بیوگرافی

بیوگرافی طناز طباطبایی به مناسبت تولد 38 سالگی + فیلم شناسی و جوایز

طناز طباطبایی از بازیگران محبوب و حرفه‌ای سینما و تلویزیون است که در آثار به یادماندنی ایفای نقش کرده و کارنامه هنری درخشانی دارد. در این مطلب مروری بر بیوگرافی و بهترین فیلم های طناز طباطبایی خواهیم داشت.

طناز طباطبایی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است که به واسطه بازی هنرمندانه و حرفه‌ای در نقش‌های مختلف، طرفداران بی‌شماری دارد. فعالیت هنری او با بازی در یک سریال تلویزیونی آغاز شد و پس از آن نیز در یک فیلم سینمایی حضور پیدا کرد. اما بخش عمده شهرت و محبوبیت طناز طباطبایی با ایفای نقش در سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی رقم خورد. او در این سریال با استاد علی نصیریان همبازی شد و خیلی زود به شهرت رسید. به همین دلیل هم میوه ممنوعه یکی از مهمترین سریال های طناز طباطبایی محسوب می‌شود. این هنرمند پس از حضور در تلویزیون و رسیدن به محبوبیت، پیشنهادهای کاری بیشتری دریافت کرد و در سینما فعال‌تر شد.

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم او «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» است که در مقابل دوربین پوران درخشنده توانست بازی درخشانی از خود ارائه دهد و مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گیرد. طناز طباطبایی تا کنون جوایز بسیاری دریافت کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم شنای پروانه اشاره کنیم. در ادامه این مقاله با مروری بر زندگینامه طناز طباطبایی و معرفی بهترین فیلم‌ها و سریال های طناز طباطبایی همراه شما خواهیم بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بیوگرافی طناز طباطبایی
جوایز طناز طباطبایی
بهترین سریال ها و فیلم های طناز طباطبایی

بیوگرافی طناز طباطبایی

در این بخش زندگی طناز طباطبایی از ابتدای کودکی و نوجوانی تا زمان رسیدن به شهرت و محبوبیت را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با این هنرمند محبوب بیشتر آشنا خواهیم کرد.

اوایل زندگی

طناز طباطبایی در تاریخ 20 اردیبهشت 1362 در محله نیاوران تهران به دنیا آمد. او در یک خانواده کم جمعیت بزرگ شده است و تنها یک خواهر کوچک‌تر از خود به نام لیلا دارد. وی در محیطی هنری و فرهنگی بزرگ شده است و پدرش در حوزه موسیقی فعالیت دارد. طناز نیز از همان کودکی به موسیقی علاقه پیدا کرد و نواختن گیتار را آموزش دید و در کنار آن نیز نقاشی می‌کرد. علاوه بر این دو حوزه، به بازیگری و سینما نیز علاقه‌مند بود، اما تا پایان تحصیلات در دوره متوسطه به سینما ورود نکرد و توجه خود را به درس و مدرسه معطوف کرد. او دانش آموخته رشته کارگردانی تئاتر از دانشگاه آزاد تهران است.

زندگی حرفه ای طناز طباطبایی و ورود به عرصه بازیگری

طناز پس از پایان تحصیلات دوره متوسطه تصمیم گرفت به دنبال علاقه خود یعنی بازیگری برود و پدرش نیز در این راه او را تشویق کرد تا بازیگری را به صورت اصولی یاد بگیرد. به همین دلیل در سال 1379 در کلاس‌های آزاد بازیگری هیوا ثبت‌نام کرد و در این کلاس با الفبای بازیگری آشنا شد. هنوز یک ماه از کلاس‌های بازیگری طناز نگذشته بود که به علت استعداد و توانایی‌اش برای بازی در سریال «جوانی» به کارگردانی سعید سلطانی انتخاب شد و در مقابل دوربین او قرار گرفت. این سریال از شبکه سوم سیما پخش شد و تجربه خوبی را برای او که بازیگری تازه‌کار بود، رقم زد

طناز طباطبایی با حضور در سریال جوانی توانست مهارت بازیگری خود را به نمایش بگذارد. همین موضوع سبب شد تا دو سال بعد یعنی در سال 1382 برای بازی در سریال «رانت‌خوار» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده انتخاب شود و برای دومین مرتبه در یک مجموعه تلویزیونی حضور پیدا کند. این عنوان از سریال های طناز طباطبایی ویژه ماه رمضان بود و از شبکه پنج به نمایش درآمد.

طناز پس از ایفای نقش در دو سریال تصمیم گرفت فعالیت خود در سینما را آغاز کند و تنها به آثار تلویزیونی محدود نشود. در سال 1383 در فیلم سینمایی «دیشب باباتو دیدم آیدا» به کارگردانی رسول صدرعاملی حضور پیدا کرد و برای اولین بار در سینما به ایفای نقش پرداخت. او در این فیلم با نام خودش حضور داشت و نقش نسبتا کوتاهی را بازی کرد.

طناز طباطبایی پس از حضور در فیلم دیشب باباتو دیدم آیدا در چندین فیلم سینمایی دیگر نیز به ایفای نقش پرداخت و نقش‌های کوتاهی را بر عهده داشت. در این میان باری دیگر در یک سریال حضور پیدا کرد و در رسانه ملی دیده شد. «در چشم باد» یکی دیگر از آثار تلویزیونی طناز طباطبایی است که در سال‌های اولیه ورود خود به سینما و تلویزیون در آن حضور پیدا کرد. طناز در این سریال در مقابل دوربین مسعود جعفری جوزانی قرار گرفت و در چندین قسمت به ایفای نقش پرداخت. در چشم باد در سال 1385 از شبکه یک سیما به نمایش درآمد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت

همین ایفای نقش‌های کوتاه به تدریج موجب دیده شدن این هنرمند توسط کارگردانان دیگر و دریافت پیشنهادهای کاری بهتر برای طناز شد. او در سال 1386 در سریال پرطرفدار «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی حضور پیدا کرد و این بار یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده داشت. طباطبایی در این سریال در نقش «غزاله فتوحی» دختر استاد علی نصیریان ظاهر شد و بازی بسیار هنرمندانه‌ای را از خود به نمایش گذاشت. میوه ممنوعه یکی از بهترین سریال های طناز طباطبایی است که به واسطه آن به شهرت و محبوبیت رسید و در میان مردم شناخته شد.

طناز پس از سریال میوه ممنوعه، چند پیشنهاد کاری برای ایفای نقش در سینما دریافت کرد. او در سه فیلم سینمایی به کارگردانی فرزاد موتمن حضور پیدا کرد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. او در سال 1388 در سریال تلویزیونی «پرانتز باز» به کارگردانی کیومرث پوراحمد حضور پیدا کرد و یکی از نقش‌های اصلی این سریال بود. پرانتز باز از شبکه تهران به نمایش درآمد و تجربه موفق دیگری در تلویزیون را برای این هنرمند رقم زد.

طناز طباطبایی در سال 1387 برای بازی در فیلم «صداها» به کارگردانی فرزاد موتمن برای نخستین بار نامزد دریافت جایزه شد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت. او برای بازی در این فیلم، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از سومین دوره جشن انجمن منتقدان سینمای ایران دریافت کرد. این جایزه اولین تقدیر از طناز در طول دوره بازیگری‌اش بود و پس از آن نیز به واسطه حضور در فیلم‌های بهتر و نقش‌های پررنگ‌تر جوایز بیشتری دریافت کرد.

طناز طباطبایی در سال 1389 در فیلم سینمایی «مرهم» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد حضور پیدا کرد و استعداد بازیگری خود را در کاراکتر یک دختر معتاد به نمایش گذاشت. او در این فیلم، بازی حرفه‌ای و هنرمندانه‌ای از خود برجای گذاشت و برنده دیپلم افتخار از سوی پنجمین جشن منتقدان سینما شد. پس از آن نیز در چندین فیلم سینمایی دیگر از جمله «پریناز» به کارگردانی بهرام بهرامیان و «گزارش یک جشن» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا حضور پیدا کرد که متاسفانه هر دو فیلم از سوی وزارت ارشاد توقیف شدند

اما مهم‌ترین فیلم طناز طباطبایی که نقطه عطف کارنامه هنری او محسوب می‌شود فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» است. او در این فیلم در مقابل دوربین پوران درخشنده قرار گرفت و نقش دختری را ایفا کرد که در کودکی مورد تعرض جنسی قرار گرفته و اکنون به جرم قتل در زندان است. طناز طباطبایی برای بازی در کاراکتر «شیرین» در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد، اما موفق به دریافت این جایزه نشد.

طناز طباطبایی پس از حضور در فیلم سینمایی هیس در چندین فیلم درخشان دیگر نیز به ایفای نقش پرداخت و در مقابل دوربین کارگردانان مطرح سینما قرار گرفت. این هنرمند در چندین سریال دیگر حضور پیدا کرد که در نمایش خانگی منتشر شدند و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند. سریال های طناز طباطبایی در شبکه نمایش خانگی دو سریال «قلب یخی» به کارگردانی سامان مقدم و سریال کمدی «شاهگوش» به کارگردانی داوود میرباقری هستند که به ترتیب در سال‌های 1391 و 1392 ساخته شدند.

او اکنون یکی از بهترین بازیگران زن سینما و تلویزیون است که در فیلم‌های پرفروشی حضور داشته و جوایز ارزشمند بسیاری کسب کرده است. آخرین حضور او در سینمای ایران نیز مربوط به بازی در دو فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی است. طناز طباطبایی در شنای پروانه نقش کوتاه اما مهمی داشت و برای بازی در آن برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. او در شنای پروانه با جواد عزتی همبازی بود و در نقش همسر امیر آقایی گنده لات محله حضور داشت و بازی درخشانی از خود ارائه داد.

زندگی شخصی طناز طباطبایی

طناز طباطبایی یکی از بازیگران بی حاشیه سینمای ایران است که فعالیت چندانی در صفحات مجازی ندارد و عکس و اطلاعات زیادی از زندگی خصوصی خود به اشتراک نمی‌گذارد. اما با این وجود همیشه شایعاتی درباره ازدواج و روابط شخصی او منتشر می‌شود که هیچکدام آنها صحت ندارد.

یکی از حواشی طناز طباطبایی مربوط به ارتباط و ازدواجش با بازیگرانی چون نوید محمدزاده و هومن سیدی است که این اخبار کذب هستند و واقعیت ندارند. درباره طناز طباطبایی و همسرش نیز شایعات بسیاری وجود دارد، اما این هنرمند مجرد است و تا کنون ازدواج نکرده است. یکی از ابهامات طناز برای مخاطبان، نسبت خانوادگی و فامیلی با بهنوش طباطبایی است. اما طناز طباطبایی و بهنوش طباطبایی هیچ نسبتی با یکدیگر ندارند و خواهر نیستند.

جوایز طناز طباطبایی

این هنرمند محبوب در طول دوره فعالیت خود در سینما و تلویزیون تا کنون جوایز بسیاری کسب کرده و مورد توجه منتقدان قرار گرفته است. در جدول زیر می‌توانید برخی از جوایز و افتخارات طناز طباطبایی را در سطح داخلی و خارجی مشاهده کنید.

سال نام جشنواره جایزه فیلم
1388 جشن انجمن منتقدان سینمای ایران بهترین بازیگر نقش مکمل زن صداها
1390 جشن انجمن منتقدان سینمای ایران بهترین بازیگر نقش اول زن مرهم
1392 جشنواره زنان مستقل آمریکا بهترین بازیگر نقش اول زن هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند
1393 جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو بهترین بازیگر نقش اول زن هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند
1394 جشنواره بین‌المللی فیلم فیجی بهترین بازیگر نقش اول زن هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند
1396 جشنواره فیلم یزد بهترین بازیگر نقش اول زن ویلایی‌ها
1396 جشن انجمن منتقدان سینمای ایران تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن ویلایی‌ها
1398 جشنواره فیلم فجر بهترین بازیگر نقش مکمل زن شنای پروانه

بهترین سریال ها و فیلم های طناز طباطبایی

در این بخش بهترین فیلم های طناز طباطبایی را به همراه سریال‌های موفق او به شما معرفی کرده و هریک را به طور مختصر مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

سریال میوه ممنوعه

  • سال ساخت: 1386
  • کارگردان: حسن فتحی
  • سایر بازیگران: علی نصیریان، هانیه توسلی، امیر جعفری و گوهر خیراندیش

سریال میوه ممنوعه یکی از بهترین سریال های طناز طباطبایی در تلویزیون است که در ماه رمضان 1396 از شبکه دوم سیما به نمایش درآمد. طناز به واسطه حضور در این سریال به شهرت رسید و پس از آن پیشنهادهای کاری بیشتری دریافت کرد.

داستان سریال میوه ممنوعه درباره زندگی مردی متدین به نام «حاج یونس» است که همه او را به عنوان یک مرد مومن واقعی می‌شناسند. روزی دختری به نام «هستی» که از پسر حاج آقا فتوحی طلبکار است، به دفترش می‌آید و از او درخواست کمک می‌کند. اما حاج آقا فتوحی پس از چندی عاشق هستی می‌شود و…

فیلم سینمایی مرهم

  • سال ساخت: 1389
  • کارگردان: علیرضا داوودنژاد
  • سایر بازیگران: رضا داوودنژاد و احترام السادات حبیبیان

فیلم سینمایی مرهم یکی از بهترین فیلمهای طناز طباطبایی است که در کاراکتری متفاوت در آن ظاهر شده است. او در این فیلم نقش یک دختر معتاد را بازی می‌کند که درگیر مشکلات بسیاری است.

فیلم مرهم در ابتدا داستان پیرزنی به نام احترام را روایت می‌کند که با نوه خود در شمال کشور زندگی می‌کند. احترام خواهر بزرگ‌تری به نام اشرف سادات دارد که سال‌ها است با یکدیگر قهر هستند و هیچ رابطه‌ای باهم ندارند. اشرف سادات یک روز بی‌خبر نزد خواهر خود می‌آید تا نوه خود مریم که اعتیاد دارد و از خانه فرار کرده است را پیدا کند.

فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌ زنند

  • سال ساخت: 1391
  • کارگردان: پوران درخشنده
  • سایر بازیگران: شهاب حسینی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان و امیر آقایی

فیلم سینمایی هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند نیز بهترین فیلم طناز طباطبایی در کارنامه هنری‌اش محسوب می‌شود که در زمان اکران مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و جوایز بسیاری دریافت کرد. طناز طباطبایی برای بازی در این فیلم چندین جایزه داخلی و خارجی گرفت و بازی درخشانی از خود ارائه کرد.

فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند روایتگر زندگی دختری به نام «شیرین» است که در سن هشت سالگی توسط یکی از نزدیکان خود، مورد تعرض جنسی قرار گرفته است. شیرین از کودکی این راز را در سینه خود نگه می‌دارد، اما در بزرگسالی درگیر برخی چالش‌هایی می‌شود که باعث می‌شود زخم قدیمی او سرباز کند.

فیلم رخ دیوانه

  • سال ساخت: 1393
  • کارگردان: ابوالحسن داوودی
  • سایر بازیگران: صابر ابر، ساعد سهیلی و امیر جدیدی

فیلم سینمایی رخ دیوانه نیز یکی دیگر از بهترین فیلم های طناز طباطبایی است که در ژانر اجتماعی و هیجان‌انگیز ساخته شده است. طناز در رخ دیوانه در کاراکتری متفاوت ظاهر شده و بازی متفاوتی را از خود ارائه داده است. این فیلم در زمان اکران مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و فروش خوبی در گیشه داشت. فیلم رخ دیوانه روایتگر داستان چند جوان است که در اینترنت با یکدیگر آشنا می‌شوند و پس از آن با یک شوخی و شرط‌بندی ساده، وارد مسیری چالش برانگیز و ترسناک می‌شوند.

فیلم خشم و هیاهو

  • سال ساخت: 1394
  • کارگردان: هومن سیدی
  • سایر بازیگران: نوید محمدزاده، رعنا آزادی‌ور، سعید چنگیزیان و بهناز جعفر

فیلم سینمایی خشم و هیاهو یکی دیگر از فیلم‌های برتر طناز طباطبایی در طول فعالیت هنری‌اش در سینما است که بر اساس رمان خشم و هیاهو از ویلیام فاکنر ساخته شده است. او در این فیلم با نوید محمدزاده همبازی شد و در مقابل دوربین هومن سیدی قرار گرفت. فیلم خشم و هیاهو روایتگر داستانی جنایی درباره یک خواننده معروف به نام «خسرو پارسا» است که زندگی شخصی‌ و خانوادگی‌اش پس از آشنایی با دختری به نام «حنا» نابود می‌شود.

فیلم ویلایی ها

  • سال ساخت: 1395
  • کارگردان: منیر قیدی
  • سایر بازیگران: پریناز ایزدیار، علی شادمان، آناهیتا افشار و ثریا قاسمی

فیلم سینمایی ویلایی‌ها نیز یکی از آثار متفاوت و در بین بهترین فیلم های طناز طباطبایی است که در نقش همسر یکی از فرماندهان سپاه به ایفای نقش پرداخته است. کاراکتر «سیما» یکی از نقش‌های جذاب طناز طباطبایی در کارنامه هنری‌اش است که تجربه جدیدی برای او بود و بازی درخشانی را از خود به نمایش گذاشت.

ویلایی‌ها روایتگر داستان خانواده‌های فرماندهان جنگی است که در جبهه مشغول به جنگ هستند و زنان و فرزندان آن‌ها در یک شهرک کوچک در نزدیکی محل جنگ زندگی می‌کنند. در طول این فیلم شاهد مشکلات و نگرانی‌های خانواده‌های فرماندهان در نبود آنان هستیم.

فیلم شنای پروانه

  • سال ساخت: 1398
  • کارگردان: محمد کارت
  • سایر بازیگران: جواد عزتی، امیر آقایی و مه‌لقا باقری

فیلم سینمایی شنای پروانه نیز یکی دیگر از جدیدترین و بهترین فیلم های طناز طباطبایی است که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای او به ارمغان آورد. این فیلم در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مدت کوتاهی در سینماها اکران شد، اما به دلیل احترام به کادر درمان و افزایش مبتلایان به ویروس کرونا از پرده سینما برداشته شد.

فیلم سینمایی شنای پروانه درباره زنی به نام «پروانه» است که فیلم شنایش در استخر توسط دشمنان همسرش هاشم که گنده لات محله است، پخش می‌شود. هاشم از شدت عصبانیت پروانه را به قتل می‌رساند و به زندان می‌افتد. پس از آن حجت برادر هاشم برای جلب رضایت خانواده پروانه تلاش می‌کند. شرط رضایت این خانواده برای آزادی هاشم، پیدا کردن افرادی است که فیلم پروانه را پخش کرده‌اند. حجت برای پیدا کردن این افراد تلاش‌های بسیاری می‌کند و متوجه حقایق تلخی می‌شود.

ما در این مقاله بیوگرافی طناز طباطبایی را به همراه بهترین فیلم‌های او مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید، طناز فعالیت هنری خود را از سال 1380 به صورت جدی آغاز کرد و با سریال میوه ممنوعه به شهرت و محبوبیت رسید. شما تا کنون کدامیک از فیلم های طناز طباطبایی را تماشا کردید؟ لطفا نظرات خود را در بخش ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار