نقدو بررسی انواع موبایل

بررسی تخصصی : Galaxy M51 سامسونگ

گلکسی ام ۵۱ (Galaxy M51) گوشی‌ای از سامسونگ است با امکانات جذاب و خوبی‌های زیاد که می‌تواند هر کسی که دنبال خرید گوشی‌ای میان‌رده است را مجاب کند که حداقل به‌عنوان یکی از گزینه‌های خرید به این گوشی نظر داشته باشد.

باتری ۷۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی به طور مشخص یکی از ویژگی‌های دوست‌داشتنی این گوشی هوشمند به‌حساب می‌آید اما تمام مزایا و یا شاید معایب این گوشی به این باتری منتهی نمی‌شود و بخش‌های دیگری هم در این گوشی هستند که باید با دقت به آن‌ها پرداخته شود. در این بررسی می‌خواهم این گوشی را از تمام جوانب برای شما بررسی کنم و نگاهی بسیار دقیق به تمام بخش‌های آن داشته باشم تا در صورتی که می‌خواهید هزینه‌ای در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده پرداخت کنید در انتها متوجه شوید که این گوشی تا چه اندازه ارزش پرداخت این هزینه را دارد.

 

طراحی Galaxy M51

طبق روال همیشه از طراحی شروع می‌کنیم جایی که گلکسی ام ۵۱ خیلی حرف زیادی برای گفتن ندارد. Galaxy M51 گوشی‌ای است که طراحی آشنا همانند باقی گوشی‌های سامسونگی دارد. یک گوشی تقریباً غول‌پیکر با بدنه‌ای از جنس پلاستیک براق. دورنگ برای این گوشی در نظر گرفته شده مشکی و آبی. البته سامسونگ اسم این رنگ رو گذاشته آبی الکتریکی که اصلاً ما آبی‌ای نمی‌بینیم و کاملاً سفیده!

به‌هرحال بدنه دستگاه جاذب فوق‌العاده اثرانگشت است ولی خب خیلی سریع و آسان از روی گوشی پاک می‌شود.

به لطف باتری پرظرفیت انتظار ضخامت و وزن زیادی از این گوشی داریم. وزن دستگاه ۲۱۳ گرم و ضخامتش ۹.۵ میلی‌متر است. با وجود این ابعاد بزرگ و وزن زیاد، مدتی که از گوشی استفاده کردیم حس بدی به کاربر منتقل نمی‌کرد و به نظر گوشی‌ای آمد که در مدت زمانی طولانی می‌توان روی کارکردن با آن راحت بود.

به سبب ضخامت زیاد برای قاب لنزهای دوربین اصلی هیچ بیرون‌زدگی‌ای دیده نمی‌شود و این قاب مشکی رنگ که خودش را خیلی خوب در قاب پشتی نشان می‌دهد، هیچ اثر نامطلوبی در قرارگرفتن گوشی روی سطح صاف ندارد.

پس متوجه شدیم که در بخش خوش دستی با گوشی خوبی روبه‌رو هستیم اما در بخش متریال و جنس بدنه خیلی گوشی شاخصی روبه‌رویمان نیست و کاملاً معمولی است.

سراغ اطراف گوشی برویم. روی فریم پلاستیکی دستگاه که نقره‌ای رنگ در نظر گرفته شده سمت چپ فقط درگاه سیم‌کارت‌هاست؛ سمت راست کلیدهای ولوم و پاور را می‌بینیم که کلید پاور نقش سنسور اثرانگشت را هم بازی می‌کند. بالای گوشی میکروفون دوم دیده می‌شود و پایین گوشی درگاه تایپ سی کنار اسپیکر، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و میکروفون اصلی قرار گرفته است.

صفحه‌نمایش

به سراغ یکی از بخش‌های خاص این گوشی برویم. سامسونگ تصمیم گرفته تا در این بخش هر چه داشته برای گوشی Galaxy M51 رو کند.

صفحه‌نمایش Galaxy M51 اندازه ۶.۷ اینچی دارد که از پنل سوپرامولد برایش استفاده شده. این صفحه بزرگ رزولوشن فول اچ دی دارد و با کمک گوریلاگلس ۳ محافظت می‌شود. طبق انتظار خبری از نرخ نوسازی بالا برای این صفحه‌نمایش نیست و نرخ نوسازی معمولی ۶۰ هرتزی را اینجا می‌بینیم.

صفحه‌نمایش Galaxy M51 یکی از باکیفیت‌ترین صفحه‌نمایش‌های موبایلی را در بین گوشی‌های میان‌رده دارد که تا امروز دیده‌ایم. از تماشای این صفحه‌نمایش شفاف لذت می‌برید. رنگ‌ها خیلی پویا و زنده هستند و زاویه دید بسیار خوب است. نور صفحه Galaxy M51 در حد و اندازه خودش خوب است و می‌توانید به‌عنوان یک گوشی خوب برای کار کردن در محیط باز رویش حساب کنید، هر چند که از پرچم‌داران فاصله دارد.

سرعت پاسخ‌دهی صفحه‌نمایش هم خیلی خوب است و از استفاده آن بدون هیچ شکی لذت می‌برید.

در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش گزینه‌های متنوعی دیده می‌شوند که به کمک آن‌ها می‌توانید از پتانسیل صفحه‌نمایش بیشترین استفاده را داشته باشید.

دارک مود: اولین گزینه کاربردی که امکان فعال کردن آن به صورت زمان‌بندی هم وجود دارد. با فعال شدن این گزینه منوی گوشی از سفید به مشکی تغییر رنگ می‌دهد و این رنگ مشکی است که غالب بر محیط نرم‌افزاری گوشی می‌شود. این حالت به علت اینکه صفحه‌نمایش امولد را داریم می‌توانید برای کاهش مصرف انرژی هم روی این قابلیت حساب کنید.

کلیدهای ناوبری: در این تنظیم می‌توانید نوع تعامل خودتان را با گوشی مشخص کنید؛ یا از کلیدهای ناوبری مخصوص اندروید استفاده کنید یا اینکه از حرکات جسجری بهره ببرید که به نظرم راحت‌ترین راه استفاده هستند.

Always On: خوشبختانه به لطف حضور صفحه‌نمایش امولد و رابط کاربری وان یو آی (One UI) این قابلیت برای گوشی فعال است. با کمک این تنظیم می‌توانید روی صفحه خاموش گوشی اطلاعات مهمی از جمله درصد شارژ باتری، نوتیف‌ها و اطلاعات مهم دیگری را مشاهده کنید که کمک می‌کند تا کمتر قفل صفحه گوشی خودتان را باز کنید.

سخت‌افزار

چیپستی که برای این گوشی در نظر گرفته شده اسنپدراگون 730G است. این چیپ بر خلاف تصوری که از نامش بر می‌آید نسخه 5G نیست و یک چیپ است که نسبت به نسل قبلی برای اهداف گیمینگ توسعه داده شده.

تست بنچ‌مارک

این چیپ روی خودش در این نسخه که دست من قرار دارد حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی و حافظه رم ۸ گیگابایتی را می‌بیند. از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی ابتدای کار به ۱۰۹.۶ گیگابایت دسترسی دارید که عدد قابل قبولی است و جدول زیر می‌توانید از این نظر Galaxy M51 را با رقبا مقایسه کنید.

تست حافظه داخلی

تجربه بازی

تجربه بازی کردن روی Galaxy M51 بسیار لذت بخش است. صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت و سخت‌افزار بسیار مناسبش باعث شدند که بازی کردن روی M51 حس خوبی را منتقل کند. در طول بازی کال آو دیوتی، به مدت طولانی، هیچ لگ و کندی در گوشی مشاهده نمی‌شود و بعد از حدود یک ساعت بازی همانند لحظه اول شروع بازی گوشی نرم و روان کار می‌کند.

داغ کردن

در استفاده طولانی و سنگین داغ کردن به آن معنا که آزاردهنده باشد در این گوشی دیده نمی‌شود. هر چند که برخی از بخش‌های گوشی مانند بخش بالای صفحه نمایش به طور محسوسی داغ می شود اما در مابقی بخش‌های بدنه تنها کمی گرم شدن را تجربه می‌کنیم. پس خیالتان از این بابت راحت باشد.

تست انتقال داده

امنیت

دو روش امنیتی معمول روی این گوشی میان‌رده دیده می‌شود.

سنسور اثرانگشت خوشبختانه در کلید پاور دستگاه قرار گرفته. این سنسور عملکرد بسیار خوبی از خودش نشان می‌دهد. هم دقت خیلی بالایی دارد و هم اینکه توانایی تشخیص اثرانگشت کاربر در تمامی جهات را دارد و نیازی هم نیست که تمام انگشت روی آن قرار بگیرید و سرعتش هم واقعا خوب است.

تشخیص چهره با کمک دوربین سلفی انجام می‌شود که در Galaxy M51 می‌توان به‌عنوان یک قابلیت خیلی خوب رویش حساب کرد. هم توانایی تشخیص بالایی در نور کافی و نور کم دارد و هم با زاویه می‌تواند چهره را تشخیص دهد.

تست بوت شدن

نرم‌افزار

در این بخش با گوشی‌ای روبه‌رو هستیم که مانند دیگر گوشی‌های هوشمند سامسونگ به‌روز است. اندروید نسخه ۱۰ را روی Galaxy M51 می‌بینیم و رابط کاربری وان یو آی نسخه ۲.۵ روی این اندروید قرار گرفته.

از نظر روان کار کردن و سرعت نرم‌افزاری در این مدت که با گوشی کار کردیم کوچک‌ترین مشکلی برایمان به وجود نیامده است. همه برنامه‌ها خیلی سریع باز و بسته می‌شوند و سوییچ کردن بین برنامه‌ها هم با سرعت بالایی انجام می‌گیرد.

قابلیت‌های نرم‌افزاری این گوشی هوشمند هم کم نیستند و سامسونگ با کمک رابط کاربری وان یو آی ۲.۵ شخصی‌سازی خوبی برای این گوشی در نظر گرفته.

Link to windows: به خاطر همکاری نزدیکی که سامسونگ با مایکروسافت داشته داخل بخش تنظیمات این گزینه را می‌بینیم. در این تنظیم فقط تنها کاری که باید انجام دهید وارد کردن اکانت مایکروسافت خودتان است که روی لپ‌تاپ یا رایانه خودتان به کار گرفته‌اید. همه چیز به طور خودکار انجام می‌شود و می‌توانید کنترل تقریباً کاملی روی گوشی خودتان از طریق لپ‌تاپ داشته باشید.

Smart pop-up view: در این تنظیم اپ‌هایی را انتخاب می‌کنید که امکان داشته باشند با دریافت نوتیفیکیشن یک پنجره پاپ آپ برای شما باز کنند تا بدون اینکه از برنامه‌های خودتان خارج شوید آن نوتیف را ببینید و به آن پاسخ دهید.

Motions and Gestures: در این تنظیم شما امکان این را دارید که کنترل کاملی پیدا کنید روی حرکاتی که با گوشی خودتان بدون لمس انجام می‌دهید. به طور مثال می‌توانید از گوشی بخواهید با برداشتنش از روی سطح صفحه‌نمایش فعال شود و چهره شما را تشخیص دهد و قفل را برایتان باز کند. یا اینکه با نگاه کردن به گوشی بدون اینکه لازم باشد صفحه‌نمایش را لمس کنید خاموش نشود.

Dual Messenger: این بخش به درد کسانی می‌خورد که دوست دارند با یک گوشی از چند اکانت خودشان استفاده کنند. مثلا دو واتس‌اپ یا دو تلگرام با اکانت‌های مختلف روی گوشی هوشمند خودشان داشته باشند.

اسپیکر

برای Galaxy M51 تنها یک اسپیکر و در بخش پایینی آن قرار گرفته است. از نظر بلندی صدا خیلی خوب نمی‌توان روی این اسپیکر حساب باز کرد و به‌خصوص زمانی که می‌خواهید به ویس هایی که در چت‌ها هستند گوش دهید واقعاً صدایش کم است؛ اما خب بر خلاف بلندی صدا کیفیتش مطلوب است و می‌توان گفت که صدایی با جزئیات خوب از این اسپیکر پخش می‌شود.

 

خوشبختانه جک ۳.۵ میلی‌متری صدا هم برایش در نظر گرفته شده که به راحتی می‌توانید از هدفون‌هایی که قبلاً استفاده می‌کردید اینجا بهره ببرید و نیاز به خرج اضافی و تهیه هدفون بلوتوث یا هدفون با پشتیبانی از درگاه تایپ سی نیستید.

باتری

بسیار خب، رسیدیم به بخشی که این گوشی از بسیاری گوشی‌های بازار جلوتر ایستاده و آن‌ها تاب رقابت با Galaxy M51 را در این بخش ندارند.

سامسونگ برای این گوشی میان‌رده از باتری با ظرفیت ۷۰۰۰ میلی‌آمپر استفاده کرده که حقیقتاً عدد بزرگی به‌حساب می‌آید.

در واقع این باتری این‌قدر پرظرفیت است و خوب دوام می‌آورد که مطمئناً فراموش می‌کنید آخرین بار کی آن را به برق متصل کرده‌اید تا شارژ شود.

Galaxy M51 از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند و آداپتوری هم که داخل جعبه دستگاه قرار گرفته ۲۵ واتی است.

جدول تست باتری

دوربین

ساختار لنزهای دوربین اصلی در Galaxy M51 خیلی شبیه به آن چیزی است که در گوشی‌های میان‌رده می‌بینیم؛ حتی چیدمان لنزها دقیقاً شبیه A71 است.

 

لنز اصلی در این گوشی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی دارد؛ لنز اولترا واید سنسور ۱۲ مگاپیکسلی و دو لنز ۵ مگاپیکسلی داریم که یکی برای گرفتن عکس‌های ماکرو و دیگری برای تشخیص عمق به کار می‌رود.

 

دوربین سلفی هم سنسور ۳۲ مگاپیکسلی دارد که در حفره روی صفحه‌نمایش گنجانده شده است.

کیفیت عکس‌ها

عکس‌هایی که در نور روز با گوشی گرفته می‌شوند بدون نویزند و رنگ‌ها بسیار خوب و نزدیک به واقعیت به ثبت می‌رسند. در کنار این‌ها شارپی هم واقعا مناسب است و ثبت جزئیات به شکل بسیار خوبی انجام می‌گیرد.

عکس‌هایی که با لنز اولترا واید گرفته می‌شوند هنوز هم رنگ‌های خوبی دارند و زاویه دید زیادی را می‌بینیم. اما در این حالت نویز در تصاویر دیده می‌شود و شارپی کاهش نشان می‌دهد.

در عکس‌های پرتره ثبت جزئیات خوب انجام می‌گیرد و ماتی پس‌زمینه به اندازه کافی است اما متاسفانه در برخی از بخش‌ها بهم‌ریختگی دیده می‌شود.

دوربین سلفی کیفیت مناسبی برای گوشی‌ای در این سطح دارد هر چند که برخی بخش‌های تصویر، رنگ‌ها آب رنگی می‌شوند، اما ثبت جزئیات سوژه مناسب است. قابلیت عکاسی سلفی به صورت پرتره هم وجود دارد که عملکردی شبیه به دوربین سلفی دارد و ماتی پس‌زمینه اینجا هم خوب است و فقط در برخی بخش‌ها بهم‌ریختگی در تشخیص مرز بین سوژه و پس‌زمینه وجود دارد.

یکی از قابلیت‌های خوب دوربین سلفی این است که می تواند با زاویه دید بیشتر عکس بگیرد و این قابلیت کمک می‌کند عکس‌های سلفی گروهی بهتری بتوانید تهیه کنید که همه افراد در تصویر مشخص باشند.

در نور کم دوربین عملکرد تقریبا خوبی از خودش نشان می‌دهد و می‌توانید رویش حساب کنید؛ هر چند تصاویر نویز دارند اما ثبت جزئیات به اندازه کافی خوب است. قابلیت نایت‌مود هم اینجا در نظر گرفته شده که قرار است در گرفتن عکس‌های بهتر کمک کند اما تنها کاری که از دستش بر می‌آید روشن‌تر کردن تصویر است که تاثیری در کیفیت کلی عکس ندارد.

جمع‌بندی

خب به مهم‌ترین بخش این بررسی رسیدیم که در اینجا به شما می‌گوییم این گوشی تا چه میزان ارزش خرید دارد؛ چه کسانی باید به چشم خریدار به آن نگاه کنند و در نهایت حس من به آن چگونه بوده است.

Galaxy M51 بدون شک از نظر عمر باتری شما را به طور کامل راضی نگه می‌دارد و می‌توان گفت اصلی‌ترین هدف تولید این گوشی کسانی بوده‌اند که به عمر بالای باتری به‌عنوان اولویت اصلی خرید یک گوشی هوشمند نگاه می‌کنند اما واقعیت این است که ام ۵۱ در بخش‌های دیگر خودش هم گوشی بدی نیست و قدرت رقابت با بسیاری از گوشی‌های بازار را دارد.

اولین بخشی که در این گوشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، البته به جز باتری که کسی به گرد پایش نمی‌رسد، صفحه‌نمایش است. در مدتی که ما با گوشی کار کردیم هر بار با باز شدن قفل دستگاه از شفافیت و کیفیت بالای صفحه‌نمایش لذت بردیم و بازهم به این نکته باید اشاره کنیم که یکی از بهترین صفحه‌نمایش‌های موبایلی در بین میان‌رده‌ها را دارد.

دومین بخش سخت‌افزار مناسب دستگاه است که در کنار رابط کاربری وان یو آی ۲.۵ دست به دست هم داده‌اند تا هیچ مشکلی از نظر لگ و کندی با گوشی نداشته باشید و حس گوشی‌ای کاملاً نرم و روان را تجربه کنید.

در مدت تست و بررسی که از گوشی استفاده کردیم و تمامی کارهای خود را با آن انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که با توجه به گوشی‌های میان‌رده‌ای که تا امروز با آن‌ها کار کرده‌ایم و در بازار وجود دارند Galaxy M51 یکی از باارزش‌ترین‌هاست و به نظرم اگر میان‌رده‌ای می‌خواهید که باتری و صفحه فوق‌العاده‌ای داشته باشد در خریدنش نباید شک کنید.

 

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار