع بازی ها

نقد و بررسی فیفا 22

همانطور که انتظار می‌رفت شرکت EA طبق رسم سالانه، جدیدترین نسخه از سری شبیه‌ساز فوتبال خود را منتشر کرد. عنوان فیفا 22 از گرافیک بهتر و تکنولوژی انیمیشن جدیدی بهره می‌برد که باعث تغییر سبک بازی برای گل‌زنی می‌شود. علاوه بر این، تغییرات کوچکی نیز در بخش career mode و Volta Football اعمال شده است. جدا از این تغییرات، هنوز این بخش‌ها جای بسیاری برای ارتقا دارند. فیفا 22 با وجود تغییرات کوچک اما مثبت، همان شبیه‌ساز معمول EA می‌باشد که لباسی نو به‌تن کرده است. همچنان خریدهای درون بازی حرف اول را می‌زنند و سعی در خالی کردن جیب شما دارند.

صحنه آغازین بازی با حضور دیوید بکام و تصویرپردازی متفاوت و پر از جزئیات، یادآور عناوین نقش‌آفرینی ژاپنی است. اما باید گفت جای هیچ نگرانی نیست. EA با این تصویرسازی پر زرق‌وبرق تنها سعی کرده ما را متقاعد کند در حال تجربه نسل جدید شبیه‌ساز فوتبال هستیم. به هر حال بخشی از پول‌های بادآورده Ultimate Team باید جایی خرج شوند.

این اولین عنوان سری است که امسال برای کنسول‌های نسل جدید پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس منتشر می‌شود و ارتقا گرافیکی آن کاملا محسوس است.

بیشتر جزئیات ریز هستند که به چشم می‌آیند همچون نحوه چسبیدن لباس به تن بازیکن یا صورت عرق‌کرده و درخشان بازیکن در نور. اما ناهماهنگی بین مدل کاراکترهای بازی و مدل آن‌ها در دنیای واقعی، همچنان واضح است. مدل بازیکن‌های سرشناس دنیا با جزئیاتی بسیار دقیق و مشخصه‌های متعدد شبیه‌سازی شده است اما در خصوص سرمربی‌ها، فقط سر آن‌ها با جزئیاتی نه‌چندان زیاد همگی روی یک بدن مشابه پیدا شده اند.

انیمیشن‌ها و اتفاق‌هایی که در زمین و خارج از زمین فوتبال در بازی رخ می‌هد، همگی نسبت به قبل بهبود یافته‌اند اما همگی فقط تغییرات سطحی و ظاهری هستند.

گیم‌پلی

اگر طرفدار پروپاقرص و همیشگی سری بازی‌های فیفا باشید، احتمالا می‌دانید که ارتقا گرافیکی تغییر خوبی است اما گیم‌پلی حرف اول را می‌زند. امسال در این زمینه، تغییرات معناداری صورت گرفته و فیفا 22 حرفی برای گفتن دارد.

اصلی‌ترین تغییرات صورت گرفته در بازی به تکنولوژی «هایپر موشن» مربوط می‌شود. هایپر موشن تکنولوژی جدید موشن کپچر است که EA به کمک آن 4 هزار انیمیشن جدید برگرفته از مسابقات واقعی فوتبال را به بازی اضافه کرده تا تجربه‌ای نزدیک‌تر به واقعیت روی کنسول‌های نسل جدید رقم بخورد.

هرچند این تکنولوژی بیشتر لفظی فریبنده برای بازاریابی به‌نظر می‌رسد اما در حقیقت تغییرات کاملا محسوسی در زمین مسابقه ایجاد کرده است.

فرضا وقتی بازیکنی با سرعت سعی می‌کند توپ را در نقطه‌ای متوقف کند، فشاری که در اثر این‌کار روی پای او وارد می‌شود، کاملا واضح خواهد بود. یا هافبک‌ها به پاس‌هایی که با شدت بیشتر زده می‌شوند، واکنشی طبیعی‌تر نشان می‌دهند. یا بازیکنی که امتیاز دریبل بالاتری دارد، انعطاف‌پذیری بیشتری به نمایش می‌گذارد. همچنان بازیکن‌ها به هم می‌خورند به‌گونه‌ای که توپ به هر مسیری ممکن است برود؛ اما در این نسخه، چنین اتفاقی به ندرت رخ می‌دهد. برخوردهای فیزیکی نیز به نظر بهبود یافته‌اند.

در نتیجه این تغییرات، فیفا 22 نسبت به عنوان قبلی کندتر می‌باشد اما این بدان معنا نیست که بازی دفاعی‌تر شده است. کمبود گل در بازی حس نمی‌شود اما برای به‌ثمر رساندن گل باید پاس‌کاری دقیق‌تری داشته و با دقت عمل بیشتری کار کنید. صبر و حوصله حرف اصلی را می‌زند و پاداشی که به‌واسطه آن دریافت می‌کنید بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

دفاع، قطع کردن پاس و ضدحمله در بازی بیشتر از هر عنوان دیگری مهم به‌نظر می‌آید و باید از آن‌ها نهایت استفاده را کرد. کنترل بازیکنانی همچون جک گریلیش و جیدون سانچو چالشی اساسی است چراکه اگر نتوانید حرکاتشان را پیش‌بینی کنید با وجود مکانیک دویدن جدید، در کسری از ثانیه می‌توانند شما را پشت سربگذارند.

هنگامی که تیم حریف به گل زدن نزدیک می‌شود، شرایط پیچده می‌شود. در چنین موقعیتی شما سعی می‌کنید مدام بازیکن تغییر دهید تا جاهای خالی را پوشش داده و از تیکی تاکا نجات پیدا کنید. مکانیک جدید تغییر آیکون سعی کرده این مشکل را برطرف کند به‌این صورت که به‌جای فشردن دکمه، می‌توانید استیک راست را به سمت بازیکن مدنظر برده تا انتخاب شود. اما این مکانیک جدید کندتر از فشردن دکمه عمل می‌کند و به‌همین دلیل در شرایط حساس غیرضروری به‌نظر می‌آید.

با وجود تغییرات جدید، کمتر مسابقه‌ای به تساوی صفر، صفر ختم می‌شود. واکنش دروازه‌بان‌ها همچون سال قبل قابل اتکا نیست. حتی دورازه‌بان‌های بزرگی چون الیسون بکر گاهی تحت فشار واکنش‌هایی بحث‌برانگیز نشان می‌دهند. در موقعیت‌های تک‌به‌تک سخت‌تر می‌توان از سد آن‌ها عبور کرد اما با یک شوت فیک یا یک ارسال بلند در محوطه جریمه می‌توان آن‌ها را سردرگم کرد. شوت‎‌های فنی نیز مهلک به‌نظر می‌رسند و بازیکن‌های قوی به راحتی آن‌ها را به گل می‌نشانند.

یکی از تغییرات جذاب اضافه شده به فیفا 22، امکان مشاهده آمار بسیار ریز مسابقه حین بازی و پس از پایان رسیدن آن است. در نگاه اول ممکن است فقط درصد موفقیت دریبل یا پاس را مشاهده کنید اما اگر بیشتر جست‌وجو کنید، دیاگرام‌هایی را می‌بینید که مشخص کرده کجا و چگونه توپ را از دست داده‌اید، در چه زاویه‌هایی شوت‌های شما بلوکه شده و نحوه توزیع توپ توسط شما چگونه بوده است.

این اطلاعات باارزشی است که به شما کمک می‌کنید مهارت خود را با بازیکن‌ها یا تیم‌های خاص، ارتقا ببخشید.

هرچند ممکن است با پچ‌های بعدی سبک اجرای بازی دچار تغییر شود، اما در حال حاضر بازی ترکیب خوبی از حمله و دفاع ارائه می‌دهد و مسابقات نسبتا خوب زیادی را برای شما رقم می‌زند.

حالت career mode

جدا از تغییرات گیم‌پلی که به آن‌ها اشاره شد، چندین تغییر نیز در مودهای اصلی سری فیفا صورت گرفته است. هرچند این تغییرات بزرگ و انقلابی نیستند اما تجربه فیفا 22 را لذت‌بخش‌تر کرده‌اند.

بازی روی کنسول‌ها از سرعت لودینگ بالاتر و گرافیکی چشم‌نوازتر بهره می‌برد. به لطف سنسورهای دسته دوال سنس کنسول پلی‌استیشن 5، بازیکن تجربه‌ای عمیق‌تر از قبل خواهد داشت و تک‌تک ضرباتی که به توپ زده می‌شود را می‌توان در کف دست حس کرد.

هر مود فیفا 22 دارای مجموعه‌ای از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین آهنگ‌های لایسنس شده اخیر بوده و طیف گسترده‌ای از کارهای خواننده‌های مختلف را شامل می‌شود.

حالت career mode بسیار شبیه نسخه فیفا 21 و با تغییراتی اندک است. از جمله این تغییرات، قابلیت تشکیل باشگاه جدید است. بازیکن می‌تواند یک باشگاه جدید با لوگو، کیت لباس و استادیوم مطابق با سلیقه خود تشکیل دهد. هرچند ایده جالبی است اما کنترل عده‌ای اندروید که به‌صورت رندم ساخته می‌شوند، چندان لذت‌بخش نخواهد بود.

در بخش player career mode همچنین اهدافی برای بازیکن طی هر مسابقه تعیین شده است که با تکمیل آن‌ها می‌توان رابطه بازیکن با سرمربی را تعیین کرد و ارتقا بخشید. به لطف این ویژگی، با ساختن بازیکن مخصوص خود احساس خواهید کرد همچون بازیکن واقعی در حال شکل‌دهی حرفه خود در یک باشگاه سرشناس هستید. با این تغییر دیگر کمتر حس بی‌تاثیر بودن در سرنوشت تیم خواهید داشت.

اما شاید بتوان گفت بهترین تغییر بخش career mode بازی، افزوده شدن قابلیتی است که به بازیکن امکان می‌دهد بخش training days را رد کرده و بالاترین رکوردی که در نسخه‌های قبل ثبت کرده را شبیه‌سازی کند. با این کار باعث صرفه‌جویی در زمان خواهد شد.

از نظر استاندارهای فیفا، بخش career mode فیفا 22 قابل قبول عمل کرده اما همچنان دلایلی وجود دارد که خیلی از افراد Football Manager را ترجیح می‌دهند.

فوتبال خیابانی

بخش وُلتا فوتبال یا همان فوتبال خیابانی بازی نیز تغییراتی به‌خود دیده اما این تغییرات آن‌چنان مطابق انتظار نبوده است. امسال حالت داستانی از این بخش حذف شده اما با اضافه شدن قابلیت‌های سوپرنچرال مانند سرعت مچون رعدوبرق و شوت‌های کشنده، بازی حالت خنده‌دار و دور از واقعیت به‌خود گرفته است.

به‌طرز عجیبی، جذاب‌ترین تغییر جدید این بخش فقط آخر هفته‌ها قابل دسترسی است. بخش جدید «وُلتا آرکید» نام دارد که در آن می‌توان به‌صورت آنلاین با بازیکن‌های دیگر به‌صورت مینی‌گیم رقابت کرد و مهارت‌های مختلف خود را سنجید و بهبود داد. این بخش ارزش تکرار چندباره برای ارتقا هرچه بیشتر را نیز دارد اما همانطور که ذکر شد، همیشه قابل دسترسی نیست.

Ultimate Team

در بخش Ultimate Team نیز شاهد تغییرات اندکی در فرمول موفق EA هستیم. این تغییرات شامل گزینه‌های بیشتر برای شخصی‌سازی استادیوم‌ها و تغییراتی در ساختار Division Rivals است که سخاوتمندتر شده و جایزه‌های فصلی بیشتری به بازیکن می‌دهد.

بخش مولتی‌پلیر آنلاین همانند قبل جذاب و نفس‌گیر است. به لطف کارت حافظه سریع کنسول‌ها و سرعت اینترنت بالا، زمان لودینگ بسیار کم شده است و طی چند ثانیه بازی شروع می‌شود.

همچون قبل خریدهای درون بازی نقشی اساسی در تغییر مسیر بازی داشته و بسیار وسوسه‌انگیز جلوه می‌کنند. با این حال می‌توان بدون اینکه دست به جیب شد، تجربه لذت‌بخشی از این بخش داشت.

شرکت EA بالاخره امکان مشاهده محتوای پک‌ها را در فیفا 22 به‌صورت کامل اجرایی کرده است اما بازیکن می‌تواند هرروز فقط محتوای یک لوت باکس را قبل از خرید مشاهده کند.

نظر نهایی

عنوان فیفا 22 خبر از نسل جدید فوتبال مجازی می‌دهد که به لطف توازنی که در حمله و دفاع برقرار کرده، لحظاتی ناب را برایتان رقم می‌زند. اگر اشتباهات دروازه‌بان‌ها و عدم همخوانی کاراکترها با مدل واقعی را کنار بگذاریم، سری فیفا همچنان یکی از زیباترین و مهیج‌ترین بازی‌های ورزشی در بازار است که با تغییراتی هرچند اندک، تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود.

خرید بازی FIFA 22 مخصوص PS5

خرید بازی FIFA 22 مخصوص PS4

خرید بازی FIFA 22 مخصوص XBOX Sereis X|S

منبع:

ign.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار