اخبار بازیگیمینگ

۵۰ بازی برتر سال ۲۰۲۲؛ از سرزمین‌های میانه تا ازگارد

سال ۲۰۲۲ میلادی نیز با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشت، به پایان رسید. به عقیده‌ی بسیاری سالی که گذشت، یکی از عجیب‌ترین سال‌ها به خصوص برای صنعت بازی‌های ویدیویی بود. در ۲۰۲۲ صنعت با تاخیر در عرضه‌ی بازی‌های مختلف، مشکلات کمبود سخت‌افزار و کنسول‌ها و سایر مسائل که بدون شک بخش عمده‌ای از آن به دلیل مشکلات ناشی از بیماری کرونا حاصل شده بود، مواجه شد. به همین دلیل در سالی که گذشت شاهد بازی‌های مهم کمتری نسبت به گذشته بودیم.

با این حال از دایناسورهای رباتیک و جادوگران عجیب و غریب گرفته تا درگیری‌های حماسی با خدایان اسطوره‌ای و فانتزی‌های جذاب، سال ۲۰۲۲ برای هر سلیقه‌ای چیزی در چنته داشت. شاید بتوان گفت که سال ۲۰۲۲ سالی بود که کنسول‌های نسل نهمی به معنای واقعی کلمه توانستند بالاخره خودی نشان بدهند. هرچند برای رایانه‌های شخصی، نینتندو سوییچ و حتی پلتفرم‌های موبایلی نیز آثار ارزشمندی منتشر شد. در هر صورت این شما و این بهترین بازی‌های سال ۲۰۲۲ میلادی!

۵۰. Somerville

تهیه کننده: Jumpship / سازنده: Jumpship
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۲ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۰

در پی آخرالزمان

سامرویل یک اثر ماجراجویی با المان‌های علمی‌تخیلی است که روی عواقب یک فاجهه‌ی جهانی تمرکز دارد. شبیه بازی‌هایی نظیر لیمبو و اینساید، این بازی از زاویه‌ی دید سوم شخص بهره می‌برد و عناصر پلتفرمینگ و پازل‌های مبتنی بر فیزیک را شامل می‌شود. بازی بدون دیالوگ یا روایت خاصی ارائه می‌شود و در عوض از محیط برای روایت داستان خود استفاده می‌کند. در سامرویل بازیکن کنترل پدر یک خانواده را برعهده می‌گیرد که با تهاجم بیگانه‌ها از هم جدا شده‌اند. او باید در تلاش برای یافتن اعضای خانواده‌ی خود، سفری عجیب و خطرناک را آغاز کند.

۴۹. Sonic Frontiers

تهیه کننده:  Sega / سازنده: Sonic Team
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۵ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۲

جهانی وسیع‌تر از همیشه

در سونیک فرانتیرز پس از اینکه سونیک و دوستانش هنگام افتادن در یک کرم چاله از هم جدا می‌شوند، بازیکن با کنترل کردن خارپشت محبوب داستان باید جزایر استارفال را برای جمع‌آوری زمردهای آشوب جست‌وجو کند. این نسخه عناصر پلتفرمینگ را با المان‌های قدیمی سری سونیک ترکیب کرده و برای اولین بار در سری آن‌ها را در یک جهان باز قرار می‌دهد. بازیکنان در این نسخه نیز مانند گذشته می‌توانند پازل‌ها را حل کرده، چالش‌ها را کامل کنند، آیتم‌ها را جمع‌آوری و با دشمنان رباتیک و تایتان‌های عظیم‌الجثه مبارزه کنند. به طور کلی از نکات مثبت بازی می‌توان به تنوع محیط‌های جهان بازی و موسیقی جذاب آن و از مهم‌ترین نکات منفی آن می‌توان به باگ‌های فنی آن اشاره کرد.

۴۸. Trek to Yomi

تهیه کننده: Devolver Digital / سازنده: Flying Wild Hog
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۲ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۲

راه و رسم سامورایی

Trek to Yomi یک بازی اکشن ساید اسکرول است که داستان آن در ژاپن و در دوره‌ی ادو جریان دارد. بازی روایت جنگجوی جوانی به نام هیروکی را دنبال می‌کند که برای مقابله با افرادی که مسئول ویرانی روستای او بوده‌اند، سفری دشوار را آغاز می‌کند. گیم‌پلی بازی به طور منظم بین اکتشاف در محیط و مبارزات ساید اسکرول که از یک دوربین ثابت استفاده می‌کنند، متناوب است. گفتنی است در حالی که بازی عمدتا یک اثر خطی است، با این حال جهان آن دارای مناطقی مخفی است که بازیکنان می‌توانند آیتم‌های مختلفی را در آن‌ها پیدا کنند. در نهایت با اینکه جلوه‌های بصری و داستان بازی تاثیرگذار هستند اما سیستم مبارزات پیش و پا افتاده محسوب شده و عمق چندان زیادی ندارد.

۴۷. Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

تهیه کننده: Square Enix / سازنده: Team Ninja
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۲ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۲

غریبه‌ی بهشت

این اثر اکشن و نقش‌آفرینی جدیدترین نسخه از سری فاینال فانتزی محسوب می‌شود که در جشن سی و پنجمین سالگرد این مجموعه منتشر شده است. این نسخه به‌ عنوان اثری فرعی و پیش‌درآمد، خط داستانی مجموعه‌ای از شخصیت‌ها را دنبال می‌کند که برای رویارویی با هرج و مرج وارد دنیایی جدید شده‌اند. در این بازی بازیکنان نقش جک یعنی قهرمان داستان را بر عهده می‌گیرند و به کاوش در محیط ها و مبارزه با هیولاهای مشهور سری فاینال فانتزی می‌پردازند. مبارزه به صورت ریل تایم انجام می‌شود و جک می‌تواند از حملات فیزیکی و جادویی استفاده کند. Stranger of Paradise با اینکه به طور کلی بازی خوبی به خصوص در زمینه‌ی گیم‌پلی است اما پتانسیل‌های از دست رفته‌ی زیادی داشته و داستان نه چندان جذاب آن، دنبال کردن آن را دشوار می‌کند.

۴۶. Soul Hackers 2

تهیه کننده: Sega / سازنده: Atlus
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۷ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۵

دنباله‌ای نه چندان در حد انتظار

سول هکرز ۲ به عنوان دنباله ای بر Devil Summoner: Soul Hackers (1997)، پنجمین قسمت از سری Devil Summoner است که خود بخشی از مجموعه‌ی بزرگتر Megami Tensei محسوب می‌شود. در این بازی شخصیت‌های اصلی یعنی رینگو و فیگ به عنوان مامورهای هوشی مصنوعی به نام Aion، در جست‌و‌جو و استخدام افرادی از گروه‌های احضارکننده‌ی شیطان رقیب هستند که برای جلوگیری از نزدیک شدن آخرالزمان نقشی اساسی دارند. در گیم‌‌پلی رینگو و گروهش در محیط‌هایی از یک شهر آینده‌نگرانه در نبردهایی نوبتی با دشمنان می‌جنگند. به طور کلی نبردهای بازی و کاوش در سیاهچال‌ها سرگرم‌کننده و از طرفی شخصیت‌ها نیز پرداخت خوبی دارند، با این حال فقدان ناامیدکننده‌ی خلاقیت در سیستم‌های مبارزه و یک داستان کم‌عمق چیزی است که بازی را به کیفیت مورد انتظار نمی‌رساند.

۴۵. Salt and Sacrifice

تهیه کننده: Ska Studios / سازنده: Ska Studios
پلتفرم: PC ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۳ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۵

دارک سولزی بدون روح

Salt and Sacrifice یک بازی در سبک اکشن و نقش‌آفرینی است که دنباله‌ی Salt and Sanctuary محسوب می‌شود. برای عاشقان سبک سولزلایک، به‌ ویژه آن‌هایی که به آثار دوبعدی علاقه‌مند هستند، Salt and Sacrifice به‌ عنوان یکی دیگر از بازی‌های تا حد زیادی موفق از این زیرژانر، به خوبی آن‌ها را سرگرم خواهد کرد. با این حال برای کسانی که به دنبال سطح جدیدی از چالش، خلاقیت یا نوآوری در گیم‌پلی سولزلایک هستند، فارغ از باس‌های جذاب و متعددی که دارد، این بازی آن‌ها را ناامید خواهد کرد زیرا بسیاری از المان‌های آن عملا تکراری هستند و در دیگر بازی‌ها نسخه‌ی بهتر آن‌ها دیده شده است. در هر صورت می‌توان گفت که این بازی همچنان اثری است که طرفداران را راضی نگه خواهد داشت.

۴۴. Weird West

تهیه کننده: Devolver Digital / سازنده: WolfEye Studios
پلتفرم: PC ،Xbox One ،PS4
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۶ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۵

فال‌اوت در غرب وحشی

Weird West یک بازی اکشن و نقش‌آفرینی با زاویه‌ی دوربین بالا به پایین است که عناصری را از ژانر ایمرسیو سیم وام گرفته است. در این بازی بازیکن نقش قهرمانانی را در مرز آمریکا بر عهده می‌گیرد که با عناصر ماوراء طبیعی روبرو می‌شوند. اتمسفر و داستان‌سرایی بازی جذاب هستند و تاکید شدیدی بر انتخاب بازیکن دارند. در واقع بازی به هر کاری که بازیکن انجام می‌دهد، به روش‌های سرگرم‌کننده‌ای واکنش نشان می‌دهد. از طرفی سیستم مخفی‌کاری و مبارزه به خوبی پیاده‌سازی شده و پیشرفت در بازی لذت‌بخش است. هرچند مشکلات نه چندان زیاد دوربین و کنترل بازی هنگام تجربه‌ی آن با دسته در کنار ماموریت‌های جانبی تکراری ممکن است اندکی شما را خسته کند.

۴۳. Call of Duty: Modern Warfare 2

تهیه کننده: Activision / سازنده: Infinity Ward ،Beenox
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۹ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۵

بازگشت گوست

با مدرن وارفر ۲، استودیوی اینفینیتی وارد (Infinity Ward) آینده‌ی کل سری کال آو دیوتی را ترسیم کرد. استفاده از یک موتور بازی‌سازی جدید المان‌های جدید وارزون ۲ را کیفیت بخشید و از طرفی بازی اصلی در نهایت حرکاتی سنگین‌تر را معرفی کرد و سلاح‌ها را بازنگری کرد. تغییرات این نسخه باعث شده تا تیراندازی در بازی کمی کندتر و از نظر تاکتیکی درگیرکننده‌تر از نسخه‌های قبلی باشد. البته این کندی باعث نشده که درگیری‌ها، هرج و مرج و آشوبی که کال آو دیوتی همیشه در ایجاد آن مهارت داشته قربانی شود. جلوه‌های بصری خیره‌کننده باعث شده تا کمپین سینمایی‌تر به نظر برسد. البته در رابطه با کمپین داستانی بازی، این نسخه حرف چندان زیادی برای گفتن ندارد و از مشکلاتی نظیر نداشتن ریتم مناسب نیز بهره می‌برد. بخش چند نفره نیز مانند همیشه با نقشه‌های جذاب و تنش‌زا بودن درگیری‌ها به شدت رقابتی است. در هر صورت مدرن وارفر ۲ یک اثر تیراندازی جذاب و پایه‌ای فوق‌العاده برای آینده‌ی سری است.

۴۲. Need for Speed Unbound

تهیه کننده: Electronic Arts / سازنده: Criterion Games
پلتفرم: PC ،Xbox Series X/S ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۷ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۶

انیمه به نید فور اسپید هم آمد!

نید فور اسپید آنبوند بیست و پنجمین نسخه از این سری مسابقه‌ای محبوب محسوب می‌شود. این بازی دارای یک سبک هنری متفاوت از دیگر نسخه‌ها با المان‌های بصری برگرفته از انیمه‌ها است. جهان بازی با الهام از شیکاگو ساخته شده و Lakeshore نام دارد. بازی با اینکه مشکلاتی در زمینه‌ی نوآوری مورد انتظار، داستان و شخصیت‌پردازی دارد، با این حال گیم‌پلی آن سرگرم‌کننده است و به خصوص نسبت به نسخه‌های اخیر سری یک نفس تازه برای مجموعه محسوب می‌شود. در نهایت از همه مهم‌تر این بازی باعث می‌شود که به طور کلی احساس خوبی نسبت به آینده‌ی این سری به عنوان مجموعه‌ای که با نسخه‌های ضعیف اخیرش در حال محو شدن بود، داشته باشیم.

۴۱. Dying Light 2 Stay Human

تهیه کننده: Techland / سازنده: Techland
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۷ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۶

انسانیت از دست رفته

Dying Light 2 Stay Human به عنوان دنباله‌ای بر دایینگ لایت ۱، دارای جهانی باز با مضمون آخرالزمانی زامبی محور است. داستان بازی ۲۲ سال پس از نسخه‌ی اول می گذرد و شخصیت جدیدی به نام ایدن کالدول را در آن کنترل خواهید کرد. مبارزات بازی بیشتر بر سلاح‌های سرد تمرکز دارد و این سلاح‌ها طول عمر محدودی دارند و پس از مدتی از بین می‌روند. از طرفی سیستم پارکور نسبت به نسخه‌ی اول سری بهبود یافته و جالب است بدانید که بیش از ۳۰۰۰ انیمیشن پارکور در بازی وجود دارد و ابزارهایی مانند قلاب و پاراگلایدر نیز در دسترس هستند. به طور کلی این نسخه مانند بازی اول مجموعه جاه‌طلبی و سرگرم‌کنندگی خود را به همراه دارد اما متاسفانه داستان بازی چندان عمق زیادی نداشته و مشکلات فنی باعث شده تا طرفداران نسبت به آن ناامید شوند.

۴۰. FIFA 23

تهیه کننده: EA Sports / سازنده: EA Vancouver
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۰ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۶

خدانگهدار فیفا

فیفا ۲۳ به عنوان سی‌امین نسخه از سری فیفا، آخرین اثری از این مجموعه محسوب می‌شود که از نام فیفا در عنوان خود استفاده می‌کند و بازی‌های این سری از این به بعد تحت عنوان EA Sports FC منتشر خواهند شد. بازی با وجود المان‌هایی نظیر فناوری هایپرموشن ۲، بهبود سیستم دفاع کردن، بازپخش‌ها و Power Shots یکی از نسخه‌های به یاد ماندنی در تاریخ سری فیفا خواهد بود، با این حال این نسخه نیز به رسم نسخه‌های اخیر تنها بهبودهایی جزئی داشته و بخش‌هایی نظیر Career Mode همچنان ناامیدکننده هستند. در هر صورت امید است که نسخه‌ی جدید این مجموعه‌ی ورزشی تحت نام جدید خود، تغییراتی اساسی را به همراه داشته باشد.

۳۹. Ghostwire Tokyo

تهیه کننده: Bethesda Softworks / سازنده: Tango Gameworks
پلتفرم: PC ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۷ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۷

توکیو در تصرف ارواح

گوست وایر اثری اکشن و ماجراجویی در سبک اول شخص است که در آن به مبارزه با ارواح در توکیو خواهید پرداخت. Tango Gameworks با بازی The Evil Within و دنباله‌ی آن خود را به عنوان یک استودیوی سازنده‌ی بازی‌های ترس و بقا معرفی کرد، اما با جدیدترین بازی خود، این سازنده‌ی ژاپنی تصمیم گرفته است در مسیری متفاوت حرکت کند. هرچند گوست وایر هنوز مقداری از آن المان‌های ترسناک دیگر بازی‌های استودیو را در خود دارد، با این حال در هسته‌ی خود، تجربه‌ای کاملا متفاوت است که تاکید بر اکشن سریع دارد. گفتنی است که به طور کلی داستان بازی عمق نسبتا زیادی دارد و جهان بازی متنوع است و با تعداد زیادی از ماموریت‌های اصلی و فرعی کاوش را ارزشمند می‌کند اما گیم‌پلی بازی می‌تواند پس از مدتی تکراری شود.

۳۸. Overwatch 2

تهیه کننده: Blizzard Entertainment / سازنده: Blizzard Entertainment
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۷۹ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۷۷

گرفتار سیاست‌های نادرست سازنده

اورواچ ۱ یکی از بهترین بازی‌های تاریخ بلیزارد محسوب می‌شود و در سال عرضه توانست به عنوان بهترین بازی سال در مراسم گیم اواردز دست پیدا کند. نسخه‌ی دوم این سری تیراندازی بالاخره در سالی که گذشت عرضه شد و تغییراتی را نظیر کاهش اندازه‌ی تیم‌ها از شش به پنج در حالت PvP و بازسازی برخی از شخصیت‌ها را اعمال کرد. این نسخه با وجود جلوه‌های بصری جذاب، حالت ۵v5 که گیم‌پلی را سریع‌تر و هیجان انگیزتر کرده و نقشه‌های جدید بهبودهای خوبی را به همراه داشت با این حال، مشکلاتی نظیر باگ‌ها و روش‌های درآمدزایی بازی در کنار مسائل جزئی مانند مشکلات رابط کاربری باعث شدند تا بازی با واکنش نه چندان مثبت بازیکنان مواجه شود.

۳۷. Syberia: The World Before

تهیه کننده: Microïds / سازنده: Microïds
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۰

یک ماجراجویی اشاره و کلیک جذاب

The World Before چهارمین قسمت از سری Syberia است که به روح خالق آن یعنی بنوا سوکال (Benoît Sokal) که در حین توسعه‌ی بازی در سال ۲۰۲۱ درگذشت، تقدیم شده است. بازی در سبک اشاره و کلیک است و دو خط زمانی مجزا را با دو شخصیت دنبال می‌کند. یکی از آن‌ها دانا رز، یک پیانیست جوان در کشوری خیالی و کوچک اروپای مرکزی در دهه‌ی ۱۹۳۰ و دیگری کیت واکر، شخصیت اصلی این سری است که اکنون در یک معدن در منطقه‌‌ای خیالی از اروپای شرقی در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ زندانی است. هرچند برخی از المان‌های روایت به خوبی پیاده‌سازی نشده‌اند اما این دو خط داستانی به خوبی در هم تنیده شده‌اند و شخصیت‌ها نیز پرداخت خوبی دارند. از طرفی پازل‌ها خلاقانه هستند و تعامل با محیط سرگرم‌کننده است.

۳۶. Crisis Core Final Fantasy 7 Reunion

تهیه کننده: Square Enix / سازنده: Tose
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5 ،PSP
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۳ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۰

زک به اندازه‌ی کافی جذاب است!

این بازی در واقع ریمستری از اثری با همین نام در سال ۲۰۰۷ است که دارای جلوه‌های بصری بهبود یافته، سیستم‌های نبرد تغییر یافته و موسیقی متن جدید است. داستان بازی روایتگر ماجرای سربازی به نام زک فیر است که به دنبال کشف اسرار آزمایش‌های تاریک شینرا است. گفتنی است که جلوه‌های بصری بازی به خوبی بهبود یافته‌اند و مبارزات به طرز شگفت‌انگیزی سرگرم‌کننده هستند. با این حال بازی در داستان‌سرایی ضعیف عمل کرده است و از طرفی طراحی مراحل آن به نوعی منسوخ شده محسوب می‌شود. در هر صورت برای عاشقان فاینال فانتزی و به طور خاص نسخه‌ی هفتم، این بازی اثری است که نباید فراموش شود.

۳۵. The King of Fighters XV

تهیه کننده: SNK / سازنده: SNK
پلتفرم: PC ،Xbox Series X/S ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۰ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۰

انگشتان خود را گرم کنید

King of Fighters XV جاه‌طلبانه‌ترین یا انقلابی‌ترین بازی مبارزه‌ای چند سال اخیر نیست، اما تغییرات اندکی برای متمایز کردن آن از نسخه‌ی قبلی این سری، روی آن انجام شده است. در کنار مدل‌های سه‌بعدی تغییر یافته‌ی شخصیت‌ها نسبت به نسخه‌ی چهاردهم، تعداد انگشت شماری از تغییرات و بهبودها در مکانیک‌های مبارزه‌ی آن وجود دارد که آزادی عمل بیشتری نسبت به قبل در اختیار شما قرار می‌دهد و از طرفی فهرست بزرگ ۳۹ مبارز آن تنوع بالایی را ارائه داده است. با این حال اینکه استودیوی SNK همچنان برای کسانی که به دنبال محتوای تک نفره در بازی‌های مبارزه‌ای هستند، راهی بهتر از حالت‌های آموزشی ارائه نمی‌کند، جای بحث دارد.

۳۴. Sifu

تهیه کننده: Sloclap / سازنده: Sloclap
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۱

پرداخت بهای شکست با عمر

Sifu یک بازی در سبک بزن بزن (beat’em up) است که داستان آن در چین امروزی اتفاق می‌افتد و در آن بازیکنان کنترل یک هنرجوی مدرسه‌ی هنرهای رزمی را برعهده می‌گیرند که به دنبال انتقام از کسانی است که مسئول مرگ پدر او هستند. هر بار که قهرمان داستان می‌میرد و در این راه شکست می‌خورد، توسط یک طلسم جادویی زنده می‌شود اما بهای آن را با عمر خود پرداخته و پیر می‌شود. از طرفی او به حملات قدرتمندتری دسترسی پیدا می‌کند اما یزان سلامتش کاهش می‌یابد. البته وقتی شخصیت در نهایت به علت کهولت سن بمیرد، باید از اول بازی را شروع کنید. از نکات مثبت بازی می‌توان جلوه‌های بصری جذاب، تنوع دشمنان و چالش بالای بازی اشاره کرد. با این حال سلاح‌های موجود در بازی چندان تنوع ندارند و دوربین بازی در بعضی از مواقع می‌تواند کار شما را سخت کند.

۳۳. Live A Live

تهیه کننده: Square ،Nintendo / سازنده: Square
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۱

بازسازی الماسی از دهه‌ی ۹۰ میلادی

Live A Live الماسی درخشان از تاریخ بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی است که بدون شک ارزش معرفی شدن به مخاطبان جدید توسط یک بازسازی جذاب داشت. ساختار متفاوت و گروهی از شخصیت‌های دوست‌داشتنی آن برای گذراندن وقت بسیار لذت‌بخش هستند و به خصوص به لطف اضافه شدن صداپیشگی به بازی، داستان حتی پس از گذشت چندین دهه همچنان شگفت‌انگیز و برجسته باقی مانده است. از طرفی هفت شخصیت مختلف آن که هر کدام از سیستم مبارزه‌ای ساده و متفاوتی استفاده می‌کنند، جذابیت بیشتری به چالش‌برانگیزترین مبارزات با باس‌های اختیاری می‌دهد. در نهایت با اینکه این بازسازی می‌توانست بهبودهایی برای برخی از مشکلات خسته‌کننده‌ی نسخه‌ی اصلی بیابد، اما به قدری خوب کار شده که تجربه‌ی آن برای عاشقان سبک نقش‌آفرینی اجباری است.

۳۲. Fire Emblem Warriors: Three Hopes

تهیه کننده: Nintendo ،Koei Tecmo / سازنده: Omega Force
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۱

پیش به سوی آینده‌ای بهتر

این بازی نقش‌آفرینی هک اند اسلش هم یک اسپین‌آف از Fire Emblem: Three Houses 2019 و هم به نوعی دنباله‌ای بر Fire Emblem Warriors 2017 است. گفتنی است که شما به طور کلی وقتی با بازی‌های استودیوی اومگا فورس مواجه می‌شوید، می‌دانید که قرار است با چه چیزی روبرو شوید، اما Fire Emblem Warriors: Three Hopes شامل المان‌های غافلگیرکننده‌ای است. برخلاف Fire Emblem Warriors، این نسخه دیگر مانند اثری کلیشه‌ای به نظر نمی‌رسد بلکه ترکیبی از المان‌های اجتماعی گیم‌پلی Fire Emblem و مبارزات سری Warriors را ارائه می‌دهد. در نهایت از آنجایی که از هر گونه پیشرفت در سری Warriors باید به خوبی استقبال شود و Three Hopes مملو از تغییرات است، به نظر می‌رسد که خبرهای خوبی از آینده‌ی این سری به زودی منتشر خواهند شد.

۳۱. Lego Star Wars: The Skywalker Saga

تهیه کننده: Warner Bros. Interactive Entertainment / سازنده: Traveller’s Tales
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۲ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۲

حماسه‌ی اسکای‌واکر

بازی‌های لگو مانند چیپس‌های مختلف هستند؛ آن‌ها طعم‌های زیادی دارند و تقریبا تجربه‌های مشابهی را ارائه می‌دهند، اما نمی‌توانید از آن‌ها لذت نبرید. همین موضوع در مورد LEGO Star Wars: The Skywalker Saga نیز صادق است. مانند سایر بازی‌های رسمی لگو، حماسه‌ی اسکای‌واکر نیز یک بازی بسیار ساده است و گیم‌پلی آن در مشت زدن، شلیک و ساخت آیتم خلاصه می‌شود، اما این سادگی نقطه قوت آن است. Skywalker Saga تمام نه فیلم اصلی جنگ ستارگان را به مراحل مختلف و جهان‌هایی باز تبدیل می‌کند که کاوش در آن‌ها برای همه‌ی سنین سرگرم‌کننده است. شاید از نظر اندازه و ساختار، این بلندپروازانه‌ترین بازی لگو باشد، اما در واقع این المان‌های ساده‌ی این سری است که بزرگترین جذابیت آن باقی مانده است

۳۰. Marvel’s Midnight Suns

تهیه کننده: ۲K / سازنده: Firaxis Games
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۳ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۲

یکی برای همه، همه برای یکی

با بازی استراتژی Marvel’s Midnight Suns، استودیوی Firaxis Games خود را دربین توسعه‌دهندگان بزرگ بازی‌های نقش‌آفرینی مانند بایوور، آبسیدین، بتسدا و غیره قرار داده است. سیستم مبارزات نوآورانه است و از مکانیک بازی با کارت به خوبی استفاده می‌کند تا نبردها را در طول یک کمپین طولانی جذاب و حماسی نگه دارد. با اینکه شخصیت‌ها نیز تنوع خوبی دارند و با افزایش تعداد آن‌ها در آینده گیم‌پلی بازی متنوع‌تر نیز خواهد شد، با این حال داستان بازی چندان عمق زیادی ندارد و صداگذاری شخصیت‌ها اصلا راضی کننده نیست. از طرفی محیط‌های مبارزات اندکی می‌توانستند بزرگ‌تر باشند.

۲۹. Signalis

تهیه کننده: Humble Games / سازنده: rose-engine
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Nintendo Switch ،PS4
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۲ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۲

تنش در اوج

Signalis که به عنوان یک بازی کلاسیک در سبک ترس و بقا عرضه شده، داستان شخصیتی به نام الستر را روایت می‌کند که در یک کشتی فضایی ویران از خواب بیدار می‌شود و به سیاره‌ای مرموز برای ماجراجویی می‌پیوندد. در نهایت این به شما بستگی دارد که با حل پازل‌ها، مدیریت تجهیزات خود و مبارزه با دشمنان وحشتناک چگونه آن را کشف کنید. جانشینان معنوی نسخه‌های کلاسیک سایلنت هیل و رزیدنت اویل معمولا به ندرت فراتر از بازی‌های منبع الهام خود پیش می‌روند و در واقع کم پیش می‌آید که اثری داستانی را برای خودش تعریف کند. با این حال Signalis اثری است که از این معضل دوری کرده است. این بازی با جلوه‌های بصری فوق‌العاده و الهام گرفته از استنلی کوبریک و آثار اچ‌پی لاوکرفت، تجربه‌ای سورئال و وحشتناک است که ارزش بازی کردن را دارد.

۲۸. Splatoon 3

تهیه کننده: Nintendo / سازنده: Nintendo EPD
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۳ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۳

سرگرم‌کننده، اعتیادآور، رنگارنگ

Splatoon 3 به ما نشان داد که خیس کردن دشمنانمان در رنگ هنوز هم سرگرم‌کننده است. این بازی تیراندازی جذاب و پر از جوهر از نینتندو برای سومین نسخه‌ی خود در سال جاری به سراغ بازیکنان آمد. این نسخه مانند بازی‌های قبلی مجموعه از حالت چندنفره‌ی آنلاین (PvP و PvE) در کنار حالت تک نفره داستان محور تشکیل شده است. از نکات مثبت بازی می‌توان به تنوع نقشه، سلاح و باس‌ها در بخش چند نفره، بخش کمپین شگفت‌انگیز، جلوه‌های بصری چشم نواز و موسیقی متن هیجان‌انگیز اشاره کرد. از طرفی مشکلات اتصال به شبکه در آن بعضا بیش از حد می‌شود و برخی از نقشه‌ها نیز تعادل مناسبی ندارند.

۲۷. Triangle Strategy

تهیه کننده: Square Enix / سازنده: Artdink
پلتفرم: PC ،Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۴ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۳

بازی تاج و تخت

Triangle Strategy یک بازی نقش‌آفرینی تاکتیکی با مبارزات مبتنی بر نوبت مشابه‌ی بازی‌هایی نظیر فایر امبلم، Tactics Ogre یا Final Fantasy Tactics است. در این بازی بازیکن به نوبت شخصیت‌های گروه خود را در یک زمین بازی حرکت می‌دهد و هر شخصیت دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و محدوده حرکتی خاص خود است. در طول کمپین، ارتقاء سطح شخصیت‌ها با استفاده از آن‌ها در نبرد، توانایی‌های آن‌ها را افزایش می‌دهد و حملات و مهارت‌های جدیدی را باز می‌کند. به طور کلی داستان بازی عمیق و چندلایه است و اعمال شما بر پایان تاثیر خواهد گذاشت، داستان‌های جانبی و نقشه‌ها نیز تنوع خوبی دارند و گیم‌پلی شما را درگیر می‌کند. با این حال صداگذاری چندان باکیفیت نیست و سیستم پیشرفت بازی رضایت‌بخش ظاهر نشده است.

۲۶. Marvel Snap

تهیه کننده: Nuverse / سازنده: Second Dinner
پلتفرم: PC ،Android ،iOS
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۵ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۳

مسابقه‌ی ابرقهرمان‌ها

Marvel Snap یک بازی کارتی دیجیتال دارای مجموعه‌ای از شخصیت‌های مختلف مارول است. این بازی ژانر بازی‌های کارتی کلکسیونی را با ایده‌های تازه، عمیق و چشمگیر خود ارتقا می‌دهد. با این حال تمام ایده‌های آن نیز به خوبی پیاده‌سازی نشده‌اند. گیم‌پلی و المان‌های آن به طور کلی جذاب و به راحتی قابل یادگیری است اما همچنین می‌تواند پس از مدتی خسته کننده شود. از طرفی جلوه‌های بصری بازی در سطح مناسبی قرار دارند. در هر صورت مارول اسنپ شایسته جایگاهی در قفسه‌ی بازی بازیکنان علاقه‌مند به بازی‌های کارتی و طرفداران مارول است. 

۲۵. A Plague Tale: Requiem

تهیه کننده: Focus Entertainment / سازنده: Asobo Studio
پلتفرم: PC ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۵ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۴

به دنبال درمان

این بازی دنباله‌ای بر اثر تحسین‌ شده‌ی A Plague Tale: Innocence است. در این نسخه، آمیشیای ۱۵ ساله باید یک بار دیگر باید به صورت مخفیانه سفری را آغاز کرده و با ماموران مفتش عقاید فرانسه مبارزه کند. او، مادرش و دوستش لوکاس در جستجوی درمانی برای برادرش هوگو هستند که نوعی نفرین به نام ماکولا را حمل می‌کند. در واقع هنگامی که او مضطرب است، نفرین ماکولا کل شهرها را با انبوهی از موش‌های صحرایی پر می‌کند. همانطور که وعده داده شده بود، نسخه‌ی Requiem موش‌های بیشتری از همیشه در خود جای داده و آمیشیا باید از عقل خود برای حل پازل‌های محیطی و مخفی‌کاری استفاده کند. به طور کلی داستان بازی جذاب است و پیشرفت‌هایی در بخش‌های مخفی‌کاری و مبارزه دیده می‌شود، با این حال سکانس‌های مبارزات اجباری به طرز قابل توجهی ناامیدکننده هستند.

۲۴. Stray

تهیه کننده: Annapurna Interactive / سازنده: BlueTwelve Studio
پلتفرم: PC ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۳ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۴

آخرالزمان زیباتر از همیشه

چندین سال پیش، کمپانی Annapurna Interactive یک بازی مستقل به نام Stray را معرفی کردند و گیمرها بلافاصله روی وعده‌ی بازی به عنوان یک گربه حساب کردند. این بازی قرار بود در سال ۲۰۲۱ اکران شود، اما تا سال ۲۰۲۲ به تعویق افتاد. در طول این تاخیر، برخی در حال ناامید شدن از بازی بودند، با این حال انتظار برای بازی ارزشش را داشت. مطابق انتظار Stray به بازیکنان اجازه می‌دهد که یک گربه را کنترل کنند اما این بدان معنا نیست که بازی یک شبیه‌ساز است که در آن باید به پیدا کردن غذا و خوانه بپردازید و تولید مثل کنید. با اینکه این بازی حتی با یک دکمه‌ی اختصاصی برای میو گفتن نیز همراه است اما از گیم‌پلی مبنی بر حرکات گربه استفاده کرده تا بازیکنان را با دنیای پساآخرالزمانی زیبا و داستان جذاب خود همراه کند. جلوه‌های بصری نیز در سطح قابل قبولی قرار دارند و نگاه کردن به مناظر زیبای هر منطقه لذت خاص خود را دارد. Stray به طور کلی مصداق اثری است که می‌گوید خلاقیت همچنان بی‌انتهاست.

۲۳. World of Warcraft: Dragonflight

تهیه کننده: Blizzard Entertainment / سازنده: Blizzard Entertainment
پلتفرم: PC
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۱ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۴

بر فراز آسمان‌ها

World of Warcraft: Dragonflight نهمین بسته‌ی الحاقی برای بازی ورلد آو وارکرفت است که پس از بسته‌ی Shadowlands عرضه شده است. دراگون‌فلایت حس شگفتی و اکتشاف بازی را برای حدود ۳۰ یا ۴۰ ساعت اول دوباره در بازیکنان زنده می‌کند. از طرفی اژدهاسواری بسیار سرگرم‌کننده است و مناطق جدید طراحی جذابی دارند. به طور کلی داستان اصلی و پرداخت شخصیت شرور آن ساده اما موثر هستند، کلاس New Evoker برای تجربه لذت‌بخش است و بازسازی سیستم‌های قدیمی تا حد زیادی موفق هستند. با این حال اولین دور از تجربه‌ی کمپین به طرز عجیبی خطی است که برای اثری که حول محور کاوش می‌چرخد، نکته‌ای منفی محسوب می‌شود.

۲۲. Cult of the Lamb

تهیه کننده: Devolver Digital / سازنده: Massive Monster
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۶ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۴

بهای بازگشت

Cult of the Lamb یک بازی روگ‌لایک مستقل است که داستان آن حول محور یک بره‌ی تسخیر شده می‌چرخد که توسط غریبه‌ای خداگونه به نام The One Who Waits از مرگ نجات می‌یابد. حال او باید بدهی خود را به این خدا با ایجاد یک گروه از پیروان وفادار به نام او پرداخت کند. مبارزات سریع، روان و سرگر‌م‌کننده هستند، درختان مهارت، مینی‌گیم‌ها و ارتقاها با اینکه زیاد نیستند اما خوب کار شده‌اند. از طرفی طراحی هنری و موسیقی تاریک و در عین حال پر جنب و جوش و ترسناک بازی آن را تاثیرگذارتر از پیش کرده است. 

۲۱. Bayonetta 3

تهیه کننده: Nintendo / سازنده: PlatinumGames
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۶ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۵

جادوگر خوب قصه این بار تنها نیست

بایونتا ۳ یک بازی اکشن و ماجراجویی است که روایتگر درگیری جدید بایونتا است که باید با سلاح‌های زیستی ساخته‌ی دست بشر به نام Homunculi و موجودی به نام Singularity روبرو شود. البته او جادوگر داستان در این راه تنها نیست و توسط مجموعه‌ای از شخصیت‌ها نظیر ویولا و نسخه‌های دیگر خود در جهان‌های دیگر کمک می‌شود. مانند همیشه سیستم مبارزات و به طور کلی گیم‌پلی بازی در سطح شگفت‌‌انگیز قرار دارد و حتی مشکلات ریز دیده شده در بازی‌های قبلی را برطرف کرده است. داستان بازی نیز جذاب است اما در اواخر دچار کاستی‌هایی می‌شود. در نهایت برخی مشکلات فنی نیز در بازی وجود دارند که با اینکه کم دیده می‌شود اما در تجربه تاثیرگذار هستند.

۲۰. Floppy Knights

تهیه کننده: wiip / سازنده: Rose City Games
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۳ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۵

فلفل نبین چه ریزه

در Floppy Knights شما نقش شخصیتی به نام فیبی را بازی می‌کنید؛ او یک مخترع ۱۶ ساله است که می‌خواهد به اندازه‌ی کافی پول بدست آورد تا از خانه‌ی والدینش نقل مکان کند. برای این منظور، او سیستم Floppy Knights را اختراع می‌کند که به او اجازه می‌دهد تا نوعی سربازان گیاهی ایجاد کند تا بتواند ماموریت‌های خود را در شهر انجام دهد و جایزه‌ی نمایشگاه علمی را برنده شود. این بازی ممکن است در ابتدا شبیه به یک بازی کارتی ساده به نظر برسد، اما هرچه بیشتر که آن را تجربه می‌کنید، به یک بازی زیباتر تبدیل می شود. نبردهای تاکتیکی رضایت‌بخش با هیولاهایی در شکل و اندازه‌‌های فراوانی وجود دارد و نقشه‌های جالب بازی از شما می‌خواهند که هر حرکت خود را با دقت بررسی کنید. از طرفی جلوه‌های بصری و کارتونی بازی به حدی زیبا هستند که چشم شما را خسته نمی‌کنند. به طور کلی Floppy Knights یک بازی کارتی تاکتیکی واقعا لذت‌بخش است که به طرفداران این ژانر پیشنهاد می‌شود.

۱۹. Kirby and the Forgotten Land

تهیه کننده: Nintendo / سازنده: HAL Laboratory
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۵ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۵

این بار جهان سه‌بعدی است

Kirby and the Forgotten Land که در سبک پلتفرمینگ ساخته شده، سیزدهمین قسمت اصلی از سری کربی و همچنین فارغ از اسپین‌آف‌ها، اولین بازی از این مجموعه است که به صورت کاملا سه‌بعدی طراحی شده است. بازیکن کربی را در یک ماجراجویی در سرزمین فراموش شده تحت عنوان دنیای جدید کنترل می‌کند تا موجوداتی به نام Waddle Dee را که توسط Beast Pack ربوده شده، نجات دهد. در این راه کربی می‌تواند از طیف گسترده‌ای از توانایی‌ها استفاده کند. گفتنی است که جلوه‌های بصری و صوتی بازی عالی طراحی شده‌اند و گیم‌پلی در عین سادگی جذاب است. با این حال اگر فقط به ماموریت‌های اصلی توجه داشته باشید، بازی نسبتا کوتاه است. از طرفی حالت کو‌آپ بازی تنها به صورت لوکال در دسترس است.

۱۸. Tunic

تهیه کننده: Finji / سازنده: Finji
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۸ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۵

گرگی در لباس روباه

بازی اکشن و ماجراجویی Tunic از نمای ایزومتریک بهره می‌برد و به بازیکن اجازه می‌دهد تا کنترل یک روباه شبیه انسان را در سراسر جهان بازی برعهده گیرد. ساختار بازی شبیه به نسخه‌هایی از The Legend of Zelda است و برخی از مناطق بازی تنها با سلاح‌ها و توانایی‌هایی در دسترس خواهند بود که روباه باید آن‌ها بدست آورد. در این میان بازی المان‌هایی از سری دارک سولز نیز بهره گرفته است. به طور کلی بازی از جلوه‌های بصری و صوتی باکیفیتی بهره می‌برد و طراحی مراحل آن به خوبی انجام شده است. البته سیستم مبارزات در لحظاتی سطحی به نظر می‌رسد و در واقع فاقد هرگونه نوآوری خاصی است.

۱۷. Mario Rabbids Sparks of Hope

تهیه کننده: Ubisoft / سازنده: Ubisoft Milan ،Ubisoft Paris
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۶ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۵

دنیایی از پیشرفت

Mario + Rabbids Sparks of Hope یک بازی اکشن، ماجراجویی و استراتژی است که در واقع یک کراس‌اوور بین دو سری ماریو از نینتند و Rabbids از یوبی‌سافت محسوب می‌شود. این بازی همچنین دنباله‌ای برای Mario + Rabbids Kingdom Battle 2017 است. داستان سرگرم‌کننده با حس طنز منحصر به فرد و شخصیت‌های دوست داشتنی بدون شک شما را جذب خود خواهد کرد. از طرفی سیستم‌های گیم‌پلی در این نسخه تغییراتی مثبت داشته‌اند و مبارزات پویا‌تر به نظر می‌رسند. همچنین فهرستی وسیع و متنوع از شخصیت‌ها بازی را متنوع کرده است. از طرفی در کنار جلوه‌های بصری جذاب و محتوای جانبی فراوان، انتقادی به جنبه‌ی فنی بازی و همچنین تکراری شدن برخی از ماموریت‌ها نیز وارد است.

۱۶. OlliOlli World

تهیه کننده: Private Division / سازنده: Roll7
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۷ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۶

ظاهری نو

OlliOlli World یک بازی پلتفرمر دوبعدی با محوریت اسکیب‌ بورد است. بازی در جایی به نام Radlandia اتفاق می‌افتد؛ جایی که بازیکن می‌تواند با شخصیت‌های بازی تعامل داشته باشد و در ماموریت‌های جانبی شرکت کند. بازی عناصر جدیدی را مانند مسیرهای انشعابی برای اولین بار به این سری می‌آورد و برخلاف جلوه‌های بصری پیکسلی از گرافیک کارتونی بهره می‌برد. گیم‌پلی بازی روان و لذت‌بخش است و با چالش‌های اختیاری و جالبی که وجود دارد، ارزش تکرار بازی بالا است. با این حال برخی از شخصیت‌ها چندان مانند بقیه جذاب نیستند و منوهای شخصی‌سازی چندان خوب کار نشده‌اند.

۱۵. Pentiment

تهیه کننده: Xbox Game Studios / سازنده: Obsidian Entertainment
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۸ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۶

شرلوک هولمز در آلمان

Pentiment یک بازی در سبک ماجراجویی است که در قرن شانزدهم در ایالت بایرن آلمان می‌گذرد. در این بازی بازیکن به عنوان هنرمند و کارشناسی به نام آندریاس مالر در مورد قتل یک فرد مهم تحقیق می‌کند؛ قتلی که دوستش به ارتکاب آن متهم شده است. از طرفی همزمان با توطئه‌ی اصلی قتل، جنایات و توطئه های دیگری نیز وجود دارند. داستان بازی در نوع خود جذاب است و گیم‌پلی و المان‌های کارآگاهی آن شما را ملزم به توجه به جزئیات می‌کند. از طرفی گرافیک هنری زیبا و در عین حال مینیمالیستی آن با جو بازی هماهنگ است. با این حال پازل‌ها می‌توانستند اندکی بهتر طراحی شوند.

۱۴. AI: THE SOMNIUM FILES – nirvanA Initiative

تهیه کننده: Spike Chunsoft / سازنده: Spike Chunsoft
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Nintendo Switch ،PS4
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۸ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۶

بهترین داستان کارآگاهی سال

داستان این بازی ماجراجویی در توکیو جریان دارد و ماجرای کارآگاهان کوروتو ریوکی و میزوکی دیت را روایت می‌کند که در حال بررسی یک سری قتل‌ها هستند. در واقع قربانیان این قتل‌ها تنها نیمی از جسد آن‌ها پیدا می‌شود و این پرونده را پیچیده کرده است. این دو به همراه دوستان هوش مصنوعی خود آیبا و تاما، برای یافتن اطلاعاتی برای حل پرونده وارد رویاهای مظنونان می‌شوند. بازی دارای گروهی از شخصیت‌های بازی نخست یعنی AI: The Somnium Files در میان تعدادی از شخصیت‌های جدید است. به طور کلی بازی دارای داستانی جذاب همراه با چند پیچش فوق‌العاده غافلگیرکننده است. از منظر گیم‌پلی، پازل‌ها و بررسی شواهد و مدارک مختلف، حسابی سرگرم‌کننده است.

۱۳. Total War Warhammer 3

تهیه کننده: Sega / سازنده: Creative Assembly
پلتفرم: PC
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۵ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۶

در میان آشوب

توتال وار: وارهمر ۳ یک بازی استراتژی نوبتی است که به عنوان بخشی از سری توتال وار، سومین اثری است که در دنیای Warhammer Fantasy بازی‌های رومیزی کمپانی Games Workshop روی می‌دهد.حالت تک نفره‌ی بازی یک کمپین پرتنش، چالش برانگیز و عمیق را به ما ارائه می‌دهد که با داستانی جذاب و گروهی به یاد ماندنی از رقبا به نوعی هدایت می‌شود. در این میان جناح‌های مختلف به خوبی از یکدیگر متمایز هستند و رویکردهای استراتژیک و تاکتیکی متفاوتی را برای مقابله می‌طلبند. با این حال پایان بازی به عقیده‌ی عده‌ای به طرز وحشتناکی ناامیدکننده است و به نظر ارزش کارهای شما در طول بازی کم می‌کند.

۱۲. Gran Turismo 7

تهیه کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Polyphony Digital
پلتفرم: PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۷ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۷

بازگشت پادشاه

گرن توریسمو ۷ یک بازی مسابقه‌ای شبیه‌ساز است که هشتمین نسخه از این سری مشهور محسوب می‌شود. گفتنی است که این بازی با عرضه‌ روی پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ به اولین نسخه‌ی چند کنسولی این سری تبدیل شد. سیستم شخصی‌سازی عمیق خودرو‌ها، توجه‌ی فوق‌العاده زیاد به جزئیات، جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز، تنوع زیاد در بخش‌های تک نفره، حالت Café mode، سیستم آب و هوای جذاب و جلوه‌های صوتی باکیفیت این بازی را به یکی از بهترین آثار ۲۰۲۲ تبدیل کرده است. البته باید گفت که پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی بسیاری از بازیکنان را شاکی کرده است.

۱۱. Return to Monkey Island

تهیه کننده: Devolver Digital / سازنده: Terrible Toybox
پلتفرم: PC ،Xbox Series X/S ،Nintendo Switch ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۶ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۷

ران گیلبرت کار خود را کرد

Return to Monkey Island یک بازی ماجراجویی در سبک اشاره و کلیک است که ششمین بازی از این سری و سومین نسخه‌ای است که خالق دو نسخه‌ی اول یعنی ران گیلبرت روی آن کار کرده است. با این حال بازگشت او نیز به این معنا نبود که بازی قرار است موفق ظاهر شود و انتظارات زیادی وجود داشت. با این حال خوشبختانه تیم سازنده داستانی پرشور و هیجان را با گروهی عالی از شخصیت‌ها ارائه داده است. از حیث گیم‌پلی نیز پازل‌ها چالش‌ برانگیز و در عین حال سرگرم‌کننده هستند و با موسیقی متن گوش‌نواز، بازی بهتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت عمل کرده است. البته بازی بی‌نقص نیست و برخی پازل‌ها تکراری هستند.

۱۰. Destiny 2: The Witch Queen

تهیه کننده: Bungie / سازنده: Bungie
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۵ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۸

بهترین بسته‌ی الحاقی دستینی ۲

The Witch Queen بسته‌ی الحاقی جدید بازی تیراندازی دستینی ۲ محسوب می‌شود. این بسته حول محور ساواثون، به عنوان ملکه‌ی جادوگر و خواهر اوریکس که آنتاگونیست اولین بسته‌ی الحاقی بزرگ دستینی ۱ یعنی The Taken King بود، می‌چرخد. بسته‌ی ملگه‌ی جادوگر محتوای جدیدی را در سراسر بازی اضافه می‌کند که از مهم‌ترین‌ آن‌ها می‌توان به ماموریت‌های جدید، نقشه‌های جدید، تجهیزات و سلاح‌های جدید اشاره کرد. به طور کلی داستان این  بسته روایت جذابی دارد و از نظر یکی از بهترین ساخته‌های استودیوی بانجی محسوب می‌شود. با این حال در راستای راضی کردن طرفداران جدید و قدیمی اندکی ناامیدکننده ظاهر می‌شود. در نهایت فارغ از برخی باگ‌ها و مشکلات بخش چند نفره، این بسته بهترین حالت از دستینی ۲ محسوب می‌شود.

۹. Xenoblade Chronicles 3

تهیه کننده: Nintendo / سازنده: Monolith Soft
پلتفرم: Nintendo Switch
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۹ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۸

آغاز یک پایان

Xenoblade Chronicles 3 اثری اکشن و نقش‌آفرینی است که چهارمین قسمت از سری Xenoblade Chronicles و هشتمین نسخه‌ی اصلی از سری Xeno محسوب می‌شود. این بازی عواقب جهان‌های دو نسخه‌ی قبل را به تصویر می‌کشد و روایت کلی این سه‌گانه را به پایان می‌رساند. گفتنی است که داستان گیرا به همراه شخصیت‌های جذاب، دنیایی از نظر بصری چشمگیر مملو از نقشه‌های عظیم، متنوع و لذت‌بخش برای کاوش، ماموریت‌های جانبی بهبود یافته نسبت به قبل و نبردهای درگیرکننده چیزی است که این نسخه را نسبت به نسخه‌های قبل برجسته می‌کند. البته بازی بی‌نقص نیست و بازی در اوایل اندکی کاستی دارد و مشکلات فنی بعضا در بازی شما را اذیت خواهد کرد.

۸. Horizon Forbidden West

تهیه کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Guerrilla Games
پلتفرم: PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۸ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۸

ماجراجویی لچسب با دایناسورهای آینده

دنباله‌ی بازی موفق و تحسین شده‌‌ی هورایزن زیرو داون بالاخره پس از مدت‌ها انتظار در سال ۲۰۲۲ عرضه شد و بار دیگر نام این سری را با موفقیت همراه کرد. هورایزن فوربیدن وست داستانی گیرا را بیان می‌کند که پایه‌ی آن بر اساس نسخه‌ی اول به طرز شگفت‌انگیزی ساخته شده و از طرفی چیزهای هیجان‌انگیزی را برای آینده نگه می‌دارد. شخصیت پردازی نیز در سطح خوبی قرار دارد و جلوه‌های صوتی و بصری نیز دیگر نیاز به تعریف ندارند. در این میان ماموریت‌های باورنکردنی و فعالیت‌های متنوع جهان باز آن، سطح چشم‌گیری از تنوع و کیفیت را در طول تجربه حفظ می‌کنند. سیستم مبارزات نیز مانند گذشته سرگرم‌کننده است. با این حال بازی از مشکلات فنی اندکی رنج برده و از منظر گیم‌پلی، مخفی‌کاری به شما پاداش بیشتری نسبت به اکشن محض می‌دهد که این می‌تواند بعضا خسته‌کننده باشد.

۷. The Last of Us Part I

تهیه کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Naughty Dog
پلتفرم: PC ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۸ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۸

آخرالزمان زیباتر از همیشه

بازسازی جدید یکی از بهترین بازی‌های تاریخ یعنی لست آو آس پارت ۱،  بهترین راه در حال حاضر برای تجربه‌ی این اثر شاهکار استودیوی ناتی داگ است. بهبودهای قابل توجهی که در جلوه‌های بصری بازی و انیمیشن‌های صورت شخصیت‌ها ایجاد شده شگفت‌انگیز هستند و باعث شده تا داستان بازی تاثیرگذارتر از همیشه به نظر برسد. از طرفی در حالی که از تمامی بهبودهای دنباله‌ی خود از حیث گیم‌پلی بهره نمی‌برد، بهبود سیستم حرکتی و هوش مصنوعی تفاوت‌های نسبتا مهمی ایجاد کرده است.  با این حال با توجه به نسخه‌ی ریمستر باکیفیت بازی که همچنان پس از سال‌ها می‌درخشد، برای کسانی که بازی را تجربه کرده‌اند، تجربه‌ی بازسازی جدید با توجه به قیمتی که دارد، جای بحث زیادی دارد.

۶. Immortality

تهیه کننده: Half Mermaid Productions / سازنده: Sam Barlow
پلتفرم: PC ،Xbox Series X/S ،Android ،iOS
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۸ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۸

مسحور کننده

این بازی سینمایی و ماجراجویی حول محور داستان بازیگر زنی به نام ماریسا مارسل می‌چرخد که در سه فیلم بازیگری کرده اما این سه هرگز اکران نشده‌اند. مارسل از آن زمان ناپدید شده و این خود رازی است که بازیکن باید آن را حل کند. مانند کارهای قبلی سم بارلو، Her Story و Telling Lies، این بازی نیز از ویدیوهای کاملا واقعی استفاده می‌کند تا با نگاه کردن، مرور و بررسی دقیق آن‌ها بتوانید سرنوشت مارسل را کشف کنید. این بازی یک راز درگیرکننده و یکی از شگفت‌انگیزترین داستان‌های چند سال اخیر صنعت بازی را در خود نهفته است که تجربه‌ی آن برای عاشقان کشف رمز و راز پرونده‌های عجیب و غریب به شدت پیشنهاد می‌شود.

۵. Neon White

تهیه کننده: Annapurna Interactive / سازنده: Angel Matrix
پلتفرم: PC ،Nintendo Switch ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۰ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۸۹

شوتری خلاقانه

نئون وایت یک بازی تیراندازی، پلتفرمر و اول شخص است که از المان‌های پازل محور نیز بهره می‌برد. در این بازی بازیکن در نقش یک نئو قرار می‌گیرد. او یک یک شکارچی شیطان در بهشت است و باید در سریع ترین زمان ممکن، تمام شیاطین را در یک مرحله‌ی معین پاکسازی کند. با اینکه که درک ساختار بازی و شیوه‌ی تجربه‌ی آن به طرز شگفت‌آوری ساده است، اما در هسته‌ی خود چالش‌های زیادی دارد.  از طرفی بازی با پیوند زندن گزینه‌های مبارزه‌ به مکانیک‌های حرکتی، هر رویارویی در بازی را به یک پازل کشنده تبدیل می‌کند که می‌تواند بارها شما را مغلوب خود کند. با این حال سرعت کند داستان بازی با ریتم سریع گیم‌پلی آن در تضاد است.

۴. Dwarf Fortress

تهیه کننده: Bay 12 Games / سازنده: Bay 12 Games
پلتفرم: PC
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۳ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۹۰

بازنگری اثری افسانه‌ای

این بازی به عنوان یک اثر رایگان و در حال توسعه از سال ۲۰۰۲ در دسترس است و به دلیل اینکه یک پروژه‌ی دو نفره است که صرفا از طریق کمک‌های مالی زنده مانده است، از آن زمان مورد توجه قرار گرفته است. حالت اولیه‌ی این بازی بازی که در سبک شبیه‌ساز ساخت و ساز و مدیریت است، در یک دنیای فانتزی که به صورت اتوماتیک ساخته می‌شود، جریان دارد که در آن بازیکن به طور غیرمستقیم گروهی از کوتوله‌ها را کنترل کرده و تلاش می‌کند که یک قلعه‌ی موفق و ثروتمند بسازد. این بازی بر آثاری نظیر ماینکرفت تاثیر زیادی گذاشته است. این بازی بی‌نهایت از نظر پیچیدگی قابل کاوش است و این نسخه‌ی جدید که در استیم قرار گرفته با گرافیک و صداگذاری دوست‌داشتنی و همچنین کنترل‌های مدرن و رابط کاربری مناسب بهبود یافته است و دروازه‌های نسل جدید را برای غرق شدن در دنیای باشکوه خود باز می‌کند.

۳. Norco

تهیه کننده: Raw Fury / سازنده: Geography of Robots
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۸۹ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۹۰

شاهکاری در داستان‌سرایی

نورکو یک بازی ماجراجویی در سبک اشاره و کلیک است که در شهری با همین نام که با الهام از نورکوی لوئیزیانا و بخش‌های دیگری از این ایالت ساخته شده جریان دارد. بازی  روایتگر ماجرای زنی به نام کی است که پس از مرگ مادرش به نورکو بازگشته است. بخش آغازین بازی یکی از بهترین و جذاب‌ترین افتتاحیه‌هایی است که در یک بازی ویدیویی دیده می‌شود و قدرت آن به دلیل ماهیت زندگی‌نامه‌ای بازی است. تقریبا بلافاصله پس از بازگشت کی، همه چیز فقط به شکلی عجیب پیش رفته و نوعی نقشه‌ی ذهنی از کی ایجاد می‌شود که بازیکنان می‌توانند در هر زمان به آن دسترسی داشته باشند. این نقشه برای پاسخ دادن به آنچه در هفته‌های پایانی زندگی مادر کی اتفاق افتاده و اینکه چرا برادر کوچکتر کی، بلیک، اکنون گم شده است، استفاده می‌شود. در نهایت گفتنی است که به طور کلی بیشتر منتقدان داستان، روایت و جلوه‌های بصری خاص بازی را ستایش کرده‌اند و آن را دستاوردی عظیم برای سازنده شمرده‌اند

۲. God of War Ragnarok

تهیه کننده: Sony Interactive Entertainment / سازنده: Santa Monica Studio
پلتفرم: PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۳ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۹۳

رستگاری

جدیدترین و آخرین ماجراجویی کریتوس در دنیای نورس بالاخره پس از مدت‌ها انتظار در اواخر ۲۰۲۲ عرضه شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، غیر از موفقیت چیز دیگری برای سونی و استودیوی سانتا مونیکا به همراه نداشت. در این بازی با توجه به اتفاقاتی که در سخه‌ی قبل افتاده بود، رگناروک با زمستان سختی در آستانه‌ی آغاز است و در این میان کریتوس باید در کنار مواجه شدن با عواقب کارهای خود با تلاش‌های آترئوس برای یافتن هدف خود نیز سروکله بزند.

این بازی المان‌های اکشن و ماجراجویی را با هم ترکیب می‌کند تا یک حماسه‌ی جدید و فراموش‌نشدنی خلق کند. روایتی بی‌عیب و نقص، صداپیشگی‌های باکیفیت، گیم‌پلی فوق‌العاده سرگرم‌کننده، موسیقی متن حماسی و جلوه‌های بصری چشم‌نواز همه باعث شده‌اند تا این بازی تبدیل یک اثر هنری شاهکار شود. رگناروک همه‌ی چیزی است که یک دنباله باید باشد. بازی به اصل افسانه‌ای خود احترام می‌گذارد، اما از هدایت کردن آن به به مکان‌های جدید ترسی ندارد.

۱. Elden Ring

تهیه کننده: Bandai Namco Entertainment / سازنده: FromSoftware
پلتفرم: PC ،Xbox One ،Xbox Series X/S ،PS4 ،PS5
نمره‌ی متاکریتیک: ۹۶ / نمره‌ی اوپن‌کریتیک: ۹۵

شاهکاری بی‌ انتها

الدن رینگ به عنوان جدیدترین اثر استودیوی موفق فرام‌سافتور، اولین بازی این استودیو محسوب می‌شود از جهانی باز بهره می‌برد. این بازی قبل از عرضه بسیار شبیه نسخه‌ی دیگری از دارک سولز به نظر می‌رسید و بعضا بحث‌هایی در مورد تکراری بودن بسیاری از المان‌های آن مطرح شده بود، اما الدن رینگ نشان داد که بزرگترین و بلندپروازانه‌ترین بازی فرام‌سافتور است. بازی به قدری عظیم است که پس از گذشت حتی ۱۰۰ ساعت از آن، همچنان شگفتی‌های بی‌شماری از باس‌ها گرفته تا مکان‌های مخفی و رازهایی در بازی وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها بپردازید.

حتی اگر شگفتی‌ها به پایان رسیده باشند نیز هنوز سلاح‌ها، جادوها و مهارت‌هایی وجود دارند که با آن‌ها می‌توانید سبک متفاوتی را تجربه کنید. الدن رینگ بدون هیچ بحثی اثری است برای کسانی که می‌خواهند در دنیایی فانتزی برای ساعت‌هایی طولانی غرق شوند، کسانی که چالش و دشمنان متنوع را دوست دارند، کسانی که شمشیرزنی را دوست دارند، کسانی که به استفاده از جادو علاقه‌مند هستند، کسانی که می‌خواهند معنی واقعی کلمه‌ی شاهکار را درک کنند و در نهایت کسانی که می‌خواهند بهترین بازی سال ۲۰۲۲ را تجربه کنند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار