اخبار فناوریتراشه وپردازنده ها

جزئیات پلتفرم AMD AM5 فاش شد: پشتیبانی از معماری Zen 4 و رم DDR5

لاعات مربوط به پلتفرم دسکتاپ AMD AM5 که در آینده برای نسل بعدی CPUها و APUهای AMD استفاده خواهد شد، به اینترنت راه پیدا کرد. این پلتفرم به‌طور مستقیم با پلتفرم اینتل سری ۶۰۰ رقابت می‌نند و هر دوی آن‌ها برای اولین بار از رم DDR5 پشتیبانی خواهند کرد.

به گزارش منبع معتبری به نام ExecutableFix، نسل بعدی AMD AM5 بزرگ‌ترین ارتقای پلتفرم AMD در سال‌های اخیر خواهد بود. سوکت AM4 چهار نسل دوام آورد، اما از معماری Zen 4 به بعد از AM5 استفاده می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات پلتفرم AM5 تعویض سوکت PGA با LGA است. پلتفرم AM5 از سوکت LGA 1718 استفاده می‌کند و ۱۷۱۸ پین دارد که با CPU در ارتباط خواهد بود.

تعداد پین‌های این سوکت ۱۸ عدد بیشتر از سوکت اینتل LGA 1700 است که در نسل بعدی پردازنده‌های مرکزی Alder Lake استفاده می‌شود. این یعنی دیگر تراشه‌ای از سری رایزن دسکتاپ نخواهیم دید که زیر آن پین داشته باشد، در عوض درست مثل پردازنده‌های دسکتاپ اینتل باید منتظر پدهای ارتباطی (طلایی) باشیم.

پلتفرم AM5 شامل چیپست‌های سری جدید ۶۰۰ خواهد بود. X670 PCH احتمالا چیپست پرچمدار این خانواده است و جایگزین X570 می‌شود. مادربرد X670 از رم DDR5 دوکاناله با سرعت پایه ۴۸۰۰ و حداکثر سرعت ۱۰,۰۰۰ پشتیبانی می‌کند. پلتفرم AM5 همچنان با PCIe 4.0 به کار خود ادامه می‌دهد و پشتیبانی از PCIe 5.0 فقط روی Genoa ممکن خواهد شد.

 

نسل بعدی پردازنده‌های رایزن دسکتاپ که بر اساس معماری Zen 4 ساخته و با اسم رمز «رافائل» شناخته می‌شوند، احتمالا هسته‌های بیشتری خواهند داشت تا عملکردی بهتر از چیپست‌های فعلی با ۱۶ هسته و ۳۲ رشته داشته باشند. معماری جدید Zen 4 احتمالا می‌تواند در هر چرخه ۲۵ درصد بیشتر از Zen 3 عملیات انجام دهد. سرعت کلاک این دستگاه به حدود ۵ گیگاهرتز می‌رسد.

پردازنده‌های رافائل باید دو گرافیک مجتمع داشته باشند. این محصولات احتمالا در اواخر سال ۲۰۲۲ به بازار می‌آیند و به رقابت با نسل سیزدهم پردازنده‌های دسکتاپ اینتل می‌روند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار