نقدو بررسی انواع موبایل

ریلمی جی تی 5G: بررسی کامل گوشی ریلمی جی تی 5G

گوشی ریلمی جی تی پرچمدار 2021 این شرکت است که به‌ تازگی به دست ما رسیده و از دیدن اولین گوشی مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون 888 این شرکت خوشحال هستیم.

گوشی Realme GT یکی از آن دست گوشی‌های هوشمند سرشار از قابلیت‌های فراوان اما با قیمتی است که به‌سختی می‌توان آن را نادیده گرفت.

گوشی ریلمی جی تی فایوجی از جدیدترین چیپست پرچمدار کوآلکام استفاده می‌کند، اما این تنها یکی ویژگی‌های ممتاز این زیبا است. همچنین باید به استفاده آن از نمایشگر آمولد 120 هرتز ساخت سامسونگ با نرخ نمونه‌گیری لمس 360 هرتز اشاره کنیم.

از وجود اسپیکرهای دوگانه دالبی با باتری بزرگ با پشتیبانی از سرعت فوق‌العاده بالای 65 وات نیز باید خوشحال باشیم و البته جنبه بهتر ماجرا عرضه شدن این گوشی با شارژر 65 وات سوپر دارت این شرکت است.

ریلمی روی پنل پشتی 3 دوربین و در نمای جلو یک دوربین سلفی را قرار داده است. دوربین اصلی حسگر 64 مگاپیکسل IMX682 سونی است که کنار یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسل و دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل قرار می‌گیرد. دوربین جلو نیز یک حسگر 16 مگاپیکسل دارد.

گوشی ریلمی جی تی فایوجی یکی از آن دستگاه‌هایی است که در گذشت اسم آن را «قاتل پرچمدار» می‌گذاشتیم، یعنی دورانی که یک شرکت (شما فکر کنید وان پلاس) برای اولین مرتبه از این اصطلاح در عموم استفاده کرد.

با این حال، گوشی ریلمی تمام ویژگی‌های لازم برای برخورداری از این عنوان را دارد یعنی یک نمایشگر پرچمدار، عملکرد پرچمدار، دوربین پرچمدار، باتری و سرعت شارژ پرچمدار و صد البته یک قیمت فک‌انداز (البته ارزان منظورمان است).

با این مقدمه در این مطلب قصد داریم گوشی Realme GT 5G را بررسی و نقد کنیم. مانند همیشه همراه ما تا انتها باشید

مشخصات گوشی ریلمی جی تی فایوجی

  • بدنه: 158.5 در 73.3 در 8.4 میلی‌متر، پنل شیشه‌ای در جلو و پشت، فریم پلاستیکی
  • نمایشگر: 6.43 اینچ سوپر آمولد، 120 هرتز، دقت 1080 در 2400 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسلی 409 پیکسل در هر اینچ
  • چیپست: اسنپ‌دراگون 888 فایوجی (5 نانومتری): پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (1 هسته کریو 480 با سرعت کلاک 2.84 گیگاهرتز، 3 هسته کریو 680 با سرعت کلاک 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته کریو 680 با سرعت کلاک 1.80 گیگاهرتز)؛ پردازنده گرافیکی آدرنو 660
  • حافظه: 8 یا 12 گیگابایت رم، 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1
  • سیستم عامل: اندروید 11، رابط کاربری Realme UI 2.0
  • دوربین پشت: عریض (اصلی): 64 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم F/1.8، 26 میلی‌متری، اندازه حسگر 1/1.73 اینچ، اندازه پیکسل 0.8 میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فازی؛ دوربین فوق عریض: 8 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم F/2.3، 16 میلی‌متری، میدان دید 119 درجه، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، اندازه حسگر 1/4.0 اینچ؛ دوربین ماکرو: 2 مگاپیکسل، لنز F/2.4
  • دوربین جلو: 16 مگاپیکسل، دریچه دیافراگم F/2.5، 26 میلی‌متری (عریض)، اندازه حسگر 1/3.0 اینچ اندازه پیکسل 1.0 میکرومتر
  • دوربین فیلمبرداری: دوربین پشت: 4K@30/60fps، 1080p@30/60/240fps، لرزشگیر الکترونیک تصویر مبتنی بر ژیروسکوپ؛ دوربین جلو: 1080p@30fps
  • باتری: 4500 میلی‌آمپر ساعت؛ سرعت شارژ 65 وات، شارژ کامل در 35 دقیقه (به ادعای ریلمی)
  • سایر مشخصات: حسگر اثر انگشت (اپتیکال، زیر نمایشگر)؛ چیپ NFC، جک هدفون 3.5 میلی‌متری

هیچ قاتل پرچمداری کامل نیست و گوشی ریلمی جی تی فایوجی از این قاعده مستثنی نیست. یک میان‌رده ممتاز بودن به معنای فداکاری در بخش‌هایی است و در این مورد باید به نبود دوربین زوم روی این گوشی و ضدآب نبودن آن اشاره کنیم.

واقعیت را نگاه کنیم، ما به‌ویژه با توجه به قیمت گوشی Realme GT 5G می‌توانیم با نبود آن‌ها کنار بیاییم.

جعبه گشایی گوشی ریلمی جی تی 5G

این گوشی در یک جعبه بزرگ‌تر از همیشه عرضه شده است و برخلاف سنت همیشگی ریلمی، رنگ جعبه به جای زرد مشکی است. داخل آن شارژر سوپر دارت 65 وات را با یک پورت USB-C به همراه یک کابل USB-C پیدا خواهید کرد.

در بخش مقوایی داخل جعبه یک قاب سیلیکونی بی‌رنگ و چند دفترچه دیده می‌شود.

روی گوشی ریلمی جی تی در کارخانه یک محافظ صفحه نازک نصب شده است، اما سریعا لک می‌افتد و کیفیت پایینی دارد. ما فورا آن را از روی صفحه نمایش جدا کردیم.

کیفیت ساخت و طراحی گوشی Realme GT

ریلمی تجربه ساخت گوشی‌های با ظاهر زیبا را دارد و ریلمی جی تی فایوجی ممتاز واقعا یک ستاره برای خودنمایی است. با یک گوشی تمام براق با کیفیت ساخت رایج استفاده از دو پنل شیشه‌ای و بین آن فریم پلاستیکی روبرو هستیم.

شیشه جلو تخت است، در حالی‌ که پنل پشتی به سمت طرفین خمیدگی دارد. ریلمی اسم آن را خمیدگی سه‌بعدی گذاشته است، یک اسم جذاب برای طراحی که هزاران مرتبه دیدیم. اطلاعاتی در مورد شرکت سازنده شیشه پشت وجود ندارد.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید این دو تکه شیشه مثل آب خوردن لک می‌افتند، اما این بهایی است که باید برای زیبا بودن پرداخت.

ریلمی جی تی را به رنگ آبی (مدل تحت بررسی ما) و نقره‌ای تولید کرده است که هر دو طراحی روی پنل پشتی دارند که اسم آن را شرکت سازنده «الگوی ردیابی شتاب‌گرفته» گذاشته است.

در مدل آبی رنگ در وسط پنل پشتی یک تکه به رنگ آبی تیره دیده می‌شود که به آهستگی به طرفین به رنگ مشکی تغییر رنگ می‌دهد. همچنین زیر شیشه یک بافت ظریف به شکل حرف V انگلیسی حک شده است.

در مدل نقره‌ای تغییر رنگ از نقره‌ای به آبی است و افکت ایجاد شده به همین شکل تاثیرگذار است.

همچنین یک مدل زرد رنگ نیز وجود دارد که برای خرید آن باید بیشترین هزینه را کنید، چون بیشترین مقدار رم و حافظه داخلی را دارد. پنل پشتی آن از جنس چرم وگان دو رنگی است که حداکثر مقدار آن زرد شده است و یک نوار مشکی به پهنای شیشه دوربین در پشت گوشی دیده می‌شود.

ریلمی می‌گوید این چرم در برابر فرسودگی و پارگی مقاوم است و بو ندارد.

نمایشگر سوپر آمولد 6.43 اینچی یکی از ویژگی‌های ممتاز گوشی ریلمی جی تی است و دیگری استفاده از قدرتمندترین تراشه فعلی اسنپ‌دراگون. مشخصات این نمایشگر را در بخش خود کاملا توضیح می‌دهیم.

در گوشه بالا سمت چپ حفره کوچکی دیده می‌شود که داخل آن دوربین سلفی است. کوچکی آن کمترین چیزی نیست که تا حالا دیده باشیم، ولی بزرگی آن هم در حدی نیست که مانند خار به چشم ما برود.

بالای نمایشگر داخل فریم گوشی، بلندگوی مکالماتی پشت یک توری باریک قرار دارد. نقش دیگر این بلندگو یکی دیگر از اسپیکرها است و تاثیر اولیه مثبتی به جا گذاشت، گرچه از بهترین تجربه ما به دور بود. کیفیت صدا را نیز در بخش خود بیشتر بررسی می‌کنیم.

زیر نمایشگر حسگر اثر انگشت قرار دارد که جدیدترین حسگر اپتیکال با عملکرد عالی است. این حسگر سریع و واکنش‌گرا با دقت عالی است.

در نهایت به حواشی اطراف نمایشگر اولد می‌رسیم که یقینا باریک‌تر از آن دیدیم، اما با توجه به اندازه، مجموعه قابلیت‌ها و قیمت گوشی ریلمی جی تی باید بگوییم اصلا ایرادی ندارند.

شیشه پشت خمیدگی‌های سه‌بعدی جذابی دارد که در طرفین طولانی‌تر گوشی بیشتر به چشم می‌آیند. مدل آبی ما چشم را به خود جلب می‌کند و تمام این جلوه‌های ظریف واقعا جذاب و بی‌همتا به نظر می‌رسند.

شیشه دوربین برآمده است و سه دوربین را در خود جا داده است. آخرین چیزی که در این بخش دیده می‌شود یک فلاش ال‌ای‌دی دوتایی دو رنگی است.

گوشی ریلمی جی تی فایوجی مانند سایر پرچمدارها یا میان‌رده‌های اخیر، روی یک سطح صاف تخت قرار نمی‌گیرد.

موضوعی که فورا به واسطه آن می‌توانید متوجه شوید با یک پرچمدار تمام قد روبرو نیستید، فریم پلاستیکی است. بخش بالا و پایین این فریم اکثرا تخت است و در طرفین اندکی خمیدگی دارد.

فریم گوشی در دست ما به رنگ صورتی تیره بوده و با آن که براق است، اما آن چنان لک نمی‌افتد.

در سمت راست جایگاه دو سیم‌کارت و کلیدهای تنظیم حجم صدا قرار دارند و در سمت مخالف و چپ دکمه پاور دیده می‌شود.

در بالا تک میکروفون برای ضبط صدای استریو حین فیلمبرداری قرار دارد.

در پایین پورت USB-C، جک هدفون 3.5 میلی‌متری، بلندگو و اسپیکر دوم دیده می‌شوند. ابعاد گوشی ریلمی جی تی فایو جی 158.5 در 73.3 در 8.4 میلی‌متر است و 186 گرم وزن دارد.

به عبارت دیگر از اکثر میان‌رده‌ها و پرچم‌دارهایی که اخیرا عرضه شدند، ابعاد جمع‌وجورتری دارد. اما با وجود ابعاد کوچک‌تر از حد معمول، ریلمی داخل این گوشی با موفقیت یک نمایشگر، چیپ و به‌ویژه یک باتری بزرگ 4500 میلی‌آمپر ساعت را جا داده است.

در دست گرفتن یک گوشی براق تجربه ایده‌آلی نیست و شکی در مورد آن نداریم. با این حال، گوشی ریلمی GT به لطف فریم خود کمی محکم در دست جا می‌گیرد تا لیز نباشد.

جی تی از طرفی با توجه به داشتن بدنه کوچک‌تر از حد میانگین یک تجربه عالی کاربری فراهم می‌کند و خوش‌دست است.

اگر تصمیم داریم عکس زیاد بگیرید یا اغلب در هنگام حرکت جهت استفاده از گوشی را عوض می‌کنید، توصیه ما استفاده از قاب داخل جعبه فروش است.

استفاده از آن بخش زیادی از ظاهر گوشی را نمی‌پوشاند و همچنین گرفتن گوشی در دست اطمینان خاطر بیشتری دارد.

نمایشگر گوشی ریلمی GT فایوجی

یکی از ویژگی‌های ممتاز گوشی ریلمی جی تی نمایشگر 6.43 اینچی آمولد ساخت سامسونگ است. با یک پنل همیشگی با نسبت تصویر 20:9 با گوشه‌های گرد و دقت تصویر فول اچ‌دی پلاس (2400 در 1080 پیکسل) و تراکم پیکسلی 409 پیکسل در هر اینچ روبرو هستیم.

قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از استاندارد +HDR10، نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز و نرخ نمونه‌گیری لمس 360 هرتز ممتاز بودن این پنل را بیشتر می‌کنند.

حالا اجازه دهید در مورد آن‌ها صحبت کنیم. برای شروع، نمایشگر واقعا از دو استاندارد HDR10 و +HDR10 پشتیبانی می‌کند و تمام اپلیکیشن‌های تشخیص سخت‌افزار، آن را این چنین تشخیص می‌دهد.

یوتیوب محتوای HDR را استریم می‌کند، اما دو اپلیکیشن نتفلیکس و آمازون پرایم ویدئو این‌طور نیستند، گرچه به لطف پشتیبانی از استاندارد Widevine L1 DRM محتوای فول اچ‌دی روی این دو پلتفرم را می‌توانید ببینید.

ریلمی گوشی جی تی را مجهز به موتوری به اسم O1 Ultra Vision Engine کرده است که دو گزینه دارد: افزایش کیفیت رنگ ویدئوهای SDR به HDR و شارپ‌کننده تصویر ویدئویی.

تنها یکی از این دو قابلیت می‌توانند فعال باشند و صادقانه بگوییم، تفاوتی را با فعال بودن آن‌ها مشاهده نکردیم (اگر اصلا تفاوتی وجود داشته باشد).

گوشی ریلمی جی تی از حداکثر نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. می‌توانید از بخش تنظیمات نمایشگر از بین گزینه‌های، 60 هرتز، 120 هرتز و Auto Select Refresh انتخاب کنید.

در تست ما عملکرد گزینه 120 هرتز و آخر یکی است و تمام اپلیکیشن‌های سازگار (به جز بازی‌ها) 120 هرتز اجرا می‌شوند و زمان استریم و بازپخش ویدئو یا نمایش محتوای استاتیک روی حالت 60 هرتز می‌روند.

روی گوشی ریلمی GT باید قید اجرای بازی‌ها با نرخ تازه‌سازی تصویر بالا را بزنید، همان‌طور که سایر گوشی‌های قبلی ریلمی چنین ویژگی را نداشتند.

در نهایت به نرخ نمونه‌گیری لمس 360 هرتز نمایشگر می‌رسیم که با توجه به آن نمایشگر فوق‌العاده واکنش‌گرا حس می‌شود. چنین ویژگی اکثرا برای گیمرها مهم است، با این حال یک ویژگی افزوده با ارزش است که حس سرعت را در هر کاری که انجام می‌دهید، بهبود می‌بخشد.

حالا به سنجش نور صفحه می‌رسیم. حداکثر نور صفحه زمان تنظیم آن به‌صورت دستی 443 نیت است. اما زمان استفاده از تنظیمات خودکار و قرارگیری نمایشگر زیر نور آفتاب، مقدار آن تا 650 نیت افزایش خواهد یافت.

حداقل مقدار نور صفحه در نقطه سفید که توانستیم روی نمایشگر گوشی ریلمی جی تی اندازه بگیریم 2.0 نیت بود تا به عبارت دیگر عالی باشد.

این نمایشگر کاملا برای تحت پوشش قرار دادن فضاهای رنگ DCI-P3 (حالت Vivid) یا sRGB (حالت Natural) تنظیم شده است.

دقت رنگ عالی است، پروفایل Vivid از نظر رنگ بیش از حد اشباع نیست، اما رنگ‌های خاکستری و سفید اندکی آبی رنگ هستند.

شما می‌توانید با استفاده از تنظیمات گرم‌ترین نوار دمای رنگ، این مشکل را برطرف کنید.

عمر باتری گوشی Realme GT 5G

گوشی ریلمی جی تی فایوجی مجهز به یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعت است. مانند آن را در گوشی ریلمی 8 پرو نیز دیده بودیم، اما مدل جدید از چیپست قدرتمندتر اسنپ‌دراگون 888 استفاده کرده و از نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز پشتیبانی می‌کند.

این گوشی در تست عمر باتری ما امتیاز کلی 98 ساعت را به دست آورد. دوام باتری تنها با تماس صوتی اینترنتی یک روز کامل، گردش در وب با وای فای تقریبا 14 ساعت و تماشای ویدئو بیشتر از 16 ساعت است.

ماندگاری شارژ باتری در حالت انتظار بهترین چیزی است که در یک گوشی با چیپست SD888 دیدیم.

سرعت شارژ باتری گوشی ریلمی 8 تی 5G

این گوشی از فناوری شارژ سوپر دارت 65 وات پشتیبانی می‌کند و آداپتور برق 65 وات داخل جعبه فروش قرار دارد. ریلمی ادعا کرده است با این شارژر، شارژ کامل تنها 35 دقیقه طول خواهد کشید.

گوشی ریلمی جی تی فایوجی از قابلیت شارژ بی‌سیم یا شارژ معکوس پشتیبانی نمی‌کند.

به دست ما همچنین یک شارژر فوق‌العاده باریک 50 واتی مینی سوپر دارت رسید که جداگانه فروخته می‌شوند و نتیجه استفاده از آن را نیز در تست‌هایمان لحاظ کردیم.

طبق تست ما، شارژ گوشی در عرض نیم ساعت به 87 درصد رسید که فوق‌العاده سریع است. اگر از شارژر 50 وات کوچک استفاده کنید، این آمار 68 درصد خواهد بود.

شارژ پس از 39 دقیقه به 100 درصد می‌رسد و برای دیدن عبارت شارژ شده (Charged) باید 2 دقیقه دیگر صبر کنید.

زمان استفاده از شارژر مینی 50 وات، شاخص شارژ پس از 57 دقیقه به 100 درصد رسید و مجددا برای دیدن عبارت بالا باید 2 دقیقه دیگر گوشی را داخل شارژ نگه می‌داشتید.

آمار شارژر 50 وات بیشتر در حد چیزی است که از شارژرهای 30 وات انتظار داریم تا 50 وات. شاید این شارژر برای پشتیبانی از سرعت شارژ 50 وات به مدت طولانی بیش از حد باریک است، اما فقط حدس می‌زنیم.

کیفیت صدای گوشی ریلمی جی تی فایوجی

گوشی ریلمی GT دو اسپیکر دارد؛ یک اسپیکر اختصاصی در انتهای گوشی و دیگری که نقش آن همچنین بلندگوی مکالماتی است. این دو اسپیکر از استاندارد Hi-Res audio و دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند.

اسپیکر انتهایی یقینا بزرگ‌تر است و در مقایسه با اسپیکر بالا کیفیت صدای بیس بیشتری فراهم می‌کند و همچنین می‌توانیم بگوییم صدای آن بلندتر نیز است. اما این دو در کنار یکدیگر ترجیحا خوب تنظیم شدند و حجم صدای کلی به اندازه کافی متعادل به نظر می‌رسید.

گوشی ریلمی جی تی فایوجی در تست اسپیکر ما امتیاز بسیار خوب را از نظر بلندی حجم صدا به دست آورد، گرچه حجم صدای آن به مراتب کمتر بود.

به این علت که کیفیت صدا قابل قبول است اما از بهترین بودن فاصله دارد. کیفیت صدا عالی تنظیم نشده است، صداهای با فرکانس متوسط زیاد عالی نیستند، بیس مانند سایر مدل‌ها تاثیرگذار نیست، گرچه نت‌های بالا ظاهرا خوب پخش می‌شوند.

بخش نرم‌افزاری: اندروید 11 و رابط کاربری Realme UI 2.0

گوشی ریلمی جی تی 5G در بخش نرم‌افزاری از اندروید 11 و رابط کاربری Realme UI 2.0 استفاده می‌کند. دومین نسخه لانچر ریلمی گزینه‌های زیادی برای سفارشی کردن بخش نرم‌افزاری، چند استایل بیشتر برای حالت تاریک، مینی پنجره‌ها و پنجره‌های شناور اصلاح‌شده و امنیت بهبودیافته دارد.

این گوشی به کمک حسگر اثر انگشت از قفل خارج می‌شود و این حسگر عملکرد عالی دارد، یعنی دقت و سرعت تشخیص آن بالا است.

همچنین می‌توانید به کمک قابلیت تشخیص چهره گوشی را از قفل خارج کنید، گرچه امنیت آن در همان حد نیست.

لانچر این گوشی صفحات هوم کاربردی، یک ناحیه تاگل‌ها و نوتیفیکیشن‌های ساده و حالا خلوت‌تر و یک task switcher با قابلیت استفاده راحت دارد.

کشوی اپلیکیشن نیز دیده می‌شود و همان‌طور که امیدوار بودیم خلوت است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید آن را حتی غیرفعال کنید.

قابلیت نمایشگر همیشه روشن (AOD) نیز وجود دارد و می‌تواند محتوای همیشگی یعنی ساعت، تاریخ، آیکون نوتیفیکیشن‌ها و مقدار درصد شارژ باتری را نشان دهد. Realme UI 2.0 همچنین تم‌های AOD جدید متعددی دارد و ما واقعا به‌سختی توانستیم یکی را انتخاب کنیم.

قابلیت Edge Lighting نیز وجود دارد و کاملا به علت نبود چراغ وضعیت در گوشی ریلمی جی تی مفید است، اما تمام کاربران مشتاق استفاده از صفحه AOD نیستند، چون روی عمر باتری تاثیر می‌گذارد.

رابط کاربری ریلمی از چندین پک آیکون متفاوت پشتیبانی می‌کند، بنابراین اگر از موارد پیش‌فرض راضی نیستید می‌توانید همه چیز را تغییر دهید یا کاملا آن‌ها را طبق سلیقه خود سفارشی کنید.

به لطف Realme UI 2.0 همچنین می‌توانید رنگ‌های سیستمی، انیمیشن حسگر اثر انگشت، آیکون‌های کشوی نوتیفیکیشن و حتی فونت سیستمی را تغییر دهید.

به کمک اپلیکیشن Theme Store نیز می‌توانید محیط گوشی خود را طبق سلیقه‌تان تغییر دهید.

قابلیت دیگر گوشی ریلمی جی تی حالت تاریک (Dark Mode) است و با پشتیبانی از استایل‌های متفاوت در Realme UI 2.0 بهبود یافته تا به رنگ‌های مشکی، خاکستری تیره و روشن باشد.

امکان فعال کردن دستی آن یا به‌صورت زمان‌بندی نیز وجود دارد. می‌توانید اپلیکیشن‌های متفرقه را نیز مجبور به پیروی از این حالت کنید، گرچه همیشه نتیجه خوبی به همراه ندارد.

در منو تنظیمات ابزارهای قدرتمند زیادی نیاز دارد که می‌توانید توسط آن‌ها کنترل کامل سیستم عامل اندروید خود را به دست آورید یا همه چیز را به همان شکل رها کرده و از تجربه بدون دردسر اندروید استفاده کنید که نتیجه الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ریلمی است.

همچنین می‌توانید از داخل Task Manager یک اپلیکیشن را به یک مینی پنجره یا یک پنجره شناور تقلیل دهید. اگر یک اپلیکیشن سازگار با چنین ویژگی باشد، می‌توانید آن را به این شکل تغییر اندازه دهید یا از قابلیت آشنایی Split Screen استفاده کنید.

Realme UI مانند نرم‌افزار گوشی‌های اخیر گلکسی سامسونگ ویژگی به اسم سایدبار هوشمند در لبه نمایشگر خود دارد که می‌توانید مشخص کنید در آن جا چه میانبرهایی برای اپلیکیشن‌های مختلف یا اعمالی قرار گیرند.

اپلیکیشن‌های مولتی مدیا مانند گالری، موزیک و ویدئو توسط خود ریلمی طراحی شدند. همچنین یک فایل منیجر جدید و حتی یک اپلیکیشن فون منیجر وجود دارد تا لیست اپلیکیشن‌های غیر گوگل گوشی Realme GT تکمیل شود.

برای مدیریت بهتر اجرای بازی و کنترل نوتیفیکیشن‌ها حین بازی می‌توانید روی این گوشی از اپلیکیشن آن به اسم گیم سنتر استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از گزینه‌هایی برای تغییر هوشمند دقت صفحه و حالات عملکردی، متعادل و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را دارید.

ما واقعا طرفدار Realme UI هستیم و مسیر جدیدی را که این شرکت برای بخش نرم‌افزاری خود در پیش گرفته است، دوست داریم. این رابط کاربری سریع، خلوت و با استفاده راحت است. با این حال، بخش نرم‌افزاری حاوی ابزارهای قدرتمند زیادی است که باید خودتان آن‌ها را بیشتر بررسی کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

عملکرد بخش سخت‌افزاری و نتیجه بنچمارک‌های گوشی Realme GT 5G

گوشی ریلمی جی تی اولین محصول این شرکت است که از چیپست اسنپ‌دراگون 888 فایوجی استفاده می‌کند. این تراشه براساس فرآیند تولید 5 نانومتری ساخته شده است.

این تراشه پرچمدار یک پردازنده مرکزی با پیکربندی آشنای 1+ 3 + 4 دارد. یعنی 1 هسته کریو 680 پرایم با سرعت کلاک 2.84 گیگاهرتز (مشتق کورتکس ایکس وان) و 3 هسته کریو 680 گلد با سرعت کلاک 2.42 گیگاهرتز (مشتق کورتکس A78) و 4 هسته کریو 680 سیلور با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز (مشتق کورتکس A55).

آدرنو 660 پردازنده گرافیکی این گوشی و در حال حاضر بهترین انتخاب برای مدیریت کارهای گرافیکی در دنیای گوشی‌های هوشمند است.

گوشی ریلمی جی تی در دو مدل با رم متفاوت 8 یا 12 گیگابایت از نوع LPDDR5 عرضه شده است. حافظه داخلی این مدل‌ها 128 یا 256 گیگابایت و از نوع UFS 3.1 است.

تراشه اسنپ‌دراگون 888 از جدیدترین استانداردهای ارتباطی یعنی 5G دوگانه، وای فای 6، بلوتوث 5.2 و GPS دو بانده پشتیبانی می‌کند.

ریلمی برای گوشی Realme GT از یک سیستم خنک‌کننده جدید چند لایه در تلاش برای ساخت «خنک‌ترین گوشی با چیپست اسنپ‌دراگون 888» استفاده کرده است.

این سیستم از یک محفظه بخار مسی تشکیل شده است که اطراف آن را استیل ضد زنگ می‌گیرد. سپس چند لایه گرافیک تمام مساحت چیپ را می‌پوشانند. حالا اجازه دهید نتیجه بنچمارک‌ها را ببینیم.

پردازنده اسنپ‌دراگون 888 در حال حاضر بهترین است و تست‌های بنچمارک این ادعا را تایید می‌کند. گوشی ریلمی ایکس 7 مکس فایوجی که به اسم جی تی نئو نیز شناخته می‌شود مجهز به تراشه دایمنسیتی 1200 بوده و عملکرد پردازنده مرکزی آن در حد میان‌رده‌ها است.

آدرنو 660 نیز یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیکی بازار است و هر بازی را به راحتی مدیریت می‌کند. گوشی Realme X7 Max نیز با پردازنده گرافیکی 9 هسته‌ای Mali-G77 خود پتانسیل واقعی در حد یک پرچمدار را نشان می‌دهد و قدرت این GPU در حد پردازنده گرافیکی داخل تراشه اسنپ‌دراگون 865 است.

متاسفانه هیچ بازی یا بنچمارک GPU نتوانست از نرخ تازه‌سازی تصویر بالای نمایشگر بهره ببرد. ما همین مشکل را روی سایر گوشی‌های ریلمی دارای نمایشگرهای با نرخ تازه‌سازی تصویر بالا دیده بودیم و ظاهرا GT نیز اجازه به گیمینگ با سرعت بالا نمی‌دهد.

البته جا دارد همین جا بگوییم گوشی Realme GT Neo (یا همان ایکس 7 پرو مکس) در تست‌های GPU اجازه استفاده از نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر می‌دهد و امیدواریم در بازی‌ها نیز همین‌طور باشد تا گوشی مورد نظر این الگوی محدودکننده را بشکند.

در نهایت به ادعای بنچمارک انتوتو، گوشی ریلمی جی تی یکی از سریع‌ترین گوشی‌های فعلی بازار است.

تراشه اسنپ‌دراگون 888 فایوجی باعث می‌شود گوشی ریلمی جی تی بیش از حد مجهز به نظر برسد، به‌ویژه با توجه به این که شرکت سازنده اجازه به گیمینگ با فریم ریت بالا را نمی‌دهد.

اما چنین قدرت سخت‌افزاری به معنای تضمینی برای کارکرد در آینده است تا این گوشی یقینا دوام زیادی داشته باشد. ما در عملکرد این گوشی اصلا وقفه و تاخیری را تجربه نکردیم. امیدواریم ریلمی با انتشار یک آپدیت فرم‌ویر به گیمینگ با سرعت بالاتر نیز اجازه دهد.

از طرفی ثبات و پایداری عملکرد نیز مهم هستند. این گوشی یک سیستم خنک‌کننده استیل ضد زنگ (به همراه محفظه بخار مسی) دارد که ضریب هدایت و توزیع حرارت بهتری را فراهم می‌کند.

خب، ما باید تایید کنیم این گوشی برخلاف بسیاری از دیگر گوشی‌های با تراشه اسنپ‌دراگون 888 داغ نمی‌شود. شاید دمای بدنه بالا برود، اما خبری از داغ شدن نیست. اما علت آن افت عملکرد است.

گوشی ریلمی جی تی در تست 3D Mark Wild Life Stress Test امتیاز ثبات عملکرد 55 درصد را به دست آورد که اصلا جالب نیست. این گوشی همچنین پس از انجام 20 مرتبه تست (هر کدام به مدت 1 دقیقه) افت قابل توجه باتری، تقریبا 35 درصد را تجربه کرد.

گوشی رد مجیک 6R نوبیا همچنین از یک راه‌حل خنک‌کننده منفعل استفاده می‌کند، اما ظاهرا عملکرد به مراتب بهتری دارد. این گوشی توانست در تست بالا امتیاز 89 درصد را به دست آورد و افت شارژ باتری تنها 19 درصد بود.

با آن که دمای تراشه نسبتا خنک حفظ شد، اما فریم گوشی به شکل فوق‌العاده زیادی داغ شد و به نظر ما این بهایی است که باید برای عدم افت عملکرد پرداخت.

ما همچنین تصمیم به اجرای تست CPU Throttling به مدت یک ساعت گرفتیم. سیستم خنک‌کننده استیل ضد زنگ اجازه داد پردازنده مرکزی فقط 47 درصد حداکثر عملکرد خود را حفظ کند.

بخواهیم مقایسه کنیم، سیستم خنک‌کننده منفعل گوشی رد مجیک 6R نوبیا موفق شد 83 درصد عملکرد CPU خود را حفظ کند.

بنابراین با آن که ریلمی تلاش کرده است خنک‌ترین گوشی مجهز به SD888 را بسازد، اما بهای آن افت عملکرد است. هر دو گوشی ریلمی جی تی و رد مجیک 6R نوبیا از تراشه مشابهی استفاده می‌کنند اما راه‌حل‌های خنک‌کننده منفعل متفاوتی دارند و راه‌حل رد مجیک به مراتب بهتر است. حتی با آن که اطرف فریم این گوشی تحت فشار فوق‌العاده داغ می‌شود.

شاید اگر ریلمی به جای یک فریم پلاستیکی از فلزی استفاده کرده بود، اوضاع متفاوت بود. اما چیزی را نمی‌توان تغییر داد.

گرچه می‌خواهیم این بخش را با یک جمله مثبت تمام کنیم. بازی‌های اندکی، اگر اصلا وجود داشته باشند، از 100 درصد توان تراشه SD888 استفاده می‌کنند و بازی‌های مانند آسفالت، Dead Triggers 2، Ace Force و کال آف دیوتی تا چندین ساعت بدون مشکل اجرا شدند و ما هیچ افت عملکرد بارزی را متوجه نشدیم.

دوربین گوشی ریلمی جی تی فایوجی

گوشی Realme GT 5G روی قاب پشتی خود 3 دوربین دارد. دوربین‌ها عبارت هستند از دوربین اصلی 64 مگاپیکسل، فوق عریض 8 مگاپیکسل و 2 مگاپیکسل ماکرو. در آن اطراف فلاش ال‌ای‌دی دوتایی دو رنگی نیز دیده می‌شود.

در نمای جلو برای عکاسی سلفی، دوربین 16 مگاپیکسل قرار گرفته است.

دوربین اصلی این گوشی از حسگر IMX 682 سونی با فیلتر Quad Bayer استفاده می‌کند، پیکسل‌های فردی 0.8 میکرومتری و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فازی دارد و مجهز به لنز 26 میلی‌متری با دریچه دیافراگم F/1.8 است.

خبری از سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر نیست. این دوربین به‌صورت پیش‌فرض تصاویر 16 مگاپیکسل می‌گیرد و می‌تواند زمان عکاسی در شب از حالت نایت مد نیز استفاده کند.

برخلاف گوشی ریلمی 8 پرو و دوربین 108 مگاپیکسل آن، دوربین اصلی 64 مگاپیکسل گوشی ریلمی جی تی فاقد قابلیت زوم بدون افت کیفیت است.

سپس به دوربین فوق عریض می‌رسیم که یک حسگر 8 مگاپیکسل است که پشت لنز F/2.3 قرار می‌گیرد. این دوربین قابلیت فوکوس خودکار ندارد، اما می‌تواند از حالت نایت مد استفاده کند.

دوربین بعدی ماکرو و با دقت 2 مگاپیکسل، گشادگی دریچه دیافراگم F/2.4 و فوکوس ثابت در فاصله 4 سانتی‌متر است. در نهایت دوبین سلفی همان‌طور که اشاره کردیم یک حسگر 16 مگاپیکسل با پیکسل‌های 1.0 میکرومتر و لنز 26 میلی‌متری با ضریب اف F/2.5 است.

صفحه فوکوس آن ثابت است و این دوربین نیز باید بتواند از نایت مد استفاده کند.

اپلیکیشن دوربین آشنا است، آن را در سایر گوشی‌های ریلمی و اوپو دیدیم و فقط در جدیدترین نسخه خود کمی تغییر کرده است.

منوها کمتر شده است و اکثر حالات عکاسی حالا در بخش تنظیمات اصلی قرار دارند.

دوربین به کمک AI Scene Enhancement (که به اسامی Chroma Boost یا Dazzle Color نیز شناخته می‌شود) که شبیه به یک حالت HDR پیشرفته است چندین تصویر می‌گیرد و از نظر دامنه دینامیک کیفیت آ‌ن‌ها را بهتر می‌کند. گرچه اکثر بهبود «بارزی» که رخ می‌دهد سطح اشباع بالاتر رنگ‌ها است.

در حالت عکاسی  Expert می‌توانید تنظیمات نوردهی (ایزو در محدوده 100 تا 6400 و سرعت شاتر محدوده 1/8000 ثانیه تا 32 ثانیه)، تعادل سفید (براساس دمای نور و بدون پیش تنظیمات)، فوکوس دستی (در واحدهای اجباری 0 تا 1 با 0 برای فوکوس نزدیک و 1 فوکوس بی‌نهایت) و جبران نوردهی (-2EV تا +2EV در گام‌های افزایشی 1/6EV) را تغییر دهید.

هر دو دوربین فوق عریض و اصلی می‌توانند از این حالت Expert استفاده کنند، اما جابه‌جایی بین آن‌ها واقعا به شکل عجیبی انجام می‌شود.

گزینه آشنای انتخاب از بین زوم‌های 1، 2 و 5 برابر دیده می‌شود اما برای انجام این زوم دوربین اختصاصی وجود ندارد، بلکه زوم به‌صورت دیجیتال و به کمک هر دوربینی خواهد بود که از آیکون درخت در انتهای مخالف نمایاب، انتخاب کردید.

در واقع، انتخاب این درخت‌ها باعث جابه‌جایی دوربین‌ها می‌شود و زمانی که از آن جا یک ماژول را انتخاب کنید، توجه به فاصله فوکوس باعث جابه‌جایی خودکار نخواهد شد که جای تشکر دارد.

ما باید با خوشحالی بگوییم مشکل دقت دوربین که در گوشی ریلمی 8 پرو دیده بودیم رفع شده است و حالا تاگل فوق عریض بدون توجه به دقت انتخاب شده، همیشه در دید قرار دارد.

کیفیت تصاویر در روز

دوربین اصلی به‌صورت پیش‌فرض تصاویر 16 مگاپیکسل می‌گیرد و واقعا کیفیت خوبی دارند. سطح جزئیات کافی است، پارازیت فوق‌العاده پایین نگه داشته شده است و از طرف دیگر کنتراست و دامنه دینامیک عالی هستند.

تعادل سفید دقیق است و رنگ‌ها همیشه دقت خود را حفظ می‌کنند. گرچه، این تصاویر در هر دوربین پرچمدارها نیست. جزئیات پیچیده مجددا برای الگوریتم پردازش تصویر ریلمی یک دردسر هستند و چیزهایی مانند پوشش‌های گیاهی اغلب با الگوریتم‌های پردازش لک‌آلود می‌شوند.

ما می‌توانیم زمان عکاسی از چیزهای مختلف افکت‌هایی مانند ظاهر رنگ روغنی را ببینیم. در واقع، تصاویر 16 مگاپیکسل دوربین اصلی گوشی ریلمی جی تی برای یک میان‌رده بیشتر از خوب هستند، اما به نظر ما کمی بیش از حد پردازش یافتند تا گاهی ظاهر مصنوعی پیدا کنند.

کیفیت آن‌ها اصلا بد نیست، ولی به دلایلی که اشاره کردیم بهترین چیزی که تا حالا دیدیم محسوب نمی‌شوند.

ریلمی تاگل AI Scene Enhancement (که قبلا به اسامی Chroma Boost یا Dazzle Color شناخته می‌شد) را در اپلیکیشن دوربین قرار داده است. زمان استفاده از آن دوربین معمولا یک تصویر HDR با رنگ‌های برجسته می‌گیرد، البته بستگی به صحنه عکاسی نیز دارد.

زمانی که این الگوریتم آسمان آبی، ساختمان‌ها یا پوشش گیاهی را شناسایی می‌کند، می‌توانید به‌وضوح رنگ‌های اشباع شده را ببینید. اگر رنگ‌هایی با چنین ظاهری سلیقه شما هستند، باید تاگل هوش مصنوعی را فعال نگه دارید.

گوشی ریلمی جی تی برخلاف ریلمی 8 پرو قابلیت زوم بدون افت کیفیت ندارد. زوم در هر سطحی که باشد خواه 2 یا 5 برابر، زوم دیجیتال محض است که توسط برش زدن تصویر و افزایش مقیاس آن انجام می‌شود.

تصاویر زومی که می‌گیرید روی صفحه نمایش گوشی کیفیت قابلی قبولی دارند، ولی در دقت کامل خود بهتر به نظر نمی‌رسند.

یک حالت اختصاصی 64MP نیز وجود دارد که با آن تصاویر با دقت بالای خوبی می‌توانید بگیرید. حجم آن‌ها البته بالا و بین 20 و 30 مگابایت است.

اما این تصاویر برخلاف تصاویر معمولی پردازش شدید دوربین یعنی شارپ شدن، سپس یک‌دست شدن تصویر و کاهش پارازیت را تجربه نمی‌کنند.

به همین دلیل تصاویر 64 مگاپیکسل مورد نظر آن‌قدر شارپ نیستند و به مراتب پارازیت بیشتری دارند. اگر آن‌ها را به 16 مگاپیکسل کاهش اندازه دهید، جزئیات بیشتری نصیبتان نخواهد شد. اما اگر تصاویری با ظاهر طبیعی را دوست دارید، عکاسی با این حالت را پیشنهاد می‌کنیم.

ما تصاویر 8 مگاپیکسل دوربین فوق عریض را دوست داشتیم. آن‌ها برای این نوع دوربین و حسگر جزئیات کافی دارند، پارازیت در حد معقولی کم نگه داشته شده و دامنه دینامیک به‌ویژه عریض است.

این دوربین درست مانند دوربین فوق عریض ریلمی 8 پرو تصاویر را با یک ته‌مایه رنگ بارز قرمز ذخیره می‌کند. این‌طور نیست که مشکل حادی باشد، اما تفاوت رنگ بین دوربین اصلی و فوق عریض را فورا متوجه خواهید شد.

فوکوس دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل در فاصله 4 سانتی‌متر تثبیت شده است و گرفتن یک عکس شارپ به چند مرتبه تلاش نیاز دارد. اما در نهایت نقطه شیرین برای فوکوس را یاد خواهید گرفت و این که چه زمان سوژه شما در فوکوس قرار دارد.

تصاویر 2 مگاپیکسل خوب هستند، جزئیات مناسبی دارند و از نظر شارپی و کیفیت رنگ به دل می‌نشینند. کنتراست نیز بالا است. این تصاویر نیز باید اشاره کنیم کمی بیش از حد پردازش یافتند. اما شک داریم فالوورهای اینستاگرام که پست شما از یک حشره یا گلبرگ را نگاه می‌کنند، برایشان این قضیه مهم باشد.

گوشی ریلمی جی تی با دوربین اصلی خود، حتی با آن که خبری از حسگر عمق‌سنج تخصصی نیست، می‌تواند تصاویر پرتره بگیرد.

جداسازی سوژه به همین علت عالی نیست اما با تصاویری با کیفیت عالی روبرو هستیم که ویژگی‌هایی مانند جزئیات بالا، شارپی مناسب و رنگ و کنتراست خوب دارد. ما همچنین افکت محوشدگی تصویر را دوست داشتیم.

گوشی ریلمی جی تی دوربین سلفی مشابه با Realme 8 Pro را دارد که مشخصات آن را در ابتدای این بخش گفتیم.

کیفیت تصاویر سلفی با توجه به این که جی تی تصاویر را به جای 4 مگاپیکسل، 16 مگاپیکسل ذخیره می‌کند قابل قبول است.

سطح جزئیات نهایی بدون تردید متوسط است، اما تصاویر از هر نظر دیگر یعنی کنتراست، رنگ و دامنه دینامیک عالی هستند.

دوربین جلو تصاویر سلفی پرتره نیز می‌تواند بگیرد. این تصاویر ویژگی‌هایی مشابه با تصاویر سلفی مشابه دارند. جداسازی سوژه با آن که از ایده‌آل بودن فاصله دارد، اما برای چنین دوربینی قابل قبول است و افکت فوکوس‌زدایی ظاهر خوبی دارد.

کیفیت تصاویر در شب

دوربین اصلی در شب تصاویر 16 مگاپیکسل با کیفیت متعادلی می‌گیرد. نوردهی کاملا متعادل، شارپی خوب و جزئیات نهایی به‌اندازه کافی است.

پردازش کاهش پارازیت ملایم انجام شده است، چون جزئیات ریز را از بین نمی‌برد اما بدون تردید پارازیت زیادی را در تصاویر به جا می‌گذارد.

سطح پارازیت قابل تحمل است و به نظر ما ریلمی عملکرد عالی در پردازش تصاویر در شب داشته تا همه چیز متعادل به نظر برسد.

نواحی بسیار روشن برش خورده زیادی وجود دارد، اما چنین چیزی قابل انتظار است. چون زمان عکاسی در حالت پیش‌فرض فوتو، هیچ تغییر دیگری برای بهبود کیفیت تصویر انجام نمی‌شود.

استفاده از تاگل هوش مصنوعی در شب ممکن است تصاویر را بیش از حد اشباع کند یا نکند. یک سوئیچ اختصاصی نایت مد نیز وجود دارد. عکاسی با این حالت معمولا 2 تا 3 ثانیه و ذخیره کردن آن 2 ثانیه دیگر طول می‌کشد.

نایت مد تصاویر را روشن‌تر ذخیره می‌کند و در مقایسه با گذشته سطح جزئیات به مراتب بیشتری را مشاهده خواهید کرد. پارازیت در این حالت کمی بهتر پاک شده است و به‌طور کیفیت تصاویر Night Mode عالی هستند.

نواحی روشن حتی با وجود تمام این بهبودها، برش خورده باقی می‌مانند. از طرفی مصنوعات گوناگونی در نواحی با جزئیات پیچیده مانند تزئینات ساختمانی، پوشش‌های گیاهی و سنگ‌های ریز سفید رنگ دیده می‌شود. اما مقدار آن‌ها به اندازه‌ای نیست که برداشت مثبت ما از کیفیت تصاویر را از بین ببرد.

تصاویری که با دوربین فوق عریض در شب می‌گیرید خوب نیستند. با آن که آن‌ها کیفیت رنگ خوبی دارند، ولی ظاهرشان ملایم و تاریک است تا اکثرا قابل استفاده نباشند.

دوربین فوق عریض نیز امکان استفاده از نایت مد را دارد و عملکرد آن در ذخیره‌سازی یک تصاویر فوق عریض عالی در شب باشکوه است.

پارازیت هنرمندانه حذف شده است، سطح جزئیات ریز فوق‌العاده بالا بوده، شارپی عالی است و نوردهی به مراتب بهتر انجام می‌شود تا تمام تصاویر خیلی روشن‌تر باشند (منظورمان افراط در این موضوع نیست).

ما کاملا زمان عکاسی در شب با دوربین فوق عریض استفاده از نایت مد را پیشنهاد می‌کنیم.

دوربین فیلمبرداری

دو دوربین اصلی و فوق عریض گوشی ریلی جی تی قابلیت فیلمبرداری دارند. دوربین اصلی حداکثر فیلم‌های با دقت 4K و سرعت 40 فریم بر ثانیه می‌گیرد و همچنین قادر به ضبط فیلم‌های فول اچ‌دی با هر دو سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه است.

کیفیت فیلمبرداری دوربین فوق عریض به فول اچ‌دی و سرعت 30 فریم بر ثانیه محدود است. زمان فیلمبرداری می‌توانید از بین دو کدک h.264 و h.265 انتخاب کنید.

سیستم لرزشگیر الکترونیک نیز حاضر، همیشه روشن و قابل استفاده برای تمام دوربین‌ها و هر دقت و فریم ریت است.

گوشی Realme GT ویدئوهای 4K را با بیت‌ریت بالای 50 مگابیت بر ثانیه می‌گیرد اما ویدئوهای فول اچ‌دی با سرعت 30 فریم بر ثانیه زمان استفاده از کدک h.264 بیت‌ریت بالاتر از حد متوسط 15 مگابیت بر ثانیه را دارند. صدا نیز همیشه با کیفیت استریو و 320 کیلوبایت بر ثانیه ضبط می‌شود.

ویدئوهای 4k/30fps که با دوربین اصلی می‌گیرید عالی هستند. آن‌ها سطح کافی جزئیات، پارازیت کم، رنگ‌های دقیق و دامنه دینامیک بالاتر از حد متوسط دارند. کیفیت صدا نیز واقعا خوب است.

فیلمبرداری با تنظیمات 4k/60fps به معنای برش اندکی از مرکز حسگر است. کیفیت تصویر از نظر رنگ، کنتراست و دامنه دینامیک به ویدئوهای 4k/30fps شباهت دارد. اما جزئیات ثبت شده به همان خوبی نیست، چون ویدئوها بیشتر انگاری به‌صورت دیجیتالی زوم شدند یا بهتر بگوییم از یک دقت پایین‌تر مقیاس آن‌ها افزایش داده شده است.

ریلمی همچنین یک حالت فیلمبرداری به اسم AI Highlight دارد. به کمک آن می‌توانید در شب یک ویدئوی فول اچ‌دی بگیرید که واقعا ظاهر خوبی دارد و شاید علت آن دقت پایین‌تر باشد.

کاری که در این حالت انجام می‌شود در واقع برجسته کردن منابع نوری است تا ظاهر و سطح اشباع رنگ اندکی بهتر داشته باشند.

ویدئوهای فول اچ‌دی دوربین فوق عریض نسبتا کیفیت متوسطی دارد. جزئیاتشان قابل قبول بوده، اما دامنه دینامیک پایین بوده و یک ته مایه رنگ قرمز آشکار دیده می‌شود.

رقبا

مدل پایه 8/128 گیگابایت گوشی ریلمی جی تی فایوجی در ابتدا برای کاربران اولیه با قیمت 399 یورو عرضه شد و بعدا قیمت آن به 449 یورو افزایش یافت.

مدل چرم وگان 12/256 گیگابایت آن 549 یورو قیمت خواهد داشت. این گوشی با امکانات فراوان جدا از قیمت معقول قابلیت‌های متعدد دیگری دارد تا یک قاتل پرچمدار نامیده شود.

چندین پیشنهاد جالب در بازار وجود دارد، بنابراین اجازه دهید نگاهی به تعدادی از آن‌ها بیاندازیم. اولین گوشی هوشمندی که می‌توانیم با قیمت ارزان و قابلیت‌های یک پرچمدار در نظر بگیریم گوشی پوکو اف 3 است.

این گوشی هوشمند یک نمایشگر آمولد 120 هرتز، چیپست در حد پرچمدار اسنپ‌دراگون 870 فایوجی، اسپیکرهای استریو با کیفیت خوب و مجموعه دوربین سه‌گانه مشابه روی قاب پشتی دارد.

قیمت گوشی پوکو 100 یورو ارزان‌تر از گوشی ریلمی جی تی است، در برابر پاشیدن رطوبت مقاوم است و با آن که ما با تراشه SD870 می‌توانیم سر کنیم، سایرین ممکن است این‌طور نباشند.

انتخاب بعدی گوشی رد مجیک 6R نوبیا است و تحت‌تاثیر سیستم خنک‌کننده منفعل این گوشی قرار گرفتیم که دوست داریم ریلمی از آن درس بگیرد.

رد مجیک 100 یورو قیمت بیشتری دارد، اما بدون افت کیفیت می‌توانید بازی‌ها را اجرا کنید، این گوشی دکمه‌های شانه‌های اختصاصی گیمینگ، قابلیت فیلمبرداری با دقت 8K و دوربین اصلی با کیفیت تصویر و فیلمبرداری عالی دارد.

این گوشی بدون مشکل نیست، اما اگر بودجه شما اجازه می‌دهد شاید بهتر باشد به آن یک فرصت دهید. انتخاب بعدی گوشی بلک شارک 4 شیائومی است که قیمتی در حد گوشی ریلمی جی تی دارد.

اما فرقی بین آن و Poco F3 دیده نمی‌شود به جز این که یک نمایشگر آمولد 144 هرتز با دکمه‌های شانه‌ای گیمینگ اختصاصی دارد.

این گوشی به جای چیپست اسنپ‌دراگون 888 از مدل 870 استفاده می‌کند، ولی قابلیت اجرای بازی‌های با نرخ تازه‌سازی تصویر بالا را دارد و واقعا آن‌ها را به‌خوبی می‌تواند اجرا کند.

گوشی وان پلاس 9 قاتل پرچمدار و رقیب این شرکت برای گوشی ریلمی GT است. این گوشی یک نمایشگر آمولد 120 هرتز اندکی بزرگ‌تر دارد، از تراشه مشابه SD888 استفاده می‌کند، مجموعه دوربین سه‌گانه آن مشابه است با این تفاوت که دوربین فوق عریض آن دقت 50 مگاپیکسل دارد و ما یکی از طرفداران بزرگ رابط کاربری OxygenOS هستیم.

گرچه قیمت گوشی OnePlus 9 را نیز نباید فراموش کنید که 640 یورو است و به هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن را در مقایسه با گوشی ریلمی جی تی پیشنهاد کنیم.

رای نهایی

گوشی Realme GT یک گوشی هوشمند به‌ویژه خوب از نسل قاتل پرچمدار است. این اصطلاحی است که ما با آن میان‌رده‌های دارای نمایشگر و چیپست‌های طراز اول را توصیف می‌کنیم.

از طرفی این مدل جی تی نه تنها با نمایشگر آمولد 120 هرتز و عملکرد تراشه اسنپ‌دراگون 888 خود ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بلکه همچنین اسپیکرهای استریو و مهارت‌های عکاسی خوبی دارد.

این زیبای ریلمی از سیستم عامل اندروید 11 و لانچر Realme UI 2.0 استفاده می‌کند که از نظر روانی و پاسخ‌دهی در حد رابط کاربری اکسیژن وان پلاس است و ما طرفدار هردو هستیم.

در نهایت باید برای قابلیت‌های افزوده‌ای مانند گزینه‌های ارتباطی فراوان و سرعت شارژ فوق‌العاده سریع ارزش قائل شوید تا پیشنهاد نکردن خرید ریلمی جی تی با قیمت جذابی که دارد، غیرممکن باشد.

گوشی Realme GT بدون عیب نیست، در برابر رطوبت مقاومت نشان نمی‌دهد، اجرای تمام بازی‌ها محدود به 60 فریم بر ثانیه است و دوربین‌های سلفی و فوق عریض تا حدی قدیمی است.

همچنین مساله افت عملکرد خوشایند نیست، گرچه در دنیای واقعی متوجه آن نخواهید شد. بدون تردید پیشنهاد این گوشی برای خرید بسیار ساده است اما مطمئن شوید که تمام احتمالات ممکن و رقبا را بررسی کردید. چون اگر برایتان گیمینگ مهم است گوشی‌های بهتری برای این کار وجود دارند. در غیر این صورت از خرید عضوی از نسل نایاب قاتل‌های پرچمدار اطمینان خواهید داشت.

نقاط مثبت

  • نمایشگر عالی سوپر آمولد، 120 هرتز، پشتیبانی از استاندارد +HDR10
  • عمر باتری قابل قبول، سرعت شارژ فوق‌العاده سریع
  • اسپیکرهای استریو خوب، پشتیبانی از دالبی اتموس
  • عملکرد پرچمدار تراشه اسنپ‌دراگون 888
  • کیفیت عالی تصویر تمام دوربین‌ها
  • دوربین اصلی می‌تواند ویدئوهای خوبی بگیرد.
  • جک هدفون 3.5 میلی‌متری، NFC، وای فای 6، فایوجی دوگانه
  • رابط کاربری سریع و روان Realme UI
  • قیمت پایین با توجه به مجموعه قابلیت‌ها فراوان

نقاط منفی

  • فاقد استاندارد IP
  • اجرای بازی‌ها محدود به 60 فریم بر ثانیه است.
  • افت قابل توجه عملکرد تحت فشار سنگین
  • نبود سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر، زوم بدون افت کیفیت یا یک دوربین تله‌فوتو

منبع:

gsmarena.com

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار