نقدو بررسی انواع موبایل

نقد و بررسی گوشی شیائومی پوکو M3 پرو

یکی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه پوکو اینجاست به نام پوکو M3 پرو که در کنار قیمت مناسب و امکاناتی جذاب برای رنج قیمتی‌ای که در آن قرار گرفته از شبکه پرسرعت 5G هم پشتیبانی می‌کند.

قیمت پوکو M3 پرو حدود ۵ میلیون تومان است که این قیمت آن را هم‌سطح گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه قرار می‌دهد و با این امکانات سبب شده تا پوکو ام ۳ پرو به وزنه‌ای در این رنج قیمتی تبدیل شود؛ اما اینکه واقعاً در این رنج قیمتی تا چه اندازه ارزش خرید دارد را در این بررسی خواهید فهمید درصورتی‌که تا‌ آخر بررسی همراه ما باشید.

طراحی پوکو M3 پرو

از همان روز اول که خانواده پوکو M3 عرضه شد کامل مشخص بود که این خانواده در طراحی قرار است زبان زد و خاص باشد و تا امروز این‌گونه هم شده است.

پوکو M3 پرو مانند برادر خودش پوکو M3 طراحی دوست‌داشتنی و متفاوتی دارد که مطمئن هستم در نگاه اول شما را مجذوب خودش می‌کند.

در قاب پشتی که مهم‌ترین دلیل متفاوت بودن این گوشی است از پلاستیک براق استفاده شده که اثرانگشت و کثیفی را در این رنگ که من در اختیار دارم به شدت به خودش جذب می‌کند.

طراحی قابی که برای لنزهای دوربین اصلی در نظر گرفته شده به همراه تفاوت رنگ‌بندی قاب پشتی و قاب لنزهای دوربین اصلی به هر چه خاص‌تر بودن دستگاه در بخش ظاهری کمک کرده‌اند.

رنگی که من اینجا دارم رنگ پاور بلک است که در حقیقت باید مشکی باشد اما در عمل این‌گونه نیست. رنگ قاب پشتی نوک مدادی است و یک نوار مشکی رنگ هم لنزهای دوربین را در برگرفته و هم تا بخشی از کناره قاب پشتی به پایین کشیده شده و روی این نوار مشکی نام پوکو با فونت بزرگ نوشته شده. در کل پوکو علاقه زیادی دارد که نام و لوگوی POCO را هر جایی که می‌شود بزرگ حک کند.

صفحه‌نمایش طراحی تخت دارد اما در قاب پشتی خمیدگی‌هایی در نظر گرفته شده تا گوشی راحت‌تر در دست قرار بگیرد با وجود اینکه حتی اندازه خیلی بزرگی هم ندارد اما پوکو تمام سعی خودش را کرده تا با گوشی‌ای خوش‌دست روبرو باشد.

بیرون‌زدگی لنزهای دوربین اصلی در قاب پشتی خیلی زیاد نیست و همین امر سبب شده تا پوکو M3 پرو روی سطح صاف لق نزند.

پوکو M3 پرو گوشی خوش دستی است با وجود اینکه وزن کمی برای این ابعاد گوشی ندارد و حدود ۱۹۰ گرم است.

فریم دستگاه هم مانند قاب پشتی از پلاستیک ساخته شده و خیلی شبیه به آن چیزی است که در گوشی پوکو M3 دیده بودیم. فریمی با طراحی مات که در بالا و پایین طراحی تخت را روی خودش می‌بیند که گوشی به‌روز و مدرن به نظر برسد.

جزئیات گوشی پوکو M3 پرو

روی فریم دستگاه در بخش پایین درگاه ارتباطی تایپ سی را کنار اسپیکر و میکروفون اصلی می‌بینیم.

بالای گوشی جک ۳.۵ میلیمتری را کنار درگاه اینفرارد و میکروفون دوم می‌بینیم.

سمت راست کلیدهای ولوم و پاور هستند که کلید پاور سنسور اثرانگشت هم هست و برخلاف آن چیزی که در گوشی‌های امروزی شیائومی می‌بینیم تو رفتگی دارد و بیرون زده نیست.

سمت چپ هم درگاه سیم‌کارت‌ها هستند که از دو سیم‌کارت هم‌زمان پشتیبانی می‌کند اما درگاه کارت حافظه خارجی با سیم‌کارت دوم مشترک است.

صفحه‌نمایش پوکو M3 پرو

برای پوکو ام ۳ پرو از صفحه‌نمایشی استفاده شده با اندازه ۶.۵ اینچ و پنل IPS. این پنل رزولوشن فول‌اچ‌دی را روی خودش می‌بیند و با گوریلاگلس ۳ هم محافظت می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی صفحه‌نمایش پوکو M3 پرو پشتیبانی آن از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی است که در حقیقت داینامیک است به این معنی که به کمک رابط کاربری MIUI در مواقعی که نیاز به به‌روزرسانی مداوم تصویر روی صفحه نباشد نرخ نوسازی کاهش پیدا می‌کند تا مصرف انرژی پایین بیاید.

صفحه‌نمایش پوکو M3 پرو رنگ‌ها را خوب نمایش می‌دهد و فاصله زیادی بین نمایش رنگ در این صفحه با واقعیت نیست؛ اما در نمایش رنگ مشکی عملکرد خوبی ندارد و طبیعی هم هست با صفحه‌ای که پنل آی پی اس دارد روبرو هستیم و انتظار زیادی در نمایش رنگ مشکی نمی‌توان داشت.

روشنایی صفحه‌نمایش در پوکو M3 پرو خیلی زیاد نیست و حتی در محیط بسته هم بیشتر مواقع نیاز است تا اینکه نور صفحه را تا انتها زیاد کنید تا بتوانید محتوایی تمیز را از آن دریافت کرده باشید. به همین علت در محیط باز خیلی نمی‌توان روی عملکرد صفحه‌نمایش حساب کرد و محتوای تمیزی را به شما تحویل نمی‌دهد.

سخت‌افزار پوکو M3 پرو

برای پوکو M3 پرو از چیپ ساخت مدیاتک استفاده شده به نام دایمنسیتی ۷۰۰ که از شبکه ۵ جی پشتیبانی می‌کند. این چیپ در حقیقت برای گوشی‌های میان‌رده عرضه شده که چیپی تازه وارد هم هست و زمان زیادی از عمر معرفی آن نمی‌گذرد.

تست بنچ‌مارک

در بخش حافظه داخلی و حافظه رم دو نسخه از این گوشی را می‌بینیم. حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت و حافظه رم ۴ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ و حافظه رم ۶ گیگابایت.

من نسخه ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی را در اختیار دارم که همان ابتدای کار به ۱۰۸.۲۵ گیگابایت دسترسی دارید.

تست حافظه داخلی

عملکرد روزانه پوکو M3 پرو

پوکو ام ۳ پرو در انجام کارهای روزانه از پس وظایفش برمی‌آید و لگ بدی را در عملکرد کلی گوشی نمی‌بینید. دقت کنید پوکو M3 پرو گوشی تند و تیزی نیست و مشخص است که در انجام کارها تمام تلاش خودش را انجام می‌دهد و بیشتر از این از دستش برنمی‌آید پس انتظار گوشی‌ای با سرعت عمل بالا را نداشته باشید انتظار گوشی‌ای را داشته باشید که کار خودش را با تمام قدرتش انجام می‌دهد و در این کار خوب است هر چند که بعضی مواقع کندی‌ای را ببینید.

تست انتقال داده

بازی کردن پوکو M3 پرو

انتظار زیادی نباید از سخت‌افزار این گوشی در اجرای بازی‌های سنگین داشته باشید. بازی‌ای مانند کال آو دیوتی موبایل با کیفیت متوسط روی پوکو ام ۳ پرو اجرا می‌شود؛ اما با همین کیفیت می‌تواند اینکار را خوب انجام دهد. مشخصاً آن تجربه‌ای که روی گوشی‌های با چیپ قوی‌تر دارید را توسط این گوشی تجربه نمی‌کنید اما برای بازی کردن هم تا حدود خوبی کارتان را راه می‌اندازد.

داغ کردن پوکو M3 پرو

در پوکو M3 پرو داغ شدنی نمی‌بینیم که آزاردهنده باشد. گرم شدن همانند آن چیزی که در تمامی گوشی‌های هوشمند و محصولات الکترونیکی دیده می‌شود وجود دارد اما اینکه داغ شود و اخلالی در کارکرد دستگاه ایجاد کند دیده نمی‌شود.

تست بوت شدن

نرم‌افزار پوکو M3 پرو

سیستم‌عامل پوکو M3 پرو اندروید نسخه ۱۱ است و رابط کاربری MIUI 12  روی این سیستم‌عامل قرار گرفته. این رابط کاربری عملکرد خیلی خوبی از خودش هم در عمل و هم در ظاهر نشان می‌دهد و در کنار عملکرد خوبش در کارکرد قابلیت شخصی‌سازی بالایی هم دارد.

امنیت پوکو M3 پرو

دو روش امنیتی را در این گوشی مقرون‌به‌صرفه داریم؛ سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره.

سنسور اثرانگشت پوکو M3 پرو

این سنسور در کلید پاور قرار گرفته که در ابتدا هم گفتم به صورت تو رفته است. عملکرد سنسور اثرانگشت خوب است اما غافلگیرکننده نیست. تشخیص را خوب انجام می‌دهد و سرعت تقریباً خوبی هم دارد اما احتمال اینکه مجبور شوید یکی دو بار انگشت خودتان را بردارید و دوباره روی سنسور بگذارید تا محل مناسب پیدا شود و تشخیص در نهایت انجام بگیرد.

تشخیص چهره پوکو M3 پرو

پوکو M3 پرو در تشخیص چهره عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد و هم در نور کم و هم در نور روز می‌تواند به‌خوبی و با سرعت بالا تشخیص را انجام دهد.

اسپیکر پوکو M3 پرو

پوکو M3 پرو برخلاف برادرش تنها یک اسپیکر دارد که در بخش پایینی آن قرار گرفته. عملکرد اسپیکر در Poco M3 Pro با وجود تک اسپیکر بودن خوب است و هم صدای بلندی را دریافت می‌کنید و هم اینکه کیفیت قابل قبولی را عرضه می‌کند و حتی در صدای بلند هم صدای تیزی را ندارید و جزئیات به‌خوبی قابل شنیدن هستند.

باتری پوکو M3 پرو

برای پوکو M3 پرو باتری‌ای با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپرساعت در نظر گرفته شده که از شارژ سریع ۱۸ واتی پشتیبانی می‌کند و آداپتوری هم که داخل جعبه گوشی قرار گرفته ۲۲.۵ واتی است.

ظرفیت باتری روی کاغذ مناسب است و انتظار را بالا می‌برد به این علت که صفحه‌نمایش و سخت‌افزار هم خیلی پرمصرف نیستند. در عمل می‌بینیم که باتری در پوکو ام ۳ پرو عملکرد خیلی خوبی از خودش نشان می‌دهد و در استفاده سنگین هم حتی ۱ روز بیشتر را می‌تواند پاسخگوی نیاز کاربر باشد و اگر استفاده سنگینی نداشته باشید تا ۲ روز را هم بدون نیاز به شارژ راحت دوام خواهد آورد.

مدت زمان شارژ شدن

در این بخش پوکو M3 Pro عملکرد خوبی نشان نمی‌دهد. برای رسیدن به شارژ ۵۰ درصد حدود ۵۰ دقیقه زمان نیاز است و برای رسیدن به ۱۰۰ درصد باید حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ دقیقه صبر کنید.

جدول تست باتری

دوربین پوکو M3 پرو

در قاب پشتی پوکو M3 پرو سه لنز برای دوربین اصلی در نظر گرفته شده که لنز اصلی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی دارد. یک لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو داریم و در نهایت یک لنز ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق.

همان‌طور که مشخص است ساختار دوربین این گوشی در حد و اندازه گوشی‌ای مقرون‌به‌صرفه است و نباید انتظار معجزه از آن داشته باشید.

دوربین سلفی هم تک لنزی است که به صورت حفره تقریباً بزرگی در قاب جلوی دستگاه قرار گرفته و همان درز نور از اطراف لنز دوربین وجود دارد که البته خیلی مهم نیست زیرا تنها درصورتی‌که در صفحه‌ای کاملاً سفید باشید این درز نور خودش را نشان می‌دهد.

کیفیت عکس‌ها پوکو M3 پرو

عکس‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوند رنگ‌های خیلی خوبی دارند و کاملاً نزدیک به واقعیت است اما نویز در تصاویر دیده می‌شود و شارپی هم به همان نسبت خوب نیست و با زوم کردن روی تصاویر می‌بینیم که جزئیات دورتر خوب ثبت نشده‌اند اما می‌توان گفت که در این رنج قیمتی لنز اصلی کار خودش را خوب انجام می‌دهد.

عکس‌های پرتره‌ای که توسط دوربین اصلی گرفته می‌شوند همان مشکل را که گفتم دارند. عکس‌ها نویز زیادی دارند و سوژه اصلاً شفاف ثبت نمی‌شود اما برش سوژه از پس‌زمینه خوب انجام می‌شود و مرز بین سوژه و پس‌زمینه تمیز است و ماتی پس‌زمینه هم کاملاً مناسب.

عکس‌هایی که در نور شب گرفته می‌شوند در کمال تعجب برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی خیلی قابل قبول‌تر هستند. این تصاویر نویز دارند اما ثبت رنگ‌ها در آن‌ها خیلی خوب است. با فعال کردن حالت نایت مود ثبت جزئیات به طرز چشمگیری بالاتر می‌رود و عملکرد دوربین در نور شب خیلی فراتر از آن چیزی می‌شود که انتظارش را دارید.

عملکرد دوربین سلفی هم تقریباً خوب است ثبت رنگ‌ها خوب انجام می‌شود اما هنوز در تصاویر نویز دیده می‌شود و ثبت جزئیات خیلی بالا نیست. عکس‌های سلفی پرتره که توسط دوربین سلفی گرفته می‌شوند برش خوبی در مرز بین سوژه و پس‌زمینه دارند و می‌توانید خیلی خوب روی عملکرد دوربین سلفی در این بخش حساب کنید.

پوکو M3 پرو بخریم یا نخریم؟

نکته مهم در مورد پوکو ام ۳ پرو برچسب قیمتی‌ای است که رویش خورده. قیمت پوکو M3 Pro حدود ۵ میلیون تومان است که جزو گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه بازار قرار می گیرد و باید انتظار یک گوشی مقرون‌به‌صرفه از آن داشته باشید و پوکو ام ۳ پرو همانند همان چیزی که از آن انتظار می رود ظاهر می‌شود.

صفحه‌نمایش ۹۰ هرتزی و فول‌اچ‌دی، عمر بسیار خوب باتری، رابط کاربری به‌روز و مدرن و طراحی خاص و متفاوت که گوشی را بیشتر شبیه به میان رده های جذاب بازار کرده تا مقرون‌به‌صرفه ها از جمله ویژگی های دوست داشتنی این گوشی هوشمند هستند؛ اما نباید رقبای این گوشی را در بازار دست کم گرفت؛ پوکو X3 پرو، پوکو ایکس ۳، ردمی نوت ۱۰، گلکسی A32 و هوآوی Y7i از جمله رقبایی هستند که هر کدام در بخش هایی از این گوشی بهتر عمل می کنند.

پوکو X3 پرو سخت‌افزار بسیار قوی‌تری را نسبت به پوکو M3 پرو دارد؛ پوکو X3 صفحه‌نمایش با نرخ نوسازی بیشتری ارائه می‌دهد. ردمی نوت ۱۰ صفحه‌نمایش با کیفیت تری را کنار اسپیکر دوتایی در خودش می‌بیند؛ گلکسی A32 صفحه‌نمایش با کیفیت تر و لنز اولتراواید دارد و در نهایت Y7i دوربین بهتر و سخت‌افزار مناسب تری را نسبت به پوکو M3 پرو به همراه دارد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار