نقدو بررسی انواع موبایل

مشخصات و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A53

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

گلکسی A53 در بین گوشی‌های اندرویدی اقتصادی هم‌رده پیکسل ۵a به حساب می‌آید و البته از برخی جهات بر اسمارت‌فون گوگل برتری دارد. هرچند دوربین‌های این گلکسی در مقایسه با پیکسل ۵a عملکرد متوسطی دارند، وجود نمایشگر ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی نرم‌افزاری درازمدت و عملکرد کلی بهتر به عنوان نقاط قوت قابل‌توجه گلکسی A53 برشمرده می‌شوند.

نقاط قوت

  • نمایشگر خوب با سرعت تعویض فریم ۱۲۰ هرتز
  • حافظه داخلی قابل ارتقاء تا ۱ ترابایت
  • طراحی چشم‌نواز و کیفیت ساخت بالا
  • پشتیبانی عالی نرم‌افزاری

نقاط ضعف

  • عملکرد متوسط
  • دوربین‌های ماکرو و تشخیص عمق بلااستفاده

 

سامسونگ گلکسی A53 تازه‌ترین گوشی موبایل هوشمند اقتصادی تولیدشده توسط غول دنیای الکترونیک است که با نمایشگر بزرگ ۱۲۰ هرتز، عملکرد قابل‌قبول به نسبت قیمت، حافظه داخلی قابل ارتقاء تا ۱ ترابایت و دوربین‌هایی نه چندان پایین‌تر از سطح رقابت، به بازار عرضه شده است. این اسمارت‌فون ویژگی‌های دوست‌داشتنی زیادی دارد و در حقیقت تمام آنچه را که سال گذشته در مورد گلکسی A52 دوست داشتیم، به علاوه چند ویژگی ارتقاء‌یافته، در خود جای داده است. حتی دوربین‌های متوسط آن نیز، در صورتی که طرفدار عکس‌های فانتزی و پررنگ‌تر از واقعیت دوربین‌های سامسونگ باشید، شما را راضی خواهند کرد.

 

گلکسی A53 حتی با وجود تراشه قدیمی‌تر در مقایسه با همتای گوگلی خود، با حافظه رم ۶ گیگ و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی پایه، یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی اقتصادی حال حاضر محسوب می‌شود. خصوصاً به این خاطر که در صورت انتخاب پیکسل ۵a قادر به ارتقاء حافظه داخلی ۱۲۸ گیگ آن نخواهید بود.

در صورتی که بخواهید همتای این گلکسی را در دنیای اپل بیابید، می‌توانید به سراغ آيفون SE (۲۰۲۲) بروید که هرچند با قیمتی مشابه با حافظه داخلی پایه ۶۴ گیگ عرضه شده است، یک تراشه قدرتمند A15 Bionic را در خود جای داده است.

طراحی

بهترین چیزی که می‌شود در توصیف ظاهر گلکسی A53 گفت، سادگی در عین کارایی است. بدنه پلاستیکی گوشی مرغوبیت بالایی دارد و ابداً ارزان‌قیمت به نظر نمی‌رسد، حتی با وجود اینکه به راحتی اثر انگشت را بر روی خود نگه می‌دارد. دوربین‌های پشتی کمی از سطح بدنه فاصله دارند و از این نظر بسیار شبیه به سری گلکسی اس۲۰ هستند. با این اوصاف اما ممکن است ظاهر این‌ اسمارت‌فون برایتان کمی بیش از اندازه کسل‌کننده باشد. گلکسی A53 از رتبه IP67 در مقاومت به ورود آب و گردوغبار برخوردار است و می‌تواند تا عمق ۱ متری زیر آب تا نیم ساعت دوام بیاورد.

گلکسی A53 در مقایسه با آیفون SE (۲۰۲۲) میان‌رده بودن خود را بیشتر نمایان می‌کند. شاید بتوان این اسمارت‌فون را با آیفون ۸ که زمانی از پرچم‌داران رده خود به حساب می‌آمد، مقایسه کرد. با این حال نباید اینطور نتیجه گرفت که گلکسی A53 سروشکل یک گوشی ارزان‌قیمت را دارد.

نمایشگر

گلکسی A53 با نمایشگر ۶.۵ اینچ AMOLED  فوق‌العاده‌اش خودنمایی می‌کند. این نمایشگر از رزولوشن FHD و، از همه بهتر، سرعت تعویض فریم ۱۲۰ هرتز بهره‌مند می‌باشد که در این رده ‌قیمت یک ویژگی استثنایی‌ است. با این حال سرعت تعویض فریم تنها به‌طور دستی قابل تنظیم بوده و همچون اسمارت‌فون‌های گران‌قیمت‌تر سامسونگ بین حالت ۶۰ هرتز تا ۱۲۰ هرتز به‌طور خودکار تنظیم نمی‌شود.

 

رنگ‌ها نیز در این اسمارت‌فون بی‌نهایت شفاف و چشم‌نواز به نظر می‌رسند. باید گفت که این قطعاً بهترین نمایشگر برای یک گوشی موبایل ۵۰۰ دلاری است.

دوربین‌ها

گلکسی A53 در اثبات قدرت دوربین‌های خود کمی به تقلا می‌افتد، خصوصاً اینکه هردو گوشی‌های پیکسل ۵a و آیفون SE (۲۰۲۲) از این نظر خیره‌کننده عمل می‌کنند. سیستم چهاردوربینه گلکسی A53 متشکل از یک سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی به همراه یک لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل، ماکروی ۵ مگاپیکسل و سنسورهای تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی است. یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی نیز در جلوی دوربین قرار گرفته است.

وجود سنسورهای ماکرو و تشخیص عمق در هیچ اسمارت‌فونی ضرورت ندارد و عملاً بلااستفاده است چراکه تمام لنزهای دیگر از پس هر کاری که ممکن است این دو سنسور انجام دهند، به آسانی برمی‌آیند.

از این رو بهتر است به دوربین‌های زاویه عریض ۶۴ مگاپیکسلی و اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی A53 بپردازیم.

دوربین‌های گلکسی A53 در مقایسه با پیکسل۵a نوردهی بیشتری بر تصاویر اعمال می‌کنند. از این رو رنگ‌ها در تصاویر ثبت شده با دوربین‌های پیکسل ۵a به واقعیت خود نزدیک‌تر هستند،‌ در حالی که در گلکسی A53 به دلیل پررنگ‌تر بودن حالتی فانتزی به خود می‌گیرند. این موضوع در مورد لنزهای اولتراواید هر دو دستگاه نیز صدق می‌کند و در عکاسی با دوربین سلفی نیز به چشم‌ می‌آید.

در مورد عکاسی پرتره نیز دوربین پیکسل۵a  بهتر ظاهر می‌شود و در ایجاد افکت بوکه با اختلاف مطلوب‌تر از گلکسی A53 عمل می‌کند. جزئیات ثبت شده در این حالت در دوربین گلکسی A53 بسیار اندک است.

و اما کیفیت تصویربرداری در شب با دوربین گلکسی A53 کاملاً رضایت‌بخش بوده که نمایانگر ثمره تلاش‌های‌ سامسونگ در ارتقاء حالت عکاسی در شب در سری گلکسی اس۲۲ است. با این وجود پیکسل ۵a نیز از این نظر کم‌وکاستی ندارد و حتی قادر است جزئیات به مراتب بیشتری را در نور کم ثبت کند. درواقع باید گفت که پیکسل ۵a ارزش خود را به عنوان بهترین اسمارت‌فون زیر ۵۰۰ دلار برای عکاسی در نور کم اثبات می‌کند.

عملکرد

سیستم روی تراشه Exynos 1280 گلکسی A53 حرف زیادی برای گفتن ندارد. اما از پس وظایف روزمره به خوبی برمی‌آید، با این حال نباید انتظار یک دستگاه گیمینگ را از آن داشته باشید. با این وجود تراشه بکار رفته در گلکسی A53 در تمامی بنچمارک‌ها فراتر از تراشه  Snapdragon 765G بکار رفته در پیکسل۵a  می‌ایستد. آیفون SE (۲۰۲۲) از هردوی این‌ها عملکرد بهتری از خود به‌نمایش می‌گذارد و حتی با نمایشگر کوچک ۴.۷ اینچ خود دستگاه بهتری برای گیمینگ محسوب می‌شود.

 

اگر انتظار بیشتری از وب‌گردی، گشت‌و‌گذار در شبکه‌های اجتماعی و دیگر وظایف روزمره از گوشی موبایل خود ندارید، گلکسی A53 با توجه به نمایشگر ۱۲۰ هرتز خود، تمامی خواسته‌هایتان را از این نظر برآورده خواهد کرد.

عمر باتری و شارژ

گلکسی A53 یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری را در خود جای داده است و از این نظر مشابه با دیگر گوشی‌های مطرح از جمله گلکسی اس۲۲ اولترا، وان‌پلاس ۱۰ پرو و پیکسل ۶ پرو است.

در آزمایشی که ما با  وب‌گردی بی‌وقفه با اینترنت ۵G با روشنایی ۱۵۰ نیت صفحه نمایشگر در استفاده از گلکسی A53 انجام دادیم، باتری دستگاه در حالت ۱۲۰ هرتز  به مدت ۱۰ ساعت و ۳۸ دقیقه دوام آورد که عملکرد قابل قبولی است و در حقیقت در مقایسه با پیکسل۵a   و آیفون SE (۲۰۲۲) در حالت ۶۰ هرتز امتیاز بهتری کسب می‌کند.

شارژر ۲۵ وات دستگاه، که البته همراه محصول عرضه نشده است، عملکرد ضعیف‌تری در مقایسه با شارژر ۱۸ وات پیکسل۵a   از نظر سرعت شارژ مجدد از خود به نمایش می‌گذارد. همچنین گلکسی A53 برخلاف آیفون SE از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند.

نرم‌افزار و قابلیت‌های ویژه

گلکسی A53 از نظر نرم‌افزاری ویژگی‌های چشمگیر متعددی دارد. رابط کاربری UI 4.1 آن مشابه با گلکسی اس۲۲ است، به این معنا که در اینجا نیز با اندروید ۱۲ سروکار خواهید داشت و می‌توانید گوشی خود را از جهات گوناگونی شخصی‌سازی کنید و از قابلیت‌های پیشرفته امنیت حریم خصوصی در کنار آپدیت‌های منظم‌تر بهره‌مند شوید.

در اندروید ۱۲ به لطف وجود زبان طراحی Material You تم رنگی اسمارت‌فون شما متناسب با تصویر پس‌زمینه‌تان انتخاب می‌شود و ظاهر بسیار جذاب و منحصربفردی به منوهای اصلی دستگاه شما می‌بخشد. این نمایه هرچند ظاهر گلکسی A53 را بکلی دگرگون نمی‌کند، اما بسته به تصویر پس‌زمینه انتخابی شما می‌تواند در کار با دستگاه احساس خوشایندی را القاء کند.

 

ویجت‌های هوشمند تازه‌ای نیز به این رابط کاربری اضافه شده‌اند که عملکردی مشابه با ویجت‌های Smart Stack در سیستم‌عامل iOS دارند که امکان چینش چند ویجت در کنار یکدیگر بدون نیاز به هدر دادن فضای خالی صفحه را به کاربر می‌دهد. مادامی که ویجت‌ها به یک اندازه باشند می‌توانید با کشیدن انگشت خود روی صفحه آن‌ها را انتخاب کنید و حتی ظاهر آن‌ها را از نظر رنگ پس‌زمینه یا میزان شفافیت تغییر دهید و با حالت تاریک نمایش تطابق دهید.

گلکسی A53 همچنین از بهترین برنامه آپدیت در بین تمامی گوشی‌های اندرویدی برخوردار است. (بله، حتی بهتر از اسمارت‌فون‌های پیکسل.) سامسونگ وعده چهار سال استمرار بروزرسانی اندروید را برای گوشی‌های هوشمند خود به کاربران داده است و گلکسی A53 هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین اندروید ۱۶ با عرضه در سال ۲۰۲۵ نیز در این دستگاه قابل اجرا خواهد بود. علاوه بر این، گلکسی A53، همچون پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو، به مدت پنج سال پچ‌های امنیتی خود را دریافت خواهد کرد.

با این تفاسیر می‌توانید از گلکسی A53 خود به مدت طولانی‌تری استفاده کنید و این موضوع نه تنها برای جیب شما که برای محیط زیست نیز سودمندتر خواهد بود.

نظر نهایی

گلکسی A53 به نسبت قیمت اسمارت‌فون بسیار خوبی است و در بنچمارک‌ها جایگاهی بالاتر از پیکسل۵a   را به خود اختصاص می‌دهد. این اسمارت‌فون از نظر شارژدهی نیز عملکرد رضایت‌بخشی دارد. نمایشگر ۱۲۰ هرتز آن نقطه قوت وسوسه‌انگیزی به شمار می‌رود. شاید ترجیح بدهید این قابلیت به‌طور خودکار در اسمارت‌فون‌تان تنظیم شود، اما بد نیست بدانید حتی گلکسی اس۲۱ FE گران‌قیمت‌تر از قابلیت تنظیم خودکار سرعت تعویض فریم بهره‌مند نیست.

تنها رویدادی که جایگاه گلکسی A53 را تهدید می‌کند،‌ عرضه پیکسل ۶a است که بنابر گفته‌ها از همان تراشهTensor   بکاررفته در پیکسل ۶ بهره‌مند خواهد بود. اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، گلکسی A53 به دشواری قادر به حفظ موقعیت خود خواهد بود.

با این حال، گلکسی A53 در حال حاضر بهترین گوشی اندرویدی اقتصادی به شمار می‌رود که هرچند از نظر قدرت به پای آيفون SE نمی‌رسد، اما نمایشگر بزرگ‌تر و روشن‌تری (به علاوه سرعت تعویض فریم بیشتر) در مقایسه با آن دارد. در کنار تمام این‌ها، دوربین اولتراواید و حالت اختصاصی تصویربرداری در شب نیز از نقاط قوت قابل‌توجه این دستگاه به شمار می‌روند.

 

رتبه‌ی محصول

ارزش خرید – ۷٫۸

۷٫۸

نمره نهایی

گلکسی A53 به نسبت قیمت اسمارت‌فون بسیار خوبی است و در بنچمارک‌ها جایگاهی بالاتر از پیکسل۵a   را به خود اختصاص می‌دهد. این اسمارت‌فون از نظر شارژدهی نیز عملکرد رضایت‌بخشی دارد. نمایشگر ۱۲۰ هرتز آن نقطه قوت وسوسه‌انگیزی به شمار می‌رود. شاید ترجیح بدهید این قابلیت به‌طور خودکار در اسمارت‌فون‌تان تنظیم شود، اما بد نیست بدانید حتی گلکسی اس۲۱ FE گران‌قیمت‌تر از قابلیت تنظیم خودکار سرعت تعویض فریم بهره‌مند نیست.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار