نقدو بررسی انواع موبایل

نقد و بررسی تخصصی ردمی نوت ۱۰ پرو شیائومی (Xiaomi Redmi Note 10 Pro)

ردمی نوت ۱۰ پرو یکی از گوشی‌های جذابی است که امسال شاهد عرضه‌اش بودیم و در بخش میانی بازار قرار می‌گیرد. این گوشی در حقیقت ادامه دهنده راه گوشی‌هایی هست که زمانی در بازار حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند مانند ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹ پرو. پس می‌بینیم که کار سختی به دوش این گوشی گذاشته شده. امروز در این بررسی با هم می‌بینیم که ردمی نوت ۱۰ پرو می‌تواند جانشین به حق و مناسبی برای بزرگان خانواده ردمی نوت باشد یا نه.

نکته‌ای در رابطه با این نسخه که دست من هست وجود دارد. این نسخه از ردمی نوت ۱۰ پرو با نام MFF شناخته می‌شود و در قاب پشتی هم لوگوی ام ام اف حک شده. این نسخه Mi Fans Festival است و در حقیقت برای طرف‌داران پروپا قرص شیائومی ساخته شده. از نظر سخت‌افزاری این نسخه با نسخه اصلی هیچ تفاوتی ندارد و تنها تفاوت در بسته‌بندی است که در این نسخه جعبه و بسته‌بندی بسیار متفاوت و جذاب‌تر است.

طراحی ردمی نوت ۱۰ پرو

ردمی نوت ۱۰ پرو در ابتدای کار گوشی زیبایی به چشم می‌آید و همین باعث می‌شود که تصور کنیم نه‌تنها آمده که آبروی نسل‌های قبل را حفظ کند بلکه می‌خواهد یک سر و گردن آن‌ها را بالاتر هم ببرد.

در بخش طراحی با گوشی‌ای روبرو هستیم که همه چیز در آن جدید است و کاملاً از طراحی خانواده ردمی نوت ۱۰ پیروی کرده است. قبل از اینکه شروع به توضیح در مورد طراحی کنیم در یک کلمه باید بگویم که ردمی نوت ۱۰ پرو واقعاً زیباست.

قاب پشتی دستگاه از شیشه ساخته شده و مانند صفحه‌نمایش با گوریلاگلس ۵ محافظت می‌شود. قاب پشتی کاملاً مات طراحی شده که یکی از دلایل جذابیت گوشی همین ماتی قاب پشتی است. به لطف مات بودن قاب پشتی اثرانگشت و کثیفی جذب نمی‌شود و گوشی هم گوشی لیزی نیست.

 

رنگ‌های جذابی برای این گوشی در نظر گرفته شده که من رنگ گرادیانت برنزی را دارم که از بالا با رنگ تقریباً نارنجی خیلی کم‌رنگ شروع می‌شود و در بخش پایینی به رنگ نارنجی یا پرتقالی پررنگ تبدیل می‌شود.

از نظر وزن و ضخامت با گوشی‌ای مناسب روبرو هستیم. وزنی برابر ۱۹۳ گرم و ضخامتی برابر ۸.۱ میلی‌متر دارد. شیائومی امسال به‌خوبی روی اندازه و وزن گوشی‌هایش کار کرده و همه گوشی‌های میان‌رده‌اش وزن و ضخامت مناسبی دارند. در کنار اینها ردمی نوت ۱۰ پرو دو خمیدگی نرم در کناره‌های خودش می‌بینید که کمک کرده تا گوشی به‌خوبی بتواند در دست قرار بگیرد.

صفحه‌نمایش دستگاه برخلاف قاب پشتی تخت طراحی شده و حاشیه‌هایش هم خیلی زیاد نیستند که به همین سبب صفحه‌نمایش توانسته حدود 85.6 درصد از قاب جلو را در اختیار بگیرد.

ردمی نوت ۱۰ پرو نسبت ابعاد خیلی خوبی دارد و گوشی پهنی نیست. به همین خاطر با یکدست خیلی خوب می‌توانید با آن کار کنید.

 

دوربین سلفی هم که بالای صفحه‌نمایش است به‌صورت حفره در نظر گرفته شده و اندازه خیلی کوچکی دارد.

بیرون‌زدگی قابی که برای لنزهای دوربین اصلی در نظر گرفته شده زیاد است و همین باعث می‌شود ردمی نوت 10 پرو روی سطح صاف به‌خوبی قرار نگیرد و لق بزند. قاب لنزهای دوربین اصلی به رنگ مشکی است اما کناره‌های قاب تقریباً رنگ نارنجی دارد که هماهنگ با رنگ بدنه دستگاه باشد.

در کل ردمی نوت ۱۰ پرو گوشی‌ای کاملاً خوش‌دست، خوش‌ساخت و البته زیبا است.

جزئیات دستگاه

فریم پلاستیکی در Redmi Note 10 Pro کاملاً هم‌رنگ بدنه در نظر گرفته شده و در اینجا رنگ برنزی دارد.

روی این فریم سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را می‌بینیم که کلید پاور سنسور اثرانگشت هم هست. در این بخش که این دو کلید روی فریم هستند ضخامت فریم کمی بیشتر شده.

 

بخش پایینی و بالایی فریم طراحی تخت دارد. روی فریم پایین درگاه تایپ سی را کنار اسپیکر اصلی و میکروفون اصلی می‌بینیم.

 

روی فریم بالایی اسپیکر دوم، درگاه اینفرارد، میکروفون دوم و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هستند.

و در نهایت هم روی فریم سمت چپ درگاه سیم‌کارت‌ها هستند که اسلات بزرگی در این درگاه قرار گرفته و به‌صورت هم‌زمان از دو سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی کنار هم پشتیبانی می‌کند.

 

صفحه‌نمایش ردمی نوت ۱۰ پرو

می‌رسیم به جایی که دو نسل قبلی این گوشی حداقل روی کاغذ به نسبت رقبا عملکرد ضعیف‌تری داشتند.

در بخش صفحه‌نمایش شیائومی برای ردمی نوت ۱۰ پرو از صفحه‌نمایشی با پنل امولد استفاده کرده. این صفحه‌نمایش اندازه آشنایی دارد که برابر ۶.۶۷ اینچ است و رزولوشن فول‌اچ‌دی هم برایش در نظر گرفته شده.

تا اینجای کار می‌بینیم که روی کاغذ پیشرفت به سزایی در بخش صفحه‌نمایش نسبت به نسل‌های قبلی برای ردمی نوت ۱۰ پرو در نظر گرفته شده. اما همه چیز همین نیست. صفحه‌نمایشی که برای این گوشی در نظر گرفته شده یک ویژگی خاص دیگر هم در خودش دارد و آن پشتیبانی از نرخ نوسازی 120 هرتزی است.

این نرخ نوسازی برای صفحه‌نمایش Redmi Note 10 Pro به‌صورت داینامیک است به این صورت که با ثابت شدن تصویر روی گوشی نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند تا مصرف باتری کمتر شود.

می‌رسیم به تجربه کاربری صفحه‌نمایش. صفحه‌نمایش ردمی نوت 10 پرو رنگ‌ها را فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز به نمایش درمی‌آورد در کنار اینکه عمق رنگ مشکی بسیار بالایی دارد و در کمال تعجب رنگ سفید را هم خیلی زرد و کثیف نشان نمی‌دهد. در ضمن اینکه شفافیتی خوبی هم برای صفحه‌نمایش می‌بینیم.

از نظر روشنایی هم با صفحه‌نمایش بسیار روشنی روبرو هستیم که با این روشنایی زیاد در محیط باز و زیر نور خورشید کوچک‌ترین مشکلی برای مشاهده محتوا ندارید و همه چیز کاملاً واضح و شفاف است.

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی روی ردمی نوت ۱۰ پرو خیلی خوب عمل می‌کند و جابه‌جایی محتواها کاملاً نرم و روان است که از آن‌ها لذت می‌برید.

صفحه‌نمایش ردمی نوت ۱۰ پرو یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌های موبایلی است که روی یک گوشی هوشمند در حال حاضر در این رنج قیمتی می‌توانید پیدا کنید.

سخت‌افزار ردمی نوت ۱۰ پرو

برای ردمی نوت ۱۰ پرو از چیپ ساخت کوآلکام با نام اسنپدراگون 732G استفاده شده یعنی همان چیپی که روی پوکو ایکس ۳ می‌بینیم. این چیپ یکی از چیپ‌های پرسرعت میان‌رده به حساب می‌آید که کمتر از ۱ سال از عمر معرفی آن می‌گذرد.

تست بنچ‌مارک

در این نسخه که دست من قرار گرفته که در ابتدای بررسی هم گفتم نسخه MMF است حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و حافظه رم ۸ گیگابایتی در نظر گرفته شده. از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی ابتدای کار به ۱۰۷ گیگابایت دسترسی دارید.

تست حافظه داخلی

در کارکرد روزانه هیچ مشکلی با ردمی نوت ۱۰ پرو که پیدا نمی‌کنید هیچ از کار کردن با آن لذت هم می‌برید چون هم گوشی خوش‌دست و خوش‌ساخت است و هم سخت‌افزارش کوچک‌ترین مشکلی برایتان از نظر لگ زدن و کندی به همراه نمی‌آورد. اما تجربه بازی سنگین انجام‌دادن چه؟

تجربه بازی کردن ردمی نوت ۱۰ پرو

در این بخش هم ردمی نوت ۱۰ پرو عملکرد خیلی خوبی دارد. بازی‌ای سنگین مانند کال آو دیوتی موبایل با کیفیت خیلی بالا روی گوشی اجرا می‌شود بدون اینکه مشکلی از بابت لگ زدن و کندی یا افت فریم برایش به وجود بیاید.

 

داغ کردن ردمی نوت ۱۰ پرو

در این بخش هم ردمی نوت ‍۱۰ پرو عملکرد خوبی دارد. گرم شدن در بازی طولانی‌مدت به خصوص در کنار لنزها و در قاب پشتی دیده می‌شود اما خبری از داغ شدن نیست و حتی در فیلم‌برداری طولانی‌مدت هم داغ شدنی نمی‌بینیم و فقط گرم شدن وجود دارد.

تست انتقال داده

امنیت ردمی نوت ۱۰ پرو

برای Redmi Note 10 Pro دو روش امنیتی که در گوشی‌های دیگر می‌بینیم استفاده شده. سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره این دو روش امنیتی هستند.

سنسور اثرانگشت در ردمی نوت ۱۰ پرو در کلید پاور قرار گرفته و مانند ردمی نوت ۱۰ می‌بینیم که این سنسور بیرون‌زده است به جای اینکه تو رفته باشد. عملکرد سنسور اثرانگشت ردمی نوت 10 پرو حقیقتاً خوب است و هیچ مشکلی با آن برای شناسایی پیدا نمی‌کنید. اما نکته‌ای در مورد سخت‌افزار این سنسور وجود دارد و آن هم این است که کلید پاور که در حقیقت سنسور اثرانگشت است با فشار دادن صدای کوچکی مثل لقی می‌دهد که ۱۰۰ درصد به علت بیرون بودن سنسور از فریم دستگاه است.

تشخیص چهره هم که با کمک دوربین سلفی انجام می‌شود عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد و این‌قدر تشخیص چهره سریع انجام می‌گیرد که اگر قابلیت تشخیص چهره خودکار فعال باشد فرصت نمی‌کنید با برداشتن گوشی انگشت خودتان را به سنسور اثرانگشت برسانید و قبل از اینکه سنسور اثرانگشت را پیدا کنید قفل دستگاه باز شده است.

نرم‌افزار ردمی نوت ۱۰ پرو

در این بخش از اندروید نسخه ۱۱ و رابط کاربری می یو آی نسخه ۱۲ برای ردمی نوت ۱۰ پرو استفاده شده که به کمک این دو بخش نرم‌افزاری کاملاً به روز در کنار سخت‌افزار خوب گوشی هم در بخش داخلی و هم در بخش صفحه‌نمایش می‌توانید تجربه بسیار لذت بخشی را از اندروید داشته باشید.

تست بوت شدن

اسپیکر ردمی نوت ۱۰ پرو

در این بخش شیائومی هیچ کم‌کاری نکرده است. دو اسپیکر برای ردمی نوت ۱۰ پرو استفاده شده که یکی پایین گوشی است و دیگری بالای گوشی.

این اسپیکرها صدای خیلی بلندی دارند و از نظر کیفیت صدا هم می‌توانید به‌خوبی روی عملکرد آن‌ها حساب کنید. موزیکی که پخش می‌شود صدایی کاملاً شفاف حتی در نهایت بلندی دارد در ضمن اینکه و جزئیات صدا به‌خوبی قابل تشخیص هستند در ضمن اینکه برای بازی کردن هم صدایی کاملاً فراگیر را از دو اسپیکر با بالانس خیلی خوب می‌شنوید.

باتری ردمی نوت ۱۰ پرو

برای ردمی نوت ۱۰ پرو باتری با ظرفیت ۵۰۲۰ میلی‌آمپر در نظر گرفته شده که ظرفیت مناسبی برای گوشی‌ای در این حد و اندازه به حساب می‌آید. باتری ردمی نوت ۱۰ پرو در عمل خودش را خوب نشان می‌دهد عملکردش غافلگیرکننده نیست اما شما را کاملاً راضی نگه می‌دارد. یعنی اگر کاربری باشید که استفاده تقریباً سنگینی از گوشی داشته باشید ۱ روز کامل را دوام می‌آورد اما اگر کاربری باشید که استفاده سبک داشته باشید تا ۱ روز و نیم را هم می‌توانید بدون نیاز به شار‌ژ کار کنید. البته که اگر خیلی اهل بازی باشید و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را هم فعال کرده باشید قبل از اتمام روز به شارژ گوشی نیاز پیدا می‌کنید.

این باتری از شارژ سریع ۳۳ واتی هم پشتیبانی می‌کند و آداپتور داخل جعبه هم ۳۳ واتی است. در کل من از باتری Redmi Note 10 Pro راضی بودم.

جدول تست باتری

دوربین ردمی نوت ۱۰ پرو

در این بخش ردمی نوت ۱۰ پرو گوشی‌ای کامل است. ۴ لنز برای دوربین اصلی استفاده شده که لنز اصلی سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ساخت سامسونگ دارد. لنز دیگر اولتراواید با سنسور ۸ مگاپیکسلی و ساخت سونی و زاویه دید ۱۱۸ درجه‌ای است. یک لنز ماکرو داریم با فوکوس خودکار و سنسور ۵ مگاپیکسلی و در نهایت یک لنز دیگر داریم برای تشخیص عمق با سنسور ۲ مگاپیکسلی.

 

کیفیت عکس‌ها ردمی نوت ۱۰ پرو

لنز اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی به‌صورت پیش‌فرض عکس‌ها را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی ذخیره می‌کند. این لنز عکس‌هایی می‌گیرد که بسیار با کیفیت هستند. عکس‌هایی که در نور روز ثبت می‌شوند رنگ بسیار خوب و نزدیک به واقعیت دارند در کنار اینکه رنج دینامیکی فوق‌العاده است. شارپی تصاویر بسیار خوب است و هیچ نویزی در عکس‌ها دیده نمی‌شود

لنز اولتراواید هم برای گوشی‌ای در این سطح عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد. عکس‌هایی که با این لنز گرفته می‌شوند زاویه دید خوبی دارند در کنار اینکه نویز در آن‌ها خیلی کم است و شارپی مناسبی دارند. مشکلی که خیلی از لنزهای اولتراواید دارند یعنی به هر ریختگی لبه‌های تصویر در عکس‌های این لنز دیده نمی‌شود و اصلاح لبه‌ها خیلی خوب انجام می‌شود. در کنار اینکه رنگ و جزئیات هم به‌خوبی در عکس‌های اولتراواید ثبت می‌شوند.

لنز ماکرو هم عکس‌هایی می‌گیرد که بدک نیستند. عکس‌هایی هستند کاملاً معمولی که رنگ تقریباً خوبی دارند اما خیلی روی ثبت بالای جزئیات نمی‌توانید حساب کنید و به خصوص اگر سوژه حرکتی کند همه چیز به هم می‌ریزد.

دوربین سلفی هم عملکرد خیلی خوبی دارد. ثبت جزئیات در عکس‌های سلفی بالاست و رنگ‌ها را خیلی نزدیک به واقعیت ثبت می‌کند. عکس‌های سلفی پرتره هم تقریباً خوب هستند. در اینجا ثبت رنگ‌ها و ماتی خوب انجام می‌شود اما متأسفانه برش خوبی را در مرز بین سوژه و پس‌زمینه نمی‌بینیم.

در نور شب عملکرد دوربین اصلی خیلی بد نیست اما نویز در تصاویر دیده می‌شود و ثبت جزئیات پایین است ولی ثبت رنگ‌ها خوب انجام می‌شود. با فعال کردن حالت نایت مود می‌بینیم که ثبت جزئیات خیلی بالاتر می‌رود و نویز به طرز چشمگیری پایین می‌آید. در این حالت رنج دینامیکی هم بسیار بهتر می‌شود.

ردمی نوت ۱۰ پرو در گرفتن عکس‌های پرتره عملکرد خیلی خوبی از خودش نشان می‌دهد. عکس‌های پرتره که با لنز اصلی گرفته می‌شوند بسیار تمیز و شفاف هستند. برش سوژه از پس زمینه خیلی خوب و بدون نقص انجام می‌شود و در نهایت ماتی پس زمینه هم خیلی زیاد است.

ردمی نوت ۱۰ پرو بخریم یا نخریم؟

خب به مهم‌ترین بخش این بررسی رسیدیم ردمی نوت ۱۰ پرو تا چه اندازه ارزش خرید دارد و در برابر رقبایش چطور گوشی‌ای است؟

ردمی نوت ۱۰ پرو در تمامی بخش‌های خودش گوشی دوست‌داشتنی‌ای به حساب می‌آید و یک پله و در برخی بخش‌ها هم چند پله از نسل‌های قبلی خودش بالاتر ایستاده. به نظرم در رنج قیمتی ۸ تا ۱۰ میلیون یکی از با ارزش‌ترین گوشی‌هایی هست که می‌توانید در لیست خرید خودتان قرار دهید.

اما یک نکته را نباید فراموش کنیم که در این رنج قیمتی گوشی‌هایی هستند که حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارند.

بیایید اول ببینیم چه رقبایی در بازار برای این گوشی هستند.

گلکسی  A42 5G، گلکسی  A52، پوکو  X3 Pro، گلکسی  M62، می ۱۱ لایت، گلکسی M51 و می 10T 5G.

این‌ها جدی‌ترین رقبای این گوشی به حساب می‌آیند.

در بسیاری بخش‌ها ردمی نوت ۱۰ پرو از A42 بهتر است و می‌توان گفت نسبت به آن انتخاب بهتری به حساب می‌آید البته اگر 5G را نادیده بگیریم.

نسبت به گلکسی A52 هم در بیشتر بخش‌ها برتری دارد. مانند صفحه‌نمایش و نرخ نوسازی، دوربین، باتری و سخت‌افزار اما خب از نظر فیلم‌برداری و ضد آب بودن از آن کمی پایین‌تر است.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای کلی با پوکو X3 Pro داشته باشیم باید بگوییم که در بخش صفحه‌نمایش و دوربین‌ها و طراحی و خوش‌دستی این ردمی نوت ۱۰ پرو است که حرف‌های بهتری برای گفتن دارد اما در بخش سخت‌افزار پوکو X3 Pro خیلی به بالارده‌ها نزدیک‌تر است با چیپ پرقدرتی که در قلب خودش می‌بیند.

Mi 10T 5G هم مانند پوکو X3 Pro به‌خوبی در بخش سخت‌افزار جلوتر از ردمی نوت ۱۰ پرو است اما در بخش صفحه‌نمایش و خوش‌دستی عقب‌تر از آن قرار می‌گیرد.

گلکسی M62 در تنها بخشی که ردمی نوت ۱۰ پرو را پشت سر می‌گذارد باتری است و اگر باتری فقط برایتان مهم است M62 قطعاً انتخاب بهتری است.

گلکسی M51 هم به همین صورت در بخش باتری می‌تواند پشت ردمی نوت ۱۰ پرو و البته تمام گوشی‌های این رنج قیمتی را به خاک بمالد و در مابقی قسمت‌ها ضعیف‌تر از ردمی نوت ۱۰ پرو عمل می‌کند.

اما بدون شک جدی‌ترین رقیب ردمی نوت ۱۰ پرو گوشی Mi 11 Lite است. این دو گوشی شباهت‌های خیلی زیادی به هم دارند اما هر کدام ویژگی‌ای دارند که می‌تواند به‌عنوان برگ برنده‌اش به حساب بیاید. می ۱۱ لایت طراحی زیباتر، وزن و ضخامت بسیار کمتر دارد و گوشی‌ای راحت‌تر و دوست‌داشتنی‌تر در دست است اما در مقابل ردمی نوت ۱۰ پرو صفحه‌نمایشی روشن‌تر و البته روان‌تر، باتری قوی‌تر و میزان داغی کمتر دارد و می‌توان گفت که انتخاب بهتری به حساب می‌آید.

در کل ردمی نوت ۱۰ پرو یکی از بهترین گوشی‌های این رنج قیمتی است و من به‌شخصه اگر بخواهم در این رنج قیمتی گوشی بخرم ردمی نوت ۱۰ پرو را نه‌تنها در لیست خودم قرار می‌دهم بلکه آن را در بالای بالای لیست می‌گذارم.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار