نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی کامل و تخصصی آیفون 12 مینی اپل: کوتوله‌ای در قامت هالک

آیفون 12 مینی عضو دیگر سری آیفون 12 است که در این مطلب آن را بررسی خواهیم کرد. از مدت زمانی که یک آیفون پرچم‌دار کامپکت وارد بازار شده است، خیلی وقت می‌گذرد.

در حقیقت، آخرین مرتبه‌ای که این اتفاق افتاد همان زمان رونمایی از اولین آیفون بود. شایعه تولید آیفون مینی از همان سال 2013 شنیده ‌شد، ولی به جای آن آیفون 5 سی به بازار آمد که استفاده از حرف C در این آیفون شاید مخفف دو صفت رنگی (Colorful) یا ارزان (Cheap) بوده باشد! (خدا می‌داند)، گرچه به نظر ما صفت بحث‌برانگیز (Controversial) برای آن بهتر است.

به هرحال، پس از آن آیفون‌ها بزرگ‌تر (آیفون 6) و کشیده‌تر (آیفون 6 پلاس) و به مراتب بزرگ‌تر (آیفون ایکس اس مکس) شدند.

سال 2016 نسل ابتدایی آیفون اس ای مانند یک نسیم خوش و جدید در دنیای موبایل وزید و از آن زمان به بعد تمام ما منتظر یک آیفون اس ای تمام نمایشگر بودیم.

این اتفاق ماه مارس گذشت با آیفون SE 2020 رخ نداد و مجبور شدیم تا اکتبر همین سال صبر کنیم.

بدون شک، بهترین توصیف از آیفون 12 مینی همان مدل آیفون 12 با یک ابعاد جمع‌وجور است. به عبارت دیگر این دستگاه یک نمایشگر کوچک‌تر (5.4 در برابر 6.1 اینج) و باتری کوچک‌تر (2227 میلی‌آمپر ساعت در برابر 2815 میلی‌آمپر ساعت) دارد، در حالی که سایر مشخصات آن شبیه به برادر بزرگترش است.

نمایشگر اولد iPhone 12 mini به ابعاد 5.4 اینچ و دقت فول اچ‌دی پلاس است و استفاده از جدیدترین چیپ A14 بیونیک اپل، اسم این گوشی را به عنوان قدرتمندترین و کوچک‌ترین گوشی 5G دنیا تا به امروز مطرح می‌کند.

این گوشی همچنین مجموعه دوربین دوگانه مشابه با آیفون 12 با حالت Night Mode و فیلمبرداری دالبی ویژن و اسپیکرهای استریو دارد.

مینی دوست‌داشتنی اپل بدنه شیشه‌ای ضدآب و محافظ سرامیکی مانند سایر اعضای خانواده دارد. همچنین از مگ سیف پشتیبانی می‌کند، گرچه سرعت شارژ بی‌سیم محدود به 12 وات است (سرعت آن در سایر آیفون‌های جدید 15 وات است).

مشخصات آیفون 12 مینی اپل

  • بدنه: فریم آلومینیومی با ظاهر مات، محافظ سرامیکی روی پنل جلو با روکش اولئوفوبیک، محافظ سرامیکی روی پنل پشتی با ظاهر براق. گواهینامه IP68 برای مقاومت نسب به آب و گرد غبار. اندازه: 131.5 در 64.2 در 7.4 میلی‌متر؛ وزن: 135 گرم
  • نمایشگر: 5.4 اینچ، نمایشگر اولد رتینا XDR با دقت 1080 در 2340 پیکسل، تراکم پیکسلی 476 پیکسل در هر اینچ، نور صفحه 600 نیت، نرخ نمونه‌گیری لمس 120 هرتز. پشتیبانی از استانداردهای دالبی ویژن، HDR10، پوشش رنگی گسترده. تنظیمات True Tone
  • چیپست: چیپ بیونیک A14 (5 نانومتری): پردازنده مرکزی 6 هسته‌ای (2 هسته فایر استورم با سرعت کلاک 3.1 گیگاهرتز + 4 هسته آیس استورم با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز با توربوست 3.1 گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای اپل، نسل چهارم واحد پردازش عصبی اپل: 16 هسته‌ای
  • حافظه: 4 گیگابایت رم، 64، 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین پشت: دوربین 12 مگاپیکسل دوگانه: لنز عریض اصلی 26 میلی‌متری، دریچه دیافراگم F/1.6، لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، فوکوس خودکار پیکسل دوتایی؛ لنز فوق عریض 13 میلی‌متری، ضریب اف F/2.4، میدان دید 120 درجه، فلاش ال‌ای‌دی دوتایی با همگا‌م‌سازی آهسته. Night Mode، Smart HDR 3، Deep Fusion
  • دوربین فیلمبرداری: 4k با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه، فول اچ‌دی با سرعت 30، 60، 120 و 240 فریم بر ثانیه با دامنه دینامیک گسترده‌تر و صدای فضایی، OIS + EIS، فیلمبرداری دالبی ویژن (تنها 30 فریم بر ثانیه)
  • دوربین جلو: دوربین دوگانه – دوربین جلو 12 مگاپیکسل، 23 میلی‌متری، ضریب اف F/2.2 با حالت HDR + دوربین زمان پرواز سه‌بعدی، Night Mode، Smart HDR 3، Deep Fusion، فیلمبرداری 4K با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه، فول اچ‌دی با سرعت 30، 60 و 120 فریم بر ثانیه با دامنه دینامیک توسعه‌یافته و صدای فضایی، EIS
  • اتصالات: دو سیم‌کارت، 5G، 4G، استاندارد Wi-Fi a/b/g/n/ac/6، بلوتوث 5.0، پورت لایتنینگ، GPS با A-GPS، GLONASS، GALILEO، QZSS، NFC، باند فوق عریض چیپ U1 اپل
  • باتری: 2227 میلی‌آمپر ساعت، شارژ سیمی 20 وات، شارژ بی‌سیم 12 وات با استاندارد Qi (MagSafe)
  • سایر مشخصات: عملکرد حسگر فیس آی‌دی از طریق دوربین اختصاصی TrueDepth، بلندگوهای استریو، موتور لمسی

با توجه به این که آیفون 12 مینی مدل کوچک‌تر آیفون 12 است، مشخصات خوب و بد آن را همزمان حفظ می‌کند. به عبارت دیگر به جز کابل یواس‌بی داخل جعبه فروش لوازم جانبی دیده نمی‌شود، خبری از نمایشگر با نرخ تازه‌سازی تصویر بالا، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و تمام چیزهای دیگری که امیدوار به آن بودید، نیست.

با این مقدمه تا انتهای این مطلب با بررسی گوشی آیفون 12 مینی همراه ما باشید. (برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگ روی آن‌ها کلیک کنید.)

جعبه گشایی آیفون 12 مینی اپل

تمام آیفون‌های 12 جدید از جمله مدل مینی در یک جعبه کاغذی کوچک و باریک وارد بازار شدند که حاوی آیفون و کابل USB C به لایتنینگ است.

اپل در یک اقدام بحث‌برانگیز شارژر و هدفون‎ها را از جعبه فروش حذف کرد. به عبارت دیگر برای خرید شارژر 20 واتی اپل باید 25 یورو، شارژر بی‌سیم مگ سیف 50 یورو و ایرپادز (180 یورو) هزینه کنید.

گرچه یک نکته وجود دارد، پس از خرید این لوازم جانبی می‌توانید آن‌ها را برای خودتان نگه دارید و زمان فروش آیفونتان مجبور نیستید آن‌ها را به خریدار جدید دهید.

طراحی، کیفیت ساخت و خوش‌دستی آیفون 12 مینی اپل

ظاهر این گوشی شبیه به آیفون 5 یا SE با یک پنل شیشه‌ای در پشت و نمای تمام صفحه در جلو است.

طرحی آیفون 5 برای سری آیفون 12 تکرار شده است تا رویای بسیاری از کاربران به حقیقت تبدیل شود. ظاهر شاخص آن آیفون با کیفیت خوش‌دستی عالی و جیب‌پسند بودن فوق‌العاده آن مجددا زنده شده است و اپل در آن برای سال 2020 تغییرات مناسبی داده است.

این طراحی ویژگی شاخص این گوشی است تا iPhone 12 mini را در عصر گوشی‌هایی شیشه‌ای متمایز کند. بسیاری از افراد آیفون‌های 12 جدید را بیشتر به خاطر این طراحی به یاد خواهند آورد تا پشتیبانی از 5G.

 

بنابراین، آیفون 12 مینی مانند یک گوشی هوشمند دیگر با طراحی رایج پنل پشتی شیشه‌ای است که بین دو فریم آلومینیومی قرار گرفته است.

ولی گول این اندازه کوچک و بدنه سبک را نخورید، چون این آیفون در حقیقت یکی از محکم‌ترین گوشی‌هایی است که در دسته محصولات فوق محکم قرار نمی‌گیرند.

اپل را باید بابت چنین کیفیت ساخت محکمی واقعا ستایش کرد.

اندازه آیفون 12 مینی 131.5 در 64.2 در 7.4 میلی‌متر است و فقط 135 گرم وزن دارد که چنین ابعاد و وزنی واقعا برای یک گوشی پرچم‌دار مضحک است.

اما اپل توانسته است با همکاری کورنینگ شیشه محافظ سرامیک را بسازد و از طرفی مقاومت آیفون را در برابر رطوبت بیشتر کنید تا بتوانید آن را به مدت نیم ساعت راحت تا عمق 6 متر زیر آب ببرید.

روی پنل جلو این گوشی را حفاظ سرامیک پوشانده است و از شیشه گوریلا گلس 6 مانند آیفون 11 روی پنل پشت استفاده شده است.

حفاظ سرامیک شیشه ساخت شرکت کورنینگ با کریستال‌های سرامیکی میکروسکوپی است که به آن اضافه شده تا این شیشه در برابر شکستگی 4 مرتبه بیشتر دوام آورد.

این شیشه همچنین تقویت‌شده با یون است تا مقاومت آن در برابر خراشیدگی بیشتر است و روی آن را روکش اولئوفوبیک نیز گرفته است تا کمتر لک بیافتد.

گرچه، لک انگشت در نهایت باقی خواهد ماند، ولی این روکش تمیز کردن آن‌ها را ساده و سریع می‌کند.

زیر این محافظ سرامیک می‌توانید نمایشگر جدید 5.4 اینچی اولد با دقت فول اچ‌دی پلاس را ببینید. ظاهرا اپل با پنل‌های ال‌سی‌دی با دقت پایین خداحافظی کرده است تا از آن تشکر کنیم.

این نمایشگر حواشی باریکی دارد، ولی بریدگی به بزرگی بریدگی روی نمایشگر آیفون 12 پرو مکس است، یعنی فضای بیشتری از نمایشگر را به نسبت مساحت سطحی آن اشغال می‌کند.

پافشاری اپل به حفظ اندازه این بریدگی به علت استفاده از فناوری فیس آی‌دی، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی، بلندگوی مکالماتی و سایر حسگرهای مشابه اجتناب‌ناپذیر است.

گرچه، بدون توجه به استدلال این تصمیم باید بگوییم آیفون 12 مینی زشت‌ترین بریدگی را دارد که تا به حال دیدیم.

نمایشگر اولد کاملا روشن و بسیار واکنش‌گرا به نظر می‌رسد. شارپ بودن طبق انتظار عالی است و تنها چیزی که افسوس آن را می‌خوریم نبود حسگر تاچ آی‌دی زیر نمایشگر است.

اپل هنوز اعلام نکرده است قصد دارد از حسگرهای اثر انگشت نمایشگر در آیفون‌های آینده استفاده کند یا نه.

آیفون 12 مینی ممکن است کوچک باشد، ولی اپل با این حال توانسته است داخل آن اسپیکرهای استریو جا دهد و کیفیت صدای آن‌ها در حد دو مدل آیفون 12 و 12 پرو است.

بلندگوی مکالماتی نقش یکی از این بلندگوها را دارد، در حالی که بلندگوی دیگر کنار پورت لایتنینگ در انتهای گوشی است.

حالا اجازه دهید نگاهی به پنل پشتی بیاندازیم. ما مدل مشکی رنگ را بررسی می‌کنیم که شاید زودتر از سایر رنگ‌ها لک بیافتد.

پنل پشتی شیشه‌ای یقینا تخت و تمام براق است. لوگو اپل در وسط مانند یک آینه کوچک دیده می‌شود و اگر خراش بیافتد یا ساییده شود، به راحتی تمام زیبایی پنل پشت را خراب می‌کند.

سپس به شیشه مربعی شکل دوربین می‌رسیم که این مرتبه ظاهر یخ‌زده دارد و داخل آن دو دوربین عریض و فوق عریض، فلاش ال‌ای‌دی دوتایی و یک میکروفون برای ضبط صدای استریو دیده می‌شود.

این شیشه یکدست با پنل پشتی نیست، ولی برآمدگی قابل توجهی ندارد تا iPhone 12 mini به نسبت بعضی از گوشی‌های اخیر اندرویدی زمان قرارگیری روی میز و یک ضربه آرام به بالای آن، کمتر تکان بخورد.

شیشه عقیق حلقه‌های فلزی تیز نقش محافظت از لنزهای دوربین دوگانه‌ را دارند. این دو می‌توانند هر سطح ظریفی را که گوشی را روی آن بگذارید خراش بیاندازند، بنابراین کاملا مراقب باشید آیفون بدون قاب خود را کجا می‌گذارید.

فریم آلومینیومی تخت است، ولی لبه‌های آن مانند ایفون 5، 5 اس و اس ای یا حتی 12 پرو مکس جدید تیز نیستند. ظاهر مات این گوشی باعث می‌شود تا حد خوبی در دست محکم جا گیرد و تمام بخش‌های روی فریم به خوبی در دسترس کاربر است.

دکمه‌های تنظیم حجم صدا، بی‌صدا کردن و شیار سیم‌کارت در سمت چپ هستند و در سمت راست دکمه پاور دیده می‌شود.

میکروفون اصلی، درگاه لایتنینگ و بلندگو استریو دوم در پایین قرار دارند.

آیفون 12 مینی در مقایسه با ایفون 5 و اس ای تنها 5 میلی‌متر کشیده‌تر، 5 میلی‌متر پهن‌تر و 22 گرم سنگین‌تر است. اما از طرفی همچنین 15 میلی‌متر کوتاه‌تر، 7 میلی‌متر کم پهناتر و 30 گرم سبک‌تر از آیفون 12 به وزن 165 گرم است.

iPhone 12 mini یکی از جیب‌پسندترین گوشی‌های هوشمندی است که اخیرا تست کردیم. این گوشی راحت داخل جیب سر می‌خورد و گاهی مجبور بودیم بررسی کنیم و ببینیم سرجای خود است یا نه.

این گوشی همچنین باریک و با این حال خوش‌دست است. در حقیقت، از خوش‌دستی و محکم قرارگیری این گوشی در دست شگفت‌زده شدیم.

فریم آلومینیومی صیقل یافته آن به این موضوع زیاد کمک می‌کند و در استفاده روزمره از گوشی شیشه پشت برخلاف تصور ما این کیفیت را زیاد خراب نکرد.

چه قبلا آیفون 11، پرو، مکس یا حتی آیفون اس ای 2020 داشته باشید، آیفون 12 مینی در دست فوق‌العاده کوچک و راحت حس می‌شود.

کار با یک دست با این گوشی و دوام آن لذت خاصی دارد. لک افتادن گوشی برای برخی افراد آزاردهنده است و حق نیز دارند.

هیچ‌کس یک گوشی کثیف دوست ندارد. به لطف روکش اولئوفوبیک تمیز کردن آن‎ها ساده است، ولی با این حال وجود دارند.

اگر این موضوع برایتان خوشایند نیست، مدل سفید یا سبز آیفون را بخرید. مدل مشکی و آبی خیلی راحت لک می‌افتند.

در پایان این بخش باید بگوییم اگر واقعا قصدتان برای خرید این مینی جدی است، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن را نزدیک ببینید و تست کنید.

این گوشی به قدری کوچک است که مانند یک آثار به‌جا مانده از گذشته به نظر می‌رسد و ممکن است مورد پسندتان نباشد.

تصاویر روی این گوشی فوق‌العاده کوچک به نظر می‌رسند و تماشای ویدئوها لذت‌بخش نیست. کیبورد روی نمایشگر از همیشه جمع‌وجورتر و کوچک‌تر به نظر می‌رسد.

البته منظور ما را بد برداشت نکنید، چون آیفون 12 مینی نماد کامل تمام وعده‌های اپل است. با این حال، اولویت‌ها و دیدگاه‌های ما بدون این که حتی متوجه باشیم تغییر می‌کنند، بنابراین شخصا این گوشی را بررسی کنید و فقط عاشق تفکر خرید مجدد یک گوشی قدرتمند کامپکت نباشید.

به نظر ما آیفون 12 واقعا آنقدر بزرگ‌تر نیست و طبق تجربه ما تعادل به مراتب بهتری بین اندازه بدنه، اندازه نمایشگر و اندازه باتری برقرار می‌کند. ولی در کل خسروان صلاح مملکت خویش دانند!

نمایشگر iPhone 12 mini اپل

تمام نسل آیفون 12 حتی 12 مینی از نمایشگرهای اولد استفاده می‌کنند. این گوشی یک نمایشگر 5.4 اینچی سوپر رتینا XDR با دقت بسیار شبیه به دنیای اندروید 1080 در 2340 پیکسل یا تراکم پیکسلی 476 پیکسل دارد که بیشترین تراکم پیکسلی در یک گوشی آیفون تا به امروز است.

در مورد بریدگی بالا صحبت کردیم و گاهی باید به اپل فهماند پافشاری و ثبات چیزی واقعا بهترین تصمیم نیست.

پنل جدید از می‌تواند محتوای با استاندارد دالبی ویژن و HDR10 را نشان دهد. این آیفون مانند تمام مدل‌های خانواده خود از تنظیمات True Tone و پوشش رنگی وسیع‌ پشتیبانی می‌کند و قابلیت لمس Haptic دارد که آن را موتور لمسی زیر نمایشگر فراهم خواهد کرد.

نرخ تازه‌سازی تصویر 60 هرتز است، گرچه واقعا کسی انتظار ندارد ارزان‌ترین آیفون یک نمایشگر 120 هرتز داشته باشد.

البته اینطور هم نیست که اپل چنین قابلیتی را برای آیفون‌های امسال خود در نظر گرفته باشد. با این حال، نرخ نمونه‌گیری لمس 120 هرتز واکنش‌گرایی نمایشگرهای آیفون را بسیار افزایش می‌دهد.

اپل قول داده است مقدار روشنایی آیفون 12 مینی 625 نیت باشد و به حداکثر 1200 نیت برسد. ما تست‌های همیشگی خود را انجام دادیم و روی این آیفون توانستیم حداکثر روشنایی 627 نیت را اندازه بگیریم. حداقل میزان روشنایی نیز عدد خیره‌کننده 1.8 نیت بود.

هیچ‌کدام از آیفون‌ها تنظیمات حداکثر افزایش نور صفحه را ندارند، ولی حداکثر نور صفحه در حدی است که از این پنل اولد تحت هر شرایطی راحت استفاده کنید.

نمایشگر گوشی آیفون 12 مینی اپل دقت رنگ عالی دارد. ما برای فضای رنگ SRGB میانگین deltaE برابر با 1.7 را با حداکثر انحراف 2.7 اندازه گرفتیم.

گوشی iPhone 12 Mini از فضای رنگ DCI-P3 کاملا پشتیبانی می‌کند و زمان پخش چنین محتوایی روی صفحه، خودکار به استفاده از آن جابه‌جا خواهد شد.

عمر باتری گوشی آیفون 12 مینی

iPhone 12 mini یک باتری 2227 میلی‌آمپر ساعت دارد که تقریبا 20 درصد از آیفون 12 کوچک‌تر، ولی در مقایسه با آیفون اس ای 2020 تقریبا 25 درصد بزرگ‌تر است.

عمر باتری این گوشی شاید بزرگ‌ترین نگرانی تمام خریداران بالقوه آن باشد و حق نیز دارند.

نتایج تست باتری ما واقعا تعجب‌برانگیز بود. این گوشی در تست‌های آن اسکرین (تست‌های مربوط به کار با صفحه نمایش) بسیار قابل قبول بود.

باتری 12 مینی اپل در تست بازپخش ویدئو یا گردش در اینترنت با شبکه وای‌فای 12 ساعت دوام آورد. گرچه تست تماس صوتی اینترنتی نتیجه جالبی به جا نگذاشت و نتیجه آن نیز تقریبا 12 ساعت بود.

آمار تست‌ها را در تصویر زیر می‌توانید ببینید که اعداد نهایی در مقایسه با آیفون SE 2020 به مقدار 15 ساعت بیشتر و از آیفون 12 در حد 15 ساعت کمتر است.

سرعت شارژ باتری آیفون 12 مینی اپل

این گوشی از استاندارد شارژ سریع USB Power Delivery پشتیبانی می‌کند. داخل جعبه شارژر وجود ندارد، ولی می‌توانید شارژر 20 وات اپل یا یک شارژر سازگار دیگر با این استاندارد را استفاده کنید.

اگر از شارژر خود اپل استفاده کنید، شارژ باتری پس از نیم و یک ساعت به ترتیب به 60 و 85 درصد می‌رسد. برای شارژ کامل نیز باید 89 دقیقه صبر کنید.

باید از سرعت شارژ باثبات اپل بدون توجه به ظرفیت باتری آیفون تشکر کنیم، به عبارت دیگر شارژ باتری بدون توجه به ظرفیت باتری پس از 30 دقیقه و 90 دقیقه همیشه در یک سطح خواهد بود.

آیفون 12 مینی از شارژ بی‌سیم سریع پشتیبانی می‌کند، البته تنها باید از شارژرهای مگ سیف استفاده کنید. عجیب است که سرعت شارژ بی‌سیم سایر آیفون‌های 12 برابر با 15 وات است، ولی این مدل به 12 وات محدود شده است.

به نظر ما علت آن ابعاد کوچک‌تر این گوشی است که بنابراین سریع‌تر گرم می‌شود. با این حال، اگر از شارژرهای بی‌سیم دیگر استفاده کنید سرعت شارژ محدود به 5 تا 7 وات خواهد بود.

ما شارژر بی‌سیم MagSafe خود اپل را تست کردیم. ابتدا 5 دقیقه طول کشید تا باتری کاملا خالی کمی شارژ و صفحه روشن شود و سپس شارژ پس از 30 دقیقه 30 درصد پر شد و شارژ کامل مانند دیگر آیفون‌های جدید 3 ساعت کامل طول کشید.

شارژر MagSafe زمان شارژ آیفون‌های جدید داغ می‌شود و مطمئن نیستیم این قضیه روی سرعت شارژ تاثیر می‌گذارد یا نه. به هرحال، به نظر ما دلیلی ندارد برای خرید این شارژ گران‌قیمت و بی‌سیم مگ سیف هزینه کنید.

بلندگوها

iPhone 12 Mini مانند تمام آیفون‌های اخیر اسپیکرهای استریو دارد. یک اسپیکر در پایین و یکی داخل بریدگی  نمایشگر در بالا است که به عنوان بلندگوی مکالماتی نیز عمل می‌کند.

خروجی صدای استریو به شکل معقولی متعادل است، حتی با آن که صدای بلندگوی مکالماتی اگر بلندگوی مکالماتی خاموش باشد، کمی آهسته‌تر و با کیفیت باس کمتر به نظر می‌رسد.

این بلندگوهای استریو از صدای فضایی نیز پشتیبانی می‌کنند و صدا بدون تعصب در مقایسه با سایر گوشی‌هایی که تا حالا تست کردیم بیشتر فضایی و کمتر هدایتی است.

آیفون 12 مینی در تست بلندی حجم صدای ما مانند سایر برادران خود امتیاز بسیار خوب را به دست آورد. گرچه، کیفیت صدای آن بین آن‌ها بدترین است؛ باس کم است یا اصلا نیست و با آن که پخش صداهای با فرکانس بالا عالی است، ولی صداهای با فرکانس متوسط می‌توانستند بهتر پخش شوند.

خیلی خوب است که اپل بلندی حجم صدا را بین این سری ثابت نگه داشته است، ولی ظاهرا اندازه بلندگوها مهم است و شرکت آمریکایی به بهترین شکل آن‌ها را تنظیم کرده است تا صدای بلندگوهای این گوشی کوچک به جای کیفیت مشابه، به همان مقدار بلند باشد.

بخش نرم‌افزاری: سیستم عامل iOS 14.1 اپل

روی تمام آیفون‌های جدید از قبل جدیدترین نسخه iOS 14.1 نصب شده است، ولی زمان خرید این گوشی می‌توانید از بخش تنظیمات سیستم عامل را به نسخه iOS 14.2 نیز ارتقاء دهید.

این به‌روزرسانی در مقایسه با نسخه قبل جزئی خواهد بود و اکثر باگ‌ها را رفع می‌کند و در خود 8 کاغذدیواری جدید و بیش از 100 ایموجی جدید دارد.

با توجه به این که بخش نرم‌‌افزاری این گوشی با سایر آیفون‌های جدید فرق ندارد،

بخش سخت‌افزاری: عملکرد و نتیجه بنچمارک‌ها

تمام اعضای جدید آیفون 12 اپل مجهز به چیپست A14 بیونیک هستند. A14 بیونیک اولین چیپست 5 نانومتری دنیا است که 11.8 میلیارد ترانزیستور دارد که تعداد آن‌ها 40 درصد بیشتر در مقایسه با A13 است.

A14 یک پردازنده 6 هسته‌ای مانند آخرین چیپ اپل دارد. این پردازنده 2 هسته بزرگ فایر استورم با سرعت کلاک 3.1 گیگاهرتز و 4 هسته کوچک آیس استورم با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز با قابلیت توربوبوست در صورت نیاز برای افزایش سرعت کلاک به 3.1 گیگاهرتز، دارد.

سطح عملکرد این پردازنده در مقایسه با A13 داخل آیفون‌های سال قبل باید 50 درصد بیشتر باشد.

پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای جدید اپل در مقایسه با آیفون‌های سال قبل 50 درصد سطح عملکرد بالاتری دارد.

سپس به واحد پردازش عصبی 16 هسته‌ای جدید برای یادگیری ماشینی می‌رسیم که نتیجه آن 70 درصد عملکرد بیشتر هوش مصنوعی است.

آیفون 12 مینی اپل 4 گیگابایت رم دارد که مقدار آن در مدل‌های پرو به 6 گیگابایت می‌رسد.

در کنار این چیپست همچنین مودم X55 5G کوآلکام قرار می‌گیرد و به همین دلیل تمام اعضای خانواده از شبکه‌های 5G پشتیبانی می‌کنند.

چیپ A14 بیونیک و پردازشگر سیگنال تصوی (ISP) آن نیز دلیل افزایش کیفیت دوربین و قابلیت‌هایی مانند Deep Fusion، Night Mode، Smart HDR 3 و فیلمبرداری دالبی ویژن هستند.

آیفون 12 مینی جزو سریع‌ترین آیفون‌ها است. این گوشی قدرتمندترین پرازنده را در حال حاضر در دنیای موبایل دارد که سرعت آن در مقایسه با A13 سری آیفون 11 تقریبا 20 درصد بیشتر است.

پردازنده گرافیکی بهبودیافته، قدرت خام بیشتر دارد گرچه در مقایسه با مدل داخل چیپست A13 مقدار آن تقریبا 10 درصد است.

بدون شک مجددا باید شاهد عملکرد عالی جدیدترین آیفون در بنچمارک انتوتو باشیم. امتیاز آیفون 12 مینی در این تست از آیفون 11 پرو تقریبا 10 درصد بالاتر است.

iPhone 12 Mini بسیار کوچک، ولی با این حال بسیار قدرتمند است. A14 بیونیک اپل حتی با آن که سریع‌ترین چیپ گوشی هوشمند در دنیا است، ولی جزو دلایلی که برای خرید آیفون جدید اپل اقدام کنید، قرار نمی‌گیرد.

عملکرد آیفون‌ها همیشه بی‌نظیر بوده است، حتی اگر مدل 3 سال قبل را بخرید. ویژگی‌های جدید این چیپ مهم هستند، مانند یادگیری ماشینی بهتر و ISP جدید تا عکاسی محاسباتی از نظر کیفیت به سطح دیگری برسد.

اگر بحث گیمینگ به میان بیاید، روی این گوشی مینی عملکرد به نوعی بدون عیب را نمی‌بینیم. شروع یک بازی با حداکثر تنظیمات گرافیکی آن و نرخ فریم روان است، ولی زمانی که گوشی شروع به گرم شدن می‌کند نرخ فریم در نهایت افت خواهد کرد.

بدون شک این مشکل در سنگین‌ترین بازی‌ها و بنچمارک‌ها دیده می‌شود، ولی به این معنا نیست که باید از آن بی‌اطلاع باشید.

آیفون 12 مینی همچنین قابلیت‌هایی دارد که احتمالا باعث شده‌اند فضای لازم برای سیستم پخش مناسب حرارت وجود نداشته باشد.

ما تست 3D Mark Wild Life Stress را اجرا کردیم که در این برنامه، تست گرافیک Wild Life بیست مرتبه پشت سر هم اجرا می‌شود و گوشی مینی اپل امتیاز ثبات عملکرد 32 درصد را به دست آورد که کاملا پایین است.

با نگاه به نمودار به وضوح می‌توانیم ببینیم که این گوشی در تکرار سیزدهم تست بیش از حد داغ شده است. سپس سطح عملکرد پردازنده برای مدیریت دما افت کرده است و در نهایت سایر دفعات تکرار تست نسبتا خوب ادامه یافته‌اند.

بدون شک این گوشی بهترین دستگاه برای گیمینگ نیست، حتی با وجود قدرت خام فراوانی که دارد. شک نکنید عملکرد این گوشی شما را شگفت‌زده خواهد کرد، ولی باید انتظار افت عملکرد پردازنده را نیز داشته باشید تا چیپست گوشی بتواند کمی خنک شود.

دوربین آیفون 12 مینی اپل

iPhone 12 Mini اپل دوربین مشابه با مدل معمولی آیفون 12 دارد. به عبارت دیگر روی پنل پشتی 2 دوربین 12 مگاپیکسل و در جلو نیز دوربینی با دقت مشابه قرار دارد.

اسکنر سه‌بعدی SL برای حسگر فیس آی‌دی نیز به ثبت تصاویر سلفی پرتره کمک می‌کند.

دوربین اصلی یک حسگر 12 مگاپیکسل با پیکسل‌های بزرگ 1.4 میکرومتر و یک لنز عریض 26 میلی‎متری دارد.

دریچه دیافراگم در مقایسه با آیفون 11 حالا روشن‌تر شده است تا از f/1.8 به f/1.6 برسد.

لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) و قابلیت فوکوس خودکار پیکسل دوتایی جزو سایر مشخصات این دوربین است. دوربین دوم یک حسگر 12 مگاپیکسل دیگر با پیکسل‌های کوچک‌تر 1.0 میکرومتر و لنز 13 میلی‌متری با دریچه دیافراگم F/2.4 است که با آن می‌توانید تصاویر فوق عریض بگیرید.

این دوربین فوکوس ثابت است و قابلیت OIS ندارد.

دوربین سلفی از یک حسگر 12 مگاپیکسل با پیکسل‌های 1.0 میکرومتر و یک لنز 23 میلی‌متری با دریچه دیافراگم F/2.2 استفاده می‌کند. فوکوس مجددا ثابت است.

زمان عکاسی پرتره با این دوربین، اطلاعات عمق با کمک حسگر سه‌بعدی نوری محاسبه خواهد شد که نتیجه آن ثبت تصاویر سلفی پرتره عالی است.

هر 3 دوربین از قابلیت فیلمبرداری 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه با لرزشگیر سینمایی (EIS، EIS + OIS) و دامنه دینامیک توسعه یافته (Expanded Dynamic Range) پشتیبانی می‌کنند.

مجددا تمام دوربین‌ها می‌توانند فیلم‌های دالبی ویژن HDR با سرعت 30 فریم بر ثانیه بگیرند.

اپلیکیشن دوربین و امکانات آن

نمایاب تقریبا از زمان آیفون 11 و iOS 13 تغییر نکرده است، به عبارتی می‌توانید خارج از نمایاب را به لطف کالیبراسیون دقیق دو دوربین ببینید که اجازه می‌دهد به صورت لحظه‌ای متوجه شوید کدام سوژه از قاب تصویر جا مانده است.

چنین قابلیتی به معنای استفاده تاثیربرانگیزتر از دوربین است و اگر گزینه Photo Capture Outside the Frame یا Video Capture Outside the Frame را فعال کنید، می‌توانید بعدا قاب تصویر فیلم یا عکسی را که گرفتید از داخل اپلیکیشن فوتوز توسعه دهید تا سوژه جا افتاده را در خود جا دهد.

پردازش تصویر جدید اپل به لطف چیپ A14 جدید امکان‌پذیر است از جمله Smart HDR 3، قابلیت استفاده از Night Mode برای تمام دوربین‌ها و Deep Fusion.

Smart HDR 3 نیازی به توضیح ندارد و یک پردازش HDR بهتر است که از شرایط و صحنه‌های چالش‌برانگیز استفاده می‌شود.

آیکون Night Mode به صورت خودکار زمانی که شرایط نوری کم پابرجا است ظاهر می‌شود و یک تصویر با نوردهی طولانی و مصنوعی می‌گیرد.

کنار آیکون Night Mode تعداد ثانیه‌هایی که باید دوربین را بدون حرکت نگه دارید مشخص می‌شود، ولی اگر آهسته روی آن بزنید می‌توانید نوردهی طولانی شبیه‌سازی شده را تغییر دهید یا کاملا آن را غیرفعال کنید.

معمولا، مدت آن بین 1 تا 2 ثانیه است، ولی گاهی گوشی به شما اجازه می‌دهد بسته به نور محیط یا نبود آن تا 30 ثانیه نوردهی کنید.

از این حالت می‌توانید برای دوربین اصلی، فوق عریض و حتی سلفی استفاده کنید.

فناوری ادغام عمیق (Deep Fusion) زمانی استفاده می‌شود که شرایط نوری ایده‌آل نیست، به عنوان مثال در محیط سربسته.

این قابلیت به جای Smart HDR و Night Mode وارد عمل می‌شود. ادغام عمیق پیش از این که شاتر را فشار دهید از 4 فریم، زمانی که فشار دهید 4 فریم دیگر و یک تصویر با نوردهی طولانی استفاده می‌کند.

موتور عصبی 16 هسته‌ای بهترین فریم‌ها را انتخاب خواهد کرد و یک تصویر HDR با کیفیت بالا ثبت می‌کند که بسیار با جزئیات، شارپ و با ظاهر طبیعی‌تر است.

فرآیند یادگیری ماشینی پردازنده عصبی تصویری را که گرفته می‌شود تحلیل می‌کند و آن‌ها را بسته به محتویات داخل فریم، به عنوان مثال آسمان، پوشش گیاهی یا رنگ پوست، متفاوت پردازش می‌کند.

در همین حین، ساختار و طیف رنگ براساس نسبت‌هایی ثبت می‌شوند که توسط واحد عصبی پردازنده مرکزی A14 به دست آمده است.

دوربین‌ها همیشه در تعامل با یکدیگر قرار دارند، بنابراین زمانی که بین آن‌ها جابه‌جا می‌شوید، آن‌ها از قبل فوکوس، میزان نوردهی و تنظیمات نقشه‌نگاری رنگ را می‌دانند. این قابلیت برای هر دو دوربین عکاسی ثابت و فیلمبرداری است.

محیط کاربری اپلیکیشن دوربین تقریبا تغییر نکرده است. می‌توانید دست خود را روی صفحه بکشید تا بین حالت‌های مختلف عکاسی جابه‌جا شوید و با کشیدن دست روی صفحه به سمت بالا تنظیمات مختلف از جمله فلاش، night mode، تصویر زنده، نسبت تصویر، جبران نوردهی و فیلترها نمایان خواهد شد.

دوربین‌های سلفی و اصلی می‌توانند از حالت عکاسی پرتره استفاده کنند. آیفون 12 مینی مانند مدل استاندارد حالت عکاسی با فرمت RAW ندارد.

کیفیت دوربین گوشی آیفون 12 مینی

دوربین اصلی تصاویر با ظاهر خوب می‌گیرد، گرچه با بررسی دقیق‌تر عیوب تصویر مشخص می‌شوند. زمانی که به تصاویر در زوم 100 درصد نگاه می‌کنید، خواهید دید که جزئیات ریز مانند چمن‌زار و سایر پوشش‌های گیاهی نسبتا متوسط رندر شدند.

اشیاء کامل مانند بوته، پوشش‌های گیاهی، نورگیر پنجره، پلاک ماشین دوربین را به چالش می‌اندازند و رندرسازی متوسط آن‌ها اغلب اوقات با شارپ کردن بیش از حد تصویر پوشانده می‌شود.

بخش مثبت ماجرا این است که تمام تصویر پارازیت به خوبی مدیریت شده، تعادل سفید و رنگ‌های دقیق و همچنین کنتراست بالا را نشان می‌دهند.

شارپی تصویر ظاهرا خارج از بخش‌هایی که اشاره کردیم متعادل است. دامنه دینامیک بالاتر از حد متوسط است تا نشان دهد به نظر هدف قابلیت Smart HDR دوربین ثبت تصویری با ظاهر متعادل و واقع‌گرایانه بدون افراط در دامنه دینامیک است تا ما از خروجی دوربین راضی باشیم.

آیفون 12 مینی دوربین فوق عریض مشابه با سایر اعضای خانواده دارد که فوق‌العاده تصاویری با میدان دید گسترده می‌گیرد.

تصحیح اعوجاج تصاویر این دوربین با هنرمندی تمام و مهارت بالا انجام می‌شود. این تصاویر سطح جزئیات متوسطی دارند و مجددا ثبت باکیفیت نواحی با پوشش گیاهی یک چالش برای دوربین است.

با این حال، پارازیت در حد معقول کم، کنتراست خوب و تعادل سفید دقیق است. دوربین‌ها به خوبی کالیبره می‎شوند و رنگ‌ها مجددا شبیه به دنیای واقعی هستند.

تمام دوربین‌های iPhone 12 Mini اپل از Night Mode پشتیبانی می‌کنند که خودکار زمان افت نور محیط اطراف فعال می‌شود.

کاربر می‌تواند آن را غیرفعال کند یا زمان نوردهی پیشنهاد شده را تغییر دهید، ولی شدیدا توصیه می‌کنیم اجازه دهید روی حالت خودکار بماند.

نوردهی معمولا 1 یا 2 ثانیه طول می‌کشد، تصاویر فورا ذخیره خواهد شد و هدف اپل از این حالت تبدیل محیط شب مانند روز برای عکاسی نیست.

تصاویری که با Night Mode گرفته می‌شوند عالی هستند، آن‌ها نوردهی متعادلی دارند و نواحی بسیار روشن در تصویر برش نخورند.

تصاویر شارپ و با جزئیات، با مقدار پایین پارازیت و کاهش پارازیت مدیریت‌شده هستند. سطح اشباع رنگ طبیعی بدون افراط نگه داشته شده است و کنتراست حرف ندارد.

اگر Night Mode را خاموش کنید، نتیجه تصویری با شارپی و کنتراست کمتر است. پارازیت نیز کمی بیشتر است و رنگ‌ها آنقدر به خوبی اشباع نیافتند.

دوربین فوق عریض طبق وعده اپل از Night Mode پشتیبانی می‌کند و همیشه در شب فعال خواهد شد. تصاویر این دوربین کاملا قابل استفاده با توجه به نوردهی متعادل و نواحی بسیار روشن برگردانده شده به تصویر هستند.

جزئیات به اندازه کافی است و رنگ‌ها از نظر اشباع بودن به دنیای واقعی شباهت دارند. یقینا این تصاویر با پارازیت و ملایم هستند، ولی به هرحال می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در نهایت تصاویر زیر با همین دوربین و بدون Night Mode گرفته شدند. این تصاویر واقعا به درد نمی‌خورند، جزئیات کمی دارند، بسیار ملایم هستند، پارازیت نیز واقعا زیاد است و رنگ‌ها گاهی کاملا اشباع‌زدایی شده‌اند.

دوربین آیفون 12 مینی در مقایسه با آیفون 12

به نظر ما افراد زیادی تصمیم به انتخاب از بین آیفون 12 و آیفون 12 مینی خواهند گرفت. اپل قول داده است کیفیت دوربین بین این دو مشابه باشد، اما شک بخشی از طبیعت انسانی این نویسنده ما است و بنابراین این دو گوشی را با یکدیگر می‌خواهیم مقایسه کنیم.

ابتدا چند تصویر با دوربین‌های اصلی گرفتیم. تصاویر عملا با یکدیگر فرقی ندارند و همان مزایا و معایبی را می‌بینید که گفتیم.

همین حرف را باید در مورد دوربین فوق عریض بگوییم، تصاویر تحت شرایط مشابه متفاوت با یکدیگر نیستند.

تصاویر زیر را با تنظیمات خودکار و در شب گرفتیم که مجددا با یکدیگر فرقی ندارند، البته انتظار دیگری هم نداشتیم. هر دو گوشی تصاویری با ظاهر واقع‌گرایانه و ظاهر متعادل می‌گیرند.

در نهایت، تصاویر دوربین فوق عریض که با تنظیمات خودکار گرفته شدند، در هر دو گوشی خوب هستند و کیفیت آن‌ها مجددا مشابه است.

یقینا اگر تصمیم به انتخاب بین این دو گوشی بگیرید، دوربین آن‌ها نباید علت تصمیم‌گیری باشد. تنها عمر باتری و اندازه به نظر ما روی این موضوع تاثیرگذار است.

حالت عکاسی پرتره

با آیفون 12 مینی اپل می‌توانید تصاویر پرتره بگیرید که با دوربین اصلی گرفته خواهند شد و این تصاویر باشکوه هستند. تصاویری شارپ و غنی از جزئیات، رنگ‌های شبیه به دنیای واقعی، کنتراست بی‌نظیر و محوشدگی بسیار طبیعی.

جداسازی سوژه کاملا عالی است و به ندرت گوش یا مو و لباس‌ها برش می‌خورند.

این تصاویر از حد انتظار تاریک‌تر هستند، گرچه ویژگی «ادغام عمیق» مانند یک جنگجو ظاهر می‌شود تا تصاویر با آن که اشباع‎زدایی نیز شدند، ولی همچنان قابل استفاده باشند. گرچه می‌توانند بهتر نیز باشند!

کافی است آن‌ها در اپلیکیشن فوتوز با قابلیت Auto Enhance ویرایش کنید که نتیجه آن تصاویر پرتره اشباع‌یافته و روشن مانند زمان عکاسی با آیفون 12 پرو است.

دوربین سلفی آیفون 12 مینی اپل

اپل برای دوربین سلفی خود دو حالت میدان دید (Field of View) در نظر گرفته است، یکی حالت اندکی به داخل زوم شده که تصاویر با برش و 7 مگاپیکسلی ثبت می‌شوند و معادل میدان دید 30 میلی‌متری است و دیگری حالت 12 مگاپیکسل کامل که میدان دید معادل 23 میلی‌متری دارد.

اگر گوشی را به صورت عمودی بگیرید، تصاویر به 7 مگاپیکسل برش می‌خورند تا قاب‌دهی محدودتر باشد، ولی چرخاندن گوشی به حالت افقی به معنای ثبت سوژه‌های بیشتر داخل قاب است و گوشی در این حالت خودکار روی حالت عریض‌تر 12 مگاپیکسل می‌رود.

همچنین به صورت دستی می‌توانید بین این دو حالت جابه‌جا شوید.

تصاویر 12 مگاپیکسلی سلفی شاهکار با جزئیات و کنتراست بالا، رنگ‌های عالی و پارازیت به خوبی مهار شده هستند.

HDR مانند گوشی‌های اندرویدی عملکرد افراطی ندارد تا یک تصویر با ظاهر طبیعی و متعادل شکل گیرد.

دوربین جلو نیز به کمک حسگر سه‌بعدی SL می‌توانید تصاویر سلفی پرتره بگیرد و جداسازی سوژه عالی است و پس‌زمینه عالی محو شده است.

تصاویر پرتره با دقت 7 مگاپیکسل ثبت می‌شوند، به عبارت دیگر دوربین بخشی از میدان دید موجود را برش می‌زند و یک تصویر به داخل زوم شده نشان می‌دهد.

دوربین سلفی نیز می‌تواند از حالت Night Mode استفاده کند که نتیجه آن روشن‌تر کردن تمام تصویر و آشکار کردن جزئیات بیشتر است.

تصاویر همچنان ملایم و با پارازیت، ولی قابل استفاده هستند.

کیفیت دوربین فیلمبرداری iPhone 12 Mini اپل

آیفون 12 با هر 3 دوربین خود ویدئوهایی با دقت و فریم ریت متفاوت می‌گیرد و حتی اگر اپلیکیشن مناسبی نصب کرده باشید، می‌توانید این کار را همزمان انجام دهد.

تمام ویدئوها به لطف لرزشگیر سینمایی ویدئو به صورت دیجیتالی رفع لرزش شدند. تمام حالت‌های فیلمبرداری از جمله 4K با 60 فریم بر ثانیه به لطف Smart HDR از دامنه دینامیک توسعه‌یافته بهره ‌مبرند.

ویدئوهای اسلوموشن حداکثر با دقت فول اچ‌دی و سرعت 240 فریم بر ثانیه ضبط خواهند شد.

همچنین برای اولین مرتبه در دنیا می‌توانید ویدئوهای HDR را با فرمت ویدئویی دالبی ویژن HDR پویا (Dolby Vision dynamic HDR) ضبط کنید.

کاربر می‌تواند این ویدئوها را در گوشی خود ویرایش کند، آن‌ها را روی یوتیوب یا هر پلتفرم دیگر بارگذاری کند یا حتی آن را به دوستان خود بفرستد.

اطلاعات دالبی ویژن خارج از استریم ویدئو ذخیره خواهد شد، بنابراین ویدئو زمان پخش روی هر نمایشگر یا پلیر غیر HDR ظاهر طبیعی دارد و روی هر نمایشگر یا پلیر سازگار با دالبی ویژن غلظت رنگ بیشتری را به نمایش خواهد گذاشت.

فیلمبرداری HDR نیز در تمام دقت‌ها با سرعت 30 فریم بر ثانیه انجام خواهد شد.

باید توجه کنید اگر می‌خواهید فایل دالبی ویژه خود را به کامپیوتر شخصی یا مک منتقل کنید، زمان انتقال از آیفون باید گزینه‌ها را روی Keep Originals تنظیم کنید.

در غیر این صورت (اکثر اوقات) زمان انتقال با انتخاب گزینه Most Compatible نتیجه یک ویدئو تبدیل شده غیر HDR برای سازگاری پخش بیشتر خواهد بود.

اگر نمایشگر شما قادر به پخش محتوای دالبی ویژن نیست، فایل‌های اصلی دالبی ویژن پخش خواهند شد، ولی دامنه دینامیک پایین و رنگ‌های دلگیرتر در مقایسه با غیر HDR یا فایل‌های تبدیل نشده دارند.

آیفون 12 مینی صدای ویدئوها را استریو عریض و با کیفیت 192 کیلوبایت بر ثانیه ثبت می‌کند. به عبارت دیگر صدا مانند گوشی‌های اچ تی سی و گوشی‌های قدیمی نوکیا و همچنین دو گوشی آیفون 11 پرو فضایی ثبت خواهد شد و باید از صدای غنی‌تر و با عمق بیشتر در مقایسه با صداهای استریو معمولی لذت ببرید.

ویدئوهای 4k با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه‌ای که با دوربین اصلی و تله‌فوتو می‌گیرید عملا در روز روشن از نظر کیفیت فرقی ندارند.

کیفیت ویدئوها عالی است. ویدئوها کاملا واضح هستند و کنتراست عالی، پارازیت کم، دامنه دینامیک عالی و رنگ‌های شبیه به دنیای واقعی را به نمایش می‌گذارند.

رندرسازی جزئیات ریز مجددا یک چالش است، ولی برخلاف تصاویر ثابت برای بررسی جزئیات داخل ویدئو زوم نخواهید کرد، بنابراین بعید است متوجه این موضوع شوید.

ویدئوهای 4K دوربین فوق عریض در هر دو حالت 30 و 60 فریم بر ثانیه مشابه هستند. گرچه، جزئیات متوسط است و لبه‌های تصویر به اندازه کافی ملایم هستند، گرچه اعوجاج ندارند.

دامنه دینامیک، رنگ‌ها و کنتراست طبق معمول عالی است. ویدئوهای 4K که در شب می‌گیرید عالی هستند. این ویدئو جزئیات کافی، رنگ‌های خوبی و پارازیت در حد معقول پایین دارند.

لرزشگیر سینمایی در اختیار تمام دوربین‌ها و گزینه‌های دقت و fps قرار دارد. عملکرد آن مانند همیشه روی آیفون‌ها عالی است.

تمام گوشی‌های آیفون 12 می‌توانند ویدئوهای تایم لپس در حالت Night Mode بگیرند. فقط کافی است گزینه تایم لپس را انتخاب کنید، آیفون خود را روی سه پایه بگذارید و شاتر را فشار دهید.

اپلیکیشن دوربین اصلا تنظیماتی را پیشنهاد نمی‌دهد و ویدئوها فول اچ‌دی و با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط می‌شود.

ما یک ویدئوی تایم لپس نمونه گرفتیم و واقعا شاهکار بود. تمام محتوای فیلم عالی بود و البته باید چنین ویدئوهایی را در زمان و مکان مناسب گرفت.

ویدئوهایی که با دوربین جلو نیز می‌گیرید، از نظر جزئیات بسیار خوب و از هر نظر دیگر عالی هستند.

رقبا

اگر دنبال یک پرچم‌دار کامپکت هستید، انتخاب‌هایتان کامل محدود است و موعد انتظار برای ورود مجدد اپل به این بخش از بازار خیلی گذشته بود.

اولین جایگزینی که ذهن می‌آید آیفون اس ای 2020 خود اپل است. این گوشی مجهز به یکی از سریع‌ترین چیپ‌های اپل یعنی A13 بیونیک است و تمام قطعات دیگر آن از روی آیفون 8 سال 2017 برداشته شده است.

با این حال، اپل قیمت آن را کم کرده است و دومین نسل آیفون اس ای قیمت 480 یورو یا کمتر دارد. اگر خرید یک گوشی کوچک برایتان مهم است، ولی به یک آیفون پرچم‌دار یا با طراحی بدون حاشیه نیاز ندارید، اس ای انتخاب بسیار معقولی است.

آیفون 12 اپل یک پرچمدار کامل در یک بدنه سبک است و برای کاربران گوشی‌های شبیه به مدل مکس آیفون، به اندازه کافی کوچک حس می‌شود.

این گوشی مشخصات کاملا مشابهی با مینی 12 دارد، به جز یک نمایشگر بزرگ‌تر 6.1 اینچی و باتری بزرگ‌تر. قیمت آیفون 12 مینی از آن 100 یورو کمتر است و تنها اگر برایتان اندازه مهم است، خرید آن را توصیه می‌کنیم.

رای نهایی

خیلی وقت بود منتظر این آیفون کوچک بودیم و خوشحالیم سرانجام به دست ما رسیده است. همچنین کاملا فوق‌العاده است که مشخصات این مدل کوچک‌تر با مدل بزرگ‌تر آیفون 12 برابری می‌کند.

ما فقط می‌ترسیم شاید تاریخ عرضه آیفون 12 مینی دیرتر از موعد مورد نظر رخ داده باشد. در طول 5 سال گذشته، گوشی‌های هوشمند اندازه بزرگ‌تری پیدا کردند تا خود آیفون 12 مانند یک مدل مینی به نظر برسد و حالا فکر کنید iPhone 12 mini حتی کوچک‌تر است.

گزارش‌های فروش همچنین اشاره می‌کنند کاربران بیشتر به مدل استاندارد علاقه دارند تا مینی تا منظور ما بیشتر ثابت شود.

با این حال، ما شک داریم اپل فکر کرده باشد آیفون 12 مینی مانند پرو مکس فروش بالایی را تجربه خواهد کرد.

این شرکت تنها به درخواست طولانی کاربران با ساخت یک پرچم‌دار کوچک واکنش نشان داده است که ساخت آن سال‌ها طول کشید و یقینا فروش آیفون 12 را با این کار افزایش خواهد داد.

آیفون 12 مینی برای انجام کارهای روزمره بسیار مناسب است و اگر دنبال یک گوشی با این اندازه هستید، هیچ‌کدام از عیب‌های آن مهم نیست.

این گوشی می‌تواند فیلم‌ها و تصاویر خوبی بگیرد، برای پخش فیلم یا مطالعه خوب است و شارژ آن در یک روز شلوغ باقی خواهد ماند.

تجربه گیمینگ نیز خوب است، مگر این که بازی بسیار سنگینی اجرا کنید تا پخش حرارتی ضعیف به مدت چند دقیقه باعث افت عملکرد پردازنده شود.

آیفون 12 مینی جدا از اندازه جمع‌وجوری که دارد، ارزان‌ترین عضو سری آیفون 12 محسوب می‌شود. بسیاری از افرادی که جدیدترین محصول اپل را به علت قدرت سخت‌افزار آن یا دوام کیفیت و قدرت آن تا چند سال می‌خواهند، این محصول را به خاطر قیمت «معقول» آن انتخاب خواهند کرد.

اگر قیمت مهم‌ترین عامل تصمیم‌گیری باشد، واقعا می‌توانیم علت خرید این گوشی را درک کنیم. اگر دنبال یک گوشی کامپکت نیز هستید، تصمیم‌تان قابل درک است اما مجددا توصیه می‌کنیم قبل از خرید این گوشی آن را از نزدیک بررسی کنید و در دست بگیرید.

گوشی که مانند یک کوتوله شاید به نظر برسد، ولی در قامت یک هالک قدرت خود را می‌تواند نشان دهد.

نقاط مثبت

  • ارزان‌ترین مدل در بین سری آیفون 12
  • جمع‌وجورترین پرچم‌دار که در حال حاضر می‌توانید بخرید.
  • نمایشگر اولد عالی
  • طراحی جذاب، ماندگاری و کیفیت ساخت ممتاز و کیفیت قرارگیری در دست بسیار خوب
  • عمر باتری خوب برای چنین باتری کوچک
  • بلندگوهای استریو با صدای بلند
  • کیفیت تصویر خوب زمان عکاسی در شب و روز
  • سیستم عامل iOS 14 اپل سریع و با قابلیت استفاده آسان است، 5 سال تضمین انتشار به‌روزرسانی‌های مهم
  • مگ سیف یک مفهوم لوازم جانبی امیدبخش است.

نقاط منفی

  • نبود شارژر یا هدفون‌ها در جعبه فروش
  • iOS به قابلیت مدیریت فایل بهتر نیاز دارد.
  • مستعد به افت عملکرد پردازنده
  • بریدگی نمایشگر روی این گوشی کوچک به مراتب بزرگ‌تر از قبل به نظر می‌رسد.
  • دلمان برای حسگر تاچ آی‌دی تنگ شده است، چون فیس آی‌دی زمانی که ماسک به صورت داریم کار نمی‌کند.

منبع: gsmarena.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار