نقدو بررسی انواع موبایل

نقدو بررسی ردمی ۱۰ شیائومی

رسیدیم به بررسی یکی از گوشی‌های تازه‌وارد بازار و یکی از مقرون‌به‌صرفه‌هایی که جزو خانواده پرطرف‌دار ردمی شیائومی هستند. ردمی ۱۰ اینجاست و در این بررسی این گوشی را از سر تا پا  برایتان بررسی می‌کنیم.

قیمت ردمی ۱۰ در بازار ایران حدود 5.500.000 تومان است که در رنج قیمتی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه قرار می‌گیرد.

طراحی ردمی ۱۰

با طراحی شروع می‌کنیم که مهم‌ترین بخش از هر محصولی به‌حساب می‌آید. ردمی 10 ظاهر ناآشنایی ندارد. از قاب جلو که به گوشی نگاه کنیم بدون شک نمی‌توان مدل دستگاه را حدس بزنید اما در قاب پشتی با گوشی‌ای روبرو هستیم که خیلی شبیه به گوشی‌های میان‌رده شیائومی است.

شیائومی سعی کرده در قاب پشتی به‌گونه‌ای رفتار کند که کاربر در نگاه اول حس شیشه مات را از قاب پشتی دریافت کند اما طبق انتظار قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده که پلاستیکی کاملاً مات است و زمانی که رویش دست بکشید لیز است و گیر ندارد.

اگر خاطرتان باشد ردمی ۹ طراحی فوق‌العاده زیبا و مدرنی داشت اینجا هم طراحی مدرنی داریم اما از آن زرق و برقی که در ردمی ۹ دیده بودیم خبری نیست.

گوشی در چند رنگ عرضه می‌شود که عبارت‌اند از خاکستری، سفید و آبی.

ما اینجا در گیگ تک رنگ خاکستری کربنی را داریم که حقیقتاً رنگ بسیار زیبایی است و به هیچ عنوان حال و هوای یک گوشی مقرون‌به‌صرفه را ندارد. اثرانگشت و کثیفی روی این قاب می‌ماند اما خودش را نشان نمی‌دهد.

حالا که در قاب پشتی هستیم در مورد قاب دوربین هم صحبت کنیم. یکی از بخش‌‌های که بدون شک حس خوبی را در این بخش انتقال می‌دهد قاب لنزهای دوربین اصلی است که طراحی فراتر از انتظار دارد. قابی مشکی رنگ که ۴ لنز را در خودش جای داده و بیرون‌زدگی قابل‌توجهی دارد که سبب شده گوشی بدون مشکل روی سطح صاف قرار نگیرد و لق بزند.

در بخش خوش دستی باید به این صورت بگوییم که گوشی قطوری را مشاهده می‌‌کنید اما از طرف دیگر وزن مناسبی دارد که سبب می‌شود گوشی در این بخش عملکرد متوسطی داشته باشد.

فریم دستگاه مانند بدنه‌اش پلاستیک ساخته شده که طراحی قاب بالا و پایین بسیار جذاب در نظر گرفته شده و شما را به یاد پوکو ام 3 می‌اندازد.

در قاب بالایی اسپیکر دوم کنار درگاه اینفرارد و میکروفون دوم و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا دیده می‌شود.

پایین درگاه تایپ سی را داریم کنار میکروفون اصلی و اسپیکر اصلی.

سمت چپ کلیدهای ولوم و پاور را داریم که کلید پاور سنسور اثرانگشت هم هست و در نهایت سمت چپ درگاه سیم‌کارت‌ها در نظر گرفته شده که از دو سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی هم‌زمان پشتیبانی می‌کند.

 

صفحه‌نمایش ردمی ۱۰

برای ردمی ۱۰ صفحه‌نمایشی در نظر گرفته شده که پنلی از نوع IPS دارد و رزولوشن فول‌اچ‌دی برایش در نظر گرفته شده. این صفحه ۶.۵ اینچی قابلیتی دارد که آن را در بخش گوشی‌های میان‌رده در بخش صفحه‌نمایش خاص‌تر می‌کند و آن هم نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی آن است.

از نظر روشنایی صفحه‌نمایشی پیش روی شما است که روشنایی چندان زیادی ندارد و احتمال اینکه در مواقعی بگویید ای بابا چقدر نور صفحه کم است وجود دارد.

عملکرد صفحه در محیط باز آن‌طور که باید نیست و خب از گوشی‌ای که این روشنایی صفحه را دارید خیلی انتظار عملکرد خوبی زیر نور خورشید نداشته باشید.

از نظر شفافیت در مجموع صفحه‌نمایشی دارید که نسبت به رنج قیمتی که گوشی در آن قرار گرفته شفافیت معقولی دارد و در بخش نمایش رنگ‌ها هم کاملاً شما را راضی می‌کند.

سخت‌افزار ردمی ۱۰

در این بخش Redmi 10 از چیپ ساخت مدیاتک استفاده کرده که به نام G88 شناخته می‌شود. این چیپ در حقیقت همان G85 است با چند قابلیت جدید. این چیپ روی خودش باندل‌های مختلفی در بخش حافظه داخلی و حافظه رم دارد که ما اینجا حافظه داخلی ۱۲۸ و حافظه رم ۴ گیگابایتی را داریم.

تست بنچ‌مارک

از ۱۲۸8 گیگابایت حافظه داخلی اول کار به ۱۰۴.۹ گیگابایت دسترسی دارید و البته که امکان استفاده از کارت حافظه خارجی هم وجود دارد.

تست حافظه داخلی

در کارکرد روزمره مشکلی شاید با گوشی مشکلی نداشته باشید اما خیلی عملکرد تعریفی‌ای هم ندارد. ردمی ۱۰ گوشی تند و تیزی نیست و تنبلی از سر تا پایش می‌ریزد.

تجربه بازی ردمی ۱۰

در این بخش هم ردمی ۱۰ عملکرد کاملاً متوسطی دارد. این گوشی برای بازی‌های سنگین اصلاً مناسب نیست و فقط روی بازی‌های سبک باید رویش حساب کنید. ردمی ۱۰ بازی‌ای مانند کالاف دیوتی موبایل را با کیفیت متوسط اجرا می‌کند و در اجرای بازی با این کیفیت هم خیلی حرفی برای گفتن ندارد.

داغ کردن ردمی ۱۰

در بازی طولانی مدت یا فیلم‌برداری طولانی داغ شدنی در Redmi 10 نداریم به این علت که با سخت‌افزاری که دارد کار سختی را انجام نمی‌دهد که داغ کردنی را داشته باشیم.

تست بوت شدن

امنیت ردمی ۱۰

دو روش امنیتی را اینجا داریم؛ سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره.

سنسور اثرانگشت همان‌طور که گفتیم در کلید پاور دستگاه قرار گرفته که برخلاف خانواده ردمی نوت ۱۰ بیرون‌زده نیست و به‌اندازه گوشی ردمی ۹ هم تو رفته نیست و چیزی ما بین این دو است.

این سنسور عملکرد تقریباً خوبی دارد؛ اینجا سنسور اثرانگشت توانایی تشخیص را در نهایت دارد اما اینکار را با کمی تفکر بیش از حد انجام می‌دهد. یعنی از نظر دقت مناسب است اما از نظر سرعت با گوشی‌های میان‌رده و بالارده فاصله دارد.

تشخیص چهره در ردمی 10 عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد و می‌توانید روی کارکرد خوبش هم در نور زیاد و هم در نور تقریباً کم به‌خوبی حساب کنید به‌خصوص اینکه با زاویه هم کار خودش را خوب انجام می‌دهد.

نرم‌افزار ردمی ۱۰

دیگر نیازی به گفتن نیست که شیائومی در بخش سخت‌افزار هیچ کم و کاستی برای گوشی‌هایش نمی‌گذارد. روی ردمی ۱۰ اندروید نسخه ۱۱ را می‌بینیم که به همراه رابط کاربری می یو آی نسخه ۱۲.۵ به محصولی کاملاً مدرن در بخش نرم‌افزار تبدیل شده.

همان چیزهایی که در گوشی‌های پوکو و شیائومی می‌بینیم در اینجا هم دیده می‌شوند. مانند بخش کنترل سنتر و نوتیفیکیشن بار جدا؛ یا پنجره شناور و کلی قابلیت دیگر که این رابط کاربری دوست‌داشتنی را کارآمد کرده‌اند.

تست انتقال داده

اسپیکر ردمی ۱۰

دو اسپیکر برای این گوشی مقرون‌به‌صرفه در نظر گرفته شده که به زیبایی هر چه تمام‌تر روی فریم دستگاه خروجی دارند. صدا هم از اسپیکر بالایی خارج می‌شود و هم از خروجی صدای مخاطب.

در مجموع گوشی‌های با دو اسپیکر به گوشی‌های با یک اسپیکر ارجحیت دارند؛ از نظر کیفیت صدای اسپیکر در ردمی 10 می‌توان نمره خوبی داد. صدای بلندی از اسپیکر این گوشی دریافت می‌شود در کنار اینکه همه صداهایی که چه از آهنگی در حال پخش در فضا می‌پیچد چه از فیلمی که در حال پخش است کاملاً شفاف و واضح هستند.

در این رنج قیمتی اسپیکرهای ردمی ۱۰ کاملاً قابل‌قبول هستند؛ اما نکته‌ای را باید اشاره کنیم، در برخی آهنگ‌ها و موزیک‌ها لرزش بدنه دستگاه بیش از اندازه بود که شاید نکته مهمی نباشد اما احتمال دارد برای برخی مهم باشد.

باتری ردمی ۱۰

برای ردمی ۱۰ باتری‌ای با ظرفیت ۵ هزار میلی‌آمپر در نظر گرفته شده که کار ساده‌ای پیش روی خودش دارد. این باتری قرار نیست صفحه خیلی پر نوری را روشن نگه دارد یا قرار نیست کار سختی از نظر سخت‌افزاری به آن فشار وارد کند.

در کل باتری عملکرد خوبی دارد و انتظاری هم جز این نمی‌رفت؛ می‌توانید در استفاده معمولی به‌راحتی تا ۲ روز را روی عملکرد این گوشی حساب کنید و اگر استفاده سنگینی داشته باشید به‌راحتی تا ۱ روز کامل به شارژ دستگاه نیاز پیدا نمی‌کنید.

Redmi 10 از شارژ ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند اما شیائومی داخل جعبه دستگاه از آداپتور ۲۲.۵ واتی استفاده کرده. با کمک این آداپتور می‌توانید در مدت‌زمان ۴۷ دقیقه به شارژ 50 درصد می‌رسد و در مدت ؟؟؟ به شارژ ۱۰۰ درصد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این سرعت شارژ اصلاً قابل‌قبول نیست و مدت‌زمان زیادی شما را لنگ شارژر می‌گذارد که البته از گوشی‌ای مقرون‌به‌صرفه شاید نباید خیلی بیشتر از این حرف‌ها هم انتظار داشت.

جدول تست باتری

دوربین ردمی ۱۰

۴ لنز در قاب پشتی Redmi 10 به کار رفته که لنز اصلی سنسور ۵۰ مگاپیکسلی دارد؛ لنز اولترا واید سنسور ۸ مگاپیکسلی دارد و ۲ لنز داریم که یکی برای گرفتن عکس‌های ماکرو و دیگری برای تشخیص عمق به کار می‌رود.

عکس‌هایی که در نور روز با لنز اصلی گرفته می‌شوند ثبت رنگ‌های خوبی دارند در کنار اینکه عکس‌هایی شفاف را پیش روی خودتان دارید اما نویز در تصاویر دیده می‌شود در کنار اینکه شارپی خیلی تعریفی نیست.

در عکس‌های اولتراواید نویز در تصاویر به‌خصوص در لبه‌ها به‌وفور دیده می‌شود و در مرکز تصاویر جزئیات و سوژه‌ها تمیزتر هستند. در این بخش کمی ماتی و رنگ پریدگی هم در تمام بخش‌های تصویر دیده می‌شود که حس و حال را از تصاویر می‌گیرد.

در نور شب عکس‌های لنز اصلی بسیار بی‌کیفیت هستند. این تصاویر پر از نویز هستند در ضمن اینکه جزئیات خیلی کم و بی‌رنگ هستند. با فعال کردن حالت نایت مود وضعیت کمی بهتر می‌شود به‌خصوص در بخش روشنایی در بخش‌های تاریک اما هنوز هم روی عکس‌های شب نمی‌توانید حساب کنید

عکس‌های ماکرو هم بدک نیستند اما خیلی جزئیات شفاف و واضح در آن‌ها ثبت نمی‌شود و آن انتظاری که از یک لنز ماکرو دارید که جزئیات زیادی را نشان دهد اینجا نباید داشته باشید.

در عکس‌های پرتره گوشی عملکرد چندان بدی ندارد با توجه به رنج قیمتی‌ای که در آن قرار گرفته عکس‌هایی با بریدگی قابل‌قبول می‌گیرد و ماتی پس‌زمینه هم خوب انجام می‌شود.

جمع‌بندی

ردمی 10 گوشی‌ای اقتصادی است و انتظارتان از این گوشی در حد و اندازه همین مبلغ باشد هر چند که در این رنج قیمتی گوشی‌هایی هستند که از نظر کلی عملکرد بهتری از این محصول دارند. یکی از رقبای سامسونگی Redmi ۱۰ گوشی گلکسی A22 5G است که هم از نظر خوش دستی و هم از نظر عملکرد کلی من رضایت بیشتری در استفاده روزمره از آن داشتم.

رقیب بعدی سامسونگی این گوشی هم گلکسی M31 است که آن هم به لطف پنل امولدی که روی خودش می‌بیند کیفیت بهتری را در بخش صفحه‌ به شما ارائه می‌دهد و در نهایت خطرناک‌ترین رقیب ردمی ۱۰ را باید پوکو X3 پرو بدانیم که در بخش سخت‌افزار به‌راحتی و بدون هیچ شکی با فاصله زیاد این گوشی را جا می‌گذارد.

نقاط قوت

  • صفحه‌نمایش با کیفیت خوب
  • طراحی مدرن و به‌روز
  • اسپیکرهای خوب
  • سخت‌افزار مناسب برای کارهای روزمره
  • قیمت مناسب
  • پشتیبانی از دو سیم‎‌کارت و کارت حافظه خارجی هم‌زمان
نقاط ضعف

  • روشنایی متوسط صفحه‌نمایش
  • سخت‌افزار نامناسب برای بازی
  • ضخامت زیاد
  • عملکرد نه چندان خوب دوربین‌ها

علاقه مند به خرید گوشی  Redmi 10  از دیجیکالا هستید بر روی متن کلیک کنید .

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار