لوازم صوتی

کدام هدفون را بخریم؟ مقایسه اپل AirPods Max و سونی WH-1000XM4

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

هدفون سونی WH-1000XM4 پیشرفت‌های چشم‌گیر زیادی نسبت به مدل WH-1000XM3 داشته اما بازار هدفون، محلی پویا و مملوء از محصولات خوب است.  در این میان یکی از هدفون‌هایی که به رقابت با سونی می‌پردازند را می‌توان مدل Apple AirPods Max دانست.

ما از سال ۲۰۱۸ در انتظار رونمایی از AirPods Max بودیم و بالاخره پس از چند سال تاخیر، اپل این هدفون را روانه بازار کرد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که AirPods Max چه میزان از انتظارات کاربران را پاسخ خواهد گفت و چه تفاوت‌هایی با یکی از بهترین هدفون‌های بازار یعنی  Sony WH-1000XM4 دارد؟

قیمت Sony WH-1000XM4 در مقابل AirPods Max

همان گونه که انتظار می‌رود قیمت AirPods Max با اختلاف از Sony WH-1000XM4 بیشتر است. بنابراین اگر قیمت در انتخاب شما عامل تعیین کننده‌ای به شمار می‌رود، بهترین انتخاب از میان این دو برای شما هدفون سونی است.


طراحی Sony WH-1000XM4 در مقابل AirPods Max

هدفون مدل WH-1000XM4 تقریبا از نظر ظاهری با WH-1000XM3 مو نمی‌زند. البته سونی در این مدل تغییرات ظریفی به وجود آورده که به طور مفصل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. یکی از این  تفاوت‌ها متریالی است که WH-1000XM4 از آن ساخته شده و بنابراین ظاهری مات‌تر و کمی بافت‌دار دارد که باعث می‌شود هنگامی که آن را در دست می‌گیرید، لیز نخورد و از دستتان نیفتد.

همچنین بالشتک‌های این هدفون نسبت به سری ۱۰۰۰XM حجم بیشتری داشته و بنابراین نرم‌تر هستند. همین تغییر ساده باعث می‌شود هنگام قرار گرفتن روی گوش، مصرف‌کننده احساس بهتری داشته باشد. قسمت هدبند آن به گونه‌ای ساخته شده تا روی سر اکثر افراد به راحتی قرار گیرد و همچنین طراحی آن طوری است که ظاهری مرتب‌تر و شسته رفته‌تر به هدفون می‌دهد. از طرف دیگر سونی در این هدفون از یک طراحی تاشو بهره برده تا هنگامی که از هدفون استفاده نمی‌کنید، بتوانید به راحتی آن را در کیف قرار دهید.

 

همانند مدل XM3 عملکرد این هدفون نیز از طریق یک پنل لمسی در گوش راست بوده و به کاربران اجازه می‌دهد با لمس کردن، فشار دادن و نگه داشتن و یا کشیدن به طرفین از قابلیت‌های متفاوت هدفون بهره ببرند. همچنین دکمه‌های فیزیکی شامل دکمه پاور و دکمه شخصی سازی در روی گوش چپ این هدفون قرار دارد و در همین قسمت یک پورت USB-C و یک جک ۳٫۵ میلی متری نیز تعبیه شده است.  حین بررسی‌ها متوجه شدیم سرعت پاسخگویی دکمه‌های لمسی بسیار عالی بوده و استفاده از XM4s بسیار لذت‌بخش است.

از سویی دیگر اپل در طراحی هدفون خود به سراغ ظاهری متفاوت‌تر رفته و با توجه به همین تفاوت نسبت به سایر هدفون‌ها و در این مورد خاص هدفون سونی برخی افراد فکر می‌کنند هنگام استفاده از هدفون در مکان‌های عمومی جلب توجه خواهند کرد. قسمت هد بند از یک نوع پارچه کشی و نرم ساخته شده و وزن آن طوری در طول تقسیم شده که به هیچ کجای سر فشاوری وارد نکند. و درست مانند سونی، طراحی هد بند به گونه‌ای است که روی سر اکثر افراد به خوبی قرار می‌گیرد و احساس خوبی حین استفاده به مصرف کننده می‌دهد.

بنا بر گفته‌های خود اپل با اتصال کاپ‌های هدفون به هدبند، وزن به طور متعادل‌تری روی سر تقسیم می‌شود و با وجود وزن ۳۸۴ گرمی هدفون، فشار کاپ‌های هدفون حین استفاده افراد را اذیت نمی‌کند و به آسانی روی گوش‌ها قرار می‌گیرد. بر خلاف هدفون مدل WH-1000XM4 سونی، این هدفون تاشو نیست.

دکمه‌ها روی یک تنظیم کننده چرخان که با الهام از پیچ تنظیم دیجیتالی Apple Watch ساخته شده، قرار گرفته‌اند. این تنظیم کننده همانند یک شماره‌گیر در تلفن‌های قدیمی است که می‌تواند برای میزان صدا، پخش آهنگ، رد کردن آهنگ، فعال کردن دستیار صوتی اپل یعنی سیری و تماس‌های تلفنی استفاده شود. این تنظیم کننده عملکرد بسیار خوبی داشته و کار نوآورانه‌ای از طرف این کمپانی محسوب می‌شود. دکمه کنترل نویز دو حالت  ANC و Transparency Mode دارد. و بر خلاف سونی که فقط در دو رنگ به بازار عرضه می‌شود، این هدفون را می‌توانید در پنج رنگ مختلف خریداری کنید.

هدفون‌های اپل خاص‌تر و متفاوت‌تر هستند اما هدفون‌های سونی قابلیت حمل ونقل بیشتری داشته و برای استفاده در رفت و آمد مناسب‌تر هستند. انتخاب در طراحی این دو، بستگی به این دارد که چه انتظاری از یک هدفون دارید و قصد دارید برای چه مصرفی آن را تهیه کنید. اگر قابلیت حمل و نقل برایتان مهم است حتما سونی را انتخاب کنید و اگر به دنبال یک هدفون خیلی خاص می‌گردید که با بقیه چیزهایی که در بازار است تفاوت داشته باشد، حتما AirPods Max را خریداری کنید.

مشخصات فنی Sony WH-1000XM4 در مقابل AirPods Max

سونی WH-1000XM4 ویژگی‌های هوشمندانه زیادی دارد. این دستگاه مجهز به SoC بلوتوث صوتی جدید است که می‌تواند موسیقی و نویز را بیش از ۷۰۰ بار در ثانیه تنظیم کند. همچنین از اتصال چند نقطه‌ای برای دو دستگاه بلوتوث به طور همزمان نیز پشتیبانی می‌کند.

 

حالت Speak-to-Chat توانایی تشخیص صحبت کردن را دارد و به طور خودکار موسیقی را قطع می‌کند و این حالت برای زمانی که می‌خواهید با اطرافین خود صحبت کنید اما هدفون را برندارید، ویژگی خوبی به شمار می‌رود. کنترل هوشمند تطبیقی مکان‌هایی که بیشتر به آنجا مراجعه می‌کنید  را یاد می گیرد و می‌توانید حتی در برنامه مکان‌هایی که باید آن‌ها را به خاطر داشته باشد و یا به آن‌ها توجه کند را تنظیم کنید. همچنین این هدفون می‌تواند تنظیماتی که برای تعیین حذف نویز هنگام پرواز انتخاب کرده‌اید  را به خاطر بسپارد.

سایر ویژگی‌های XM3 عبارتند از Quick Attention Mode و تراشه HD Noise Cancelling Processor QN1 (دارای الگوریتم جدید)، برای عملکرد ANC که به نظر ما یکی از بهترین‌های بازار است. عمر باتری این هدفون ۳۰ ساعت بوده و اتصال پیش فرض آن  بلوتوث ۵٫۰ است. همچنین هدفون مدل XM4 از AAC ، SBC و LDAC نیز پشتیبانی می‌کند، مورد دومی برای صدای بی‌سیم با وضوح بالا استفاده می‌شود.

عملکرد انطباقی ANC درهدفون AirPods Max اگر بهتر از سونی نباشد، قطعا با آن هم تراز است.  تشخیص اینکه کدام یک از این دو نسبت به هم برتری دارند دشوار است، زیرا تفاوت آنچنانی بین آن‌ها مشاهده نمی‌شود. جای نسبتا زیادی برای شخصی سازی ANC در هدفون اپل وجود ندارد. در حالی که سونی به کاربران خود اجازه می‌دهند هر طور که دوست دارند، هدفون را شخصی‌ سازی کنند. فراموش نکنیم که حالت Transparency در هر دو هدفون بسیار عالی است. و از هر زاویه‌ای که به این دو دستگاه نگاه کنید متوجه می‌شوید که هر دوی این هدفون‌ها در مورد حذف نویز بهترین‌های بازار کنونی هستند.

در هدفون AirPods Max اتصال پیش فرض درست مانند سونی بلوتوث ۵٫۰ است اما بر خلاف رقیب خود، این هدفون فقط ۲۰ ساعت ماندگاری باتری دارد که این میزان ۱۰ ساعت از Sony WH-1000XM4 کمتر است. Max دارای ویژگی EQ Adaptive نیز هست. این ویژگی باعث می‌شود هدفون بتواند صدای فرکانس پایین و متوسط را متناسب با کاپ هدفون تنظیم کرده تا کاربران جزئیات صدای موسیقی را از دست ندهند. Spatial Audio با محتوای ۵٫۱، ۷٫۱ و Dolby Atmos کار می‌کند و صداها را به طور مجازی در محدوده صوتی قرار می‌دهد تا تأثیر همه جانبه‌‌تری داشته باشد. حین بررسی‌ها متوجه شدیم این هدفون واقعا می‌تواند افراد را در موسیقی غوطه‌ور کند.

 

سایر ویژگی‌های این هدفون همگی iOS محور هستند مانند تعویض خودکار (پرش فوری بین دستگاه‌های iOS)، اشتراک گذاری صدا (برای به اشتراک گذاری صدا بین دو ایرپاد) و ادغام صدای دستیار صوتی Siri.

ویژگی‌های AirPods Max محدود به اکوسیستم اپل است. اما Sony  از نظر هوشمندی (Speak-to-Chat و Adaptive Smart Control) توانایی تشخیص بیشتری دارد. هم کاربران اندروید و هم کاربران ios می‌توانند به راحتی  از Sony WH-1000XM4 استفاده کنند. همچنین این هدفون عمر باتری طولانی‌تری نیز دارد. اما تشخیص تفاوت بین این دو از نظر ANC دشوار است. اما اگر در حال حاضر از اکوسیستم اپل بهره می‌برید، AirPods Max انتخاب مناسب‌تری برای شما محسوب می‌شود.

کیفیت صدا Sony WH-1000XM4 در مقابل AirPods Max

WH-1000XM4 با عملکرد صوتی خود یک گام بزرگ رو به جلو برداشته و وضوح و کیفیت صدای بهتری نسبت به مدل قبلی خود دارد. در این مدل ماهیت پر هیاهوی XM3 کاهش یافته و در نتیجه صدایی که تولید می‌شود، شمرده‌تر و واضح‌تر است. همچنین در حالی که سونی به مهارت چشمگیر خود برای کنترل صداهای  رده پایین ادامه می‌دهد، فضای بیشتری به فرکانس‌های سه تایی داده شده است. به علاوه با تعیین، وضوح و تفکیک بهتر جزئیات بیشتری را از صداهای میانه دریافت می‌کند. این تغییرات باعث عملکردی فوق‌العاده و متعادل شده است و با موتور DSEE Extreme توانسته در آهنگ‌های با کیفیت پایین، نویزها را حذف کرده و صدایی با کیفیت مطلوب به گوش مصرف کنندگان برساند.

 

ایرپاد دارای درایورهای ۴۰ میلیمتری مخصوصی است که اپل آن به عنوان عملکردی با “صداهای باس غنی و عمیق، نت‌های میانی دقیق و فرمت فرکانس بالا” معرفی می‌کند. به گفته خود اپل این هدفون برای کسانی طراحی شده که از برنامه‌های پخش موسیقی استفاده می‌کنند یا آهنگ‌ها را از iTunes دانلود می‌کنند.

در واقع AirPods Max به دنبال دستگاهی است که صدایی متعادل و متنوع تولید کند و کیفیت آن در همه ژانرهای موسیقی به یک اندازه عالی باشد. با توجه به اینکه هدفون Max سعی کرده باس قوی‌ای را ارائه دهد، اما این نکته باعث نشده در آهنگ‌هایی که باس قوی دارند، صداهای میانه تحت تاثیر قرار گیرد و یا نادیده گرفته شوند. فرکانس‌های سه تایی از صدایی تند جلوگیری می‌کنند و کیفیت صدای عالی و همه جانبه‌ای را ارائه می‌دهند. اما آیا این نکات به آن معنی است که کیفیت صدای هدفون AirPods Max بهتر از WH-1000XM4 است؟ خیر، بعضی آهنگ‌ها در سونی و برخی دیگر در اپل بهتر به گوش می‌رسند و هر دو کیفیت صدایی مکفی و عالی دارند. در واقع از نظر کیفیت صدا هر کدام از این هدفون‌ها را تهیه کنید ضرر نخواهید کرد.

Sony WH-1000XM4 در مقابل AirPods Max

سونی WH-1000XM4 گزینه ارزان‌تری به شمار می‌آید. همچنین حذف نویز فوق العاده‌ای دارد و می‌توان از ویژگی‌های هوشمند آن در طیف وسیعی از دستگاه‌ها اعم از اندروید یا اپل بهره برد.

در مقابل رویکرد اپل نشان دهنده این است که هدفون AirPods Max بهترین همکاری را با سایر دستگاه‌های اپل دارد. از این نظر، اگر کاربر iOS هستید که مزایای زیادی از اکوسیستم اپل دریافت می‌کنید، AirPods Max بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. هر دوی این هدفون‌ها کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای دارند و هر دو در حذف نویز استاد هستند. طراحی AirPods Max خلاقانه‌تر و خاص‌تر است اما در عوض گران‌تر نیز هست.

سونی از نظر کیفی عملکرد مشابهی با اپل دارد اما قیمت آن به طور چشم‌گیری پایین‌تر است. اگر از طرفداران اپل هستید و بودجه خرید آن را دارید، بهتر است AirPods Max را انتخاب کنید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار