نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی مشخصات گوشی OnePlus Nord CE 3 Lite

برند وان پلاس با تولید گوشی های پر قدرت و با امکانات متنوع ولی با نصف قیمت گوشی های پرچمدار واژه قاتل پرچمدار رو به فرهنگ لغات طرفداران گوشی های هوشمند اضافه کرد اما بعد از مدتی که شناخته تر شد و توسط برند اوپو خریداری شد، خودش به یکی از تولیدکنندگان گوشی های پرچمدار تبدیل شد و دیگه سراغ تولید گوشی های ارزون قیمت تر و خفن نرفت، اما با تولید سری گوشی های Nord که سری گوشی های اقتصادی این برند به حساب میومدن، تا حدودی تونست یه بازگشت نسبتا موفق به این حوزه داشته باشه. به صورت کلی گوشی های جدید این برند خیلی توی بازار پیدا نمیشه ولی گوشی Oneplus Nord CE 3 Lite به تازگی به صورت محدود وارد بازار ایران شده و توی این مقاله قصد داریم این گوشی میان رده با حدود قیمتی ۳۰۰ دلاری از برند خاص وان پلاس بررسی کنیم و ببینم به نسبت قیمت و امکانات میتونه با میان رده های برند های محبوب بازار از سامسونگ یا شیائومی رقابت کنه؟ پس با بررسی مشخصات گوشی OnePlus Nord CE 3 Lite همراه دیجی اطلس باشید.

بررسی طراحی وان پلاس نورد CE 3 Lite

وان پلاس از طراحی عجیب و غریب و خاصی برای این گوشی اقتصادی خودش استفاده نکرده و نورد CE3 Lite یه مقداری از طراحی جزیره دوربین گوشی های این برند در کنار یه ساختار نیمه اقتصادی استفاده میکنه. بدنه کاملا پلاستیکی ساخته شده و خیلی حس گرون قیمت و جذابی به شما نمیده و خیلی راحت کثیف میشه و اثر انگشت و لکه روی اون باقی میمونه و برای کثیف نشدن و محافظت از گوشی میتونید از قاب ژله ای شفاف قرار گرفته توی پک محصول استفاده کنید. قسمت پشتی به صورت تخت ساخته شده ولی فقط در لبه ها یه مقدار خمیدگی داره تا یه مقداری بهتر توی دست قرار بگیره. به خاطر ابعاد بزرگ صفحه نمایش به نسبت سایز و قطر زیادی داره و با اینکه کاملا از پلاستیک ساخته شده وزن ۱۹۵ گرمی این گوشی خیلی سبک و یا کم نیست و در کل گوشی خیلی خوش دست و راحتی به حساب نمیاد و در استفاده طولانی مدت یا با یک دست میتونه خسته کننده باشه.

جزیره دوربین به صورت دو دایره مجزا از هم ساخته شده که به صورت عمودی کنار هم قرار گرفتن و سه لنز اصلی توی این دایره ها دیده میشن. گوشی نورد هم مثل باقی گوشی های امسال از جزیره دوربین مجزا که دوربین ها توی اون قرار گرفته باشند استفاده نمیکنه و وان پلاس هم به سمت ترکیب لنز ها با بدنه رفته. برآمدگی این لنزها خیلی زیاد نیست و برای محافظت یه مقداری بدنه به سمت بالا حرکت کرده و لنز ها رو در بر گرفته. یه فلش LED با طراحی گرد و نسبتا بزرگ دقیقا وسط دو برآمدگی دوربین قرار داره. لوگو معروف وان پلاس توی جای همیشگی یعنی وسط بدنه قرار داره.

فریم به صورت کاملا تخت و تیز ساخته شده و اگه یک دستی از گوشی استفاده کنید میتونه در طولانی مدت به انگشتتون فشار زیادی وارد کنه. روی لبه راست دکمه پاور قرار گرفته که حسگر اثر انگشت با این دکمه ترکیب شده و دقت و سرعت مناسبی داره. البته یه مقداری به خاطر اینکه خیلی خوب تو بدنه قرار نگرفته، ممکنه فشار اشتباهی موقع باز کردن گوشی داشته باشید. روی لبه چپ درگاه سیم کارت و دکمه های کم و زیاد کردن صدا دیده میشه که به سبک گوشی های آیفون محل قرار گیری دکمه پاور و صدا یکی نیست. درگاه سیم کارت به صورت هیبریدی ساخته شده و از دو سیم کارت یا یه سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی به صورت همزمان پشتیبانی میکنه.

یه نکته ای که اینجا غایبه و دیده نمیشه، دکمه سایلنت معروف وان پلاسه که کلا حذف شده و باعث شده گوشی نورد CE 3 Lite به گوشی های ریلمی و اوپو شباهت بیشتری داشته باشه تا به وان پلاس! روی لبه بالایی فقط یه میکروفون دیده میشه و پایین گوشی اسپیکر اصلی، میکروفون، جک ۳.۵ میلیمتری صدا و پورت تایپ سی قرار گرفته.
صفحه نمایش طراحی مناسبی داره و حاشیه کمی داره فقط یه مقداری از پایین نمایشگر حاشیه زیادتری داره. دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول وسط نمایشگر قرار گرفته. از گواهی IP و یا گلس محافظ پیش فرض خبری نیست که خیلی برای یه گوشی ۳۰۰ دلاری مناسب نیست و موقع استفاده باید کمی بیشتر حواستون به گوشی باشه. در کل گوشی وان پلاس نورد CE 3 Lite با اینکه بدنه پلاستیکی داره ولی خیلی کیفیت ساخت پایین و ضعیفی نداره ولی به نسبت قیمت خیلی جذاب و خفن نیست، حتی توی بعضی گوشی های رقیب هم طراحی و هم کیفیت ساخت بهتری دیده میشه و هم گواهی و محافظ های مختلف استفاده شده تا کیفیت ساخت بالاتر بره که اینجا خبر خاصی نیست و وان پلاس یه مقداری بیشتر از حد برای این بخش کم کاری کرده.

 

بررسی صفحه نمایش وان پلاس Nord CE 3 Lite

نمایشگر ۶.۷۲ اینچی با پنل IPS LCD و رزولوشن ۱۰۸۰ جزئیات و کیفیت خوبی داره اما ترکیب رنگ و کنتراست خیلی زیاد و جذاب نیست و به خاطر LCD بودن رنگ ها خیلی توی چشم نیستند. تنظیمات رنگ ها بیشتر به سمت سرد بودن میره و حتی با تغییر تنظیمات گوشی خیلی وضعیت بهبود پیدا نمی‌کنه. رنگ های مشکی خیلی عمق زیادی ندارند ولی زاویه دید به نسبت باقی پنل های LCD مناسبه و خیلی اذیت کننده نیست. روشنایی نمایشگر تا حدود ۶۸۰ نیت میتونه در حالت خودکار افزایش پیدا کنه که خیلی زیاد و خفن نیست اما می‌تونید توی نور زیاد صفحه نمایش رو ببینید و از اون استفاده کنید.

نمایشگر گوشی نورد از رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی استفاده میکنه که به نسبت استفاده ای که از گوشی دارید و یا برنامه ای که توی اون هستید قابلیت این رو داره که بین حالت های مختلف از ۳۰ تا ۱۲۰ هرتز جابجا بشه تا هم تجربه خوبی موقع کار با گوشی داشته باشید و هم مصرف انرژی مناسب باشه. ولی در عمل این قابلیت به خوبی تنظیم نشده و بیشتر برنامه ها بین ۶۰ تا ۹۰ هرتز جابجا میشن و اپ های خیلی کمی از ۱۲۰ هرتز پشتیبانی میکنن. در این حالت اکثر بازی ها روی ۶۰ هرتز قفل شدن و نمیتونن به شما مقدار بالاتری رو بدن. تاچ سمپلینگ ۲۴۰ هرتزی برای نمایشگر استفاده شده تا مقداری پاسخ‌دهی صفحه به دستورهای شما بهتر و سریع‌تر باشه. از HDR و دالبی ویژن هم خبری نیست و در کل با یه صفحه نمایش کاملا معمولی طرف هستیم که به نسبت باقی گوشی های هم رده خودش خیلی جذابیت و امکانات خاصی نداره.

 

مشخصات باتری Oneplus Nord CE 3 Lite

باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده شده در کنار پردازنده با مصرف مناسب باعث میشه شارژدهی گوشی بسیار خوب باشه و بتونه به راحتی در استفاده معمولی رو به سنگین یک روز کامل به شما شارژ بده و در این مورد هیچ ضعف و یا مشکلی در گوشی دیده نمیشه.

توی باکس محصول یه آداپتور ۶۷ واتی قرار داره که باعث میشه در این بخش هم بتونه عملکرد خوبی از خودش نشون بده و توی حدود نیم ساعت ۷۸ درصد باتری پر میشه و شارژ کامل در حدود ۴۵ تا ۵۰ دقیقه زمان میبره که عدد بسیار خوبیه و حتی اگه از گوشی استفاده سنگینی بکنید و آخر روز شارژ کم بیارید میتونید خیلی سریع و با یه شارژ کوچیک مجدد از گوشی استفاده کنید. شارژ معکوس با سیم هم استفاده شده تا بتونید در مواقع ضروری دستگاه ها و گجت های دیگه خودتون رو به راحتی شارژ و استفاده کنید. در این بخش گوشی نورد CE 3 Lite عملکرد بسیار خوبی چه در بحث شارژ شدن و چه در بحث شارژدهی از خودش نشون میده و به نسبت گوشی های هم رده و هم قیمت عملکرد بسیار مناسب تری رو از خودش نشون میده.

 

بررسی دوربین وان پلاس نورد CE 3 Lite

وان پلاس از یه دوربین سه گانه برای گوشی CE 3 Lite استفاده کرده که شامل یه لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی و دو عدد ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق و ماکرو میشه. برای دوربین سلفی هم از یه لنز ۱۶ مگاپیکسلی استفاده شده. استفاده نکردن وان پلاس از یه لنز اولترا واید برای این گوشی کمی عجیبه و میتونست به جای دو تا لنز فرعی تقریبا ضعیف و بی مصرف از یه لنز اولترا واید معمولی استفاده بکنه تا وضعیت این بخش کمی بهتر بشه و بتونه با باقی گوشی ها رقابت بهتری بکنه.

 

لنز اصلی در نور مناسب میتونه عکس هایی با کیفیت و جزئيات مناسبی ثبت کنه که به صورت پیش فرض ۱۲ مگاپیکسلی گرفته میشن اما جزئیات اونقدری که باید زیاد نیست و یه مقداری عکس ها بیش از حد روشن و شارپ هستند تا یه مقداری تو چشم تر و جذاب تر به نظر برسند. رنگ ها واقعی و زنده هستند و دینامیک رنج عکس ها مناسبه اما لنز اصلی توی پردازش سایه ها کمی مشکل داره و نویز زیادی در این بخش ها دیده میشه. عکس های با زوم ۳ برابری کیفیت و جزئیات مناسبی دارند اما پردازش رنگ ها خیلی خوب انجام نمیشه و کمی باعث سرد شدن رنگ و غیر واقعی شدن اونها میشه. لنز ماکرو بیشتر جنبه فانتزی داره و عکس های با جزئیات و رنگ نامناسب و نور کم به شما میده. هر دو لنز اصلی و سلفی میتونن ویدیوهایی با کیفیت ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم بگیرن که کیفیت و جزئیات این فیلم ها چنگی به دل نمیزنه و دینامیک رنج هم معمولیه، رنگ ها نسبتا واقعی و مناسب گرفته میشن اما اگه نور کم بشه باعث به هم ریختن ترکیب رنگ ها میشه. از لرزشگیر اپتیکال هم خبری نیست و لرزشگیر دیجیتالی هم نمیتونه به خوبی کارش رو انجام بده. عکس های دوربین سلفی هم خیلی جذاب نیست، جزئيات و شارپنس عکس های جای کار داره و اگه سوژه سخت باشه یا نور کم بشه، نویز زیادی توی عکس ها دیده میشه. در کل بخش دوربین گوشی خیلی تعریفی نداره و نباید انتظار زیادی از گوشی Nord CE 3 Lite به نسبت رقبای دیگه داشته باشید.

 

بررسی عملکرد پردازشی و نرم افزاری Oneplus Nord CE 3 Lite

تراشه اسنپدراگون ۶۹۵ در کنار ۸ گیگ رم LPDDR4X و ۱۲۸/۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره سازی UFS 2.2 برای گوشی نورد CE 3 Lite استفاده شده که به نسبت عملکرد خیلی خوب و روونی به شما نمیده و نمیتونه با باقی گوشی های هم رده خودش برابری و رقابت کنه. در استفاده معمولی و روزمره مشکل خاصی دیده نمیشه اما هر از گاهی لگ میزنه، مخصوصا موقع مولتی تسک کردن که باعث میشه عملکرد این بخش خیلی خوب نباشه. تجربه بازی کردن با گوشی هم خیلی خوب نیست و در بازی های سنگین و جدیدتر خیلی تجربه خوبی به شما نمیده و بعد از چند دست بازی کردن هم دمای گوشی خیلی بالا میره و دچار افت فریم و لگ میشه.
گوشی از سیستم عامل اختصاصی وان پلاس یعنی Oxyegen OS 13.1 در کنار اندروید ۱۳ استفاده میکنه که یه تجربه به روز از لحاظ نرم افزاری رو به شما میده. امکانات شخصی سازی خوب و مناسبی داره و می تونید از نوع فونت، آیکون، رنگ ها و تم های مختلف استفاده کنید و گوشی رو به سلیقه خودتون شخصی سازی کنید. از لحاظ ظاهری به اندروید خام شباهت داره و بخش اعلانات و کنترل سنتر به iOS شباهت نسبتا زیادی داره. تب دسترسی سریع به برنامه های محبوب هم به شما اجازه دسترسی سریع و راحت توی هر بخش از رابط کاربری به برنامه های محبوبتون میده. به نسبت خیلی سبک و روون ساخته شده و میتونه تجربه مناسب و بدون مشکل خاصی رو به شما بده. برنامه های اضافه و تبلیغاتی زیادی رو گوشی دیده نمیشه ولی مثل باقی گوشی های اندرویدی از اکثر برنامه های کاربردی مثل فایل منیجر، مرورگر و گالری عکس علاوه بر نسخه های گوگل نسخه های مخصوص اوپو و وان پلاس هم دیده میشه که یه مقداری باعث شلوغ شدن رابط کاربری میشه. وان پلاس قول دو سال آپدیت اندروید و ۳ سال آپدیت های امنیتی رو برای گوشی CE 3 Lite داده که خیلی چیز عجیب و خاصی نیست و برای یه گوشی از برندهای چینی مناسبه.

 

 

مشخصات اسپیکر وانپلاس نورد CE 3 Lite

وان پلاس از یک جفت اسپیکر استریو برای گوشی استفاده کرده که بلندگوی مکالمه به عنوان اسپیکر دوم استفاده میشه. صدای بلندی بسیار خوبی داره اما صدا اصلا بالانس نیست و اسپیکر پایینی صدای بلندتری پخش میکنه. کیفیت صدا هم تعریف خاصی نداره و خیلی صدای رسا و با بیس مناسبی به شما نمیده و توی صداهای بلند و بیشینه هم یه مقداری افت کیفیت پیدا میکنه. البته خوشبختانه جک ۳.۵ میلیمتری اینجا دیده میشه و میتونید با استفاده از هندزفری یا هدست های با سیم خودتون کیفیت مطلوب تری داشته باشید.

 

آیا گوشی OnePlus Nord CE 3 Lite ارزش خرید دارد؟

گوشی میان رده اقتصادی طور وان پلاس نورد CE 3 Lite در اکثر بخش ها به جز باتری خیلی تعریف خاصی نداره و نمیتونه در حد و اندازه باقی گوشی های هم رده خودش ظاهر بشه. طراحی نسبتا جذابی داره اما کیفیت ساخت معمولی و وزن بالا باعث میشه نشه به عنوان یه گوشی خوش دست و جذاب ازش یاد کرد. صفحه نمایش LCD با رفرش ریت مشکل دار که شاید در آپدیت های نرم افزاری آينده بهبود پیدا کنه خیلی جذاب نیست و نمیتونه تجربه خیلی خوبی رو موقع بازی یا تماشای فیلم به شما بده. بخش دوربین به جز لنز اصلی که کیفیت قابل قبولی داره خیلی راضی کننده نیست و کاستی های زیادی در بحث دوربین سلفی، فیلمبرداری و لنز های فرعی داره. سخت افزار با اینکه عملکرد مناسب و بدون مشکل خاصی داره اما لگ و باگ گاه و بی گاه و همچنین عملکرد ضعیف تر به نسبت گوشی های هم قیمت توی استفاده سنگین و بازی باعث میشه در این بخش هم خیلی نکته مثبتی نداشته باشه. تا حدودی رابط کاربری سبک و راحت گوشی و باتری با شارژدهی خیلی خوب و سرعت شارژ‌ مناسب به داد این گوشی میرسه که این دو بخش هم به تنهایی نمیتونن تمام ضعف های کوچیک و بزرگ این گوشی رو پوشش بدن. گوشی OnePlus Nord CE 3 Lite به صورت محدود با حدود قیمت ۲۰ میلیون تومانی در بازار ایران موجوده اما با توجه به موارد گفته شده در مقابل گوشی های هم رده مثل Poco F5 یا حتی سامسونگ S21 FE قدیمی هم خیلی حرف خاصی برای گفتن نداره و حتی برای طرفداران گوشی های خاص وان پلاس نمیتونه گزینه خرید منطقی و جذابی به نظر بیاد.

مشخصات OnePlus Nord CE 3 Lite

Status Available. Released 2023, April 11

Announced 2023, April 04

بدنه

رنگ بندی Pastel Lime, Chromatic Gray

SIM Hybrid Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

Build Glass front, plastic frame, plastic back

Weight 195 g (6.88 oz)

Dimensions 165.5 x 76 x 8.3 mm (6.52 x 2.99 x 0.33 in)

صفحه نمایش

Protection Corning Gorilla Glass

Resolution 1080 x 2400 pixels, 20:9 ratio (~391 ppi density)

Size 6.72 inches, 109.6 cm2 (~87.1% screen-to-body ratio)

نوع IPS LCD, 120Hz, 550 nits (typ), 680 nits (peak)

باتری

Charging 67W wired, 80% in 30 min (advertised)

نوع Li-Po 5000 mAh, non-removable

دوربین اصلی

نوع دوربین Triple : 108 MP, f/1.8, (wide), 1/1.67″, 0.64m, PDAF 2 MP, f/2.4, (macro) 2 MP, f/2.4, (depth)

ویدئو 1080p@30fps

ویژگی LED flash, HDR, panorama

دوربین سلفی

ویژگی ها HDR, panorama

نوع دوربین Single : 16 MP, f/2.4, (wide), 1.0m

ویدئو 1080p@30fps

پردازنده و سخت افزار

Internal UFS 2.2

Card slot microSDXC (uses shared SIM slot)

CPU Octa-core (2×2.2 GHz Kryo 660 Gold & 6×1.7 GHz Kryo 660 Silver)

GPU Adreno 619

Chipset Qualcomm SM6375 Snapdragon 695 5G (6 nm)

مشخصات نرم افزاری

OS Android 13, OxygenOS 13.1

ویژگی ها

Sensors Fingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

صدا

3.5mm jack Yes

بلندگو Yes, with stereo speakers

شبکه ها ارتباطی

5G bands 1, 3, 5, 8, 28, 40, 41, 77, 78 SA/NSA – India

2G bands GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2

Technology GSM / HSPA / LTE / 5G

3G bands HSDPA 850 / 900 / 2100 – India

Speed HSPA, LTE-A, 5G

4G bands 1, 3, 5, 8, 40, 41 – India

سایر مشخصات

Positioning GPS, GALILEO, GLONASS, BDS, QZSS

USB USB Type-C 2.0, OTG

Radio No

NFC Yes (market/region dependent)

Bluetooth 5.1, A2DP, LE, aptX HD

WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band

تست ها

Performance AnTuTu: 412006 (v9) GeekBench: 2052 (v5) GFXBench: 17fps (ES 3.1 onscreen)

سایر

Price $244.00 / 261.09 / 289.99 / 19,999

Models CPH2467, CPH2465

نویسنده : digiatlas.ir

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار