نقدوبررسی انواع لپ تاپ

نقد و بررسی لپ تاپ Asus R545 | مالتی مدیا کلاسیک ایسوس

سری لپ تاپ های R545 یکی از سری لپ تاپ‌های مالتی‌مدیا شرکت ایسوس است که در بازارهای جهانی با عنوان Asus X545 هم شناخته می‌شود. بر خلاف سبک طراحی لپ تاپ‌های سری Vivobook و ZenBook که طراحی‌های ظریفی داشتند، ایسوس در این سری از الگوی کلاسیک لپ تاپ‌های خود استفاده کرده است.

چه برای انجام کارهای روزانه و چه برای تجربه کارهای تخصصی‌تر می‌توانید روی عملکرد Asus R545 حساب باز کنید. ایسوس از پردازنده‌های قدرتمند نسل دهمی اینتل برای پردازش اطلاعات بر روی این سری استفاده کرده است. پردازنده‌های Intel Core i3 تا Intel Core i7 و محدوده‌ی سرعت 1.8 تا 4.9 گیگاهرتز به شما اجازه‌ی فعالیت‌های گسترده‌ای را روی لپ تاپ می‌دهد. علاوه بر کارت گرافیک یک‌پارچه‌ی Intel UHD Graphics بر روی مدل‌های حرفه‌ای‌تر لپ تاپ R545 از کارت گرافیک‌های جدید NVIDIA مدل GeForce MX230 با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی هم استفاده شده است. بر روی کانفیگ‌های مختلف حافظه‌ی رم متفاوتی هم متناسب با سیستم پردازشی درنظر گرفته شده است اما همه آن‌ها قابلیت ارتقا تا 16 گیگابایت از نوع DDR4 را دارند.

لپ تاپ های ایسوس R545 نمایشگری به بزرگی 15.6 اینچ دارند که در مدل‌های مختلف از پنل IPS و TN با کیفیت‌های HD و Full HD روی آن ها استفاده شده است. همه صفحه نمایش‌های این سری از لپ تاپ ها از زاویه دید 178 درجه‌ای پشتیبانی می‌کنند. همچنین با توجه به نوع طراحی، نمایشگر 83 درصد سطح پنل جلویی R545 را پوشانده و حاشیه‌های کمی اطراف صفحه نمایش به چشم می‌خورد. برای ذخیره‌سازی اطلاعات در لپ تاپ هم فضای بسیار خوبی در اختیار شما قرار گرفته است. هارد دیسک ترکیبی تا 1 ترابایت از نوع HDD و 512 گیگابایت از نوع SSD خیال شما را از بابت ذخیره اطلاعات راحت می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این لپ تاپ می‌توان به حسگر تشخیص اثر انگشت اشاره کرد.

در مجموع لپ تاپ ایسوس R545 یک لپ تاپ با کیفیت با طراحی جذاب و کلاسیک است که برای طیف گسترده‌ای از کاربران امکانات خود را آماده کرده است. با خرید لپ تاپ ایسوس R545 هم می‌توانید کارهای روزانه و هم کارهای حرفه‌ای خود را با آن مدیریت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ ایسوس R545

معمولا در سری لپ تاپ‌های جدید ایسوس شاهد طراحی‌های ظریف و سبک هستیم ولی در این سری خاص ایسوس از آنجایی که از درایور نوری DVD-RW استفاده کرده است، نوع طراحی لپ تاپ کمی متفاوت شده است. در اولین مرحله این مورد باعث شده تا ضخامت لپ تاپ R545 بیشتر سایر مدل‌های ایسوس باشد. ضخامت 2.37 سانتی‌متری بدنه‌ی لپ تاپ با اینکه به نسبت سری‌های ZenBook و برخی مدل‌های VivoBook بیشتر است اما شیوه‌ی طراحی ایسوس باعث شده این ضخامت زیاد خیلی هم به‌چشم نیاید. در واقع به نسبت لپ تاپ‌های طراحی قدیمی، این لپ تاپ بسیار زیباتر و جمع‌و‌جورتر به‌نظر می‌رسد.

ابعاد لپ تاپ 360x234x23.7 میلی‌متر بوده و وزن آن هم 1.9 کیلوگرم است. باز هم ایسوس تمام تلاش خود را کرده تا به وزنی کمتر از 2 کیلوگرم برای لپ تاپ 15.6 اینچی برسد تا شما مشکلی از بابت جابه‌جایی لپ تاپ نداشته باشید. ایسوس در لپ تاپ R545 از قطعه‌ی فلزی کمکی بر روی کناره‌های عمودی پنل صفحه‌نمایش استفاده کرده است. وظیفه‌ی این قطعه، محکم نگه‌ داشتن پنل صفحه نمایش به بدنه‌ی اصلی لپ تاپ است تا در هنگام تایپ سریع و کار کردن با لپ تاپ صفحه‌ نمایش ثبات زیادی باشد و تکان نخورد.

لپ تاپ ایسوس R545 برای افرادی به دنبال یک لپ تاپ جذاب و با دوام هستند و زیبایی لپ تاپ برای‌شان اهمیت دارد، یک گزینه‌ی مناسب است. این سری در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری به بازار عرضه شده است.

صفحه نمایش لپ تاپ Asus R545

همه کانفیگ‌های لپ تاپ Asus R545 صفحه نمایش‌های بزرگ 15.6 اینچی دارند. اما با توجه به رده کاربری هر کدام از مدل‌ها، از صفحه نمایش‌های مختلفی برای برآورده کردن انتظار کاربرهای مختلف استفاده شده است. برای مثال ایسوس R545 هم صفحه نمایش با پنل TN و هم IPS دارد. در مدل‌های ابتدایی این سری همچنین از صفحه نمایش با کیفیت HD رزولوشن 1366×768 استفاده شده است. اما بروی مدل‌های حرفه‌ای‌تر شاهد صفحه نمایش Full HD با رزولوشن 1920×1080 هستیم که کیفیت بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

صفحه نمایش لپ تاپ ایسوس R545 در همه‌ی مدل‌ها به روکش مات (Anti Glare) مجهز شده که باعث می‌شود صفحه نمایش نوری را از خود منعکس نکند. به همین خاطر می‌توانید با خیال راحت با این لپ تاپ در محیط‌های پر نور هم کار کنید. پشتیبانی از زاویه دید 178 درجه‌ای از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش این سری لپ تاپ است. همچنین با توجه به پوشش‌دهی 83 درصدی پنل جلویی لپ تاپ، توسط نمایشگر، باعث می‌شود صفحه نمایش بزرگ‌تر به نظر رسیده و تجربه کار با آن لذت‌بخش‌تر باشد. بر روی حاشیه‌ی پایین صفحه نمایش یک لوگو Asus و بر روی حاشیه‌های بالایی یک وب‌کم با کیفیت VGA قرار گرفته است. وب‌کم این لپ تاپ کیفیت بالایی نداشته و پیشنهاد می‌شود برای برقراری ارتباط تصویری با کیفیت‌تر از وب‌کم‌های جانبی استفاده کنید.

کیبورد و تاچ‌پد

کیبورد لپ تاپ ایسوس R545 یک کیبورد جزیره‌ای کامل شامل بخش اعداد (NumPad) است که در برخی از کانفیگ‌ها به نور پس‌زمینه (Backlit) هم مجهز شده است. تمامی کلیدها هم‌سطح با سطح پنل داخلی قرار گرفته‌اند و زیبایی خاصی به لپ تاپ داده‌اند. عمق همه کلیدهای کیبورد فقط 1.4 میلی‌متر بوده که باعث می‌شود بتوانید خیلی سریع و راحت با آن‌ها کار کرده و تجربه تایپ لذت‌بخش‌تری داشته باشید. همان‌طور که اشاره شد، ایسوس در این سری از دو قطعه‌ی فلزی متصل به کناره‌های صفحه‌نمایش استفاده کرده تا حتی در هنگام تایپ سریع با کیبورد، صفحه نمایش حرکتی نداشته باشد. از همین رو این لپ تاپ گزینه‌ی بسیار خوبی برای کسانی است که قصد دارند ساعات زیادی را مشغول نگارش شوند.

پایین‌تر از کیبورد هم با یک تاچ‌پد یک‌تکه طرف هستیم که از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند. تاچ‌پد بزرگ لپ تاپ R545 می‌تواند برای انجام کارهای روزمره شما را از ماوس بی‌نیاز کنید. همچنین در برخی از کانفیگ‌های این سری لپ تاپ، بر روی تاچ‌پد از حسگر اثر انگشت استفاده شده است. با استفاده از حسگر می‌توانید خیلی راحت بدون نیاز به وارد کردن رمز، قفل لپ تاپ خود را باز کنید.

سیستم سخت افزاری Asus R545

فرقی نمی‌کند که به دنبال یک لپ تاپ ساده برای کارهای عادی هستید یا می‌خواهید با نرم‌افزارهای حرفه‌ای کار کنید. در سیستم سخت افزاری لپ تاپ ایسوس R545 در کانفیگ‌های مختلف از پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌های مختلفی با توان پردازشی متفاوت استفاده شده تا پاسخ‌گوی همه‌نوع نیاز شما باشند. در این سری لپ تاپ جدید ایسوس از پردازند‌های قدرتمند نسل دهمی اینتل استفاده کرده است. در کانفیگ‌های ساده‌ی R545 شاهد پردازنده‌ی دو هسته‌ای Intel Core i3 با محدوده‌ی سرعت 2.1 تا 4.1 گیگاهرتز هستیم.

در مدل‌های حرفه‌ای‌تر مانند R545FJ BQ083 لپ تاپ به پردازنده‌ی Intel Core i5 با محدوده‌ی سرعت 1.6 تا 4.2 گیگاهرتز مجهز شده است. این پردازنده‌ی چهار هسته‌ای از 6 مگابایت حافظه‌ کش هم پشتیبانی می‌کند. در حرفه‌ای‌ترین مدل‌های لپ تاپ مثل کانفیگ R545FJ BQ079 هم می‌توانید به قدرت قوی‌ترین پردازنده‌ی اینتل یعنی Intel Core i7 با محدوده‌ی سرعت 1.8 تا 4.9 گیگاهرتز دسترسی داشته باشید. این پردازنده هم چهار هسته‌ای است و قابلیت نگه‌داری 8 مگابایت کش را دارد. حافظه‌ی کش برای به‌خاطر سپردن یک سری دستورهای تکرارشنونده در پردازنده در جهت افزایش سرعت کاربرد دارد.

بر روی همه مدل‌های لپ تاپ ایسوس R545 از کارت گرافیک یک‌پارچه‌ی خود اینتل یعنی Intel UHD Graphics استفاده شده است. بر روی مدل‌های ساده‌تر مانند کانفیگی که از پردازنده‌ی Intel Core i3 استفاده می‌کرد، تنها از همین کارت گرافیک برای پردازش امور گرافیکی استفاده شده اما در کانفیگ‌های حرفه‌ای‌تر NVIDIA در این بخش خودنمایی می‌کند. ایسوس از دو مدل پردازنده‌ی گرافیکی NVIDIA GeForce MX110 و MX230 استفاده کرده است. در هر دوی این پردازنده‌ها همراه با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع DDR5 روی کانفیگ‌های لپ تاپ قرار گرفته‌اند. در کانفیگ‌های R545FB از کارت گرافیک مدل MX110 و در کانفیگ‌های R545FJ از مدل MX320 استفاده شده است. کارت گرافیک‌های لپ تاپ به قدری قدرتمند نیستند که بتوانیم بگوییم توان اجرای جدیدترین بازی‌های ویدیویی را دارند اما می‌توانید برای تجربه‌ بازی‌های ویدیویی با تنظیمات گرافیکی معمولی روی آن‌ها حساب کنید.

مشابه پردازنده و کارت گرافیک از حافظه‌ی رم با ظرفیت‌های مختلفی هم روی لپ تاپ ایسوس R545 به کار گرفته شده که متناسب با پردازنده‌ی لپ تاپ از دو مدل حافظه‌ی رم با ظرفیت 4، 8 و 12 گیگابایت استفاده شده است. کلیه مدل‌های سری R545 قابلیت ارتقا حافظه‌ی رم تا 16 گیگابایت از نوع DDR4 دارند. برای ذخیره‌سازی اطلاعات هم می‌توانید از هارد دیسک 1 ترابابتی این لپ تاپ استفاده کنید. در برخی از مدل‌ها فضای ذخیره‌سازی ترکیبی استفاده شده و شاهد حافظه‌ی SSD تا 512 گیگابایت در کنار هارد دیسک 1 ترابایتی هستیم.

در مجموع لپ تاپ ایسوس R545 در کانفیگ‌های مختلف می‌توانید به همه نیازهای شما پاسخ دهد. برای انجام کارهای روزانه، دانشجویی، کارهای نیمه حرفه‌ای مانند طراحی گرافیک، برنامه‌نویسی، نقشه‌کشی و… می‌توانید روی لپ تاپ Asus R545 حساب کنید.

باتری

ایسوس در لپ تاپ R545 از یک باتری 2 سلولی از نوع لیتیوم‌یونی استفاده کرده است. به گفته‌ی ایسوس باتری قرار گرفته روی این سری به نسبت سایر باتری‌های لیتیوم‌یونی طول عمر 3 برابری دارد. ظرفیت باتری لپ تاپ هم 32 وات‌ساعت است. ایسوس R545 به فناوری شارژ سریع (Fast Charging) مجهز شده و در مدت 49 دقیقه باتری تا 60 درصد شارژ می‌شود.

پورت‌ها

مشابه سایر لپ تاپ‌های ایسوس در سری R545 هم از پورت‌های کاملی استفاده شده است. بر روی این لپ تاپ از یک پورت USB 3.1، دو پورت USB 2.0، خروجی تصویر HDMI، ورودی کابل LAN، کارت‌خوان MicroSD و جک 3.5 میلی‌متری هدفون استفاده شده است. همچنین درایور نوری DVD-RW برای این سری درنظر گرفته شده و نیازی به درایو نوری اکسترنال نخواهید داشت. با توجه به تغییر پورت‌ دستگاه‌های الکترونیک جدید و استفاده بیشتر از USB Type-C، عدم استفاده از این پورت را می‌توان به‌عنوان معایب لپ تاپ R545 به حساب آورد.

بلندگو

ایسوس در لپ تاپ R545 از بلندگوهای داخلی استفاده کرده که کیفیت و شفافیت صدای بسیار خوبی دارند. ایسوس در ساخت بلندگوهای خود با شرکت معتبر Harman/Kardon همکاری می‌کند تا بهترین کیفیت را در این بخش ارائه دهد. علاوه بر بلندگو، از میکروفو‌ن‌های داخلی هم در این لپ تاپ استفاده شده که به‌خوبی با سیستم دستیار صوتی ویندوز یعنی Cortana هماهنگ هستند.

جمع‌بندی

لپ تاپ ایسوس R545 یک لپ تاپ مالتی‌مدیای با کیفیت است. ایسوس با استفاده از سیستم‌های پردازشی مختلف در این سری نیاز طیف گسترده‌ای کاربران را برطرف کرده است. استفاده از پردازنده‌های قدرتمند نسل دهمی اینتل جز ویژگی‌های بسیار خوب Asus R545 به‌حساب می‌آید. صفحه نمایش Full HD با روکش مات، کیبورد جزیره‌ای با نور پس‌زمینه و همچنین حسگر اثر انگشت از دیگر ویژگی‌های این سری لپ تاپ هستند. اگر به دنبال یک لپ تاپ زیبا و با کیفیت با سیستم پردازشی کارآمد هستید، ایسوس R545 را حتما در لیست بررسی خود قرار دهید. قیمت لپ تاپ ایسوس R545 هم با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب است.

نکات مثبت:

  • استفاده از پردازنده‌های اینتل نسل دهم
  • صفحه نمایش Full HD
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع
  • امکان ارتقا حافظه‌ی رم و هارد دیسک

نکات منفی:

  • وب‌کم VGA
  • عدم استفاده از پورت USB Type-C

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار