مقایسه ها

مقایسه گلکسی اس۲۲ اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس

اگر قصد خرید بهترین گوشی موبایل هوشمند موجود در بازار را دارید٬ به احتمال زیاد بین انتخاب گلکسی اس۲۲ اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس مردد هستید. اما بد نیست بدانید که در این تصمیم دشوار تنها نیستید چراکه هر یک از این دو اسمارت‌فون دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار قابل‌توجه‌ای هستند که تشخیص برتری هر یک بر دیگری را به کاری سخت‌تر از همیشه تبدیل کرده است.

سامسونگ با انتخاب نمایشگری ۶.۸ اینچ یکی از بهترین صفحه نمایش‌ها را در گلکسی اس۲۲ اولترا قرار داده و دوربین‌های دستگاه را نیز از جهات بسیاری ارتقاء بخشیده است. اما بهترین قابلیت افزوده اس۲۲ اولترا را باید همراهی قلم  S Penدانست.

از طرفی٬ آیفون ۱۳ پرو مکس بهترین آیفون تا به حال تولیدشده به حساب می‌آید که با نمایشگر ۶.۷ اینچ OLED و دوربین‌هایی قدرتمند با قابلیت جدید فیلمبرداری سینمایی توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است. پردازنده A15 Bionic آن نیز سرعت برق‌آسایی دارد و با عمر بالای باتری خود به‌طور کلی تجربه کاملاً رضایت‌بخشی را برایتان رقم می‌زند.

اما کدام یک از این دو محصول مناسب شماست؟ در این مقاله قصد داریم با مقایسه دقیق این دو اسمارت‌فون٬‌ شما را در انجام خریدی بهتر کمک کنیم.

مقایسه از نظر طراحی ظاهری

گلکسی اس۲۲ اولترا از نظر ظاهری باریک‌تر و چشم‌نوازتر از آیفون ۱۳ پرو مکس به نظر می‌رسد و لنزهای دوربین‌اش همخوانی بیشتری با طراحی کلی آن دارند. لنزهای آیفون بر روی سطح نسبتاً درشت‌تری در پشت دستگاه قرار گرفته‌اند.

 

یک ویژگی مثبت دیگر در ظاهر محصول سامسونگ این است که نمایشگر آن فاقد ناچ یا بریدگی بالای صفحه می‌باشد. درست است که ناچ آیفون ۱۳ پرو مکس در مقایسه با گذشته کوچک‌تر شده است٬ اما همچنان در مقایسه با سوراخ کوچک گلکسی اس۲۲ اولترا بیشتر موجب حواس‌پرتی می‌شود.

از طرف دیگر٬‌ گلکسی اس۲۲ اولترا با نمایشگر کمی خمیده خود ممکن است گاهی اوقات کار تایپ کردن و حرکت دادن نشانگر را از آنچه باید٬ سخت‌تر کند. نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس تخت بوده که کار با گوشی و در دست نگه داشتن آن را کمی آسان‌تر می‌کند.

ناگفته نماند که گلکسی اس۲۲ اولترا دستگاهی بلندتر و سبک‌تر است از آیفون ۱۳ پرو مکس است.

برنده: گلکسی اس۲۲ اولترا

مقایسه از نظر نمایشگر

نمایشگرهای AMOLED در هر دو دستگاه فوق‌العاده عالی هستند و از این نظر برتری خاصی بر دیگری ندارند. اما در نهایت باز هم باید محصول سامسونگ را برنده این بخش اعلام کرد. به شما می‌گوییم چرا. اولاً٬ نمایشگر سامسونگ از روشنایی بیشتر برخوردار است که به میزان ۱۳۵۹ نیت از نمایشگر محصول آیفون با ۱۰۳۸ نیت٬ شفاف‌تر و پرنورتر می‌باشد. به علاوه٬ نمایشگر اس۲۲ اولترا از ۱۳۷.۵ درصد گستره رنگی sRGB و ۹۷.۴ درصد گستره رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند٬ در حالی که این مقادیر در آیفون ۱۳ پرو مکس به ترتیب ۱۰۹.۳ درصد و ۷۷.۴ درصد هستند.

 

نمایشگر محصول اپل اما از نظر دقت رنگی بر سامسونگ برتری دارد.

اخیراً مشکلاتی در خصوص گلیچ داشتن نمایشگر مدل دارای پردازنده Exynos گلکسی اس۲۲ اولترا گزارش شده است و سامسونگ وعده رفع آن را داده است. با این حال به نظر می‌رسد این نقص در مدل دارای پردازنده Snapdragon 8 Gen 1 وجود ندارد.

در آخر شاید بد نباشد بدانید که نمایشگر گلکسی اس۲۲ اولترا امکان انتخاب پروفایل رنگی صفحه نمایش را از بین دو حالت Natural و Vivid به کاربر می‌دهد که دومی برای تماشای ویدئو مناسب‌تر است.

برنده: گلکسی اس۲۲ اولترا

مقایسه از نظر دوربین‌ها

گلکسی اس۲۲ اولترا با دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی خود و لنزی بزرگ‌تر برای عبور نور بیشتر به نبرد دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو مکس می‌رود. یک لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و دو لنز تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال تا ۱۰ برابر و زوم فضایی (Space Zoom)  تا ۱۰۰ برابر این تیم را تکمیل می‌کنند.

آیفون ۱۳ پرو مکس بهره‌مند از سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی است که شامل لنز اصلی٬ اولتراواید و تله‌فوتو می‌باشد. اپل هم اندازه لنز اصلی خود را افزایش داده تا نور بیشتری برای عکاسی بهتر در شب از خود عبور دهد. با این حال٬ آیفون جدید تنها از زوم اپتیکال تا سه برابر پشتیبانی می‌کند.

 

با تمام این اوصاف اما دوربین گلکسی اس۲۲ اولترا قادر به ثبت تصاویری باکیفیت‌تر و روشن‌تر در شب می‌باشد. هرچند حالت Night Mode در هر دو دستگاه یکسان عمل می‌کند.

گلکسی اس۲۲ اولترا با بهره‌مندی از نمایه AI Stereo Depth Map قادر است سوژه را از پس‌زمینه به شکل بسیار بهتری جدا کند و تصاویر پرتره بهتری ثبت کند. اما کیفیت کلی تصویر در این حالت بهتر از آنچه آیفون ۱۳ پرو مکس قادر به انجام آن است٬ نیست. توناژ گرم در تصاویر سامسونگ گرچه زیبایی خاصی به تصاویر می‌بخشند٬ در برابر شفافیت و دقت در جزئیات و رنگ‌های ثبت‌شده توسط لنزهای آیفون کم می‌آورد.

مقایسه دوربین‌های سلفی دو دستگاه کار ساده‌ای نیست. اما در نهایت باید گفت هرچندکه دوربین جلوی ۴۰ مگاپیکسلی سامسونگ نوردهی یکدست‌تری دارد٬ آیفون ۱۳ پرو مکس قادر به ثبت سلفی‌های روشن‌تر با جزئیات بیشتر است.

برنده: آیفون ۱۳ پرو مکس

مقایسه از نظر فیلمبرداری

سامسونگ گلکسی اس۲۲ اولترا قادر به فیلمبرداری با کیفیت ۸K  در ۲۴ فریم در ثانیه است و آیفون ۱۳ پرو مکس این کار را با کیفیت ۴K  و ۶۰ فریم در ثانیه انجام می‌دهد. دوربین آیفون اما با بهره‌مندی از قابلیت حالت فیلمبرداری سینمایی می‌تواند بسته به موقعیت فرد در حال صحبت٬ فوکوس را بر روی سوژه‌ها تغییر دهد. گلکسی اس۲۲ اولترا دارای حالت فیلمبرداری پرتره است که به قدر نمایه خاص آیفون٬ هوشمند نیست. قابلیت Auto Framing به دوربین سامسونگ اجازه می‌دهد که در زمان فیلمبرداری تا ۱۰ نفر سوژه را در فوکوس نگه دارد.

اما کیفیت فیلمبرداری در این دو دستگاه چطور است؟ در آزمایشی که ما در فیلمبرداری ۴K  با هر دو محصول انجام دادیم٬ متوجه مزیت بزرگنمایی بیشتر (تا ۱۰ برابر در مقایسه با ۳ برابر در آیفون) در اس۲۲ اولترا شدیم. از طرفی غلظت رنگی بالاتر در ویدیوهای گرفته شده با آیفون جدید جذابیت بیشتری به مناظر می‌بخشد. هرچند با حرکت سریع‌تر دوربین٬‌ اعوجاج ایجاد شده در تصویر در آیفون ۱۳ پرو مکس در مقایسه با اس۲۲ اولترا بیشتر است.

در نهایت باید گفت که انتخاب برنده قطعی در مقایسه دو دستگاه از نظر کیفیت فیلمبرداری ممکن نیست.

مقایسه از نظر عملکرد

گلکسی اس۲۲ اولترا با جدیدترین پردازنده Snapdragon 8 Gen 1 کار می‌کند که به ویژه از نظر گرافیکی بسیار ارتقاء یافته است. با این وجود این تراشه هنوز هم یک پله پایین‌تر از تراشه A15 Bionic آیفون ۱۳ پرو مکس قرار می‌گیرد.

 

در آزمایشی که ما انجام دادیم٬ اس۲۲ اولترا توانست در مدت ۴۷ ثانیه یک کلیپ  ۴K  را به کیفیت ۱۰۸۰p تبدیل کند که در مقایسه با اس۲۱ اولترا مدت زمان کوتاه‌تری است. با این وجود آیفون ۱۳ پرو مکس قادر است همین کار را در مدت ۲۵ ثانیه انجام دهد.

رتبه گلکسی اس۲۲ اولترا در بنچمارک Geekbench 5 پشت سر آیفون ۱۳ پرو مکس قرار می‌گیرد. در بنچمارک ۳DMark Wild Life نیز اس۲۲ اولترا با ثبت ۵۹.۸ فریم در ثانیه٬ رکورد بالاتری در مقایسه با ۳۴ فریم در ثانیه در اس۲۱ اولترا ثبت می‌کند٬ هر چند در نهایت امتیاز آیفون ۱۳ پرو مکس از آن بیشتر است.

با این حال چنین مقایسه‌ای چیزی از قدرت فوق‌العاده گلکسی اس۲۲ اولترا نمی‌کاهد و در حقیقت این‌طور به نظر می‌رسد که این دستگاه در هنگام حرکت بین اپ‌ها و بستن برنامه‌ها کمی سریع‌تر عمل می‌کند.

برنده: آیفون ۱۳ پرو مکس

مقایسه از نظر عمر باتری و شارژ دستگاه

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری گلکسی اس۲۲ اولترا آنقدری که انتظار داشتیم٬‌ دوام نیاورد. بهترین نتیجه ثبت شده برای دوام باتری این دستگاه با وب‌گردی بی‌وقفه در حالت روشنایی ۱۵۰ نیت٬ ۱۰ ساعت و ۱۸ دقیقه است؛ آن هم در حالی که تنظیم پویای سرعت تعویض فریم نمایشگر٬ غیرفعال باشد.  باتری آیفون ۱۳ پرو مکس نزدیک به ۲ ساعت عمر بیشتری دارد و در واقع از لحاظ دوام باتری جزء بهترین اسمارت‌فون‌ها به شمار می‌رود.

با این وجود٬‌ گلکسی اس۲۲ اولترا از قابلیت شارژ سریع ۴۵ وات پشتیبانی می‌کند و آیفون ۱۳ پرو مکس محدود به شارژ سریع ۲۰ وات است. در نتیجه اس۲۲ اولترا تا ۵۰ درصد باتری را در ۲۰ دقیقه و آیفون ۱۳ پرو مکس همین مقدار را در ۳۰ دقیقه شارژ می‌کند.

برنده: آیفون ۱۳ پرو مکس

مقایسه از نظر نمایه‌های ویژه و نرم‌افزار

نمایه ویژه گلکسی اس۲۲ اولترا٬‌ پشتیبانی‌ آن از قلم S Pen است که نه تنها در ساختار دستگاه جای گرفته است که در مقایسه با گلکسی نوت ۲۰ اولترا٬ روان‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کند. تأخیر در واکنش به فرمان‌ها در این قلم تا ۷۰ درصد کمتر شده است و از این رو یادداشت‌برداری و طراحی با آن به شکل بسیار طبیعی‌تری قابل انجام است.

یک نمایه جذاب دیگر در اس۲۲ اولترا بهره‌مندی از Google Duo است که به شما امکان به‌اشتراک‌گذاری صفحه نمایش را در زمان تماس‌های صوتی می‌دهد تا بتوانید با دیگران در یوتیوب و دیگر اپ‌ها٬ ویدئو تماشا کنید. (فیس‌تایم در سیستم‌عامل  iOS 15 اپل نیز از این قابلیت برخوردار است.)

نمایه ویژه در آيفون ۱۳ پرو مکس٬ ‌حالت فیلمبرداری سینمایی است که افکت بوکه به تصویر می‌دهد و با کمک هوش مصنوعی بکار رفته در سیستم دستگاه٬ فوکوس را بسته به فردی که در قاب فعال‌تر است٬ بر روی سوژه اصلی نگه می‌دارد. این امکان نیز وجود دارد که به طور دستی فوکوس را بر سوژه‌های مختلف را تغییر دهید.

برنده: گلکسی اس۲۲ اولترا

برنده نهایی

از مقایسه دو اسمارت‌فون گلکسی اس۲۲ اولترا و آیفون ۱۳ پرو مکس نتیجه می‌گیریم که هر دو محصول فوق‌العاده استثنائی هستند. در نهایت مواردی جزئی٬ آيفون ۱۳ پرو مکس را یک پله بالاتر از گلکسی اس۲۲ اولترا قرار می‌دهد.

 

باید گفت که آيفون ۱۳ پرو مکس به دلیل دوام بیشتر باتری٬ عملکرد سریع‌تر و کیفیت بهتر عکاسی در موقعیت‌های مختلف٬ از چند جهت بر همتای سامسونگ خود برتری دارد. دوربین‌های گلکسی اس۲۲ اولترا بسیار بهتر از گذشته هستند٬ اما در رقابت با آیفون ۱۳ پرو مکس قادر به پیروزی نیستند.

اما این نکته را هم باید اضافه کرد که اس۲۲ اولترا محصولی زیباتر٬ با نمایشگر مرغوب‌تر و عملکرد بهتر دوربین‌ها در شب و قابلیت بزرگنمایی بیشتر است که با داشتن قلم S Pen٬ برای خریداران بسیاری همه‌چیزتمام به حساب می‌آید.

در نهایت گرچه آیفون ۱۳ پرو مکس با اختلافی جزئی برنده این رقابت است٬ گلکسی اس۲۲ اولترا بدون شک موفق به کسب عنوان بهترین گوشی موبایل اندرویدی حال حاضر می‌شود.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار