راهنمای خریدلپ تاپ ها

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ (تابستان 1400)

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

خرید لپ تاپ گیمینگ یکی از سخت‌ترین انتخاب‌های ممکن هست. چرا که قیمت لپ تاپ گیمینگ از سایر لپ تاپ‌ها بالا‌تر هست. همچنین در صورت خرید لپ تاپ مخصوص بازی و مناسب نبودن آن، باید هزینه زیادی برای تعویض آن بپردازیم. تنوع بالای لپ تاپ‌های گیم در برند‌های مختلف باعث می‌شود تا مشتریان در زمان خرید با طیف وسیعی از لپ تاپ‌های گیمینگ مواجه شوند که باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود. در این مقاله به اجمال موارد کلیدی که در زمان خرید لپ تاپ گیمینگ باید بهشون توجه کنید را به اختصار توضیح میدهیم.

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ

بدون تردید مهم‌ترین پارامتر در خرید یک لپ تاپ گیمینگ، کارت گرافیک آن است. وظیفه اصلی گرافیک در بازی پردازش تصویر است و هرچه این تصاویر سریع‌تر و با کیفیت بالاتر پردازش شوند، بازیکن تصاویر جذاب‌تر و بدون لگ را تجربه خواهد کرد. چهار پارامتر مهم در انتخاب کارت گرافیک عبارتند از :

1) حجم کارت گرافیک

این بخش از گرافیک حجم تصاویری که برای بازی توسط گرافیک پردازش می‌شود را مشخص می‌کند. و هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد حجم بیشتری از تصاویر توسط VGA پردازش می‌شود. حداقل گرافیک مورد نیاز برای بازی 4 گیگابایت است. اما اگر می‌خواهید با خیال راحت و تا چندین سال نیاز به تعویض لپ تاپ خود نداشته باشید بهتر است از گرافیک‌های 6GB و 8GB استفاده نمائید.

2) نسل رم گرافیکی

این مشخصه در گرافیک با عبارت DDRX مشخص می‌شود برای مثال گرافیک‌های نسل جدید از نوع GDDR6 هستند. هرچه عدد نسل بزرگ‌تر باشد، کارت گرافیک جدیدتر بوده و از تکنولوژی بالاتری برخوردار است و به طبع تا چندین سال پاسخگوی نیازهای شماست.

3) پهنای باند (تعداد کانال)

پهنای باند با واحد Bit در گرافیک مشخص می‌شود. هر چه بیت کارت گرافیک بیشتر باشد انتقال تصاویر و پردازش آن‌ها سریع‌‌تر صورت می‌پذیرد. حداقل بیت ریت مورد نیاز برای گرافیک یک لپ تاپ گیمینگ 128 بیت و حداکثر آن 256 بیت است.

4) توان مصرفی (وات)

هرچه توان مصرفی یک گرافیک بالاتر باشد، قدرت آن نیز بالاتر است. امروزه شرکت‌ها یک کارت گرافیک مشخص (مانند RTX2060) را با توجه به شاسی لپ تاپی که در آن استفاده می‌شود با وات‌های مختلف عرضه می‌کنند. تا متناسب با شاسی و سیستم خنک کننده آن لپ تاپ باشد. بنابراین گرافیک RTX3050 یک لپ تاپ که توان مصرفی آن 65 وات است، از همان گرافیک در لپ تاپی دیگر که توان مصرفی آن 55 وات است، قوی‌تر است.
پس در زمان خرید لپ تاپ گیمینگ به پارامترهای مختلف گرافیک آن به عنوان مهم‌ترین پارامتر توجه نمائید.

صفحه نمایش Gaming Laptop

بهترین سخت افزار دنیا اگر به بهترین شکل ممکن بازی را برای شما با بالاترین تنظیمات اجرا کند. بدون یک صفحه نمایش عالی هیچ لذتی از بازی خود نخواهید برد. بهترین نمایشگر‌ها برای بازی از پنل‌های OLED و یا IPS بهره می‌برند. در مورد رزولوشن نیز ایده‌آل‌ترین نمایشگر FULL HD با 1920×1080 پیکسل است (صفحه نمایش‌های 4K فشار زیادی به گرافیک وارد می‌کنند و برای لپ تاپ پیشنهاد نمی‌شوند).

اما دو عامل مهم دیگر در صفحه نمایش‌های مخصوص گیم یکی نرخ بروز‌رسانی تصویر است که با واحد هرتز مشخص می‌شود. و هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد نمایشگر تصاویر را سریع‌تر نمایش داده و صحنه‌های بازی تار نمی‌شود. نمایشگر‌های عادی 60 هرتزی هستند اما نمایشگر‌های بازی حداقل 120 هرتز و حداکثر 300Hz می‌باشند. پارامتر دوم تاخیر زمانی است یعنی از زمانی که شما در بازی اکشنی دارید تا زمانی که آن را در صفحه نمایش می‌بینید مدت زمان بسیار کمی باید طول بکشد. تاخیر زمانی با واحد میلی ثانیه نمایش داده می‌شود. و بهترین نمایشگر‌ها تاخیر زمانی 1 تا 3 میلی‌ثانیه دارند (یک صفحه نمایش عادی تاخیر زمانی یک ثانیه نیز دارد که برای یک گیمر فاجعه محسوب می‌ شود!)

سی پی یو برای گیمینگ

درست است که گرافیک بار اصلی بازی را به دوش می‌کشد. اما در زمان خرید لپ تاپ گیمینگ باید به پردازنده آن نیز توجه کنید. اگر پردازنده لپ تاپ شما ضعیف‌تر از گرافیک باشد حالت گلوگاه پیش می‌آید. به این معنی که قدرت کم CPU، قدرت بالای گرافیک را نیز محدود کرده و گرافیک نمی‌تواند از حداکثر توان خود استفاده کند. تمامی شرکت‌ها از پردازنده‌های سری H شرکت‌های اینتل (سری Core i) و AMD (سری رایزن) برای ساخت یک لپ تاپ گیمینگ قوی استفاده می‌کنند. در زمان خرید به نسل پردازنده، تعداد هسته، حافظه کش و فرکانس پردازنده توجه کنید. اما چون مقایسه این پارامتر‌ها در کنار هم سخت و تخصصی است. از سایت‌هایی که بنچمارک پردازنده را محاسبه می‌کنند بهره گیرید تا با قدرت هر پردازنده آشنا شوید.

سیستم خنک کننده در لپ تاپ گیمینگ قوی

اگر سیستم خنک کننده لپ تاپ شما مناسب نباشد. افزایش دمای بیش از حد سیستم باعث محدود شدن Performance آن شده. و لپ تاپ نمی‌تواند با حداکثر توان بازی را اجرا نماید. همچنین در بلند مدت نیز استهلاک سیستم افزایش یافته و عمر لپ تاپ گیمینگ شما کاهش می‌یابد. پس قبل از خرید لپ تاپ مخصوص بازی حتما از فناوری سیستم خنک کننده آن، تعداد فن‌ها، ورودی و خروجی‌های هوا و همینطور حداکثر دمایی که لپ تاپ در آن کار می‌کند مطلع شوید.

رم و حافظه در خرید لپ تاپ گیمینگ

رم لپ تاپ گیمینگ حداقل باید 8 گیگابایت باشد اما مقدار مطلوب برای آن 12 گیگابایت و بالاتر است. باس رم نیز حداقل باید 2933MHz باشد و نسل آن نیز DDR4 باشد. همچنین در زمان خرید با دو کاناله بودن رم (برای مثال دو رم 8 گیگابایت بهتر از یک 16 گیگابایت فرامین را اجرا می‌کند) و میزان ارتقائی که مادر برد لپ تاپ دارد توجه کنید.
در مورد حافظه نیز یک لپ تاپ گیمینگ باید مجهز به حافظه SSD از نوع PCIe نسل سه و بالاتر باشد. حداقل میزان حافظه باید 256 گیگابایت باشد. اما اگر همزمان چندین بازی مختلف را بازی می‌کنید به 512GB و یا 1TB نیاز خواهید داشت.

باتری و منبع تغذیه

بازی‌های امروز برای اجرا به برق زیادی نیاز دارند و چون ظرفیت و جریان برق باتری محدود است. در زمان بازی حتما باید لپ تاپ خود را به برق وصل نمایید. با این تفاسیر ظرفیت باتری هیچ تاثیری در بازی شما ندارد و در زمان خرید نیاز به دقت ندارد. اما استفاده از شارژر اورجینال لپ تاپ و عدم استفاده از آداپتور‌های متفرقه موضوع مهمی است که باید به آن توجه نمایید.

برند و کیفیت ساخت

فاصله شرکت‌های تولید کننده لپ تاپ گیمینگ به شدت کاهش یافته است. پیش از این لپ تاپ ایسوس مخصوص بازی و لپتاپ گیمینگ ام اس آی بیشترین تنوع را در ارائه این لپ تاپ‌ها به گیمرها داشتند. اما امروزه از برندهای لوکس ریزر و اچ پی تا لپ تاپ‌های لنوو مخصوص بازی و ایسر نیز در ساخت لپ تاپ‌های گیمینگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

جمع بندی

خرید لپ تاپ گیمینگ قوی که تا چند سال نیاز به تعویض نداشته باشد یکی از بزرگترین دغدغه‌های گیمرها است. خصوصا که قیمت لپ تاپ گیمینگ امروزه بسیار بالاست. و خرید یک لپ تاپ مخصوص بازی بودجه زیادی می‌خواهد حتی اگر این لپ تاپ اقتصادی باشد. مواردی که در بالا اشاره شد مهم‌ترین پارامترها در خرید یک لپ‌ تاپ گیمینگ محسوب می‌شود. همچنین بنچمارک لپ تاپ‌های گیمینگ در سایت‌های معتبر جهانی قرار دارد. تا نشان دهند خروجی نهایی لپ تاپ‌ها (با توجه به سخت افزار و امکاناتشان) در بازی‌های مختلف به چه صورت بوده. و معیار بهتری برای مقایسه لپ تاپ‌های مختلف با سخت افزارهای مشابه در اختیار شما می‌گذارد.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار