نقدوبررسی انواع لپ تاپ

بررسی لپ تاپ گیمینگ ایسوس ROG G513QM

ایسوس در بخش گیمینگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یکی از این بخش‌ها لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای این برند هستند که خیلی‌ها نام ایسوس آن را شاید به زبان نیاورند و بیشتر با نام ROG این دست از محصولات را بشناسند.
محصولات ROG خودشان به چند دسته تقسیم می‌شوند که یکی از آن‌ها Strike هستند و امروز ما اینجا لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strike G513QM را داریم که با پردازنده قدرتمند رایزن در قلب خودش می‌خواهد جانی به خانواده استرایک ببخشد.
در این بررسی همراه ما باشید تا با این لپ‌تاپ پرقدرت آشنا شویم.

طراحی لپ تاپ گیمینگ ایسوس

از نظر شکل ظاهری ایسوس تمام تلاش خودش را کرده تا محصولی عرضه کند که مورد توجه گیمرها قرار بگیرد. از رنگ‌های زیبایی که برای بدنه دستگاه در نظر گرفته تا نوشته‌های کوچک حک شده روی بدنه گرفته تا لوگوی زیبای نورانی.
از رنگ بدنه شروع می‌کنیم؛ رنگ بدنه دستگاه در بیشتر بخش‌ها مشکی؟ البته مشکی که نه نوک مدادی است و در بخش‌هایی رنگ قرمز را می‌بینیم که قرمزی بسیار زیبا است.نورپردازی RGB یکی دیگر از بخش‌های دوست‌داشتنی در طراحی این محصول است که به جزئی جدایی ناپذیر از لپ‌تاپ‌های گیمینگ امروزی تبدیل شده‌اند. این نورپردازی را هم در بخش زیرین لپ‌تاپ می‌بینیم و هم در صفحه‌کلید.
اما به طور حتم یکی از بخش‌های خاص این لپ‌تاپ نوشته‌های بسیار کوچک ROG است که در بدنه داخلی و روی در لپ‌تاپ حک شده‌اند و ظاهری پرقدرت را برای آن به همراه آورده‌اند.


با استفاده از کلید فانکشن و F4 روی صفحه‌کلید امکان تغییر رنگ‌های نور RGB وجود دارد که البته رنگ‌های RGB زیر و صفحه‌کلید با هم تغییر می‌کنند. البته که در بخش Armoury Crate امکان تغییر رنگ‌های RGB را به انواع مختلف دارید.
در طراحی این لپ‌تاپ از پلاستیک استفاده شده اما حقیقتاً پلاستیکی است که کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و با توجه به اینکه لپ‌تاپ قیمت بالایی هم دارد نیاز نیست که نگران این موضوع باشید به این علت که حس بسیار لوکسی از سمت این دستگاه به شما القا می‌شود.

مشخصاً شما لپ‌تاپ گیمینگ را خیلی برای حمل‌ونقل نمی‌خرید و بیشتر در یک گوشه از دکور شما ثابت است. این لپ‌تاپ وزنی حدود ۲.۳ کیلوگرم دارد که با این وزن شاید خیلی قابل حمل نباشد.
لولاهای بسیار خوبی هم برای این دستگاه در نظر گرفته شده که هم باز کردن و هم بستن در لپ‌تاپ را بسیار لذت‌بخش می‌کند. با استفاده از یک دست هم می‌توانید در این لپ‌تاپ را باز کنید که در بسیاری از لپ‌تاپ‌های غیر مک‌بوک این مشکل دیده می‌شود که این امکان را ندارند و باید از دو دست خودتان کمک بگیرید. در مورد باز کردن لپ‌تاپ با یک دست بهتر است که در این محصول از بخش میانی اینکار را انجام دهید به این علت که وقتی از گوشه‌ها برای باز کردن در لپ‌تاپ استفاده کنید شاید خم شدن که صفحه‌نمایش هستید که خیلی جالب نیست.
صفحه‌کلید Strike G513QM هم زیبایی بی‌نظیری دارد؛ اینجا کلیدهای کاملی را می‌بینیم حتی چیدمانی که برای کلیدها در نظر گرفته شده به صورتی است که حس گیمینگ را به کاربر القا می‌کند. به طور مثال سمت راست صفحه‌کلید چند کلید کنترل مدیا زیر هم چیده شده‌اند. در مورد بازخورد کلیدها هم باید بگویم که همه چیز تمام است؛ کلیدهایی بسیار نرم که به فشار زیادی نیاز ندارند شاید لذتی که یک کیبورد حرفه‌ای مکانیکال در اختیار شما قرار می‌‌دهد اینجا تجربه نکنید اما به هر حال در کلاس خودشان بهترین هستند.

در بخش صفحه‌‌کلید می‌بینیم که ۴ کلید پرمصرف WASD برای گیمرها به صورت سفید رنگ در نظر گرفته شده‌اند تا هم پیدا کردن آن‌ها راحت‌تر باشد و هم اینکه ظاهر جذاب‌تری برای این دستگاه به همراه آورده باشند.

در بخشی که لولاها قرار دارند شبکه‌ای مشبک در نظر گرفته شده که در حقیقت هوای خنک از این بخش تأمین می‌شود و هوای داغ از پشت دستگاه خارج می‌شود.
ترک‌پد روی این لپ‌تاپ اندازه خیلی بزرگی دارد و همین باعث شده تا قدرت مانور بالایی داشته باشید؛ به علاوه شیشه‌ای که روی این ترک‌پد در نظر گرفته شده کمک می‌کند که حرکت انگشت خیلی راحت باشد در کنار اینکه انگشت شما روی این محصول لیز نمی‌خورد.


پورت‌های خیلی متنوعی را در این محصول می‌بینیم که تمام نیاز شما را برطرف می‌کنند و حتی می‌توان گفت نیاز شما به استفاده از هاب را هم تا حدود زیادی برطرف می‌کند؛ من یک ماوس و یک صفحه‌کلید مکانیکال را به این لپ‌تاپ متصل کردم و هنوز هم پورت برای اتصال حافظه فلش داشتم.
روی این دستگاه در لبه سمت چپ دو درگاه تایپ A از نوع USB 3.2 و یک جک ۳.۵ میلی‌متری صدا را داریم.


مابقی درگاه‌ها در پشت دستگاه هستند که شامل یک درگاه تایپ A از نوع USB 3.2، یک درگاه تایپ C، یک درگاه HDMI، درگاه شبکه‌ RJ45 و درگاه ورودی برق هستند.

صفحه‌نمایش لپ تاپ گیمینگ ایسوس

ایسوس برای این نسخه‌ای که دست ما قرار دارد از صفحه‌نمایش ۱۵.۶ اینچی با پنل IPS و رزولوشن فول اچ‌دی استفاده کرده. حاشیه‌های این صفحه‌نمایش بسیار کم هستند و به همین سبب حس خوبی را زمان مشاهده صفحه به شما می‌دهد.
بدون شک یکی از بخش‌های دوست‌داشتنی این صفحه‌نمایش برای گیمرها نرخ نوسازی ۳۰۰ هرتزی آن در کنار سرعت پاسخگویی ۳ میلی‌ثانیه است. این پنل در ضمن طراحی مات هم دارد تا برای کارکرد روزمره و بازی کردن مناسب‌تر باشد.
روشنایی صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ در حد معمولی است اما نکته کجاست؟ نکته اینجاست که این صفحه‌نمایش قرار نیست خیلی در محیط باز استفاده شود و بیشتر برای مصارف گیمینگ به کار می‌رود که گیمرها هم معمولاً فضای تاریک را ترجیح می‌دهند پس نیازی نبوده که روشنایی صفحه‌نمایش خیلی زیاد باشد.
از نظر نمایش رنگ هم با صفحه با دقتی روبرو هستید که رنگ‌ها هم پویا و زنده و هم خیلی زیبا و شفاف به نمایش در می‌آورد و گستره رنگی بسیار خوبی دارد.

اسپیکرها لپ تاپ گیمینگ ایسوس

برای این دستگاه گیمینگ دو اسپیکر ۴ واتی در نظر گرفته شده که در بخش پایینی لپ‌تاپ جای گرفته‌‌اند. به نظر می‌رسد که باز هم در این بخش کیفیت خیلی اهمیت نداشته باشد به این علت که گیمرها از هدفون‌های تخصصی برای بازی کردن استفاده می‌کنند اما به هر حال ایسوس در این بخش کم نگذاشته و اسپیکرهای بسیار باکیفیت را روی Strix G513QM استفاده کرده.

سخت‌افزار و کارایی لپ تاپ گیمینگ ایسوس

اگر بخواهیم مشخصات سخت‌افزاری را بگوییم این اسامی و اعداد را می‌بینیم. ایسوس از پردازنده بسیار قدرتمند Ryzen 9 5900HX ساخت شرکت AMD استفاده کرده که ۱۶ مگابایت کش دارد و ۸ هسته حقیقی و ۸ هسته مجازی را در خودش می‌بیند. فرکانس پایه این لپ‌تاپ هم ۳.۳ گیگاهرتز است. در بخش رم در این نسخه که دست ما قرار دارد از مموری ۳۲ گیگابایتی (دو رم ۱۶ گیگابایتی) استفاده شده.
در بخش حافظه داخلی ایسوس از ۱ ترابایت حافظه SSD ساخت سامسونگ روی این دستگاه استفاده کرده و در بخش کارت گرافیک هم می‌بینیم که از کارت گرافیک انویدیا RTX 3060 با حافظه ۶ گیگابایتی بهره برده.
همه این اعداد و نام‌ها نشان می‌دهد که با محصولی پرقدرت روبرو هستیم و در عمل هم این قدرت را در لپ‌تاپ گیمینگ Strix G513QM می‌بینیم. قدرت این دستگاه سبب می‌شود این محصول هم برای گیم، هم برای کارهای گرافیکی و هم برای انجام کارهای روزمره محصولی بسیار مناسب باشد و می‌توان گفت قدرتش به‌اندازه‌ای زیاد است که برای کارهای روزمره کمی زیاد است.
در بخش Armoury Crate امکان تنظیم پروفایل‌های مختلفی را دارید: ویندوز، سایلنت، پرفرمنس، توربو و دستی.
انتخاب هر کدام از این حالت‌ها اولویت‌ها را در اختیار بخشی قرار می‌دهند؛ به طور مثال در بخش سایلنت کارایی دستگاه به این صورت است که تمرکز روی کاهش نویز و خنک نگه داشتن دستگاه و ذخیره انرژی باشد و کارکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی محدود شود.


در مورد فن‌ها اگر بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم که در استفاده روزمره که کوچک‌ترین صدایی از دستگاه شنیده نمی‌شود و در کارهای سنگین به طور طبیعی با بالارفتن سرعت فن‌ها شاهد صدا هستیم اما این صدا خیلی آزار دهنده نیست.
این لپ‌تاپ گیمینگ در مبحث داغ شدن هم عملکرد خیلی خوبی دارد؛ در بخش‌هایی که دست کاربر قرار می‌گیرد که اصلاً داغ شدنی را تجربه نمی‌کنید و کاملاً این بخش‌ها خنک است در بخشی که احتمال داغ شدن می‌رود مانند بخش بالایی صفحه‌کلید هم این لپ‌تاپ عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد و در استفاده سنگین و بازی کردن طولانی درجه حرارتی تقریبا بالایی ندارد که نشان می‌دهد ایسوس در بخش سیستم خنک کننده این دستگاه عملکرد خوبی داشته و ادعایی که می‌کند توانسته بازده خنک‌کنندگی را با کمک استفاده از فلز مایع به‌جای خمیر سیلیکون عادی افزایش دهد بی‌راه نیست. این بهبود را زمانی هم که لپ‌تاپ را روی پای خودتان می‌گذارید کاملاً حس می‌شود که آن‌چنان پای شما داغ نمی‌شود.

باتری لپ تاپ گیمینگ ایسوس

در این بخش هم ایسوس گل کاشته؛ از یک باتری ۴ سلولی و ۹۰ وات‌ساعتی استفاده کرده. بازده این لپ‌تاپ را باید در حالت‌های مختلفی که قرار گرفته سنجید. در برنامه Armoury Crate می‌توانید زمانی که دستگاه در برق نباشد به دو پروفایل پرفرمنس و سایلنت و البته ویندوز دسترسی دارید که در حالت سایلنت می‌توانید به مدت‌زمان بیشتری از کارکرد دستگاه دسترسی داشته باشید و می‌توانید روی عمر باتری بیشتر از ۱۰ ساعت حساب کنید؛ طبیعتاً با انتخاب حالت پرفرمنس عمر باتری کاهش نشان می‌دهد.

جمع بندی

این لپ‌تاپ ایسوس پر است از امکانات جذاب و سخت‌افزاری قوی که هر کسی را به‌راحتی برای خریدش وسوسه می‌کند. ظاهر بسیار زیبا و منحصربه‌فرد به‌خصوص باب میل گیمرها، صفحه‌کلید بسیار خوب با ترک‌پد بزرگ و با بازخورد عالی، باتری با عمر بسیار بالا، صفحه‌نمایش شفاف، اسپیکرهای باکیفیت و در نهایت و مهم‌تر از همه سخت‌افزاری کم‌نقص و با قدرت و هماهنگی بسیار بالا Strix G513QM را به محصولی بسیار دوست‌داشتنی تبدیل کرده‌اند.
اما خب هیچ محصولی بدون نقص نیست؛ متریالی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده بدون شک از رقبای اپلی‌اش پایین‌تر است به‌خصوص قاب صفحه‌نمایش خیلی جذابیت ندارد و از کناره‌ها که به آن دست می‌زنید خیلی خوب بازخورد نمی‌گیرید و یکی دیگر از بخش‌هایی که به ذوق من زد این بود که خبری از وبکم نیست به‌خصوص در این دوران که همه کارها از راه دور انجام می‌شود حضور یک وبکم روی یک لپ‌تاپ واقعاً نیاز است هر چند که باز هم اینجا می‌توان گفت که گیمرها از وب‌کم‌های اختصاصی خودشان استفاده می‌کنند اما اگر گیمر نباشید و وبکم حرفه‌ای نیاز نداشته باشید این یک نقطه‌ضعف برایش به‌حساب می‌آید. در نهایت نبود درگاهی که بتوان کارت حافظه خارجی را به این دستگاه متصل کرد هم از جمله معایبش به حساب می‌آید.
در نهایت لپ‌تاپ ایسوس Strix G513QM به‌اندازه‌ای خوب است که نمی‌توان چشم را روی آن بست و بدون شک اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ پرقدرت و حرفه‌ای را دارید این دستگاه یک انتخاب بی نقص است.

علاقه مند به خرید لپ تاپ گیمینگ ایسوس ROG G513QM هستید بر روی متن کلیک کنید .

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار