نقدوبررسی لوازم صوتی و تصویری

بررسی هدفون سونی لینک بادز WF-L900

هدفون لینک‌بادز سونی با طراحی عجیب و قابلیت Wide Area Tap انگار از دلِ فیلم‌های علمی‌تخیلی بیرون آمده است. آیا این همان هدفون رؤیاهایتان است یا بهتر است از خریدش چشم‌پوشی کنید؟ با ما همراه باشید.

هدفون‌‌های سونی برای من به دو دلیل دوست‌داشتنی هستند: یکی تأکیدی که سونی همواره بر کیفیت صدای هدفون‌ها می‌کند و دیگری جرئتی که برای نوآوری‌هایی به‌خرج می‌دهد که خیلی راحت می‌توانند به شکست مفتضحانه‌ای منجر شوند؛ اما به‌طرز شگفت‌انگیزی به هدف خود می‌رسند؛ تجربه‌ای که با هدفون لینک‌بادز داشتم، دقیقاً همین بود.

هدفون لینک‌بادز به‌‌دلیل طراحی عجیب و قابلیت Wide Area Tap که کنترل هدفون را با ضربه‌زدن به ناحیه‌ی اطراف گوش به‌جای تماس با خود ایربادها ممکن می‌کند، انگار از دلِ فیلم‌های علمی‌تخیلی بیرون آمده است. لینک‌بادز از نوع پشت‌باز است؛ یعنی هوا و صدای محیط از گوش عبور می‌کند تا صدای موسیقی طبیعی‌تر به‌نظر برسد.

پشت‌بازبودن درباره‌ی هدفون‌های دورگوشی چندان عجیب نیست. برای مثال،‌ سنهایزر HD 400 پرو یا AKG K240 Studio هدفون‌های دورگوشی پشت‌باز محبوبی هستند که معمولاً برای مانیتورینگ در استودیو به‌کار می‌روند؛ اما وقتی پای هدفون‌های توگوشی به‌میان می‌آید، پشت‌باز‌بودن آن‌ها چشم‌ها را از تعجب گِرد می‌کند.

لینک‌بادز دومین تلاش سونی برای ساخت ایربادهای پشت‌باز است

لینک‌بادز اولین تلاش سونی برای ساخت ایربادهای پشت‌باز نیست؛ چراکه این شرکت سال ۲۰۱۸، هدفون Xperia Ear Duo را روانه‌ی بازار کرد که شبیه لینک‌بادز از درایورهای حلقه‌مانند، اما طراحی‌ به‌مراتب علمی‌تخیلی‌تری بهره می‌برد که تصویر سمعک را در ذهن تداعی می‌کرد. آن زمان تقریباً هیچ استقبالی از این هدفون نشد؛ چون هم بد روی گوش می‌نشست و هم برچسب قیمتی ۲۸۰ دلاری‌اش از خود طراحی تخیلی‌تر بود.

باوجوداین، حالا داستان فرق می‌کند؛ زیرا سونی که در این چهار سال همچنان ایده‌ی تولید هدفون توگوشی پشت‌باز را در سر می‌پروراند، از شکست قبلی خود درس گرفته و لینک‌بادز را با ظاهری مقبول‌تر و قیمت ارزان‌تری عرضه کرده است. لینک‌بادز در بسیاری از بخش‌ها بهتر از آنچه انتظار دارید، ظاهر می‌شود؛ اما این مدل هدفون برای تمام کاربران مناسب نیست. آیا لینک‌بادز همان هدفون رویاهایتان است که سال‌ها در جست‌وجویش بودید یا بهتر است از خریدش چشم‌پوشی کنید؟ برای یافتن پاسخ این پرسش با بررسی ما همراه باشید.

طراحی و راحتی لینک‌بادز سونی

اگر از طرفداران هدفون‌های سونی باشید، احتمالاً با شنیدن نام «لینک‌بادز»‌ شک کرده‌اید که اصلا این هدفون برای این شرکت است یا خیر؛ چراکه سونی در نام‌گذاری هدفون‌هایش از سیستم پیچیده‌ای استفاده می‌کند که به‌خاطرسپردن آن‌ها معمولاً دشوار است. برای نمونه، جدیدترین هدفون پرچم‌دار این شرکت که به‌تازگی آن را بررسی کردیم و تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای با آن داشتیم، Sony WH-1000XM5 نام دارد که اسم دهان‌پرکنی است.

سونی برای لینک‌بادز نام تخصصی‌تر WF-L900 را هم در نظر گرفته است؛ اما روی جعبه و برای معرفی، از لینک‌بادز استفاده و دلیل این نام‌گذاری را «لینک»شدن دنیای «آفلاین» و «آنلاین» کاربر توصیف کرده است.

طراحی لینک‌بادز بی‌شک نامتعارف است و مطمئناً شما نیز با دیدنش از خود پرسیده‌اید که اصلاً چرا باید کسی دنبال هدفون توگوشی پشت‌باز باشد؟ در این هدفون شبیه ایرپادز اپل از سری‌های سیلیکونی خبری نیست و سوراخی درست وسط بخشی که داخل گوش قرار می‌گیرد، ایجاد شده است. این سوراخ میزبان درایور ۱۲ میلی‌متری است که ناخودآگاه تصویر یک دونات را در ذهن تداعی می‌کند که به‌مراتب از طراحی هدفون اپل عجیب‌وغریب‌تر است.

این طراحی پشت‌باز به هدفون اجازه می‌دهد صدای محیط را به‌طورطبیعی با صدای دیجیتال درهم‌ آمیزد تا کاربر هنگام گوش‌دادن به موسیقی، همچنان متوجه اتفاقات پیرامونش باشد. علاوه‌براین، این طراحی به وسعت صدا یا «سانداستیج» کمک می‌کند تا کاربر احساس کند موسیقی از محیط اطرافش به‌گوش می‌رسد نه از داخلش سرش؛ انگار که دارد به موسیقی زنده گوش می‌دهد.

لینک‌بادز به‌‌دلیل توگوشی‌بودن به‌اندازه‌ی هدفون‌های دورگوشی پشت‌باز سانداستیج خوبی ندارد؛ اما طراحی حلقه‌ای آن باعث می‌شود صدا کمی بازتر از هدفون‌های پشت‌بسته‌ای چون گلکسی‌بادز سامسونگ یا ایرپادز اپل به‌گوش برسد. دلیل دیگری که برخی کاربران دنبال این مدل‌ هدفون‌ها هستند، به این برمی‌گردد که ایربادها داخل کانال گوش نمی‌شوند و گزینه‌ی جایگزینی برای آن دسته افرادی است که از تماس سیلیکون یا فوم با کانال گوششان بیزارند.

طراحی لینک‌بادز برای افرادی ایدئال است که از تماس سیلیکون با کانال گوششان بیزارند

سونی لینک‌بادز را هدفون مینیاتوری می‌نامد. با وزن حدوداً چهار گرم برای هر ایرباد، لینک‌بادز ۴۴ درصد از هدفون لوکس WF-1000XM4 سونی سبک‌تر است؛ هرچند اختلاف وزن چندانی با رقیبش ایرپادز ۳ ندارد. ایربادها نیز تنها در دو رنگ سفید و خاکستری موجودند و لکه‌های گردوغبارمانند روی آن‌ها احتمالاً به این دلیل است که درست مثل هدفون لوکس XM5، از نوعی پلاستیک بازیافتی از قطعات خودروهای آمریکایی و ژاپنی به نام آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) ساخته‌ شده‌اند.

بسته‌بندی این هدفون نیز از کاغذ بازیافتی و بدون استفاده از پلاستیک تولید شده و اگرچه تلاش سونی برای حفاظت از محیط‌زیست ستودنی است، طراحی بسته‌بندی ممکن است شما را یاد کاردستی‌های مدرسه بیندازد.

هر ایرباد از دو بخش تشکیل شده است که به‌هم «لینک» شد‌ه‌اند: بخش دونات‌شکل پایینی که میزبان درایور ۱۲ میلی‌متری است و بخش نیم‌کروی بالایی که اجزای الکترونیکی ازجمله پردازنده‌ و باتری و میکروفون در آن قرار دارد. شاید در دفعات اول، قراردادن صحیح ایربادها در گوش سخت باشد و مجبور شوید جلو آینه این کار را انجام دهید. سونی نحوه‌ی صحیح قرارگرفتن لینک‌بادز در گوش را در ویدئویی نمایش داده است که تماشای آن می‌تواند مفید باشد.

مشکل هدفون‌های توگوشی که از سری سیلیکونی استفاده نمی‌کنند، ناسازگاری آن‌ها با فرم‌های مختلف گوش است. سونی برای حل این مشکل، چهار حلقه‌ی سیلیکونی را در اندازه‌های مختلف در جعبه قرار داده است که دور بخش بالایی ایربادها را فرامی‌گیرند. بااین‌حال، اگر مدل کلی ایربادها برای گوشتان مناسب نباشد، تعویض این حلقه کمک زیادی نخواهد کرد.

متأسفانه لینک‌بادز برای فرم گوش‌های من فیت راحتی نداشت و بعد از یک ساعت استفاده، حلقه‌ی پایینی فشار زیادی به گوش وارد می‌کرد؛ درحالی‌که فرم‌فاکتور ایرپادز ۳ با گوش من سازگار بود. به‌همین‌‌دلیل، توصیه می‌کنم پیش از خرید این هدفون حتماً آن را امتحان کنید و مطمئن شوید برای فرم گوشتان مناسب است؛ البته این را هم بگویم که لینک‌بادز برای گوش من مناسب نبود؛ اما جای ایربادها در گوش ثابت و محکم بود و هنگام دویدن و حرف‌زدن و غذا‌خوردن از گوش خارج نشد.

لینک‌بادز با این هدف طراحی شده تا حتی هنگام گوش‌دادن به موسیقی همچنان متوجه صدای محیط اطرافتان باشید؛ ولی اگر حجم صدا زیاد باشد، به‌سختی متوجه صحبت اطرافیان خواهید شد و مجبور خواهید شد برای صحبت با آن‌ها، آهنگ را متوقف کنید. همچنین، نشت صدا به بیرون زیاد است و اگر قصد دارید در محیط کار از این هدفون استفاده کنید، حواستان باشد فقط به آهنگ‌های «باکلاس» گوش دهید تا به قول معروف، «shyPod» نشوید!

لینک‌بادز از درجه‌بندی IPX4 برخوردار و دربرابر آب و عرق مقاوم است؛ به‌همین‌‌دلیل، می‌توانید با خیال راحت از آن هنگام پیاده‌روی زیر باران و تمرینات ورزشی سنگین در باشگاه استفاده کنید؛ البته به‌شرطی‌که در باشگاه، موسیقی باصدای بلند پخش نشود؛ وگرنه هیچ‌چیزی از آهنگ خودتان را متوجه نخواهید نشد!

عملکرد و تست صدا لینک‌بادز سونی

با اینکه طراحی خاص و حلقه‌ای درایور لینک‌‌بادز بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند، بخش مهم ماجرا در قسمت بالایی ایربادها، یعنی جایی که پردازنده قرار گرفته، در حال رخ‌دادن است. لینک‌بادز از همان پردازنده‌ی مجتمع V1 در هدفون توگوشی فوق‌العاده‌ی WF-1000XM4 استفاده می‌کند تا یکی از بهترین عملکردها را در کیفیت صدا ارائه دهد.

پشتیبانی از فناوری DSEE سونی (موتور بهبود صدای دیجیتال) نیز که در سایر هدفون‌های لوکس این شرکت ازجمله XM5 وجود دارد، اجازه می‌دهد در ازای مصرف بیشتر باتری، آهنگ‌های فشرده را با وضوح بیشتری گوش کنید.

هدفون WF-L900 از کدک استاندارد SBC و کدک‌ AAC مخصوص محتوای صوتی با وضوح بالا برای محصولات اپل پشتیبانی می‌کند. محدوده‌ی پاسخ فرکانسی این هدفون نیز همانند بسیاری از هدفون‌های هم‌رده‌ی دیگر، حدود ۲۰ تا ۱۰ هزار هرتز است؛ هرچند زیر بازه‌ی ۶۰ هرتز، به‌سختی می‌توانید صدای بیس را تشخیص دهید و پوشش فرکانسی در محدوده‌ی بالایی تربل نیز با افت شدیدی همراه است.

لینک‌بادز به‌‌دلیل طراحی پشت‌بازش ادعایی در پوشش بیس ندارد و من نیز در حالی سراغ تست آهنگ‌های بیس‌دار رفتم که هیچ انتظاری از عملکردش نداشتم. شاید به‌همین‌دلیل بود که با شنیدن بیس آهنگ Enjoy the Silence از گروه Depeche Mode غافلگیر شدم. بیس به‌اندازه‌ی کافی قوی نیست و برای شنیدنش حتماً باید در محیط آرامی باشید؛ اما پردازنده‌ی بسیار بهینه‌ی V1 احتمالاً بهتر از هر هدفون دیگری با همین طراحی ازپسِ پوشش بازه‌ی فرکانس پایینی برمی‌آید.

آهنگ In My Secret Life از Leonard Cohen نیز که میکس بسیار تمیز و باکیفیتی دارد، تجربه‌ی مشابهی ارائه داد. صدای خواننده شفاف و جزئیات رضایت‌بخش و بیس به‌حدی شنیدنی بود که تجربه‌ی من از آهنگ را دلپذیر کند؛ اما نه درحدی که برای خوره‌های بیس حرفی برای گفتن داشته باشد.

عملکرد لینک‌بادز در بازه‌ی میانی فوق‌العاده است

به‌همین‌ترتیب، لینک‌بادز در پوشش بازه‌ی بالایی و سطوح تربل نیز عملکرد ضعیفی دارد و زنگ صدای خواننده‌های سوپرانو و صدای سازهایی مثل سنج و ساکسیفون کاملاً از دست می‌رود؛ با‌این‌حال، هرچه تأکید هدفون روی این بازه کمتر باشد، تجربه شنیداری بهتری ارائه می‌دهد و صداها در فرکانس‌های پایینی و میانی فرصت خودنمایی بیشتری پیدا می‌کنند. برای مثال، در آهنگ Man in the Long Black Coat از باب دیلن، اگرچه صدای هارمونیکا و آمبیانس پس‌زمینه و برخی از جزئیات آهنگ کمی محو می‌شوند، صدای گیتار و خواننده به‌طرز مطبوعی واضح و پرجزئیات است.

جایی که لینک‌بادز سرانجام فرصت درخشیدن پیدا می‌کند، در بازه‌ی میانی است؛ یعنی جایی که صدای خواننده و اکثر سازهایی که می‌شنوید، قرار دارد. در برخی از آهنگ‌های آکوستیک، پوشش بازه‌ی میانی با تأکید بیشتری همراه بود؛ اما این موضوع به بهترشدن تجربه‌ی شنیداری با هدفونی که صدای محیط را با صدای موسیقی همراه می‌کند، کمک زیادی کرده بود. برای نمونه، شنیدن آهنگ Hello Cabaret از گروه Poets of the Fall که میکس بسیار تمیزی دارد و صداهای مختلف گیتار آکوستیک و الکتریک و ویولن و حتی صدای درامز و به‌ویژه صدای خواننده به‌راحتی تفکیک‌شدنی هستند، بسیار لذت‌بخش بود.

با تمام این حرف‌ها، درباره‌ی پروفایل صدای لینک‌بادز دو نکته‌‌ی بسیار مهم را باید بدانید:

۱. این هدفون بهترین عملکرد را در محیط‌های آرام دارد و همانند ایرپادز ۳ اپل، به‌سختی می‌توانید از آن در محیط‌های پرسروصدایی مثل مترو و خیابان استفاده کنید. نه‌فقط به‌‌دلیل از‌دست‌رفتن کامل بیس و تربل، بلکه به‌دلیل نشت صدای بیرون به داخل، شنیدن تمام اجزای موسیقی را با مشکل رو‌به‌رو می‌کند؛

۲. این هدفون برای تمام ژانرهای موسیقی مناسب نیست. لینک‌بادز عملکرد نامطلوبی در پخش آهنگ‌های شلوغ و سنگین دارد؛ ازاین‌رو، به علاقه‌مندان سبک متال و راک خرید این هدفون توصیه نمی‌شود. برای مثال، تجربه‌ی آلبوم Winter’s Gate از گروه ملودیک دث متال Insomnium، تنها زمانی لذت‌بخش بود که صدای مختلف سازها هنوز به‌هم نرسیده‌اند؛ اما به‌محض اینکه صدای گیتار الکتریک و درامز درهم تلفیق می‌شوند و صدای خواننده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، با اعوجاج و درهم‌ریختگی زیادی رو‌به‌رو می‌شوید. صدای بم خواننده نیز در این درهم‌ریختگی صدای سازها بیشتر از حد طبیعی خفه به‌نظر می‌رسد.

لینک‌بادز ازپسِ صداهای مستقل به‌خوبی برمی‌آید؛ اما وقتی صداها در میکس‌های شلوغ در‌هم می‌آمیزند، کیفیت صدای هدفون به‌شدت افت می‌کند. به‌همین‌دلیل، این هدفون با تأکید روی بازه‌ی میانی و سانداستیج طبیعی، بیشتر به کار کاربرانی می‌آید که آهنگ‌های آکوستیک، کلاسیک، رپ، پادکست و کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند.

گفتنی است سونی در اپلیکیشن همراه هدفون تنظیمات اکولایزری در نظر گرفته است که با دست‌کاری آن‌ می‌توانید پاسخ فرکانسی بازه‌‌های مختلف را تغییر و پوشش بیس و تربل را افزایش دهید؛ اما به‌‌دلیل طراحی پشت‌باز این هدفون و نبود قابلیت نویز کنسلینگ فعال (ANC)، آن نتیجه‌ای که با تغییر EQ در هدفون XM5 دریافت می‌کنید، با این هدفون تجربه نخواهید کرد.

اپلیکیشن و کنترل لینک بادز سونی

هدفون لینک‌بادز سونی از بلوتوث 5.2 با برد ۱۰ متر و قابلیت Fast Pair و Swift Pair برای جفت‌شدن سریع و بی‌دردسر با گوشی‌های اندرویدی و دستگاه‌های ویندوزی پشتیبانی می‌کند. جفت‌کردن این هدفون با آیفون نیز بسیار راحت است و با گذاشتن ایربادها در گوش به‌طورخودکار انجام می‌شود؛ اما اگر قصد دارید این هدفون را با دستگاه بعدی جفت کنید، لازم است ابتدا ایربادها را داخل کیس بگذارید و دکمه‌ی پشت کیس را ۵ ثانیه نگه دارید تا چراغ LED آبی شود و هدفون در حالت Pairing قرار بگیرد. بعدازآن با گذاشتن ایربادها داخل گوش، لینک‌بادز با دستگاه جدید جفت می‌شود.

سیستم کنترل لینک‌بادز کمی عجیب است. از‌آن‌جاکه ایربادها خیلی کوچک‌اند، تعامل با آن‌ها چالش‌برانگیز خواهد بود؛ ازاین‌رو، سونی به فکر توسعه‌ی فناوری منحصر‌به‌فردی به نام Wide Area Tap افتاد که کنترل هدفون را ازطریق ضربه‌زدن به ناحیه‌ی اطراف گوش ممکن می‌کند. بدین‌ترتیب، برای پخش یا متوقف کردن‌ آهنگ، انتخاب آهنگ قبلی یا بعدی، کنترل حجم صدا و فعال‌کردن دستیار صوتی (گوگل اسیستنت/ آمازون الکسا) می‌توانید با دو یا سه بار ضربه‌زدن به پوست اطراف گوش، هدفون خود را کنترل کنید.

عجیب است که در این هدفون از فرمان‌های تک‌ضربه‌ای خبری نیست و همین امر تعداد فرامین را برای هر دو گوش محدود می‌کند. برای نمونه، اگر در اپلیکیشن انتخاب کنید که با دوضربه آهنگ قبلی انتخاب شود، دیگر نمی‌توانید از گزینه‌ی توقف آهنگ استفاده کنید. سونی می‌توانست با فعال‌کردن فرمان‌های تک‌ضربه‌ای، کنترل بیشتری را به لینک‌بادز بیاورد و معلوم نیست چرا از این فرصت چشم‌پوشی کرده است.

قابلیت Wide Area Tap لینک‌بادز بی‌شک یکی از برگ‌های برنده‌ی این هدفون است و اگر ایربادها به‌خوبی با گوش شما سازگار باشند، عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان خواهد داد؛ اما اگر با ضربه‌زدن به پوست خود راحت نیستید، از همان فرامین لمسی متداول روی خود ایرباد می‌توانید استفاده کنید.

لینک‌بادز از همان اپلیکیشن همراه سایر هدفون‌های سونی ازجمله WH-1000XM5 و WF-1000XM4 بهره می‌برد؛ اما به‌خاطر نبود ANC و Ambient Mode در این هدفون، گزینه‌های مرتبط با این قابلیت‌ها نیز طبیعتاً دردسترس نیست.

بااین‌حال، تنظیمات اکولایزر، به‌روزرسانی فرم‌ور، قابلیت صدای فراگیر Sony 360 Reality Audio، قابلیت DSEE برای بهبود کیفیت صدای فایل‌های صوتی به‌شدت فشرده، فعال‌کردن گزینه‌ی Speak-to-Chat برای متوقف‌کردن پخش آهنگ هنگام صحبت‌کردن، انتخاب فرامین لمسی و گزینه‌ی خاموش‌کردن خودکار هدفون در حالت استندبای در اپلیکیشن موجود است و نصب آن را برای بهبود تجربه‌ی کاربری، الزامی می‌کند.

علاوه‌براین، لینک‌بادز از قابلیتی به نام Adaptive Volume control پشتیبانی می‌کند که حجم صدا را به‌طورخودکار و متناسب با سروصدای محیط کم و زیاد می‌کند. برای مثال، اگر در محیط آرامی به موسیقی گوش دهید، هوش مصنوعی هدفون صدا را کاهش می‌دهد و در محیط‌های شلوغ، صدا را زیاد می‌کند تا آهنگ را بهتر بشنوید.

در بررسی ما، این قابلیت عملکرد منظمی نداشت و کم‌وزیاد‌شدن حجم صدا گاهی با افت و خیزهای شدیدی همراه بود که ترجیح دادیم از خیر آن بگذریم. قابلیت صدای فراگیر و سه‌بعدی Sony 360 Reality Audio نیز نیازمند اشتراک پولی سرویس‌های استریم موسیقی نظیر TIDAL و nugs.net است که به کار کاربران ایرانی نمی‌آید.

کیفیت تماس لینک بادز سونی

سونی تأکید زیادی بر کیفیت تماس لینک‌بادز می‌کند و می‌گوید برای بهبود الگوریتم سیستم هوشمند کاهش نویز موسوم به Clear Call with AI از ۵۰۰ میلیون نمونه‌ی صدا استفاده کرده است تا شفافیت صدای کاربر را افزایش دهد.

بااین‌حال در بررسی ما، به‌دلایلی نامعلوم چنین کیفیتی احساس نشد. در چند تماس‌ تلفنی که با افراد مختلف با لینک‌بادز برقرار کردم، به من گفتند که به‌سختی متوجه حرف‌هایم می‌شوند. ازآن‌جا‌که نمی‌توانستم باور کنم کیفیت صدای لینک‌بادز تا این حد نامطلوب است، این‌بار با یکی از همکاران که این هدفون را به گوش داشت، تماس گرفتم. در کمال ناباوری، متوجه شدم که صدا اگرچه بلند است، به‌اندازه‌ی کافی واضح نیست. انگار که میکروفون بیش‌از‌حد به دهان نزدیک باشد و صدا با تأکید بیشتری به‌گوش برسد؛ طوری که فهم آن را دشوار کند. البته شاید مشکل از مدلی باشد که برای بررسی دراختیار ما بود یا فیت هدفون با گوش‌های ما سازگار نبود. درکل، کیفیت تماس با لینک‌بادز آنچنان که سونی تبلیغ کرده، رضایت‌بخش نبود.

عمر باتری لینک بادز سونی

سونی عمر باتری لینک‌بادز را «طولانی» توصیف می‌کند؛ اما حقیقت این است که در‌‌مقایسه‌با شارژ ۷ ساعته‌ی ایرپادز ۳ و گلکسی بادز ۲، شارژ کمتری نگه می‌دارد. در بررسی ما، لینک‌بادز تنها ۶ ساعت توانست به‌طورمداوم آهنگ پخش کند؛ هرچند از ۵٫۵ ساعتی که خود سونی وعده داده،‌ بیشتر است. اگر بخواهید از این هدفون برای پاسخ به تماس استفاده کنید، عمر باتری از این هم کمتر می‌شود.

شش ساعت شارژ می‌توانست چشم‌پوشیدنی باشد اگر کیس شارژ این کمبود را جبران می‌کرد. متأسفانه کیس لینک‌بادز تنها ۱۲ ساعت شارژ در خود نگه می‌دارد که در‌‌مقایسه‌‌با ۳۰ ساعت شارژ کیس ایرپادز ۳ و ۲۲ ساعت شارژ کیس گلکسی بادز ۲ اصلا دفاع‌کردنی نیست. اندازه‌ی کیس لینک‌بادز بسیار کوچک‌تر از کیس هدفون‌های رقیب است و این موضوع به حمل‌پذیری آن کمک می‌کند؛ بااین‌حال، واقعاً نیازی نبود کیس تا این‌ حد کوچک باشد و اگر اندازه‌ی آن برای گنجایش باتری بزرگ‌تر در حد کیس ایرپادز ۳ بود، هنوز آن‌قدری کوچک بود که به‌راحتی در جیب جا شود.

علاوه‌براین، با ۱۰ دقیقه شارژ هدفون می‌توان تا ۹۰ دقیقه پشت‌سرهم آهنگ گوش کرد. نکته‌ی دیگر اینکه درحالی‌که یکی از ایربادها در کیس در حال شارژشدن است، استفاده از ایرباد دیگر برای گوش‌دادن به موسیقی امکان‌پذیر است. لینک‌بادز برای صرفه‌جویی در مصرف باتری از گزینه‌ی خاموش‌شدن خودکار هدفون در حالت استندبای نیز پشتیبانی می‌کند که می‌توانید ازطریق اپلیکیشن آن را غیرفعال کنید.

جمع‌بندی: هدفون لینک بادز سونی برای چه کاربرانی مناسب است؟

لینک‌بادز خیلی راحت می‌توانست به شکست مفتضحانه‌ای برای یکی از خوش‌سابقه‌ترین برندهای هدفون دنیا تبدیل شود؛ اما درنهایت شگفتی، این هدفون دقیقاً همان مأموریتی که سونی برایش در نظر گرفته بود، با موفقیت انجام داد. طراحی پشت‌باز این هدفون و نبود قابلیت ANC بدین‌معنی است که باید بی‌خیال بیس شوید. پوشش بازه‌ی بالایی نیز ضعیف است و صداها در این محدوده‌ی پاسخ فرکانسی آن شفافیت و رنگ‌ولعاب موردانتظار را ندارند.

بااین‌حال، عملکرد لینک‌بادز در بازه‌ی میانی بسیار رضایت‌بخش است؛ از‌این‌رو، برای افرادی که عاشق گوش‌دادن به پادکست و آهنگ‌های آکوستیک هستند و درعین‌حال دوست دارند هنگام استفاده از هدفون تماس خود را با دنیای بیرون از دست ندهند، انتخاب مناسبی است. همچنین، افرادی که از سری سیلیکونی و قرارگرفتن ایربادها در کانال گوش بیزارند، رضایت‌خاطر بیشتری از طراحی خاص این هدفون خواهند داشت.

باوجوداین‌، باید این نکته را هم در نظر گرفت که طراحی لینک‌باز ممکن است برای تمام گوش‌ها و تمام ژانرهای موسیقی مناسب نباشد. برای مثال، لینک‌بادز برای خوره‌های بیس و متال‌هدها در نظر گرفته نشده است و در محیط‌های شلوغ مثل مترو عملکرد به‌شدت ضعیفی دارد.

درمجموع، جامعه‌ی کاربری هدف لینک‌بادز بیش‌ازحد خاص و محدود است و برچسب قیمتی ۱۸۰ دلاری‌اش این هدفون را بازهم از دسترس قشر دیگری از کاربران خارج می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، هدفون گلکسی بادز ۲ سامسونگ با برچسب قیمتی ارزان‌تر و قابلیت ANC و عمر بیشتر باتری، احتمالاً انتخاب مناسب‌تری برای بسیاری از کاربران عادی خواهد بود.

بااین‌همه، اگر بودجه‌ی کافی دارید، اهل ماجراجویی هستید، مایل‌اید هنگام گوش‌دادن به موسیقی همچنان ارتباط خود را با اطرافتان حفظ کنید و برای گوش‌دادن به پادکست و آهنگ‌های وکالزمحور در محیط‌های آرام دنبال هدفون خاص می‌گردید، لینک‌بادز سونی شما را با کیفیت صدا و طراحی منحصر‌به‌فردش، غافلگیر خواهد کرد.

نکات مثبت

  • سبک و مناسب برای مصارف طولانی
  • مقاوم دربرابر آب و عرق (درجه‌بندی IPX4)
  • قابلیت Wide Area Tap برای فرامین لمسی
  • کیفیت صدای فوق‌العاده در بازه‌ی میانی
  • قابلیت توقف آهنگ هنگام صحبت‌کردن

نکات منفی

  • فرم‌فاکتور ناسازگار با تمام گوش‌ها
  • عملکرد ضعیف در پخش آهنگ‌های بیس‌دار و شلوغ
  • عمر کم باتری و کیس شارژ درمقایسه‌با رقبا
  • کیفیت تماس نامطلوب
  • قیمت زیاد
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار