مقایسه ها

مقایسه سامسونگ گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72

شرکت سامسونگ امسال تصمیم گرفته تا درست همانند سال قبل، سه مدل گوشی میان‌ردهٔ متمایز برای علاقه‌مندان ارائه کند؛ اما این بار با باتری‌های بزرگ‌تر، دوربین‌های بهتر و صفحه‌نمایش‌های چشمگیرتر. برای کسانی که قصد خرید گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت سامسونگ را ندارند، سه مدل گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72 این شرکت، گوشی‌های مناسبی به نظر می‌رسند.

از طراحی گرفته تا قابلیت‌های تعبیه‌شده داخل گوشی، سه مدل ذکرشده تفاوت‌های زیادی ندارند؛ همان‌طور که از نام‌شان پیداست هر سه متعلق به سری A گوشی‌های سامسونگ هستند و از این رو، نباید انتظار تفاوت‌های چشمگیری را در آن‌ها داشت. با این حال، می‌توان گفت این سه مدل (مخصوصا A52 و A72) برای فاصله‌گرفتن از سایر مدل‌های میان‌ردهٔ کنونی در بازار، به اندازهٔ کافی تفاوت دارند. به خاطر همین، دانستن این‌که گلکسی A52 و گلکسی A72 در چه زمینه‌هایی متفاوت هستند، می‌تواند در انتخاب گوشی میان‌رده‌ای که مناسبتان باشد و با علایقتان تناسب داشته باشد، کمک شایانی کند.

مقایسه سامسونگ گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72: دوربین

هر سه مدل گوشی سامسونگ ذکرشده چهار دوربین اصلی در پشت‌شان دارند اما تفاوت‌های واضحی میان دو مدل A72 و A52 وجود دارد. یکی از دوربین‌های گوشی A72 لنز تله‌فوتو (telephoto) می‌باشد که قابلیت زوم سه برابر تصویر (بدون کاهش کیفیت عکس) را داراست. از سوی دیگر، در مدل A52 لنز تله‌فوتو جای خود را به حسگر عمق داده و شاهد این لنز ۸ مگاپیکسلی نیستیم. از این رو، اگر عادت دارید حین تصویربرداری از قابلیت زوم گوشی‌تان استفاده کنید، گلکسی A72 گزینهٔ مناسب‌تری خواهد بود.

در غیر این صورت، سایر مشخصات مربوط به دوربین در هر سه دوربین یکسان هستند و تفاوت‌های چندانی میان آن‌ها دیده نمی‌شود. دوربین اصلی هر سه دستگاه گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72، یک دوربین ۶۴ مگاپیکسلی را شامل می‌شود که مجهز به قابلیت تثبیت‌کنندهٔ نوری تصویر (optical image stabilization؛ خانواده‌ای از تکنیک‌ها که باعث کاهش تاری در ارتباط با حرکت دوربین در هنگام قرار گرفتن در معرض نور می‌شود) هستند. دیگر لنزهای این سه گوشی شامل یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض (ultrawide) و یک دوربین ۵ مگاپیکلسی ماکرو می‌شوند. از سوی دیگر، در هر سه گوشی ذکرشده شاهد یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی هستیم.

بسیاری از قابلیت‌های گوشی‌های سامسونگ در زمینهٔ تصویربرداری و مسائل مربوط به دوربین، یکسان هستند و این موضوع، برای سه گوشی‌ای که مورد بررسی قرار دادیم صدق می‌کند. برای مثال، در گلکسی A52 و A72 شاهد قابلیت تصویربرداری «سینگل تیک» (Single Take) هستیم که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا با استفاده از دوربین‌های مختلف گوشی، تصاویر جداگانه‌ای ثبت کند؛ این قابلیت اولین بار در سری گوشی‌های پرچمدار مدل S این شرکت معرفی شد و سپس، به گوشی‌های رده‌پایین‌تر مانند A52 و A72 اضافه گردید.

مقایسه سامسونگ گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72: صفحه‌نمایش

بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش در بین سه گوشی ذکرشده متعلق به گلکسی A72 (با پنلی ۶٫۷ اینچی آمولد) می‌باشد. هر دو نسخهٔ ۵G و LTE گلکسی A52 نیز از صفحه‌نمایشی ۶٫۵ اینچی برخوردار هستند. از آنجایی که رزولوشن هر سه دستگاه ذکرشده یکسان (۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) است، دو دستگاه A52 از لحاظ کیفیت تصاویر نمایش‌داده‌شده روی صفحه‌نمایششان، نسبت به A72 از برتری محسوسی برخوردار هستند؛ تنها به‌واسطهٔ صفحه‌نمایش کوچک‌ترشان.

البته صفحه‌نمایش A72 تنها مشخصه‌ای نیست که در آن در مقایسه با دو مدل A52 بزرگ‌تر است. اگرچه ارتفاع هر سه دستگاه ۰٫۳۳ اینچ و یکسان است، گلکسی A72 طول و عرض بزرگ‌تری نسبت به A52 و A52 5G دارد. هم‌چنین این دستگاه با ۲۰۲ گرم وزن، چیزی حدود ۱۵ گرم سنگین‌تر از دو مدل نام‌برده‌شدهٔ دیگر است.

البته وقتی صحبت از صفحه‌نمایش گوشی‌ها می‌شود، همه چیز در سایز و اندازه خلاصه نمی‌گردد. هر سه دستگاه ذکرشده از نرخ تازه‌سازی سریعی برخوردار هستند. این عدد در نسخهٔ ۵G گوشی گلکسی A52، صد و بیست هرتز می‌باشد. دو مدل دیگر یعنی گلکسی A52 و A72 نیز از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز برخوردار هستند که هم‌چنان نسبت به صفحه‌نمایش سایر گوشی‌های مشابه، بهتر می‌باشد.

مقایسه سامسونگ گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72: باتری

هر چه گوشی از اندازهٔ بیشتری برخوردار باشد، فضای بیشتری هم برای قرارگیری باتری درون خود دارد. سامسونگ در تولید گوشی گلکسی A72، از این موضوع نهایت بهره را برده و یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی درون آن قرار داده. دو مدل گلکسی A52 و A52 5G نیز هر دو مجهز به باتری‌های ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی هستند.

اگرچه اندازهٔ باتری گلکسی A72 و دو مدل A52 متفاوت است، اما در سرعت شارژ این سه مدل تفاوتی مشاهده نمی‌شود. در هر سه مدل از شارژ ۲۵ واتی استفاده می‌گردد و طبق آخرین اخبار، سامسونگ گفته که به‌همراه مدل‌های جدیدتر A52 و A72، شارژر نیز قرار خواهد داد. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، این شرکت تصمیم گرفته تا در مدل‌های جدیدتر همانند گلکسی S21، از قراردادن برخی لوازم جانبی از جمله شارژر خودداری کند.

مقایسه سامسونگ گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72: پردازنده

سامسونگ تصمیم گرفته تا برای سه مدل ذکرشده از چیپست‌های سری ۷ شرکت کوالکام استفاده نماید؛ موضوعی که تا حدودی معقولانه به‌نظر می‌رسد، مخصوصاً حالا که صحبت از گوشی‌های میان‌رده است. این شرکت دو مدل چیپست مختلف برای سه گوشی ذکرشده در نظر گرفته:

نسخهٔ LTE گلکسی A52 و گلکسی A72 هر دو از پردازندهٔ اسنپ‌دراگون ۷۲۰G استفاده می‌کنند و نسخهٔ ۵G دستگاه گلکسی A52، مجهز به پردازندهٔ اسنپ‌دراگون ۷۵۰G می‌باشد که داخلش، یک مودم اسنپ‌دراگون X52 5G نیز تعبیه شده.

احتمالاً متوجه این موضوع شدید اما شاید لازم به ذکر باشد که دستگاه گلکسی A52 5G، یکی از معدود گوشی‌های جدیدی است که مجهز به فناوری ۵G هستند؛ از این رو اتصال به شبکه‌هایی که فرکانسشان کمتر از ۶ گیگاهرتز می‌باشد (Sub-6GHz) نیز برای این دستگاه امکان‌پذیر خواهد بود. دو دستگاه دیگر تنها مجهز به اتصال LTE می‌باشند.

 

مقایسه سامسونگ گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72: قیمت

حالا که سامسونگ رویداد رسمی معرفی گوشی‌هایش را برگزار کرده، تصویر واضح‌تری از قیمت‌های سه گوشی ذکرشده داریم ولی با این حال، برای اعلام قیمت‌های رسمی در ایالات متحده باید کمی بیشتر صبر نمود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، سه قیمت متفاوت برای گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72 در نظر گرفته شده؛ اما تفاوت قیمت میان این سه مدل آن‌قدرها هم چشم‌گیر نیست.

در این میان، ارزان‌ترین گوشی از بین سه مدل ذکرشده گلکسی A52 است که در اروپا با قیمت ۳۴۹ یورو به فروش می‌رود. اگر نیز علاقه‌مند به تهیهٔ نسخهٔ ۵G این دستگاه یعنی گلکسی A52 5G هستید، باید کمی بیشتر هزینه کنید. در حال حاضر قیمت این دستگاه در قارهٔ اروپا ۴۲۹ یورو می‌باشد. در نهایت، گلکسی A72 را داریم که قیمت آن از گلکسی A52 5G کمی بیشتر است و هم‌اکنون ۴۷۹ یورو قیمت دارد.

از آن‌جایی که قیمت گوشی‌های عرضه‌شده در بازارهای مختلف، بر اساس کشور تعیین می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم خیلی به قیمت‌های اعلام‌شده در بازارهای بین‌المللی بسنده نکنید و در رابطه با قیمتِ روز دستگاه مورد نظرتان بیشتر تحقیق نمایید. با این حال، به‌نظر می‌رسد قیمت سه دستگاه ذکرشده چیزی حدود ۳۴۹ تا ۴۹۹ دلار آمریکا باشد.

مقایسه سامسونگ گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A72: نتیجه‌گیری

برای کسانی که قصد تهیهٔ یک گوشی میان‌ردهٔ باکیفیت با قیمتی نسبتاً کم را دارند، گلکسی A52 بهترین گزینهٔ پیش‌رو به‌نظر می‌رسد. این دستگاه از صفحه‌نمایشی با نرخ تازه‌سازی مناسب و قیمتی نسبتاً پایین (در مقایسه با سایر مدل‌های مشابه) برخوردار است. از میان سه مدل ذکرشده، اگر قصد خرید دستگاهی را دارید که از لحاظ فناوری و کیفیت، چندین سال به کارتان بیاید، گلکسی A52 5G گزینهٔ مناسبی است. اگر هم از دیدگاه شما، کیفیت تصویربرداری و دوربین گوشی از اهمیت بیشتری برخوردار است، پیشنهاد می‌شود گلکسی A72 را تهیه نمایید.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار