نقدو بررسی انواع موبایل

نقدو بررسی پوکو X3 GT

پوکو X3، خانواده‌ای دوست‌داشتنی از گوشی‌های پوکو که در بازار کشور ما هم با استقبال خوبی مواجه شدند. امروز جدیدترین عضو این گروه اینجاست پوکو ایکس ۳ جی تی. در کل پوکو دوست دارد که در نام‌گذاری به گونه‌ای عمل کند تا همه را گیج کرده باشد.

پوکو X3 GT در حقیقت همان ردمی نوت ۱۰ پرو است که در چین عرضه می‌شود؛ دقت کنید تاکید زیادی داریم به اینکه این گوشی در چین عرضه می‌شود پس این ردمی نوت ۱۰ پرو در هیچ کجای دنیا با این نام شناخته نمی‌شود و در عوض با نام Poco X3 GT برای کشورهای دیگر عرضه شده.

به هر حال پوکو X3 GT محصولی در بخش میانی بازار است که از دو گوشی دیگر این خانواده یعنی پوکو X3 NFC و پوکو X3 Pro گران‌تر است و در حال حاضر حدود قیمتی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان در بازار دارد با ما همراه باشید این گوشی را بررسی کنیم.

طراحی پوکو X3 GT

مشخصاً طراحی پوکو ایکس ۳ جی تی با تمام طراحی‌هایی که تا امروز در خانواده پوکو X3 دیده‌ایم متفاوت است. این گوشی الان خیلی به‌ظاهر استاندارد گوشی‌های امروزی نزدیک شده است. در حقیقت ظاهر این گوشی خیلی بیشتر شبیه به گوشی‌های خانواده ردمی نوت ۱۰ پرو است و خیلی هم عجیب نیست به این سبب که گوشی در حقیقت همان ردمی نوت ۱۰ پرو چین است.

نسخه‌ای که برای بررسی دست من است کلاد وایت است که رنگ سفید ابری می‌شود. جنس بدنه در قاب پشتی پلاستیک است مانند دو نسل قبلی اما در پوکو X3 GT می‌بینیم که قاب پشتی به صورت شیاردار طراحی شده که باعث می‌شود وقتی روی آن ناخن می‌کشیم صدا دهد و در ضمن اینکه گوشی اصلاً سر نیست و هیچ جای اثرانگشت و کثیفی در قاب پشتی به جا نمی‌ماند.

فریم دستگاه هم از پلاستیک ساخته شده که در بخش پایینی درگاه تایپ سی را کنار میکروفون اصلی و اسپیکر می‌بینیم.

روی فریم بالایی اسپیکر دوم را کنار میکروفون دوم و درگاه اینفرارد می‌بینیم.

سمت راست کلیدهای ولوم و کلید پاور قرار دارند و سمت چپ هم درگاه سیم‌کارت‌ها هست که از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌‌کند و خبری از پشتیبانی از کارت حافظه خارجی هم نیست.

 

این گوشی مثل خیلی از گوشی‌های شیائومی به لایسنس IP53 مجهز است که به پاشش آب و گردوغبار مقاوم است؛ توجه کنید که گوشی ضد آب نیست و فقط اگر آب روی آن بپاشد مشکلی ندارد. از نظر محافظت صفحه‌نمایش هم با گوریلاگلس ویکتاس محافظت می‌شود تا در برابر خط و خش تا جای ممکن مقاوم باشد.

از نظر وزن و ضخامت هم می‌بینیم که پوکو X3 GT از پوکو X3 Pro هم ضخامت کمتری دارد و هم وزنش کمتر است که کمک کرده تا گوشی بسیار خوش‌دست‌تر باشد و چیزی شبیه به ردمی نوت ۱۰ پرو باشد.

بیرون‌زدگی لنزهای دوربین اصلی هم خیلی زیاد نیست اما به این علت که قاب این لنزها اندازه بزرگی دارد و در یک سمت قاب پشتی است باعث شده تا گوشی روی سطح صاف منسجم قرار نگیرد.

صفحه‌نمایش پوکو X3 GT

پوکو برای این گوشی از صفحه‌نمایشی با پنل IPS استفاده کرده که اندازه ۶.۶ اینچی دارد. این پنل رزولوشن فول‌اچ‌دی برایش در نظر گرفته شده و به تکنولوژی HDR10 هم مجهز است. نکته مهم در مورد صفحه این گوشی پشتیبانی آن از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است که کمک کرده تا با صفحه‌نمایشی کاملاً نرم و روان روبرو باشیم. خوشبختانه این نرخ نوسازی انطباقی است یعنی زمانی که نیاز به این باشد که اسکرول کنید یا در منوها حرکت کنید روی ۱۲۰ هرتز قرار می‌گیرد و زمانی که نیاز نباشد و تصویر ثابت را داشته باشیم روی ۳۰ هرتز می‌نشیند که کمک می‌کند تا مصرف انرژی کاهش داشته باشد.

بالای این صفحه‌نمایش یک حفره دیده می‌شود که در حقیقت همان لنز دوربین سلفی دستگاه است. این حفره تقریباً هم اندازه همان لنزهایی است که در گوشی‌های دیگر شیائومی و پوکو می‌بینیم.

از نظر کیفیت با صفحه‌نمایش با کیفیتی در این رنج قیمتی روبرو هستیم؛ رنگ‌ها در این صفحه خوب نمایش داده می‌شوند و عمق رنگ مشکی با توجه به اینکه این صفحه امولد نیست اما قابل‌توجه است.

در بخش روشنایی هم صفحه روشنی روبروی شما قرار دارد که زیر نور خورشید و در محیط باز مشکلی برای مشاهده محتوا در این صفحه ندارید و همه چیز تقریبا خوانا است.

سخت‌افزار پوکو X3 GT

پوکو X3 GT در دو نسخه از نظر حافظه داخلی و حافظه رم عرضه می‌شود. یکی نسخه ۱۲۸ و دیگری نسخه ۲۵۶ گیگابایتی. نکته مهمی که در مورد این گوشی باید دقت کنید این است که از کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی‌کند و به همین خاطر زمان خرید این گوشی باید دقت کنید که اگر می‌خواهید فیلم و عکس زیاد بگیرید بهتر است که نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را تهیه کنید.

من اینجا نسخه ۲۵۶ گیگابایتی این گوشی را دارد که از این میزان حافظه داخلی اول کار به حدود ۲۲۶ گیگابایت دسترسی دارید و مابقی فضا در اختیار فایل‌های سیستمی است.

تست حافظه داخلی

به چیپ دستگاه برسیم که ساخت مدیاتک است. دایمنسیتی ۱۱۰۰ به‌عنوان چیپ این گوشی استفاده شده   که بر پایه معماری ۶ نانومتری است. این گوشی نیم نگاهی به جامعه گیمرها دارد که بتواند آن‌ها را قانع کند تا از این گوشی به‌عنوان گوشی‌ای مناسب گیم استفاده کنند.

این چیپ‌ست از نظر کارایی خیلی شبیه به آن چیزی است که روی گوشی پوکو X3 Pro می‌بینیم یعنی چیپ اسنپدراگون ۸۶۰.

توجه داشته باشید چیپی که اینجا استفاده شده یک چیپ پرچم‌دار نیست و نباید از آن انتظار معجزه داشته باشید اما در رنج قیمتی‌ای که در آن قرار گرفته عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد.

در کارکرد روزمره خیلی خوب می‌توانید روی عملکرد این گوشی حساب باز کنید و قدرت بالایی در اجرای برنامه‌ها و باز و بسته کردن آن‌ها و همچنین سوئیچ بین برنامه‌ها دارد و این چیپ به‌راحتی این کار را انجام می‌دهد.

تست بنچ‌مارک

تجربه بازی

به لطف سخت‌افزار مناسبی که برای این گوشی در نظر گرفته شده در بازی‌های سنگینی مانند کالاف دیوتی موبایل یا پابجی شاهد عملکرد خوب دستگاه هستیم هر چند که انتظار یک پرچم‌دار را نباید از آن داشته باشید اما در مجموع می‌توان به عنوان گوشی‌ای مناسب گیم روی آن حساب کرد.

داغ کردن

داغ کردن مانند تمامی گوشی‌های این رنج قیمتی در این محصول هم دیده می‌شود البته می‌توان گفت میزان داغ شدن دستگاه نسبت به آن چیزی که در خیلی از گوشی‌های دیگر می‌بینیم کمتر است اما به هر حال داغ شدن را در استفاده سنگین داریم و در استفاده سبک هیچ داغ شدنی وجود ندارد.

تست بوت شدن

نرم‌افزار پوکو X3 GT

در این بخش هم با گوشی مدرنی روبرو هستیم. اندروید نسخه ۱۱ روی آن قرار گرفته در کنار اینکه رابط کاربری می یو آی ۱۲.۵ هم روی آن نصب شده.

در این بخش به لطف حضور رابط کاربری مدرن شیائومی همان چیزهایی که روی گوشی‌های دیگر شیائومی و پوکو می‌بینیم اینجا هم دیده می‌شود.

جدا بودن بخش نوتیفیکیشن‌ها از بخش کنترل سنتر، حضور اپ دراور برای راحتی بیشتر در دسترسی به برنامه‌ها و کلی از امکاناتی که اگر با رابط کاربری می یو آی آشنا باشید در آن‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

تست انتقال داده

اسپیکر پوکو X3 GT

در این بخش پوکو ایکس ۳ جی تی به دو اسپیکر مجهز شده که یکی در پایین گوشی و دیگری در بالای آن قرار دارد البته که خروجی صدای مخاطب هم به‌عنوان اسپیکر استفاده می‌شود. از نظر کیفیت صدا اسپیکر این گوشی در کیفیت متوسط قرار می‌گیرد که خیلی صدای با کیفیتی به‌خصوص در زمان بلند کردن صدا تا انتها ندارد اما از طرف دیگر بالانس صدایی خیلی معقول و مناسبی دارد مخصوصاً در بازی کردن مانند بازی کالاف دیوتی می‌توانید به کمک این بالانس خوب صدا صدای پاها را به‌خوبی از جهات مختلف بشنوید.

ایرادی که می‌توان به این اسپیکر گرفت همان چیزی است که به اعضای دیگر این خانواده وارد است؛ زمانی که صدای اسپیکر بلند باشد لرزش در قاب پشتی دیده می‌شود و مشخص نیست چرا گوشی‌‌های پوکو X3 این مشکل را دارند.

نکته منفی دیگر در مورد این گوشی در بخش صدایی حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا است که برای کسی که دنبال گوشی میان‌رده است به طور حتم این موضوع چندان خوشایند نیست به این علت که باید هدفون قدیمی خودش را کنار بگذارد و به دنبال خرید یک هدفون جدید یا با پشتیبانی از درگاه تایپ سی یا بلوتوث باشد. البته پوکو داخل جعبه این گوشی آداپتوری قرار داده که در یک سمتش جک ۳.۵ میلی‌متری صدا است و در سمت دیگرش تایپ سی. اما این آداپتور خودش باعث دست و پا گیر شدن بیشتر می‌شود در کنار اینکه درگاه تایپ سی دستگاه در هنگام کار کردن با هدفون درگیر می‌شود.

امنیت پوکو X3 GT

دو روش امنیتی را در این گوشی داریم. سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره به‌عنوان دو روش امنیتی داخل این گوشی استفاده شده‌اند.

سنسور اثرانگشت همان‌طور که اشاره کردیم داخل کلید پاور قرار گرفته؛ این سنسور کمی بیرون‌زده است برخلاف آن چیزی که در گوشی‌های قبلی پوکو X3 دیده بودیم.

این سنسور خیلی خوب عمل می‌کند و در زمان بسیار کمی می‌توانید قفل دستگاه را برای شما باز کند و واقعاً سریع است.

تشخیص چهره هم سرعت بسیار بالایی در نور کافی دارد هرچند که عملکرد دستگاه در نور کم در این بخش افت می‌کند اما عملکردش در مجموع در بخش تشخیص چهره هم خوب است. در کل در بخش سنسور اثرانگشت این‌قدر گوشی خوب عمل می‌کند که نیازی به تشخیص چهره پیدا نمی‌کنید.

باتری پوکو X3 GT

باتری یکی از بخش‌های دوست‌داشتنی این گوشی به‌حساب می‌آید. پوکو X3 GT باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساغتی روی خودش دارد که دیگر خبری از آن اعداد عجیب و غریب ظرفیت باتری نیست.

این باتری هم در استفاده سنگین و هم در استفاده روزمره عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد؛ مدتی که من از گوشی استفاده می‌کردم کاملاً از باتری دستگاه رضایت داشتم در ضمن اینکه می‌توانید در جدول زیر ببینید که چه عملکردی در شارژدهی و در مقایسه با رقبا دارد.

اما نکته خیلی مهمی در مورد باتری این گوشی هست و آن هم پشتیبانی دستگاه از شارژ سریع ۶۷ واتی است در ضمن اینکه داخل جعبه دستگاه هم آداپتور شارژ ۶۷ واتی قرار گرفته و نیازی به خرید آداپتور جداگانه برایش ندارید. با کمک این آداپتور خیلی سریع می‌توانید گوشی را شارژ کنید که باورتان نمی‌شود این‌قدر جذاب باشد.

جدول تست باتری

دوربین پوکو X3 GT

در بخش دوربین چیدمان خوبی را روی لنزهای اصلی این گوشی می‌بینیم. لنز اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی دارد، یک لنز اولتراواید داریم که ۸ مگاپیکسلی است و تا ۱۲۰ درجه را پوشش می‌دهد و یک لنز ۲ مگاپیکسلی داریم برای گرفتن عکس‌های ماکرو؛ دوربین سلفی هم سنسور ۲۰ مگاپیکسلی دارد.

لنز اصلی به صورت پیش‌فرض روی ۱۶ مگاپیکسلی عکاسی می‌کند البته که امکان انتخاب حالت ۶۴ مگاپیکسلی را از گزینه‌ More دارید که استفاده از این حالت نویز تصاویر را بیشتر می‌کند.

عکس‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوند جزئیات خیلی خوبی دارند در کنار اینکه رنگ‌ها بسیار به واقعیت نزدیک هستند. اگر بخواهید عکس‌ها جذاب‌تر و با جزئیات بیشتر شوند می‌توانید از پردازش HDR استفاده کنید.

عکس‌های پرتره که این روزها اهمیت خیلی زیادی پیدا کرده‌اند به اهرمی برای رقابت تبدیل شده‌اند. در این بخش پوکو X3 GT عملکرد خیلی خوبی از خودش نشان می‌دهد و برش تمیزی در لبه‌های سوژه از پس‌زمینه می‌بینیم در کنار اینکه پس‌زمینه مات شدگی خیلی مناسبی دارد در کنار اینکه جزئیات سوژه هم خیلی زیاد است و کاملاً شارپ است.

عکس‌های اولتراواید این گوشی شاید بهترین در نوع خودش نباشد و کمی به هم ریختگی در لبه‌های عکس دیده می‌شود اما وقتی که روی تصویر اولتراواید زوم می‌کنید شارپی خوبی را می‌توانید ببینید؛ اما ثبت رنگ‌ها با آن چیزی که در لنز اصلی می‌بینیم کاملاً متفاوت است و عکس‌ها گرم‌تر و پررنگ‌تر می‌شوند.

در نور شب هم پوکو ایکس ۳ جی تی عکس‌هایی با نویز پایین می‌گیرد و ثبت رنگ‌ها هم خوب است؛ اگر از حالت نایت مود استفاده کنید همه چیز بهتر می‌شود؛ رنج دینامیکی بالاتر می‌رود، ثبت رنگ‌ها بهتر انجام می‌شود و نویز هم پایین‌تر می‌آید.

دوربین سلفی هم کار خودش را خوب انجام می‌دهد؛ عکس‌ها جزئیات خوبی دارند و رنگ‌ها خیلی به واقعیت نزدیک هستند. عکس‌های سلفی پرتره بد نیستند اما به‌خوبی عکس‌های پرتره لنز اصلی نیستند برش سوژه از پس‌زمینه خوب است اما در بخش‌هایی برش‌ها به هم ریختگی را در خودشان می‌بینند اما مات شدن پس‌زمینه به‌اندازه کافی خوب است.

جمع‌بندی و قیمت پوکو X3 GT

بدون شک مهم‌ترین رقبای این گوشی در بازار گوشی‌های پوکو F3، پوکو X3 Pro و گلکسی A52 سامسونگ هستند. اما پوکو X3 GT گوشی دوست‌داشتنی‌ای است که در مدتی که من از گوشی استفاده می‌کردم به‌خوبی حس رضایت را به کاربر منتقل می‌کند. طراحی این گوشی نسبت به دو گوشی دیگر این خانواده طراحی به‌روزتری دارد در ضمن اینکه خیلی از آن‌ها خوش‌دست‌تر است؛ صفحه‌نمایش کیفیت قابل قبولی دارد، باتری عملکرد خوبی از خودش در بخش شارژدهی ارائه می‌دهد و از طرف دیگر شارژر ۶۷ واتی واقعاً وسوسه کننده‌ است. سخت‌افزار دستگاه هم خیلی قدرتمند است به‌خصوص برای بازی کردن و کارهای سنگین گزینه مناسبی به‌حساب می‌آید؛ در کنار این‌ها دوربین‌های این گوشی هم عملکرد خوبی نسبت به رنج قیمتی گوشی دارند.

اما زمانی که بحث قیمت می‌شود می‌بینیم که این گوشی از پوکو X3 Pro قیمت بالاتری دارد و همین امر یک نقطه ضعف برایش به‌حساب می‌آید ولی قیمتش به پوکو F3 خیلی نزدیک است.

مزایا

  • طراحی متفاوت نسبت به دو نسل قبلی
  • صفحه‌نمایش با کیفیت مطلوب
  • عمر خوب باتری
  • سخت‌افزار قدرتمند
  • عملکرد خوب دوربین‌ها
  • کیفیت خوب اسپیکرها

معایب

  • لرزش قاب پشتی هنگامی که صدای اسپیکرها بلند می‌شود
  • خوش‌دستی کمتر نسبت به گوشی‌های پوکو F3 و ردمی نوت 10 پرو
  • آنطور که ادعا می‌شد گوشی خنک نمی‌ماند
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار