نقدو بررسی انواع موبایل

مشخصات و بررسی اسمارتفون گوگل پیکسل ۷ پرو

گوگل پیکسل ۷ پرو محصولی ایدئال و ادامه‌دهنده مسیری است که پیکسل ۶ پرو سال گذشته قدم در آن گذاشت. پیکسل ۷ پرو نه تنها از نظر طراحی صیقل‌یافته‌تر شده است که از نظر نرم‌افزاری نیز از جهات متعددی پیشرفت کرده است. پیکسل ۷ پرو را با دوربین‌های فوق‌العاده و نمایه‌های هوشمند تراشه‌‌اش باید برترین اسمارت‌فون گوگل تاکنون برشمرد.

نقاط قوت

  • طراحی چشم‌نواز
  • دوربین‌های عالی
  • نمایه‌های نرم‌افزاری کاربردی
  • ارزش خرید بالا

نقاط ضعف

  • تنها سه سال بروزرسانی نرم‌افزار
  • افت کیفیت رنگ‌ها در لنز تله‌فوتو
  • عمر باتری ناامیدکننده

پیکسل ۷ پرو گواهی روشن بر جدیت گوگل در تولید اسمارت‌فونی برتر است. این پرچم‌دار جدیدالورود دنیای گوشی‌های هوشمند، با طراحی خیره‌کننده خود مدعی کسب عنوان بهترین اسمارت‌فون اندرویدی است و باید گفت فاصله بسیار کمی تا دستیابی به آن دارد. پیکسل ۷ پرو به لطف دوربین‌های درجه یک، ‌تراشه جدید Tensor G2، نمایشگر روشن‌تر و ارزش خرید بسیار بالا در حین حال قیمت کمتری نسبت به گلکسی اس۲۲ اولترای سامسونگ دارد.

گوگل در پیکسل ۷ پرو همچنین موفق به رفع برخی از نواقص مهم پیکسل ۶ پرو از جمله سرعت حسگر اثر انگشت شده است و وعده باتری بادوام‌تری را نیز داده است.

تراشه سیلیکونی Tensor G2 گوگل نیز یکی دیگر از برگ‌های برنده این محصول به شمار می‌رود که نه تنها در مقایسه با نسل اول، سرعت بیشتری در عملکرد خود پیدا کرده است، بلکه با قابلیت‌های هوش‌ مصنوعی و یادگیری ماشینی تازه خود تجربه منحصربفرد را برای کاربر رقم می‌زند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر مهم‌ترین ویژگی‌های گوگل پیکسل ۷ پرو می‌پردازیم.

طراحی

پیکسل ۷ پرو با طراحی خاص و منحصربفرد در هر سه رنگ خود خیره‌کننده است. پیکسل ۷ پرو با وزن ۲۱۲ گرم در مقایسه با مدل قبلی خود ۲.۸ گرم سنگین‌تر است. هرچند این اختلاف بر روی کاغذ به نظر قابل توجه نمی‌نماید، اما با در دست گرفتن دستگاه تا حدی محسوس است. بدنه ۷.۶ میلی‌متری آن نیز هرچند در مقایسه با پیکسل ۶ پرو بر روی کاغذ باریک‌تر محسوب می‌شود، اما در ظاهر تفاوتی با آن ندارد.

 

بسیاری از کاربران متوجه یک نقطه ضعف نسبتاً ‌آزاردهنده در جنس بدنه ۷ پرو می‌شوند که در پیکسل ۶ پرو نیز شاهد آن بودیم، و آن هم لغزندگی بدنه صیقلی دستگاه است که گاهاً موجب سر خوردن آن از دست می‌شود. انتظار داریم گوگل در طراحی پیکسل ۸ پرو به چنین مسئله‌ای توجه نشان دهد.

نمایشگر

نمایشگر ۶.۷ اینچ OLED پیکسل ۷ پرو با رزولوشن QHD+  و روشنایی ۱۰۰۰ نیت برای استفاده در فضای باز و زیر تابش مستقیم نور خورشید بسیار مناسب‌تر شده است.

هرچند نمایشگرهای دو اسمارت‌فون برتر حال حاضر یعنی گلکسی اس۲۲ اولترا و آیفون ۱۴ پرو با پوشش وسیع‌تر گستره‌های رنگی sRGB و DCI-P3 دقت بیشتری در نمایش رنگ‌ها دارند، اما در عملکرد کلی نمایشگر پیکسل ۷ پرو نیز کاستی‌ای از این نظر به چشم نمی‌آید و تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقاط در کنار دیگر رنگ‌ها با وضوح و شفافیت کامل نمایش داده می‌شوند. از این رو باید گفت پیکسل ۷ پرو دارای نمایشگری مرغوب است که عدم برتری بر رقبایش چیزی از ارزش‌ آن نمی‌کاهد.

دوربین‌ها

پیکسل ۷ پرو با سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی خود قادر به ثبت بهترین تصاویر است. سنسور اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی آن نیز بهترین عملکرد را در عکاسی از جزئیات سوژه از خود به نمایش می‌گذرد. سپس نوبت به دوربین تله‌فوتوی ۴۸ مگاپیکسلی می‌رسد که با ۵ برابر بزرگنمایی اپتیکال خودنمایی می‌کند. یک دوربین ۱۰.۸ مگاپیکسلی نیز برای سلفی‌هایتان در جلوی دستگاه جا خوش کرده است. باید گفت دوربین‌های پیکسل ۷ پرو از نظر کیفیت دست کمی از آیفون ۱۴ پرو ندارند. وجود نمایه جدید  Photo Unblur نیز بیش از پیش بر کیفیت تصاویر می‌افزاید.

 

اما به توانمندی پیکسل ۷ پرو در فیلمبرداری چه امتیازی می‌توان داد؟ افراد بسیاری با این گفته موافق‌اند که اسمارت‌فون‌های اپل بهترین گزینه برای فیلمبرداری به حساب می‌آیند. این ادعا هرچند با وجود فناوری ProRes در آیفون ۱۴ پرو کاملاً حقیقت دارد، اما دوربین پیکسل ۷ پرو نیز بسیار به آن نزدیک می‌شود.

نمایه   Cinematic Blur یکی از موارد اضافه‌شده به پیکسل ۷ پرو است که اولین بار در آیفون ۱۳ با نام Cinematic mode با آن آشنا شدیم. این نمایه با افزودن افکت بوکه به تصویر در حال ضبط در ۲۴ فریم در ثانیه کیفیتی بسیار هنرمندانه و سینمایی به آن می‌بخشد.

Active Stabilization دیگر نمایه جدید در فیلمبرداری با پیکسل ۷ پرو به شمار می‌رود که در آیفون ۱۴ با نام Action mode وجود دارد. این نمایه با کاستن از لرزش تصویر در حین حرکت، کار بهترین در تصویربرداری اکشن انجام می‌دهد.

عملکرد

تراشه Tensor G2 یکی دیگر از نقاط قوت مهم پیکسل ۷ پرو به شمار می‌رود که به عنوان نسل دوم پردازنده اختصاصی گوگل از یکسال پیش تا کنون پیشرفت چشمگیری یافته است. این تراشه حالا نه تنها قدرتمندتر شده است و در آزمایش‌های مختلف به تراشه Qualcomm تنه می‌زند، بلکه در قابلیت‌های هوش‌ مصنوعی و یادگیری ماشینی خود به لطف واحد پردازشگر تنسور (TPU) دستاوردهای تازه‌ای کسب کرده است.

برای نمونه در مقایسه عملکرد دو تراشه  Tensor G2 و Snapdragon 8 Plus Gen 1 (به‌کاررفته در گلکسی زد فولد ۴) مشخص شد که اولی به مراتب قوی‌تر و سریع‌تر از پردازنده Snapdragon 8  نسل اول عمل می‌کند، و این در حالی است که تنسور نسل اول سال گذشته نتوانست در جایگاهی بالاتر از Snapdragon 888 قرار بگیرد. در نهایت می‌توان گفت که تراشه پیکسل ۷ پرو هرچند در مقایسه با موتور آیفون ۱۴ پرو و گلکسی زد فولد ۴ از برخی جهات عقب می‌ماند، اما در اغلب موارد ارتقاء‌ یافته است و از این رو قادر است در اجرای بازی‌های سنگین نیز به مراتب بهتر عمل کند.

عمر باتری و شارژ دستگاه

پیکسل ۷ پرو از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری بهره‌مند است که بر روی کاغذ باید برای مدتی طولانی کفایت کند. با این حال پیکسل ۶ پرو با برخورداری از باتری مشابه نتوانست آن‌طور که باید انتظارات‌مان را برآورده کند.

 

در آزمایشی که برای سنجش باتری این دستگاه با وب‌گردی بی‌وقفه در روشنایی ۱۵۰ نیت نمایشگر انجام شد، باتری پیکسل ۷ پرو تنها تا ۶ ساعت و ۳۱ دقیقه با غیرفعال بودن تنظیم خودکار سرعت فریم دوام آورد که حتی در برابر پیکسل ۶ پرو با دوام ۷ ساعت و ۵۵ دقیقه بسیار ناامیدکننده به نظر می‌رسد. هرچند گوگل وعده بهینه‌سازی باتری پیکسل ۷ پرو را از طریق تراشه تنسور داده است.

برای شارژ پیکسل ۷ پرو می‌توانید از شارژر سیمی ۳۰ وات استفاده کنید که سریع‌تر از شارژر ۲۰ وات اپل است. سرعت شارژ بی‌سیم پیکسل ۷ پرو از سوی گوگل اعلام نشده است، اما انتظار داریم مشابه با پیکسل ۶ پرو و در حدود ۲۱ وات باشد.

نرم‌افزار و قابلیت‌های ویژه

اندروید ۱۳ سیستم‌عامل کاملاً نویی به شمار نمی‌رود و از سپتامبر امسال برای مدل‌های قبلی پیکسل نیز عرضه شده است. از این رو، پیکسل ۷ پرو در نرم‌افزار خود به ظاهر یکسان با ۶ پرو یا دیگر مدل‌های پیکسل به نظر می‌رسد. اما در زیر این ظاهر مشابه، قابلیت‌های ارتقاء‌یافته و منحصربفرد متعددی وجود دارد که تا حد زیادی با تراشه جدید راه خود را به پیکسل جدید باز کرده‌اند.

قابلیت Photo Unblur که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، یکی از این نمایه‌های جذاب است که حتی قادر است کیفیت تصاویر مربوط به سالیان پیش را بهبود بخشد. نمایه Call Assist نیز در شناسایی تماس‌ها پیش از پاسخگویی به شما کمک می‌کند، به‌طوری که تماس‌گیرنده ملزم به معرفی خود پیش از برقراری تماس تلفنی است، و شما می‌توانید پس از دیدن آن‌ها به‌طور زنده یا شنیدن صدایشان اقدام به قبول تماس کنید.

قابلیتی دیگر در تماس‌های تلفنی نیز به نام Clear Call با کاستن از سروصدای محیط اطراف، صدای شما را در تماس‌های صوتی بهبود می‌بخشد.

جدا از بهبود کیفیت تماس و نمایه‌های تازه در این خصوص، عملکرد دستیار صوتی گوگل نیز در تشخیص گفتار و تبدیل گفتار به متن به لطف پردازنده هوشمندتر دستگاه پیشرفت قابل توجهی کرده است.

نمایه Material You نیز همچون مدل‌های قبلی در این دستگاه ارائه شده است و می‌تواند رنگ‌وروی سیستم گوشی همراه شما را بسته به تصویر پس‌زمینه‌تان تغییر و تطبیق دهد تا پیکسل ۷ پرو را به راستی بدل به اسمارت‌فون شخصی شما کند.

پیکسل ۷ پرو بروزرسانی‌های امنیتی خود را تا پنج سال دریافت خواهد کرد. با این حال پشتیبانی نرم‌افزاری گوگل از آخرین اسمارت‌فون خود تنها تا سه سال تداوم خواهد یافت. به این ترتیب پیکسل ۷ پرو با نسخه ۱۶ اندروید در سال ۲۰۲۵ توقف خواهد کرد. این موضوع از آن جایی که گوگل دارای تراشه اختصاصی خود می‌باشد و همچون اغلب اسمارت‌فون‌های سامسونگ عملاً قادر به پشتیبانی نرم‌افزاری تا دست‌کم چهار سال می‌باشد، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد گوگل با پیکسل ۷ پرو بالاخره به تصویر روشنی از آینده جاه‌طلبی‌های اسمارت‌فونی خود رسیده باشد. ۷ پرو دستگاهی فوق‌العاده با قوی‌ترین تراشه و بهترین دوربین‌هاست که نظیر آن در بین گوشی‌های موبایل اندرویدی وجود ندارد. این محصول حتی جایگاه آيفون ۱۴ پرو در صدر فهرست برترین‌ها را تا حدی سست کرده است، و اگر به خاطر پشتیبانی نرم‌افزاری کوتاه‌مدت آن نبود، قطعاً می‌توانست اوضاع را برای محصول کمپانی اپل بسیار دشوار کند.

برای اظهارنظر قطعی درخصوص دوام باتری ۷ پرو باید منتظر اعمال تغییرات بهینه‌سازی تراشه تنسور ماند. در حال حاضر اما اگر قصد خرید اسمارت‌فون جدیدی را دارید، در بین اندرویدی‌های بازار انتخابی هیجان‌انگیزتر از پیکسل ۷ پرو وجود ندارد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار