نقدوبررسی انواع تبلت

نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ | Galaxy A02

یکی از ارزان ترین قیمت ترین اسمارتفون هایی که سامسونگ در سال 2021 روانه بازار کرده گلکسی A02 نام دارد که با توجه به قیمت ارزانش می‌تواند به گزینه خرید مد نظر خیلی از کاربران تبدیل شود. اما آیا خرید Galaxy A02 اقدام درستی است؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ بپردازیم و تجربه یک هفته‌ای بکارگیری آن را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. با ما همراه شوید.

مقدمه

در ماه ژانویه (January) سال 2021 شرکت سامسونگ از یک گوشی ارزان قیمت و رده پایین جدید رونمایی کرد که توانست خیلی زود مورد توجه کاربران زیادی قرار گیرد. این اسمارتفون Galaxy A02 نام دارد و با قیمتی در حدود 105 دلار در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. بنابراین گوشی نام برده شده قطعا یکی از ارزان قیمت ترین اسمارتفون های جدید شرکت سامسونگ محسوب می‌شود. و از این نظر می‌تواند یکی از گزینه های خرید خوب برای کسانی باشد که تمایل دارند با صرف کمترین هزینه یک گوشی موبایل هوشمند از برند سامسونگ تهیه کنند.

اما آیا Galaxy A02 سامسونگ ارزش خرید دارد؟ آیا می‌توان روی این گوشی به عنوان یک موبایل خوب حساب باز کرد؟ برای پاسخ دادن به این سوال ما یک هفته این اسمارتفون را به عنوان موبایل اصلی خودمان مورد استفاده قرار دادیم و در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ پرداخته و تجربه یک هفته‌ای بکارگیری این موبایل را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. پس اگر قصد خرید Galaxy A02 را دارید، اکیدا توصیه می‌کنیم که حداقل یک مرتبه تا انتها بخش های مختلف این بررسی را مطالعه کنید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ: طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

با توجه به اینکه پوشی A02 سامسونگ یک موبایل رده پایین و ارزان قیمت تلقی می‌شود نباید از نظر کیفیت ساخت و طراحی انتظارات بالایی از آن داشته باشید. سامسونگ حتی در خیلی از اسمارتفون های میان رده خود که قیمت هایشان دو برابر قیمت گوشی A02 است از قاب پلاستیکی استفاده می‌کند، بنابراین جای تعجبی نیست که فریم اصلی و قاب پشت گوشی A02 هم پلاستیکی باشد. روی پنل جلوی این گوشی هم با یک لایه شیشه پوشانده شده که اطلاعاتی در مورد جنس و میزان مقاومت آن در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیا نوک تیز در دسترس نیست، بنابراین مطمئنا جنس این شیشه از گوریلاگلس نخواهد بود.

در بررسی گلکسی A02 هم مشخص شد که حساسیت قاب پشت و همچنین شیشه پنل جلوی این اسمارتفون به شدت بالاست و اگر از آن محافظت نکنید خیلی زود روی بدنه گوشی خط و خش های آزار دهنده ایجاد می‌شود. پس حتما در حین استفاده از این موبایل باید از گلس محافظ ال سی دی و گارد موبایل استفاده به عمل آورید. متاسفانه گوشی ضد آب نیست و از اسکنر انگشت هم بهره نمی‌برد که این مسئله یکی از ویژگی های آزاردهنده آن خواهد بود. قبول کردن این مسئله که گوشی در سال 2021 برای قفل گشایی نمایشگر نیازمند وارد کردن پین (PIN) یا قفل الگویی (Pattern) باشد، واقعا آزاردهنده خواهد بود.

گلکسی A02 در نسخه های پشتیبانی کننده از تک سیم کارت و دو سیم کارت عرضه شده و ما نسخه دو سیم کارت آن را مورد بررسی قرار دادیم. پورت شارژر این اسمارتفون هم از نوع میکرو یو اس بی (Micro USB) است که باز هم این ویژگی از نظر ما برای موبایلی که در سال 2021 طراحی و تولید شده اصلا جالب نخواهد بود. بدنه گوشی ابعاد 9.1 در 75.9 در 164 میلیمتری دارد و وزن آن به چیزی در حدود 206 گرم می‌رسد. بنابراین این گوشی نسبتا بزرگ و سنگین خواهد بود اما با در دست گرفتن آن حس بدی به کاربر منتقل نمی‌شود. سامسونگ این اسمارتفون را به سوکت 3.5 میلیمتری هدفون هم مجهز کرده است.

گوشی از نمای رو به رو ظاهر خوبی دارد و صفحه نمایش بزرگ و با حاشیه های باریکش جذاب به نظر می‌رسد.و در بخش فوقانی صفحه نمایش گوشی یک ناچ (Notch) کوچه تعبیه شده که لنز دوربین سلفی دستگاه را در دل خود جای می‌دهد. بنابراین لنز دوربین سلفی در بخش فوقانی نمایشگر تعبیه شده و داخل آن قرار نمی‌گیرد. قاب پشت گوشی هم ظاهری معمولی را ارائه می‌کند و لنز های دوربین اصلی و چراغ فلش LED این دوربین به صورت عمودی در گوشه سمت چپ و فوقانی آن تعبیه شده‌اند. با در دست گرفتن موبایل A02 سامسونگ هم حس خاصی به شما منتقل نخواهد شد و گوشی حسی فراتر از حس در دست گرفتن یا موبایل معمولی را به کاربر منتقل نمی‌کند.

به طور کلی می‌توان از این بخش نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ اینطور نتیجه گرفت که گوشی مذکور کیفیت ساخت کاملا معمولی دارد و به هیچ وجه نمی‌توان روی مقاوم بودن آن حساب باز کرد. نبود قابلیت هایی مثل پورت شارژ تایپ سی (USB Type C)، نداشتن اسکنر انگشت و ضد خش نبودن شیشه روی صفحه نمایش دستگاه از اصلی ترین نقاط ضعف طراحی این گوشی محسوب می‌شوند و واقعا می‌توانند پس از چند روز استفاده از این موبایل شما را نا امید کنند. به عقیده ما گوشی A02 از این بخش بررسی نمره مطلوبی دریافت نخواهد کرد،

نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ: صفحه نمایش

سامسونگ در گوشی A02 از یک نمایشگر 6.5 اینچی استفاده به عمل آورده که خوشبختانه پنل آن از نوع IPS LCD است. از آنجایی که سامسونگ سابقه بکارگیری پنل های TFT در موبایل های رده پایین و ارزان خود را داشته ما از واژه “خوشبختانه” در جمله قبل استفاده کردیم! رزولوشن صفحه نمایش این گوشی 1600 در 720 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 270 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم پیکسلی معمولی خواهد بود. حاشیه های صفحه نمایش این گوشی باریک طراحی شده و بدین سبب تقریبا 81.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن با نمایشگر احاطه می‌شود.

متاسفانه روی صفحه نمایش این اسمارتفون از شیشه ضد خش گوریلاگلس استفاده نشده و به همین سبب حساسیت آن در قبال تماس با اشیای نوک تیز و خط و خش برداشتن بسیار بالاست. در بررسی گلکسی A02 سامسونگ و تجربه یک هفته‌ای استفاده ما از این موبایل هم مسئله یاد شده کاملا مشهود بود و حتی روی صفحه نمایش گوشی ما به دلیل عدم استفاده از گلس محافظ ال سی دی، خط و خش هایی به وجود آمد. پس اگر Galaxy A02 سامسونگ را خریداری کردید، از همان روز اول گلس محافظ ال سی دی مناسبش را بر روی صفحه نمایش دستگاه نصب کنید. در قسمت فوقانی صفحه نمایش گوشی هم لنز دوربین سلفی آن تعبیه شده است.

کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی خوب است و به عقیده ما یکی از ویژگی های مثبت این موبایل مربوط به نمایشگرش می‌شود. دقت داشته باشید که بری توصیف کیفیت عملکرد صفحه نمایش این موبایل از واژه “خوب” استفاده کردیم، پس تصور و انتظار بازده فوق‌العاده را از آن نداشته باشید. وضوح خوب، کنتراست مطلوب، شارپنس نسبتا بالا و شادابی تصویر از اصلی ترین ویژگی های مثبت صفحه نمایش گوشی هستند که در کنار اندازه 6.5 اینچی آن سبب می‌شوند انجام اقداماتی مثل فیلم دیدن در گوشی لذت بخش شود.

صفحه نمایش گوشی از نظر قدرت تولید روشنایی عملکرد قابل قبولی دارد اما وضعیت آن خیلی عالی هم نیست. در بررسی گلکسی A02 سامسونگ مشخص شد که در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم با تنظیم روشنایی نمایشگر دستگاه بر روی 100 درصد می‌توان محتوای روی صفحه را مشاهده کرد و با دستگاه در تعامل بود. اما اگر شدت تابش نور خیلی زیاد باشد یا نور خورشید مستقیما به صفحه گوشی بتابد، احتمال نامفهوم شدن برخی از محتوای روی صفحه وجود دارد. با وجود تمام این تفاسیر به عقیده ما گوشی A02 با توجه به قیمتی که دارد از صفحه نمایش خوبی بهره می‌برد.

نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ: بستر نرم افزاری و سیستم عامل

یکی از بخش هایی که باید در مورد آن بیشتر صحبت کنیم مربوط به بخش نرم افزاری و سیستم عامل گوشی Galaxy A02 می‌شود. این اسمارتفون در حالت پیش‌فرض از اندروید 10 بهره‌مند شده و به رابط کاربری One UI مجهز است. خوشبختانه آپدیت اندروید 11 و رابط One UI 3.1 برای آن منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب خواهد بود اما ما در بررسی گلکسی A02 سامسونگ دستگاه را با همان نسخه پیش‌فرض اندروید 10 مورد استفاده قرار دادیم و آن را به اندروید11 آپگرید نکردیم. یکی از مهمترین مسائلی که در حین کار با این گوشی متوجه آن شدیم مربوط به عدم وجود برخی ویژگی های نرم افزاری در آن می‌شد!

به عنوان مثال قابلیت هایی مثل Smart View یا Quick Share از تنظیمات گوشی حذف شده‌اند یا حتی ما گزینه‌ای برای فعالسازی Gesture Navigation (حذف دکمه های زیرین صفحه و تعامل با گوشی از طریق دستورات اشاره‌ای) پیدا نکردیم. به نظر می‌رسد که سامسونگ به دلیل سخت افزار ضعیفی که در گوشی A02 بکار برده، برخی از ویژگی های بستر نرم افزاری و رابط ONE UI را حذف کرده است تا به منابع سخت افزاری موبایل A02 فشار وارد نشود و این امر منجر به کند شدن آن نگردد. پس خیلی از قابلیت های نرم افزاری رابط ONE UI در گوشی Galaxy A02 قابل استفاده نیستند و به نوعی نسخه بهینه شده و سبک تری از این رابط روی گوشی مذکور نصب است.

اما عملکرد بستر نرم افزاری گوشی چطور است و آیا می‌توان کارهای روزمره را بدون مشکل با این گوشی انجام داد؟ اگر اهل استفاده از برنامه هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و واتساپ هستید باید بدانید که گوشی A02 خیلی عملکرد سریع و عالی ندارد! متاسفانه ما در خیلی از زمان ها و حین بکارگیری این موبایل و پرسه زدن در اینستاگرام یا دانلود فایل از تلگرام با لگ و تاخیر مواجه شدیم. متاسفانه این حالت در حین انجام کارهایی مثل وبگردی و پرس زدن در یوتیوب هم قابل رویت بود. بنابراین بستر نرم افزاری A02 سامسونگ خیلی عملکرد سریع، بهینه و روانی ندارد. نکته مهم این است که به تدریج و با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه داخلی دستگاه، شدت لگ و تاخیرهای بستر نرم افزاری آن بیشتر می‌شوند و پیش‌بینی می‌کنیم که بعد از 6 الی 9 ماه استفاده از این دستگاه شدت این تاخیر و لگ ها به حداکثر مقدار خودش برسد.پس در مجموع باید گفت که گوشی Galaxy A02 از محدود اسمارتفون هایی است که عملکرد بستر نرم افزاری آن روان و سلیس نبوده و مورد تایید ما نیست.

نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ: پردازنده، رم و حافظه داخلی (قدرت عملکرد)

سامسونگ از تراشه MT6739W مدیاتک در قلب Galaxy A02 استفاده کرده است. این تراشه طی فرآیند 28 نانومتری تولید شده که به هیچ وجه تکنولوژی به روزی نیست! پردازنده مرکزی این تراشه از چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز تشکیل شده و پردازنده گرافیکی PowerVR GE8100 هم به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی در این تراشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم در یک جمله جمع‌بندی از وضعیت تراشه گوشی داشته باشیم باید بگویم که دستگاه به تراشه ضعیفی مجهز شده است!

این اسمارتفون از نظر ظرفیت رم شامل نسخه های 2، 3 و 4 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم آپشن های 32 و 64 گیگابایتی را ارائه می‌کند. امکان اتصال رم میکرو اس دی (Micro SDXC) برای افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات در اسمارتفون مذکور هم وجود دارد اما با توجه به سخت افزار ضعیف گوشی و این واقعیت که افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه می‌تواند منجر به فشار بیشتر روی منابع سخت افزاری شود و لگ و تاخیرهای بستر نرم افزاری دستگاه را بیشتر کند، اکیدا توصیه داریم در گوشی مذکور از حافظه جانبی استفاده نکنید.

قبل از هر چیز باید بگوییم که ما در بررسی گلکسی A02 سامسونگ از نسخه مجهز به رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی آن استفاده کردیم. همانطور که قبلا و در بخش مربوط به نرم افزار گفته بودیم، گوشی خیلی قدرت عملکرد مطلوبی ندارد و حتی در بستر نرم افزاری دستگاه و برای انجام اقدامات ساده روزمره هم لگ و تاخیرهایی دیده می‌شود. بنابراین مطمئن باشید که گوشی قدرت اجرای برنامه های خیلی سنگین یا بازی کردن را هم ندارد و سخت افزار ضعیف دستگاه عامل بخشی از لگ و تاخیرهایی است که در عملکرد بستر نرم افزاری آن هم دیده می‌شوند.

با این حال ما برای تست این اسمارتفون بازی Free Fire را روی آن نصب کردیم. زمانی که این گیم اجرا شد، تقریبا 2 دقیقه طول کشید تا لود اولیه آن صورت پذیرد و به منوی اصلی گیم هدایت شویم! بعد از ورود به بازی و بخش آنلاین آن، تقریبا برای 5 دقیقه بدون مشکل قادر به انجام گیم بودیم و بعد از این بازه زمانی لگ و تاخیرهای محسوسی در دستگاه ظاهر شدند و همچنین بدنه گوشی داغ شد و سرعت مصرف شارژ باتری آن هم به شدت افزایش یافت. بنابراین کاملا مشخص بود که گوشی توان اجرای بازی های سنگین اندرویدی را ندارد و به هیچ وجه نباید روی آن به عنوان یک موبایل قدرتمند و مناسب گیمینگ حساب باز کتید!

نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ: دوربین اصلی و سلفی

قاعدتا نباید انتظار داشت که یک اسمارتفون رده پایین 105 دلاری از دوربین قدرتمندی بهره‌ ببرد. دوربین اصلی گوشی A02 سامسونگ از دو لنز 13 و 2 مگاپیسکلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide) و ماکرو (Macro) هستند. بنابراین خبری از لنز های دوربین عمقی (Depth) و اولتراواید (Ultrawide) در گوشی مذکور نیست! قابلیت فوکوس خودکار، عکسبرداری ماکرو و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه هم توسط دوربین اصلی این موبایل پشتیبانی می‌شود. ضمنا سامسونپ یک چراغ فلش LED را هم برای آن در نظر گرفته است.

یکی از مهمترین نکاتی که باید در این بخش نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ به آن اشاره کنیم مربوط به عدم پشتیبانی این اسمارتفون از ضبط عکس های پرتره (Portrait) و پانوراما (Panorama) می‌شود. بنابراین با دوربین اصلی این موبایل قادر به ضبط این دو تصاویر نخواهید بود. در بررسی ما مشخص شد که کیفیت ضبط عکس با دوربین اصلی این موبایل در محیط های با نور مناسب خوب و قابل قبول است اما در محیط های با نور کم خیلی نمی‌توان روی کیفیت عکس های ضبط شده دوربین A02 حساب باز کرد. کیفیت ضبط ویدیو و فیلمبرداری هم با دوربین این اسمارتفون وضعیت مشابهی دارد.

اما دوربین سلفی گوشی چطور عمل می‌کند؟ سامسونگ یک لنز 5 مگاپیکسلی را برای دوربین سلفی گوشی بکار برده که طبیعتا آن هم از عکسبرداری پرتره پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. عملکرد دوربین سلفی گوشی معمولی است و با آن می‌توانید در محیط های با نور مناسب عکس های معمولی ضبط کنید. در محیط های بسته و با نور کم کیفیت عملکرد لنز دوربین سلفی ایمن موبایل افت قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. در مجموع می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی A02 سامسونگ از نظر دوربین یک اسمارتفون کاملا معمولی به شمار می‌رود که بهتر بود سامسونگ حداقل دوربین اصلی آن را به یک لنز عمقی مجهز می‌کرد تا بتواند عکس های پرتره ضبط کند. به عقیده ما بهتر بود به جای لنز ماکرو در دوربین اصلی این گوشی از لنز پرتره استفاده می‌شد و انتخاب عجیب سامسونگ در این زمینه کمی سوال‌برانگیز است!

نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ: باتری و شارژدهی

یکی از بارزترین ویژگی های گوشی A02 مربوط به ظرفیت باتری آن می‌شود. باتری این گوشی از نوع لیتیوم پلیمری است و ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به سایر ویژگی های دستگاه انتظار می‌رود که باتری آن بتواند به خوبی از پس تامین انرژی مورد نیازش بر آید. در بررسی گلکسی A02 سامسونگ و استفاده یک هفته‌ای ما از این اسمارتفون تقریبا با هر مرتبه فول شارژ باتری دستگاه ما می‌توانستیم 1.5 الی 2 روز از آن استفاده کنیم! با توجه به اینکه تسک های سنگین عملا با این گوشی قابل اجرا نیستند، عدم انجام آن ها منجر به مصرف کمتر شارژ باتری می‌شود.

پس شارژدهی خوب را می‌توان یکی از ویژگی های مثبت اصلی گوشی Galaxy A02 محسوب کرد. اما چقدر زمان می‌برد تا باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این اسمارتفون شارژ شود؟ از آنجایی که گوشی به پورت شارژر میکرو یو اس بی 2 مجهز شده و پورت تایپ سی ندارد، قابلیت شارژ سریع هم توسط آن پشتیبانی نمی‌شود! متاسفانه در بررسی ما مشخص شد که برای فول شارژ باتری این موبایل با شارژر اورجینال دستگاه تقریبا باید 160 دقیقه منتظر بمانید‍! شارژ 50 درصدی باتری هم تقریبا در مدت زمان 70 دقیقه صورت می‌پذیرد. بنابراین سرعت کم شارژ باتری گوشی بدون شک یکی از معایب آن خواهد بود.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی A02 سامسونگ پرداختیم. این موبایل جدید از ارزان ترین موبایل های شرکت سامسونگ است و یک گوشی رده پایین به شمار می‌رود. متاسفانه به عقیده ما هرچقدر هم که این موبایل ارزان قیمت باشد، گزینه خرید مناسبی نخواهد بود چون حتی نمی‌تواند نیازهای یک کاربر معمولی را هم به نحو احسن برطرف سازد. در بخش زیر اصلی ترین ویژگی های مثبت و منفی این گوشی را برایتان ضمیمه کرده‌ایم.

نقاط قوت

  • قیمت ارزان
  • صفحه نمایش نسبتا خوب
  • شارژدهی خوب باتری

نقاط ضعف

  • قاب و بدنه به چندان با کیفیت
  • نداشتن شیشه ضد خش روی نمایشگر
  • نداشتن اسکنر انگشت
  • بستر نرم افزاری باگ دار و ضعیف
  • قدرت پردازشی نه چندان مطلوب
  • عدم پشتیبانی دوربین از عکسبرداری پرتره
  • سرعت شارژ باتری بسیار پایین
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار