نقدوبررسی انواع لپ تاپ

نقد و بررسی لپ‌تاپ اپل MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15 اینچ | مالتی‌مدیا با قدرت !

نسل جدید لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو شرکت اپل (Apple) در سال 2019 معرفی و روانه بازار شدند. اپل در این نسل از مک‌بوک‌ پرو‌های خود از جدیدترین سخت‌افزار موجود بر روی لپ‌تاپ‌های خود استفاده کرده است. همانند سال گذشته، مدل مک‌بوک پرو (MacBook Pro) در دو مدل با صفحه‌نمایش‌های 13 و 15 اینچی روانه بازار شده است که مدل 15 اینچی، مک‌بوک پرو قدرتمندی از هر لحاظ است. از لحاظ ظاهری شاهد تفاوتی میان این نسل با نسل سال گذشته نیستیم اما در دل این لپ‌تاپ‌ها -مخصوصا مدل 15 اینچی- تغییرات مهمی را شاهد هستیم که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

در لپ‌تاپ‌های مدل 13 اینچی از همان پردازنده‌های نسل هشتم اینتل برای پردازش اطلاعات استفاده شده بود اما در مدل‌های 15 اینچی MacBook Pro 2019 شاهد پردازنده‌های نسل نهم اینتل هستیم. همچنین اپل در این نسل برای اولین بار از پردازنده‌های پرقدرت Intel Core i9 نیز استفاده کرده است تا بتوانید با خرید MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15 اینچ، به یک لپ‌تاپ فوق‌العاده قدرتمند از لحاظ توان پردازشی دسترسی داشته باشید. این پردازنده هشت‌ هسته‌ای اینتل بازه سرعت 2.3 تا 4.8 گیگاهرتز دارد. در کنار پردازنده‌های بروز و کم‌مصرف اینتل از دو مدل کارت گرافیک استفاده شده است. بر روی همه کانفیگ‌ها از یک کارت گرافیک پایه و استاندارد Intel UHD Graphics 630 بدون حافظه گرافیکی مجزا استفاده شده است. اما در کنار این پردازشگر تصویر، اپل از کارت گرافیک‌های حرفه‌ای، متناسب با پردازنده قدرتمند لپ‌تاپ، استفاده کرده است. شرکت AMD وظیفه پردازش اطلاعات گرافیکی را با کارت گرافیک‌های Radeon Pro 560X و Radeon Pro 555X با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی، بر عهده دارد.

بر روی تمامی کانفیگ‌های MacBook Pro 2019 هم از حافظه رم 16 گیگابایتی استفاده شده که قابلیت ارتقاء تا 32 گیگابایت را دارد. در کنار این سیستم پردازشی فوق‌العاده قدرتمند از هارد دیسک‌های 256 و 512 گیگابایتی استفاده شده است که انتظار داشتیم از ظرفیت‌های بیشتری استفاده می‌شد. اما با این حال هر دو مدل هارد دیسک قابلیت ارتقاء تا 4 ترابایت را دارند. به این سیستم پردازشی توانمند، طراحی زیبا و سبک بدنه، کیبورد جذاب، صفحه‌نمایش فوق‌العاده با کیفیت رتینا و شارژدهی بسیار عالی را هم اضافه کنید. قیمت لپ‌تاپ MacBook Pro 2019 مدل 15 اینچی با توجه به امکانات و سخت‌افزار بروزی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب بوده و می‌توانید با خرید MacBook Pro 2019 مدل 15 اینچی، به یک لپ‌تاپ با توان پردازشی بالا دسترسی داشته باشید.

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15 اینچی

در طراحی بدنه MacBook Pro 2019 اپل تغییری ایجاد نکرده است و نمی‌توان بین آن با نسل قبل تفاوتی را پیدا کرد. بدنه لپ‌تاپ از جنس آلومینیوم بوده که علاوه بر زیبایی، وزن لپ‌تاپ را هم بسیار پایین نگه داشته است. MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15.4 اینچی، ابعاد بزرگ‌تری نسبت به مدل 13 اینچی دارد اما بین این دو مدل شاهد تناسب هستیم. سطح نمایشگر به همان اندازه مدل 13 اینچی سطح پنل نمایشگر را پوشانده است. کیبورد هم اندازه‌ای مشابه مدل 13 اینچی دارد. طراحی لپ‌تاپ ساده و شیک طراحی و در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری فضایی (Space Gray) عرضه شده است. کانفیگ MV902 با رنگ نقره‌ای و و کانفیگ MV922 با رنگ خاکستری فضایی روانه بازار شده‌اند. ابعاد لپ‌تاپ 15.5×240.7×349.3 میلی‌متر است. وزن آن هم برای یک لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش 15.4 اینچی بسیار مناسب بوده و تنها 1.83 کیلوگرم است. ضخامت و وزن کم بدنه باعث شده بتوانید به‌راحتی لپ‌تاپ MacBook Pro 2019 را همه‌جا همراه خود در کیف و کوله داشته باشید.

خرید لپ‌تاپ MacBook Pro 2019

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش MacBook Pro 2019 مدل 15 اینچ، یکی از ویژگی‌های مهم این لپ‌تاپ است. اپل همواره در ساخت مک‌بوک پرو‌های خود از بهترین قطعات استفاده و در نسل جدید این سری لپ‌تاپ‌ها هم شاهد بهترین‌ها هستیم. صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ کیفیت تصویر QHD با رزولوشن 2880×1800 پیکسل را ارائه می‌دهید. نسب تصویر نمایشگر استاندارد بوده و 16 به 9 است. همچنین تراکم پیکسلی این نمایشگر 220 پیکسل در هر اینچ می‌باشد. صفحه‌نمایش رتینا (Retina Display) لپ‌تاپ MacBook Pro 2019 از پنل IPS استفاده می‌کند. این پنل نسبت به سایر پنل‌های صفحه‌نمایش، تصویر بسیار شفاف‌تر و زنده‌تری را به تصویر می‌کشد. دقت رنگ‌ بالا به‌شما این اجازه را می‌دهد که با بهترین کیفیت و کمترین خطا مشغول انجام کارهای طراحی خود شوید. MacBook Pro 2019 مدل 15 اینچ، یک لپ‌تاپ پرقدرت و ایده‌آل برای طراحان گرافیک است. علاوه بر دقت رنگ، زاویه دید بسیار خوب، از دیگر ویژگی‌های صفحه‌نمایش مک‌بوک پرو 2019 با پنل IPS است.

علاوه بر ویژگی‌های فنی صفحه‌نمایش، اپل برای ارائه کیفیت تصویر بهتر از فناوری‌های اختصاصی خود بر روی MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15، استفاده کرده است. نمایشگر به فناوری محدوده رنگی وسیع (Wide Color P3) مجهز شده است. این فناوری طیف‌های رنگی بیشتری را پشتیبانی کرده که برای امور طراحی کاربرد زیادی دارد. فناوری دیگر True Tone نام دارد که قادر است غلظت رنگ‌های صفحه‌نمایش را با توجه به نور محیطی که در آن با لپ‌تاپ کار می‌کنید تغییر دهد. یعنی بدون اینکه نور و روشنایی صفحه تغییری کند، غلظت رنگ‌ها با توجه به محیط تغییر می‌کند. این ویژگی‌ کمک می‌کند که در هر شرایطی بدون کم شدن روشنایی، با کیفیت‌ترین تصویر را مشاهده کرده و کمترین آسیب به‌چشمان شما وارد شود. حداکثر میزان روشنایی صفحه‌نمایش هم 500 نیت بوده که مقدار بالایی است. در پایان لازم به‌ذکر است که نوع صفحه‌نمایش از نوع براق (Glossy) بوده و شفافیت بسیار خوبی دارد اما چندان در شرایط نوری قوی (مانند زیر نور خورشید) خوب عمل نمی‌کند و قادر به منعکس کردن نور است.

در بالای پنل صفحه‌نمایش از یک وب‌کم (Webcam) با کیفیت HD استفاده شده است که کیفیت بسیار خوبی را برای برقراری تماس تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین این وب‌کم توانایی ضبط فیلم با کیفیت HD 720p را دارد.

کیبورد

اپل در نسل جدید مک‌بوک پروهای خود از فناوری پروانه‌ای جدید خود برای کیبورد و پنل داخلی لپ‌تاپ استفاده کرده و شاهد یک کیبورد جزیره‌ای بسیار زیبا و خوش‌ساخت هستیم. عمق کلیدهای این صفحه‌کلید بسیار کم بوده و علاوه بر تجربه تایپ لذت‌بخش، صدای بسیار کمی را هم تولید می‌کنند. تمامی کلیدها به‌ نور پس‌زمینه مجهز شده‌اند و می‌توانید روشن و خاموش بودن و همچنین شدت نور آن‌ها را تنظیم کنید. ابعاد کلیدهای کیبورد مشابه مدل 13 اینچی مک‌بوک‌ پرو است و این کلیدها در مدل 15 اینچی در مرکز پنل داخلی قرار گرفته‌اند و حاشیه سمت راست و چپ آن با نوارهای مربوط به بلندگو پوشیده شده است.

درست پایین کیبورد، تاچ‌پد (Touch Pad) بسیار بزرگ و یک‌تکه مک‌بوک‌ پرو 2019 قرار گرفته است. اپل بر روی تاچ‌پد تمرکز ویژه‌ای داشته و در چند نسل گذشته سعی کرده تا آن را جایگزین ماوس در بسیاری از امور کند. علاوه بر راحتی کار و پشتیبانی از فرمان‌های چندلمسی، تاچ‌پد MacBook Pro 2019 قادر به تشخیص فشار است. این قابلیت به‌خصوص در نرم‌افزارهای طراحی گرافیک می‌توانید بسیار برای شما کاربردی باشد.

تاچ‌بار

تاچ‌بار (Touch Bar) نماینده نسل جدید مک‌بوک پروهای شرکت اپل است. اپل با ارائه و رونمایی از این امکان بر روی لپ‌تاپ‌های خود، بار دیگر خلاقیت خود را به‌همگان نشان داد. در نسل جدید مک‌بوک‌ پرو هم مشابه نسل‌های قبل شاهد این امکان جالب و کاربردی بر روی لپ‌تاپ هستیم. به‌جای کلیدهای Function در بالای صفحه‌کلید، نوار لمسی با نام تاچ‌بار بر روی پنل داخلی لپ‌تاپ تعبیه شده است که با استفاده از آن می‌توانید به‌بسیاری از کارهای خود سرعت ببخشید. اولین امکان کاربردی و هوشمندانه تاچ‌بار، اضافه کردن حس‌گر اثر انگشت به مک‌بوک است. با استفاده از این حس‌گر می‌توانید خیلی سریع و راحت از صفحه ورود بگذرید. همچنین این حس‌گر به سیستم Apple Pay متصل شده و می‌توانید کلیه پرداخت‌ها و امور بانکی خود را هم تنها با یک لمس انجام دهید.

بر روی MacBook Pro 2019 تعدادی نرم‌افزار به‌صورت پیش‌فرض نصب شده‌اند که تاچ‌بار با آن‌ها به‌صورت کامل شخصی‌سازی شده است. در گالری می‌توانید فیلم و عکس‌ها را به‌راحتی با تاچ‌بار جلو و عقب کنید. و یا در بخش ویرایش عکس، کارهای ساده‌ای مانند بریدن را انجام دهید. در هنگام چت‌ کردن نیز می‌توانید لیست کامل ایموجی‌های پر استفاده خود را بر روی تاچ‌بار مشاهده کرده و خیلی سریع آن‌ها را انتخاب و ارسال کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب مربوط به تب‌های مروگر اختصاصی سیستم‌عامل مک، یعنی Safari است. می‌توانید تب‌های مرورگر را هم بر روی تاچ‌بار مشاهده کنید و با دست بین آن‌ها سوییچ کنید. در نرم‌افزارهایی که برای تاچ‌بار بهینه‌ شده باشند، می‌توانید از امکانات جالب آن استفاده کنید. در غیر این صورت به‌جای آیتم‌های گوناگون، بر روی تاچ‌بار همان 12 کلید Function برای شما نمایش داده خواهد شد.

پورت‌ها و بلندگو

بر روی بدنه لپ‌تاپ MacBook Pro 2019 مدل 15 اینچ از پورت‌های محدودی استفاده شده است. اپل در چند نسل گذشته مک‌بوک پرو‌ها جهت حفظ زیبایی بیشتر دستگاه‌های خود تنها از پورت USB Type-C بر روی لپ‌تاپ استفاده می‌کند. بر روی مدل 2019 لپ‌تاپ‌های اپل هم تنها شاهد 4 پورت USB Type-C هستیم. البته این پورت‌ها از Thunderbolt 3 و DisplayPort پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید علاوه بر انتقال اطلاعات برای انتقال تصویر هم از این پورت‌ها استفاده کنید. همچنین کابل شارژر لپ‌تاپ هم از همین پورت استفاده می‌کند. علاوه بر این چهار پورت، یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون هم درنظر گرفته شده است.

خرید لپ‌تاپ MacBook Pro 2019

بلندگو لپ‌تاپ MacBook Pro 2019 مدل 15 اینچ از نوع استریو داخلی است. دو ردیف بلندگو در اطراف کیبورد تعبیه شده است. بلندگوهای قرار گرفته بر روی مدل 15 اینچی به‌نسبت مدل 13 اینچی مک‌بوک پرو، بلندی صدا بیشتری دارند. کیفیت صدای ارائه شده هم بسیار خوب بوده و نیازی به اسپیکر اضافی نیست. برای ضبط صدا هم از 3 میکروفون داخلی استفاده شده است که بهترین کیفیت را در ضبط و برقراری تماس تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخت‌افزار، حافظه و باتری

برعکس مدل‌های 13 اینچی MacBook Pro 2019، اپل در مدل‌های 15 اینچی از جدیدترین نسل پردازنده‌های شرکت اینتل استفاده کرده است. در این سری لپ‌تاپ در کانفیگ‌های مختلف شاهد پردازنده‌های نسل نهم Intel با توان پرازشی بسیار بالا هستیم. همچنین برای اولین بار در سری مک‌بوک پرو، اپل از پردازنده Intel Core i9 در کانفیگ MV912 استفاده کرده است. این کانفیگ از پردازنده هشت‌هسته‌ای Core i9 اینتل، با محدوده سرعت 2.4 تا 5 گیگاهرتز (در حالت توربو) استفاده کرده است. در کانفیگ‌های دیگر مانند MV902 و MV922 هم شاهد پردازنده‌های شش هسته‌ای Intel Core i7 هستیم. در این پردازنده‌های نسل نهم، محدوده سرعت از 2.6 تا 4.5 گیگاهرتز است. در مجموع در بخش CPU لپ‌تاپ‌های MacBook Pro 2019 مدل 15 اینچ بسیار موفق عمل کرده‌اند و با کیفیت‌ترین و قوی‌ترین سیستم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

به‌صورت پایه از کارت گرافیک Intel UHD Graphics 630 بر روی تمامی کانفیگ‌های MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15 اینچ استفاده شده است. در کنار این پردازنده‌ها اما شاهد کارت گرافیک‌هایی متناسب با قدرت پردازنده لپ‌تاپ هستیم. در کانفیگ‌هایی که از پردازنده Intel Core i7 استفاده می‌کنند از کارت گرافیک AMD Radeon Pro 555X با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR5 استفاده شده است. در کانفیگ با پردازنده Intel Core i9 هم شاهد کارت گرافیک AMD Radeon Pro 560X با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع GDDR5 هستیم. همچنین لازم به‌ذکر است که کانفیگ MV912 که از پرازنده Intel Core i9 استفاده می‌کند، قابلیت ارتقاء کارت گرافیک تا مدل Vega 20 از سری AMD Radeon Pro وجود دارد. به‌صورت پایه بر روی کلیه مدل‌های MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15 اینچی از حافظه رم 16 گیگابایتی استفاده شده است که قابلیت ارتقاء داشته و می‌توانید ظرفیت آن را تا 32 گیگابایت ارتقاء دهید.

هارد دیسک‌های MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15 اینچی ظرفیت‌های 256 و 512 گیگابایتی دارند. این مدل هارد دیسک به‌نسبت سیستم پردازشی لپ‌تاپ، کمی نامتناسب به‌نظر می‌رسد و انتظار می‌رفت اپل از ظرفیت‌های هارد دیسک بیشتری بر روی کانفیگ‌های قدرتمند خود استفاده کنید. البته لازم به‌ذکر است که هر دو مدل هارد دیسک، قابلیت ارتقاء تا نهایت 4 ترابایت را از نوع حافظه SSD دارند. وظیفه تامین انرژی موردنیاز برای پردازش در این لپ‌تاپ قدرتمند بر عهده باتری فوق‌العاده لیتیوم‌-پلیمر با توان 83.6 وات‌ساعت است. این باتری قدرتمند قادر است تا 10 ساعت در حالت وب‌گردی و یا تماشا مستمر فیلم، شارژدهی داشته باشد. از همین رو می‌توانید با خیال راحت از این لپ‌تاپ در خارج خانه استفاده کنید و نگرانی از بابت خالی شدن باتری نداشته باشید.

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ اپل MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15.4 اینچی یک لپ‌تاپ با توان پردازشی بسیار بالا بوده که از پس پردازش و انجام هر نوع کاری بر می‌آید و می‌توانید در همه زمینه‌های روی آن حساب کنید. اپل در کنار ظاهر ظریف و بسیار زیبا لپ‌تاپ، از سیستم سخت‌افزاری فوق‌العاده قدرتمند بر روی MacBook Pro 2019 استفاده کرده است. قیمت لپ‌تاپ MacBook Pro 2019 با صفحه‌نمایش 15 اینچ با توجه به اینکه بروزترین و قوی‌ترین سیستم پردازشی را در اختیار شما قرار می‌دهد، مناسب بوده و می‌توانید با خرید آن به یک لپ‌تاپ با توان پردازشی بالا دسترسی داشته باشید. همچنین صفحه‌نمایش لپ‌تاپ کیفیت درخشانی داشته و بهترین کیفیت تصویر را در اختیار شما جهت انجام کارهای طراحی و همچنین تماشا فیلم قرار می‌دهد.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و سبک بدنه
  • صفحه‌نمایش رتینا با کیفیت QHD
  • کیبورد و تاچ‌پد حرفه‌ای
  • سیستم سخت‌افزاری فوق‌العاده قدرتمند
  • شارژدهی عالی باتری

نکات منفی

  • محدودیت پورت‌ها
  • هارد دیسک می‌توانست ظرفیت بیشتری داشته باشد

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار