نقدوبررسی لوازم صوتی و تصویری

نقد و بررسی مانیتور Asus MG28UQ | برای یک تجربه گیمینگ حرفه‌ای!

همانند مادربرد و سیستم‌های سخت‌افزاری که مخصوص گیمرها (Gamer) ساخته می‌شوند، سایر لوازم کامپیوتری مانند ماوس، کیبورد و مانیتور هم مدل‌های مخصوص بازی دارند. در این مقاله قصد بررسی یکی مانیتورهای مخصوص بازی (Gaming Monitor) را داریم. شرکت ایسوس که یکی از تولید کنندگان موفق لپ‌تاپ در دنیا است، در تولید مانیتورها و سیستم‌های سخت‌افزاری مخصوص بازی هم تبحر خاصی داشته و محصولات با کیفیتی را تاکنون ارائه کرده است. مانیتور Asus MG28UQ یکی از مانیتورهای مخصوص بازی حرفه‌ای ساخت کمپانی ایسوس است.

این مانیتور 28 اینچی توسط ایسوس (Asus) طراحی و تولید شده است و امکانات مختلفی را در اختیار علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی قرار می‌دهد. پنل صفحه‌نمایش این مانیتور از نوع TN بوده و کیفیت تصویر 4K UHD با رزولوشن 3840*2160 را ارائه می‌دهد. در مقاله «با پنل‌های صفحه‌نمایش TN ،IPS و VA آشنا شوید» به‌صورت کامل به‌ بررسی انواع پنل‌ها پرداختیم اما به‌صورت خلاصه باید گفت که پشتیبانی از رفرش‌ریت بالای 60 هرتز و زمان پاسخ‌گویی کم از مهم‌ترین ویژگی‌های این پنل صفحه‌نمایش هستند. در مانیتور MG28UQ شاهد زمان پاسخ‌گویی فوق‌العاده سریع 1 میلی‌ثانیه هستیم که برای یک مانیتور مخصوص بازی بسیار مهم و کاربردی است. این مانیتور 4K که نسبت تصویر آن 16:9 است، داری یک پایه مستحکم با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه است. شما می‌توانید در هر زاویه و ارتفاعی که می‌خواهید، مانیتور را تنظیم کنید. همچنین امکان جدا کردن صفحه‌نمایش از پایه -به‌منظور اتصال به دیوار و یا پایه‌ای دیگر- وجود دارد.

به‌غیر از امکانات سخت‌افزاری این مانیتور، ایسوس از دو فناوری نرم‌افزاری انحصاری به‌نام‌های GamePlus و GameVisual برای مانیتور استفاده کرده که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. در مجموع با خرید مانیتور Asus MG28UQ با قیمت مناسب می‌توانید به یک مانیتور 28 اینچی با کیفیت 4K و امکانات گیمینگ جذاب، دسترسی داشته باشید.

طراحی و کیفیت ساخت مانیتور Asus MG28UQ

مانیتور 28 اینچی ایسوس MG28UQ بدنه مستحکمی دارد. پایه این مانیتور به‌خوبی از صفحه‌نمایش در برابر لرزش‌ها محافظت می‌کند. پایه این مانیتور تنظیم ارتفاع و زاویه دارد و شما می‌توانید به‌آسانی ارتفاع را کم و زیاد کرده و همچنین زوایه را به‌حالتی که با آن راحت هستید، در بیاورید. صفحه‌نمایش هم قابلیت جدا شدن از پایه را دارد و می‌توانید آن را بر روی یک پایه دیگر و همچنین بر روی دیوار نصب کنید. ابعاد خود نمایشگر بدون پایه 67.4 × 380.6 × 660.2 میلی‌متر بوده و با پایه 233.4 × 416~566 × 660.2 میلی‌متر است. ابعاد لپ‌تاپ بزرگ بوده و کار کردن با صفحه‌نمایش 28 اینچی آن جذاب است اما برای خرید MG28UQ باید به میز و فضایی که قرار است مانیتور بر روی آن قرار بگیرد هم توجه کنید. وزن کلی این مانیتور هم 8 کیلوگرم است.

صفحه‌نمایش

مانیتور ایسوس MG28UQ دارای یک صفحه‌نمایش 28 اینچی است و نسبت تصویر آن 16 به 9 است. پنل صفحه‌نمایش از نوع TN است. این پنل صفحه‌نمایش یک پنل ایده‌آل برای لپ‌تاپ و مانیتورهای مخصوص بازی است. زیرا دو امکان فوق‌العاده برای این رده کاربری دارد. اول از همه اینکه رفرش‌ریت (Refresh Rate) یا همان سرعت نوسان تصویر بالای 60 را ممکن می‌کند. همچنین این پنل زمان پاسخ‌گویی (Response Time) بسیار کمی دارد و برای بازی کردن این مورد اهمیت ویژه‌ای دارد. مانیتور Asus MG28UQ زمان پاسخ‌گویی فوق‌العاده 1 میلی‌ثانیه را ارائه می‌دهد. یعنی برای تغییر رنگ یک قسمت از صفحه به رنگ دیگر (در تست رنگ خاکستری به خاکستری -Gray to Gray آزمایش شده‌ است) تنها 1 میلی‌ثانیه زمان نیاز است و این زمان کم در هنگام تجربه بازی به‌صورت سریع اصلا احساس نمی‌شود

صفحه‌نمایش مانیتور ایسوس MG28UQ کیفیت تصویر 4K UHD دارد. تعداد پیکسل‌های این صفحه‌نمایش 4 برابر مانیتورهای Full HD بوده و رزولوشن 3840*2160 را ارائه می‌دهند. رزولوشن بالا، تراکم پیکسلی صفحه را به 157PPI رسانده و باعث شده که تصاویر جزییات بسیار زیادی داشته باشند. از همین رو علاوه بر بازی‌های ویدویی، تماشا فیلم بر روی این صفحه‌نمایش می‌تواند بسیار جذاب باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های فنی صفحه‌نمایش مانیتور Asus MG28UQ بازه کنتراست بسیار خوب 100000000:1 است. هرچه میزان بازه کنتراست بیشتر باشد، غلظت رنگ روشن‌ترین و تیره‌تریک قسمت -در یک تصویر- بیشتر است و در مجموع کیفیت بهتری را به‌نمایش می‌گذارد. زوایه دید این مانیتور به نسبت سایر صفحه‌نمایش‌های TN عملکرد بهتری دارد. تا 170 درجه به‌صورت افقی و 160 درجه به صورت عمودی، غلظت رنگ‌های نمایشگر تغییر نمی‌کند و می‌توانید با همان کیفیت اصلی به‌تماشا صفحه در زوایه‌های مختلف بنشینید.

امکانات

اول از همه با امکان GamePlus مانیتور مخصوص بازی ایسوس MG28UQ شروع می‌کنیم. این فناوری اختصاصی که تنها بر روی مانیتورهای ایسوس مورد استفاده قرار گرفته است، 4 امکان جذاب را در اختیار شما قرار می‌دهد. اولین امکان که Crosshair نام دارد، یک نشانه کمکی را بر روی صفحه‌نمایش قرار می‌دهد که می‌توانید موقعیت آن را تنظیم کنید. با استفاده از این نشانه می‌توانید در بازی‌های اکشن اول شخص، نشانه‌گیری بهتری داشته باشید. امکان دیگر تایمر (Timer) است که با استفاده از می‌توانید رکوردهای زمانی خود در بازی را به‌سرعت ثبت کنید. شمارنده فریم‌ریت (FPS Counter) دیگر امکان فناوری GamePlus مانیتور MG28UQ است. در این حالت می‌توانید نرخ فریم لحظه‌ای بازی خود را در بالای صفحه مشاهده کنید. آخرین امکان این فناوری هم مربوط به تنظیمات تقسیم تصویر بوده که Alignment نام دارد. در صورتی که بخواهید از چند صفحه‌نمایش برای بازی استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از این امکان به‌آسانی تصویر مانیتور را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید.

فناوری GameVisual هم یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب مانیتور Asus MG28UQ است. 6 حالت مختلف برای بهینه‌سازی غلظت رنگ، میزان روشنایی و شدت نور و کنتراست تصویر در موقعیت‌های مختلف درنظر گرفته شده است.

  • RTS/RPG: این حالت ویژه بازی‌های استراتژی و نقش‌آفرینی طراحی شده است و با افزایش غلظت رنگ و کنتراست، جزییات تصویر را بهتر برای شما به‌تصویر می‌کشد.
  • FPS: در این حالت کنتراست بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقطه به بیشترین مقدار می‌رسد تا در هنگام بازی بتوانید دشمنان مخفی شده در نقاط تاریک را هم به‌راحتی مشاهده کنید.
  • sRGS: این حالت عادی برای نمایش تصاویر بوده و همچنین بهترین کیفیت برای انجام کارهای مربوط به ویرایش عکس و طراحی گرافیک در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • Scenery: حالت منظره، بیشترین روشنایی را داشته و باعث می‌شود رنگ‌ها زنده‌تر دیده شوند. از این حالت می‌توانید برای مشاهده تصاویر و ویدیوهای خود استفاده کنید.
  • Racing: در حالت مسابقه که مخصوص بازی‌های رانندگی طراحی شده است، از نهایت قدرت فناوری Adaptive-Sync استفاده می‌شود تا روان‌ترین تصویر در اختیار شما قرار گیرد.
  • Cinema: آخرین حالت ویژه سینما نام دارد که در آن کنتراست و غلظت رنگ‌ها تقویت می‌شود تا بهترین کیفیت را برای تماشا فیلم در اختیار داشته باشید.

یکی دیگر از فناوری‌های استفاده شده بر روی مانیتور MG28UQ فناوری همگام‌سازی تطبیقی (Adaptive-Sync) است. این فناوری با استفاده از قدرت رفرش‌ریت و زمان پاسخ‌گویی مانیتور، از شکستی تصاویر در هنگام حرکت سریع جلوگیری می‌کند و یک تصویر روان و پیوسته را در اختیار شما قرار می‌دهد. مانیتور ایسوس MG28UQ همچنین قادر است به‌سرعت بین حالت‌های GameVisual (شش حالتی که آن‌ها را معرفی کردیم) سوییچ کند. به این شکل که شما می‌توانید برای مثال حالت FPS را برای بازی، حالت sRGB را برای کار کردن با نرم‌افزارها و حالت Cinema را برای تماشا فیلم بر روی نرم‌افزارهای مختلف تنظیم کنید تا به‌صورت خودکار این تغییر حالت انجام شود. نام این قابلیت App Sync نام دارد.

ایسوس در مانیتور MG28UQ به‌ واسطه دو فناوری Ultra-Low Blue Light و Flicker-Free که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، توانسته دو گواهینامه از سازمان TÜV Rheinland را دریافت کند. فناوری اول مربوط به سطح نورهای آبی مزاحم صفحه‌نمایش است. در مانیتور MG28UQ ایسوس 4 سطح مختلف را برای این فناوری درنظر گرفته است که می‌توانید متناسب با نیاز خود یکی را انتخاب کنید. وظیفه مشترک تمامی این سطح‌ها این است که چشم شما در هنگام کار طولانی با مانیتور کمتر خسته شده و همچنین برای سلامتی چشم‌های شما مشکلی ایجاد نشود. در کنار ین فناوری از Flicker-Free نیز استفاده شده است. این فناوری هم پرش‌های زیر و درشت صفحه‌نمایش را می‌گیرد و یک تصویر بدون برش را در اختیار شما قرار می‌دهد. پرش‌های تصویر باعث می‌شوند چشم زودتر خسته شود که با استفاده از فناوری مانیتور، خستگی چشم به حداقل رسیده است.

در مجموع مانیتور مخصوص بازی Asus MG28UQ ترکیب کاملی از ویژگی‌ها و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای تجربه بهتر بازی‌های ویدیویی را در اختیار شما قرار می‌دهد. قیمت مانیتور MG28UQ با توجه به امکانات آن بسیار مناسب بوده و می‌توانید با خرید MG28UQ به یک مانیتور حرفه‌ای مخصوص بازی دسترسی داشته باشید.

پورت‌ها و بلندگو

بر روی مانیتور ایسوس MG28UQ از پورت‌های کاربردی استفاده شده است. این مانیتور دو پورت USB 3.0، دو پورت HDMI، یک پورت HDMI v2.0 یا Mini DisplayPort، یک پورت DisplayPort و جک 3.5 میلی‌متری هدفون دارد. با استفاده از پورت‌های انتقال تصویر DiplayPort می‌توانید با سرعت و کیفیت بسیار عالی، محتوای 4K UHD را به یک دستگاه خارجی مثل تلویزیون منتقل کنید.

برای پخش صدا در این مانیتور ایسوس از یک سیستم صوتی نسبتا ساده استفاده کرده است. دو بلندگو استریو 2 وات برای پخش صدا بر روی مانیتور درنظر گرفته شده‌اند. برای پخش صدا با بلندی صدای بیشتر می‌توانید از اسپیکر استفاده کنید.

جمع‌بندی

مانیتور ایسوس MG28UQ یک مانیتور حرفه‌ای برای تجربه بی‌نقص بازی‌های ویدیویی است. کیفیت تصویر 4K UHD با رزولوشن 3840*2160 و تراکم پیکسلی 157PPI جزییات تصویر بسیار خوبی داشته و می‌توانید علاوه بر بازی، با آن به‌ تماشا فیلم با کیفیت بسیار خوب بنشینید. پنل TN این مانیتور سرعت پاسخ‌گویی 1 میلی‌ثانیه داشته که بهترین عملکرد را برای انجام بازی در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین ایسوس از فناوری‌ها و امکانات نرم‌افزاری بسیار زیادی بر روی این مانیتور استفاده کرده است تا همگی کنار هم از MG28UQ یک مانیتور حرفه‌ای مخصوص بازی بسازند. قیمت مانیتور Asus MG28UQ با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب است. شما با خرید MG28UQ می‌توانید به یک مانیتور حرفه‌ای برای تجربه گیمینگ خود دسترسی داشته باشید.

نکات مثبت

  • پنل TN با زمان پاسخ‌گویی 1 میلی‌ثانیه
  • کیفیت تصویر 4K UHD
  • فناوری‌های GamePlus و GameVisual
  • استفاده از پورت‌های کاربردی

نکات منفی

  • بلندگوهای معمولی
[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار