نقدوبررسی لوازم صوتی و تصویری

مشخصات و بررسی ایرباد Samsung Galaxy Buds Live

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

هدفون بی‌سیم Galaxy Buds Live از برند مشهور سامسونگ دارای فناوری پیشرفته‌ای است و یک طراحی جدید و خلاقانه در میان هدفون‌های بی‌سیم موجود در بازار دارد. در واقع Galaxy Buds Live  شبیه به لوبیاهایی سفید، سیاه و برنزی است. این هدفون لوبیایی شکل اسپیکری در یک انتها و یک حجم کوچک برای اینکه در گوش ثابت بماند در انتهای دیگر دارد. هدف از این طراحی این است که ایربادها به صورت طبیعی در گوش قرار گیرند و مانند یک جسم اضافی بیرون زده از گوش‌هایتان نباشند. روی کاغذ به نظر می‌رسد این هدفون با قیمت کمتری نسبت به AirPods Pro قابلیت حذف نویز فعال را به کاربران خود ارائه ‌می‌دهد. اما متاسفانه این ایرباد نتوانسته این گزاره را به واقعیت تبدیل کند و عملا حذف نویز فعال آن چیزی شبیه به افسانه و قصه است. همچنین کیفیت صدای آن هم در مقایسه با هدفون بی‌سیم Galaxy Buds+ در وضعیت خوبی قرار ندارد.

نقاط قوت

  1. طراحی آن طوری نیست که دل را بزند.
  2. عمر باتری عالی و محدوده بلوتوث خوبی دارد.

نقاط ضعف

  1. حذف نویز ضعیف
  2. کیفیت صدا متوسط
  3. دستیار صوتی آن یعنی Bixby عملکرد ضعیفی دارد.

مشاهده این محصول در دیجی کالا

عملکرد ضعیف  و خسته کننده Bixby

مطمئنا Galaxy Buds Live از سایر رقبای خود قدرتمندتر نیست اما ممکن است برای کسانی که دوست ندارند ایرباد درون گوش آن‌ها قرار گیرد، محصول خوبی باشد.  Galaxy Buds Live مانند سایر هدفون‌ها درون گوش فرو نمی‌روند، بلکه بیرون مجرای گوش می‌نشینند. حین بررسی‌ها متوجه شدیم که Galaxy Buds Live حین استفاده به راحتی از گوش نمی‌افتد. البته فکر می‌کنیم این کاملا بستگی به شکل مجرای گوش شما دارد. این هدفون‌ها از نظر مقاومت در برابر آب دارای استاندارد IPX2 هستند، به این معنی که فقط می‌توانند تا حدودی در برابر آب و عرق مقاوم باشند.

هدفون بی‌سیم Galaxy Buds Live به طور ظریف و نامحسوسی در گوش شما قرار می‌گیرد. البته رنگ برنزی آن تا حدودی تو چشم است.

 

Buds Live یک برنامه همراه Android یا iOS دارد. این برنامه به شما امکان تنظیم  شش حالت اکولایزر شامل  Bass Boost ، Clear، Dynamic، Normal، Soft و Treble Boostرا می‌دهد. همچنین با آن می‌توان فرمان لمس و نگه‌داشتن دکمه لمسی را روی هر هدفون به صورت جداگانه تغییر داد، عملکرد بیداری Bixby را روشن یا خاموش کرد، و  فقط در تلفن‌های سامسونگ یک حالت گیمینگ دارد که با آن می‌توانید تاخیر صدا را برای صداهای زنده و هماهنگ بازی به حداقل برسانید.

به نظر می‌رسد حالت Gaming چندان کارآمد نباشد. به طور مثال در حین تماشای Netflix متوجه شدیم یک تاخیر چند لحظه‌ای در همگام سازی لب با حالت خاموش Gaming و روشن شدن آن وجود دارد.

سامسونگ همچنان در تلاش است تا دستیار صوتی خود یعنی Bixby را به یک ویژگی خوب تبدیل کند. بنابراین دستگاه‌های آن به جای “Okay Google,” به فرمان “Hi Bixby,” واکنش نشان می‌دهند. این دستیار صوتی به شما امکان می‌دهد از وضعیت آب و هوا با خبر شوید، تماس بگیرید یا تنظیمات و برنامه‌ها را تحت کنترل خود قرار دهید.

کیس شارژر تا ۴ بار شارژ کامل را پشتیبانی می‌کند.

اما متاسفانه کار با Bixby  کمی مشکل است و این برنامه به سرعت گیج می‌شود. حین بررسی ابتدا از Bixby درباره آب و هوا پرسیدیم و سپس از او خواستیم یک پیام کوتاه بفرستد. اما او اشتباها یک پیام کوتاه درباره برنامه آب و هوایی فرستاد. همچنین هر بار می‌خواستیم پیامی بفرستیم باید اول هر جمله یک بار Bixby را می‌گفتیم. این برخلاف مکالمه روان و بی دردسری است که در سایر دستیارهای صوتی مانند گوگل مشاهده کرده‌ایم. به عنوان مثال برای فرستادن یک پیام کوتاه باید جمله را این طور می‌گفتیم:” Bixby یک پیام کوتاه به سگان ساشا بفرست. Bixby این یک پیام آزمایشی است. Bixby پیام کوتاه را بفرست.”

همچنین به نظر می‌رسد Bixby فقط برنامه پخش کننده موسیقی خود سامسونگ و Spotify را می‌شناسد و کنترل می‌کند. زیرا هر بار از او خواسته می‌شود YouTube Music را به عنوان برنامه پیش فرض برای پخش موسیقی بشناسد، اهمیتی به این انتخاب نمی‌دهد. یعنی هنگامی که به Bixby گفته می‌شود موسیقی‌ای را در YouTube Music پخش کند، برنامه Spotify را باز می‌کند. اگر آهنگی در YouTube Music در حال پخش است و بخواهیم آن را متوقف کنیم، با دادن فرمان توقف موسیقی به Bixby هیچ اتفاقی نمی‌افتد و می‌گوید:” هم اکنون آهنگی در حال پخش نیست.” بررسی کننده این محصول پس از مدتی انقدر از این پروسه خسته شد که نهایتا دستیار صوتی گوگل را روی این ایرباد فعال کرد.

برای کنترل و کار کردن با Galaxy Buds Live علاوه بر Bixby، می‌توانید از دکمه لمسی روی هر یک از ایربادها هم استفاده کنید. با توالی‌های مختلف از لمس کردن می‌توانید موسیقی را پخش یا قطع کنید، به تماس‌ها پاسخ دهید و به آهنگ قبلی یا بعدی بروید. همچنین یک فرمان لمس کردن و نگه‌ داشتن دکمه هم وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید میزان صدا را کم و زیاد کنید و برنامه Spotify یا دستیار صوتی گوگل را باز کنید.

این ایرباد در سه رنگ سیاه، سفید و برنزی موجود است.

کیفیت صدا

به دلیل طراحی ایرباد، کیفیت صدا چندان خوب نیست. این ایرباد بر خلاف بسیاری از مدل‌ها که کاملا درون مجرای گوش فرو می‌روند، صرفا روی کانال گوش می‌نشینند و به همین دلیل هنگام پخش موسیقی، انگار صدا از دور شنیده می‌شود.

 

این ایرباد ازAAC ، SBC و همچنین یک کدک مقیاس پذیر جدید سامسونگ پشتیبانی می‌کند که جایگزین Apt-X Adaptive کوالکام می‌شود و به هدفون اجازه می‌دهد موسیقی را حتی  با کیفیت ۹۶kHz و  بسیار بالا هم پخش کند. این کدک فقط در گوشی های سامسونگ با اندروید ۷ و یا بالاتر کار می‌کند، ما این محصول را در گوشی هوشمند Galaxy S20+ بررسی کردیم.

یکی از آهنگ‌های آزمایشی ما، “Drover,” از Bill Callahan بود. در این آهنگ صداها کمی فلت به نظر می‌رسید. و تنظیمات تنظیم Normal EQ باعث می‌شد صدای بم ساز باریتون به صدایی تقریبا زیر تبدیل شود. تنظیم Clear EQ صدا را در زیرترین حالت ممکن قرار می‌دهد، در حالی که Bass Boost صدایی بسیار کامل‌تر را به گوش می‌رساند.

بخش بزرگی از مشکلات صدا در این ایرباد به دلیل طراحی آن و نوع قرار گیری‌اش در گوش است. از آنجا که این ایرباد کاملا درون مجرای گوش قرار نمی‌گیرد، صداهای بم و میانه بهتر از بیس به گوش برسند. در بررسی‌ها متوجه شدیم هر چقدر بالشتک ایرباد را بیشتر درون گوش فرو ببریم، صدای بیس بهتری خواهیم داشت. اما این کار هم باعث احساس عجیب و غریبی می‌شود و نهایتا گوش را آزار خواهد داد. اگر هم بخواهیم ایرباد را در حالت طبیعی و بدون فشار در گوش قرار دهیم، دیگر موسیقی را آنچنان که باید و شاید نخواهیم شنید. به طور کلی باید گفت طراحی زیبای آن باعث کم شدن کیفیت صدا می‌شود.

این ایربادها کاملا درون مجرای گوش قرار نمی‌گیرند و فقط روی قسمت پایینی آن می‌نشینند.

برای مقایسه کیفیت صدا بین ایرباد و میکروفون داخلی گوشی، از یک برنامه ضبط صدا استفاده کردیم که می‌تواند بین بلوتوث و ضبط صدا روی دستگاه جابجا شود. همانطور که پیش بینی می‌شد، مثل همیشه بزرگترین تفاوت کدک است. اگر هدفون بلوتوث شما روی ۸Kbps SBC گیر کرده باشد، در مقایسه با تلفنی که دارای کیفیت صدای HD+ است، مکالمه‌ای با صدای آهسته‌تری خواهید داشت و در اصطلاح صدا از ته چاه به گوش می‌رسد.

همچنین توانایی این ایرباد در حذف نویزهای حاصل از ماشین و قطار هنگام مکالمه هم بسیار ناامید کننده بود. سامسونگ ادعا می‌کند در این ایرباد از فناوری هدایت استخوانی (فناوری‌ای که بر پایه ارتعاشات از طریق استخوان جمجمه صدا را به گوش داخلی منتقل می‌سازد.) استفاده شده، و این یعنی مهم نیست نویز محیط چقدر باشد. هنگامی که بررسی کننده این محصول برای تماس‌های آزمایشی در کنار یک کامیون و در ترافیک ایستاده بود نتوانست مکالمه‌ای بدون دردسر داشته باشد و نه خود گوشی و نه ایرباد صدای او را تشخیص ندادند. بنابراین خرید ایرباد OnePlus Buds که ارزان‌تر از Galaxy Buds Live است و ادعاهای این چنین هم ندارد، انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

 

اما عمر باتری و محدوده بلوتوث این ایرباد خوب است. با یک بار شارژ کامل می‌توان ۷٫۵ پخش موسیقی همراه با حذف نویز فعال را انتظار داشت. کیس شارژر هم می‌تواند ایرباد را تا ۴ بار به طور کامل شارژ کند. هنگام شارژ گوشی متوجه شدیم با ۲۰ دقیقه درون شارژر ماندن ۳۵ در صد باتری پر می‌شود، با ۸۰ دقیقه، ۸۵ درصد و با ۱۰۰ دقیقه باتری کاملا شارژ می‌شود.

محدوده بلوتوث برای پخش موسیقی تا ۱۸٫۲ متر و برای مکالمه چیزی حدود ۹ متر است. پس از رد شدن از این فاصله ایربادها ارتباط با یکدیگر و نیز گوشی را از دست می‌دهند و صدا قطع و وصل می‌شود.

این کیس با USB-C و یا از طریق شارژ بی‌سیم، حتی در پشت گوشی هوشمند گلکسی، شارژ می‌شود.

حذف نویز

Galaxy Buds Live وعده “حذف نویز فعال از نوع باز” را به کاربران خود می‌دهد که طبق گفته سامسونگ فقط نویز پس زمینه با باند کم را کاملا حذف می‌کند و صداهایی مانند “قطار و اتوبوس” را تا ۹۷ درصد کمتر به گوش می‌رساند. اما به گزارش بررسی کننده این محصول، این ادعا صحت ندارد. او هنگام بررسی این ایرباد را در جایی که صدای قطار به گوش می‌رسد و همچنین در کنار کارهای ساخت و ساز در خیابان تست کرده و متوجه شد هنگام روشن کردن گزینه ANC در برنامه Galaxy Wearable نویز تا حدودی کم شد اما آنگونه که سامسونگ قول آن را داده بود، حذف کامل صورت نگرفت. در واقع Galaxy Buds+ که فناوری‌های به کار رفته در این ایرباد را ندارد و فقط طراحی آن طوری است که کاملا داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد، توانسته نویزها را به طور موثرتری حذف کند.

این ایرباد به درد چه کسانی می‌خورد؟

سامسونگ در ایرباد Galaxy Buds Live سعی کرده نحوه عملکرد هدفون‌های بی‌سیم واقعی را تغییر دهد اما در نهایت از فیزیک شکست خورده است. طراحی خلاقانه اما عجیب و غریب آن و همچنین نحوه قرار گرفتن این ایرباد در گوش نمی‌گذارد آنطور که در هدفون‌هایی که کامل درون گوش قرار می‌گیرند، با موسیقی ارتباط برقرار کنید و به خوبی آن را بشنوید. از طرفی به نظر می‌رسد حذف نویز فعال آن هم یک ادعای تو خالی باشد.

در نهایت ایرباد قدیمی‌تری سامسونگ یعنی Galaxy Buds+ تناسب و صدای بهتری را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید فناوری حذف نویز واقعی را در هدفون خود تجربه کنید می‌توانید از Apple AirPods Pro استفاده کنید و یا اگر به دنبال یک هدفون بی‌سیم خوب برای گوشی اندرویدی خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ OnePlus Buds بروید.

رتبه‌ی محصول

طراحی – ۶٫۵
کیفیت صدا – ۷
نویز کنسلینگ – ۴٫۱
ارزش خرید – ۷

۶٫۲

نمره نهایی

هدفون‌های بی‌سیم لوبیایی شکل Galaxy Buds Live طراحی جدید و نوآورانه‌ای دارند اما حذف نویز آن‌ها چنگی به دل نمی‌زند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار