لوازم جانبی کالای دیجیتال

بهترین هدست‌های واقعیت مجازی (VR) در سال ۲۰۲۲

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

بهترین هدست‌های وی‌آر موجود در بازار در حال حاضر انگشت‌شمار هستند. اگر قصد دارید برای اولین بار دنیای واقعیت مجازی را تجربه کنید یا یک هدست وی‌آر به کامپیوتر گیمینگ خود اضافه کنید، این مطلب را از دست ندهید.

بهترین هدست‌های وی‌آر از جمله Oculus Quest 2  که حالا با نام Meta Quest 2  شناخته می‌شود و HTC Vive  و Valve Index  هستند که جزء هدست‌های پیشرفته واقعیت مجازی به حساب می‌آیند.

انتخاب ما به عنوان بهترین هدست وی‌آر، Oculus Quest 2 یا همان Meta Quest 2  است که یک هدست ایدئال با کاملترین قابلیت‌ها به شمار می‌رود. این هدست برای شروع تجربه وی‌آر یا در صورتی که کامپیوتر قدرتمندی نداشته باشید، انتخاب مناسبی است.

اگر به دنبال یک هدست وی‌آر بسیار پیشرفته هستید، باید مدلی را انتخاب کنید که به کامپیوتری قدرتمند متصل شود. در این صورت HTC Vive  و Valve Index هر دو از مرغوب‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی هستند. توجه داشته باشید که برای آنکه بهترین تجربه ممکن را با هدست وی‌آر خود داشته باشید، به فضای آزاد زیادی نیاز دارید، به‌خصوص اگر در نظر داشته باشید در مقیاس اتاق وارد دنیای واقعیت مجازی شوید.

اگر صاحب PS4  یا PS4 Pro  هستید، هدست PlayStation VR  انتخاب معقولی است. تنظیمات ساده این هدست به شما امکان انجام بازی‌های وی‌آر Batman: Arkham یا  Star Trek: Bridge Crew  را در مدت زمانی کوتاه می‌دهد. به خاطر داشته باشید که به PlayStation Camera هم نیاز خواهید داشت. همچنین این هدست برای استفاده با PS5  کارایی چندان بالایی ندارد.

بهترین هدست‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۲

Oculus Quest 2

مشاهده این محصول در دیجی کالا

نقاط قوت

  • سیستم واقعیت مجازی کامل
  • امکان اتصال به کامپیوتر
  • قابلیت کار در مقیاس اتاق
  • آرشیو وسیع اپ‌ها

نقاط ضعف

  • عدم امکان شارژ مجدد دسته‌های کنترلر
  • نیازمند حساب کاربری فیسبوک

این هدست در مقایسه با مدل قبلی خود یعنی Oculus Quest به پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی دست یافته است.

طراحی این مدل جدید چشم‌نوازتر و رزولوشن نمایشگر آن ارتقاء یافته است و در برخی بازی‌ها و اپ‌ها دارای سرعت تعویض فریم ۱۲۰ هرتز می‌باشد. عملکرد کلی آن نیز سرعت بیشتری پیدا کرده است. این هدست کاملاً بدون کابل کار می‌کند، هرچند کی‌توانید آن را از طریق کابل Oculus Link  به کامپیوتر متصل کنید و به بی‌شمار بازی PCVR  دسترسی پیدا کنید.

این هدست مجازی یکی از گزینه‌های مقرون به صرفه و در عین حال بسیار باکیفیت به شمار می‌رود و پیشنهاد ویژه ما برای ورود به دنیای واقعیت مجازی است. آرشیو غنی بازی‌ها و اپ‌های موجود در Oculus Store  این دستگاه را بدل به دروازه‌ای دست‌یافتنی برای ورود به دنیای تجربه‌های متنوع واقعیت مجازی کرده است که حتی در انجام تمرینات ورزشی نیز به شما کمک می‌کند.

PlayStation VR  

مشاهده این محصول در دیجی کالا

نقاط قوت

  • آرشیو خوب بازی‌ها
  • تنظیمات نسبتاً ساده
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف

  • دشواری نسبی کار با دوربین
  • امکان ارتقاء از نظر وضوح تصویر

اگر مایل به انجام بازی‌های واقعیت مجازی در کنسول بازی هستید، سیستم واقعیت مجازی پلی‌استیشن بهترین گزینه پیش روی شماست. هدست وی‌آر پلی‌استیشن با ظاهر فوتوریستی خود، راحتی بسیار زیادی دارد و به تدریج در حال افزودن به تنوع بازی‌های خود است. با این هدست وی‌آر می‌توانید سرگرم بازی‌هایی همچون Star Wars Battlefront: Rogue one X-Wing Mission، Eve: Valkyrie و Batman: Arkham در کنار Astro Bot Rescue Mission شوید که یکی از جذاب‌ترین بازی‌های وی‌آر در مدت اخیر محسوب می‌شود.

اگر صاحب کنسول PS4  یا PS4 Pro  هستید، این هدست از نظر اقتصادی نیز گزینه‌ای مناسب است که شما را از تهیه یک کامپیوتر پیشرفته برای گیمینگ بی‌نیاز می‌کند. این هدست با داشتن کنترلرهای ناظر بر حرکت، تجربه‌ای بی‌نظیر از حضور در دنیاهای واقعیت مجازی را برایتان رقم می‌زند.

کنسول PS5 نیز هرچند از هدست پلی‌استیشن وی‌آر پشتیبانی می‌کند، سازگاری چندان خوبی با دسته‌های کنترلر آن ندارد. خبر خوب اینکه هدست PSVR2 که در حال حاضر در دست تولید می‌باشد، با کنترلرهایی جدید عرضه خواهد شد.

HTC Vive

مشاهده این محصول در دیجی کالا

نقاط قوت

  • گرافیک باکیفیت با تأخیر بسیار اندک
  • راحتی کار و تطبیق‌پذیری بالای کنترلرهای لمسی
  • آرشیو وسیع بازی‌ها

نقاط ضعف

  • نیازمند فضای بسیار زیاد و کابل‌های الکتریکی
  • فاقد سیستم صوتی داخلی

این هدست با الهام گرفتن از Oculus Rift، شایستگی کمپانی بازی‌سازی Valve را در همکاری با یک کمپانی تکنولوژی اثبات کرد. نتیجه همکاری این دو نام مطرح، خلق دنیایی مجازی‌ است که کاربر در آن به جای نشستن در یک جا و نگاه کردن به اطراف، روی دو پای خود حرکت می‌کند. فناوری Lightroom  این کمپانی بازی‌سازی به شما این امکان را می‌دهد که محدوده حرکت خود را پیش از شروع بازی مشخص کرده و به کمک سیستم Chaperone در حین راه رفتن، خزیدن یا محتاطانه قدم برداشتن، به اشیاء اطراف برخورد نکنید یا حیوان خانگی خود را زیر پا له نکنید.

دسته‌های کنترلر هدست نیز بسیار پیشرفته هستند و در برخی مواقع خود به راستی احساس دراز کردن دست‌ها و بلند کردن چیزها را به شما می‌دهند، هرچند با استفاده از یک دکمه و نه انگشتان‌تان. باید گفت که تجربه حضور در دنیای وی‌آر با این هدست باورنکردنی است.

برای کار با این هدست باید به این نکته توجه داشته باشید که این محصول به سنسورهای حرکتی اکسترنال و یک کامپیوتر گیمینگ قوی در کنار فضایی باز برای حرکت و کار با دستگاه نیاز دارد. در نتیجه برای افرادی که در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند، انتخابی ایدئال نخواهد بود.

در صورتی که به دنبال یک هدست وی‌آر پیشرفته‌تر از همین تولیدکننده هستید، مدل به تازگی عرضه‌شده Vive Pro 2 اولین هدست وی‌آر دارای نمایشگر ۵K بوده که به علاوه از سرعت تعویض فریم ۱۲۰ هرتز بهره‌مند است.

Valve Index

 

نقاط قوت

  • طراحی و ظاهر عالی
  • طراحی هوشمند کنترلرها
  • قابلیت‌های ارتقاء در آینده

نقاط ضعف

  • فاقد کابل شارژ همراه محصول
  • سنگین‌وزن

کمپانی Valve در عرصه وی‌آر یا گیمینگ  تازه‌کار نیست چراکه در اولین همکاری با کمپانی HTC با تولید هدست Vive توانستند یکی از بهترین هدست‌های وی‌آر را در زمانی که واقعیت مجازی پدیده‌ای نسبتاً نوپا بود، روانه بازار کنند. هدست Valve Index نمایانگر اوج نوآوری این کمپانی در تولید مستقل یک هدست وی‌آر مرغوب است. این هدست پیشرفته با کیفیت ساخت بالا، بالشتک راحت و اسپیکرهای درونی هوشمند، یک سیستم تقریباً بی‌نقص به شمار می‌رود. تقریباً بی‌نقص به این دلیل که برای استفاده در مدت زمان طولانی کمی بیش‌ازاندازه سنگین است. همچنین به دلایلی نامعلوم، کابل شارژ USB-C آن همراه محصول عرضه نشده است.

با این حال ویژگی‌های دوست‌داشتنی این هدست بر معدود کاستی‌های آن غلبه می‌کنند. پنل LCD این دستگاه بسته به قدرت کامپیوتر شما با سرعت تعویض فریم متغیر کار می‌کند. کیفیت تصاویر آن نیز بسیار بالا و واضح است. دسته‌های کنترلر هوشمند آن قادر به انطباق با شکل دستان شما هستند و با بهره‌مندی از سیستم حساس به فشار و نوارهای ضدتعریق، از خیس شدن دست‌ها در زمان اوج بازی جلوگیری می‌کنند.

چگونه بهترین هدست وی‌آر را انتخاب کنیم

هرچند گزینه‌های پیش روی شما برای انتخاب بهترین هدست وی‌آر انگشت‌شمار هستند، خریداری مناسب‌ترین هدست وی‌آر آنقدرها هم کار ساده‌ای نیست.

هدست Oculus Quest 2 گرچه گزینه‌ای بسیار عالی به شمار می‌رود، در صورتی که بخواهید در مقیاس اتاق بازی کنید یا کامپیوتر قدرتمندی داشته باشید، بهترین انتخاب برای شما نخواهد بود. در چنین شرایطی باید به سراغ مدل‌های  Oculus Rift، HTC Vive یا Valve Index بروید.

اما اگر در مورد هیچ از این گزینه‌ها به قدر کافی مطمئن نیستید، می‌توانید با انتخاب هدست Quest 2 تمام تردیدهایتان را فراموش کنید. این سیستم وی‌آر همه‌کاره، قابل اتصال به کامپیوتر بوده و برای کار با آن نیازی به نگرانی از بابت فراخی فضای حرکت یا چگونگی استفاده از هدست وجود ندارد.

دارندگان کنسول‌های PS4   یا PS5 به آسانی قادر به انتخاب هدست وی‌آر مناسب خود هستند چراکه در حقیقت گزینه‌ای جز هدست PSVR پیش روی آن‌ها نیست. این محدودیت در انتخاب ابداً چیز بدی نیست چراکه این هدست از سیستمی رضایت‌بخش برخوردار بوده و تنوع قابل قبولی از بازی‌ها را در اختیار کاربر می‌گذارد.

آیا PS5 و ایکس‌باکس سری ایکس از فناوری وی‌آر پشتیبانی می‌کنند؟

در صورتی که مایل به تجربه واقعیت مجازی از طریق کنسول PS5 یا ایکس‌باکس سری ایکس خود هستید، شانس زیادی برای انجام این کار ندارید… در حال حاضر PS5 با سازگاری نسبی با PSVR در انتظار عرضه هدست واقعیت مجازی نسل دوم پلی‌استیشن به سر می‌برد که مختص به آن طراحی شده است. کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس اما فاقد پشتیبانی وی‌آر هستند و ظاهراً برنامه‌ای هم برای افزودن این قابلیت به آن‌ها در آینده‌ای نزدیک وجود ندارد. امیدوار هستیم با توجه به تصمیم ویندوز ۱۰ در سازگاری با این فناوری، به زودی شاهد ارتقاء آن در بین کنسول‌های بازی نیز باشیم.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار