نقدو بررسی انواع موبایل

نقدو بررسی گلکسی M52 5G

امروز جدیدترین گوشی سری M سامسونگ را اینجا در گیگ تک داریم به نام گلکسی M52 5G که قرار است رقیبی بزرگ در بخش میانی بازار و بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان باشد.

این گوشی قرار است موفقیتی که M51 به دست آورد را ادامه دهد اما اینکه تا چه اندازه می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند را در این بررسی همراه ما می‌بینیم به این خاطر که تفاوت‌های زیادی با M51 دارد.

طراحی گلکسی M52 5G

باورتان نمی‌شود که گلکسی M52 5G چقدر خوش دست است و اگر بگوییم یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های بازار پیش روی شما قرار گرفته اغراق نکرده‌ایم. این گوشی تنها ۷.۴ میلی‌متر ضخامت دارد و در کنارش وزنی برابر ۱۷۳ گرم برایش در نظر گرفته که از روی همین اعداد می‌توان پی برد گوشی تا چه اندازه خوش دست است اما با دست گرفتن آن تازه متوجه می‌شوید که سامسونگ همه چیز را در بخش خوش دستی و بالانس وزنی برای این گوشی تمام کرده.

با وجود این گلکسی M52 حس یک گوشی میان‌رده را به‌شدت القا می‌کند به این خاطر که برای بدنه‌اش از پلاستیک استفاده شده و آن هم پلاستیکی کاملاً براق که واقعاً جالب نیست و البته که نباید فریم پلاستیکی را هم در این بخش نادیده بگیریم. در اینجا آن حسی که در گوشی‌ای مانند گلکسی A52S دریافت می‌کنید از لمس گوشی نمی‌بینید و این‌طور به نظر می‌رسد که گوشی بی‌کیفیت‌تری پیش رویتان است.

سامسونگ در طراحی صفحه‌نمایش و قاب پشتی از طراحی تخت استفاده کرده که سبب شده تا گوشی حس و حال متفاوتی از گوشی‌های رقیب به‌خصوص گوشی‌های شیائومی به کاربر بدهد.

با وجود ضخامت بسیار کم گلکسی M52 بیرون‌زدگی لنزهای دوربین اصلی اصلا زیاد نیست اما با این وجود گوشی روی سطح صاف بدون مشکل قرار نمی‌گیرد.

در بخش رنگ‌بندی گوشی با سه رنگ مشکی، سفید و آبی عرضه می‌شود که ما اینجا رنگ مشکی را داریم که این رنگ اثرانگشت را خیلی زیاد نشان می‌دهد. طراحی قاب پشتی در این گوشی شبیه آن چیزی است که در گلکسی A42 دیده بودیم و نوارهایی طلایی در این قاب دیده می‌شود.

به دلیل بزرگ‌تر بودن صفحه‌نمایش این گوشی نسبت به گوشی‌ای مانند گلکسی A52s می‌بینیم که قد گوشی بلند‌تر است و با گوشی کشیده‌ای روبرو هستیم.

یکی از تفاوت‌های این خانواده با سری A این اسیت که خبری از پشتیبانی از لایسنس ضد آب بودن بر خلاف گوشی‌های سری A نیست.

دور گوشی که بچرخیم این جزئیات را می‌بینیم. روی فریم بالایی فقط میکروفون دوم قرار گرفته.

روی فریم پایین درگاه تایپ سی را کنار اسپیکر و میکروفون اصلی می‌بینیم.

سمت راست کلیدهای ولوم و پاور هستند که کلید پاور سنسور اثرانگشت هم هست.

سمت چپ هم درگاه سیم‌کارت‌ها دیده می‌شوند که از دو سیم‌کارت و کارت حافظه خارجی پشتیبانی می‌کند اما نکته اینجاست که کارت حافظه خارجی با سیم‌کارت دوم درگاه مشترک دارند که باید از یکی از آن‌ها استفاده کنید. نکته جالب در مورد اسلات سیم‌کارت‌ها این است که جنس خیلی بهتری برای این اسلات نسبت به دیگر گوشی‌های سامسونگ در نظر گرفته شده.

صفحه‌نمایش گلکسی M52 5G

در قاب جلوی گوشی صفحه‌نمایشی در نظر گرفته شده که اندازه بزرگی دارد. این صفحه اندازه ۶.۷ اینچی دارد که پنلش از نوع سوپرامولد پلاس است و رزولوشن فول‌اچ‌دی را روی آن می‌بینیم. در کنار این‌ها نرخ نوسازی صفحه‌نمایش گلکسی M52 5G ۱۲۰ هرتزی است. تمام این اعداد می‌خواهند به ما بگویند چه صفحه‌نمایشی توانایی پیشروی شما قرار گرفته که در عمل هم همین است و صفحه‌نمایش گلکسی ام ۵۲ در نوع خود بی‌نظیر است.

به‌خاطر دارید که صفحه‌نمایش M51 چقدر دوست‌داشتنی و زیبا بود اینجا هم هر چند نه به‌خوبی M51 اما صفحه‌نمایش را می‌بینیم که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. در نمایش رنگ‌ها خیلی خوب عمل می‌کند، رنگ مشکی را خیلی عمیق نشان می‌دهد.

 

روشنایی صفحه‌نمایش خوب است اما به نظرم از روشنایی صفحه گلکسی M51 و گلکسی A52s کم‌تر است و شاید همین امر سبب شده تا صفحه آن دو گوشی بهتر به نظر برسند. به هر حال عملکرد صفحه‌نمایش این گوشی در نور روز و محیط باز بسیار خوب است و هیچ مشکلی برای مشاهده محتوا در این شرایط روی صفحه ندارید.

حاشیه‌های صفحه خیلی زیاد نیستند و برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی مناسب به نظر می‌رسند اما حفره دوربین سلفی اندازه بزرگی دارد و نکته اینجاست که خود دوربین سلفی اندازه بزرگی ندارید و این حاشیه‌های اطرافش است که اندازه بزرگی دارد چرا واقعاً؟

سخت‌افزار گلکسی M52

چیپی که اینجا برای گلکسی M52 5G در نظر گرفته شده همان است که در گلکسی A32 5G می‌بینیم. این چیپ به نام اسنپدراگون 778G شناخته می‌شود.

تست بنچ‌مارک

اینجا روی این چیپ حافظه داخلی در نسخه‌ ۱۲۸ گیگابایتی فقط دیده می‌شود و حافظه رم در دو نسخه ۶ و ۸ گیگابایتی که م اینجا نسخه ۸ گیگابایت رم را داریم.

از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی اول کار به حدود ۱۰۶.۸ گیگابایت دسترسی دارید و البته که پشتیبانی از کارت حافظه خارجی را هم دارید.

تست حافظه داخلی

کارکرد روزمره

گلکسی M52 مانند گلکسی A52s عملکرد خیلی خوبی در استفاده روزمره از خودش نشان می‌دهد و هیچ مشکلی از این بابت با آن پیدا نخواهید کرد و باز و بسته کردن برنامه‌ها، سوئیچ بین برنامه‌ها و استفاده از برنامه‌ها کاملاً نرم و روان است.

بازی کردن

در بخش بازی کردن این گوشی عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد. می‌توان گفت برای گیم هم گوشی مناسبی به‌حساب می‌آید به‌خصوص که اینکه صفحه‌نمایش بزرگ‌تری نسبت به گلکسی A52s دارد و همین سبب شده تا قدرت مانور بالاتری در اجرای بازی‌ای مانند کالاف دیوتی موبایل داشته باشید. بازی کالاف با کیفیت بالا روی این گوشی اجرا می‌شود و در این امر هیچ سختی و فشاری به گوشی وارد نمی‌کند. گوشی این بازی را با کیفیت بالا اجرا می‌کند و ما مدتی که استفاده کردیم هیچ مشکلی با آن نداشتیم.

داغ کردن

گوشی داغ کردن را تجربه می‌کند به‌خصوص در بازی طولانی‌مدت اما این داغ شدن به صورتی نیست که آزاردهنده باشد و نتوانید به بازی ادامه دهید یا اینکه روی عملکرد دستگاه اثرنامطلوبی داشته باشد.

امنیت

دو روش امنیتی برای گلکسی ام ۵۲ در نظر گرفته شده که سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره هستند. بر خلاف گلکسی A52s در این گوشی سنسور اثرانگشت داخل صفحه‌نمایش نیست و در کلید پاور قرار گرفته.

عملکرد سنسور اثرانگشت در این گوشی هیچ مشکلی ندارد و در زمان کم و با دقت تقریبی بالا می‌تواند اثرانگشت کاربر را شناسایی کند اما به نظرم محلی که قرار گرفته می‌توانست کمی بالاتر باشد به‌خصوص اینکه گوشی قد بلندی دارد و سنسور اثرانگشت اگر کمی فقط کمی بالاتر بود نتیجه کار خیلی بهتر می‌شد.

تشخیص چهره هم که در این گوشی با کمک دوربین سلفی انجام می‌شود عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد. در این بخش هم گوشی کاملاً توانمند است و می‌تواند چهره کاربر را شناسایی و قفل را در زمان کمی باز کند و این کار را در نور کم هم تقریباً خوب انجام می‌دهد.

نرم‌افزار گلکسی M52

اندروید نسخه ۱۱ و رابط کاربری وان یو آی نسخه ۳.۱ بخش نرم‌افزاری این گلکسی M52 5G را تشکیل می‌دهند. در این بخش هم گوشی کاملاً به‌روز و مدرن است و بخش‌های نرم‌افزاری‌اش در حد و اندازه گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ است.

تست بوت شدن

اسپیکر گلکسی M52

یکی دیگر از تفاوت‌های گلکسی M52 با گلکسی A52s این است که در این گوشی خبری از اسپیکر استریو نیست و تنها یک اسپیکر در نظر گرفته شده که در بخش پایینی گوشی دیده می‌شود. این اسپیکر صدای خیلی بلندی دارد خیلی بلند. در بخش کیفیت هم بدک نیست و زمانی که صدا را تا نهایت زیاد کنید تیز شدن در صدای اسپیکر خیلی دیده نمی‌شود اما قدرت تفکیک صدای خوبی را در اسپیکر نمی‌بینیم که از اسپیکر تکی انتظار بیشتری هم نمی‌‌توان داشت، در مجموع به نظرم نمره خوبی می‌توان به اسپیکر گلکسی M52 داد.

باتری گلکسی M52

برخلاف گلکسی M51 سامسونگ امسال تصمیم گرفته تا خوش دستی را فدای باتری پرظرفیت نکند. برای گلکسی ام ۵۲ باتری‌ای با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر در نظر گرفته شده که از M51 ۲۰۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت کمتری دارد.

مشخصاً عملکرد باتری مانند آن چیزی که در گلکسی ام ۵۱ دیده بودیم نیست و عملکرد باتری آن گوشی بی‌نظیر بود اما در گلکسی M52 در بخش باتری عملکرد خوبی از خودش نشان می‌دهد و این مدت که ما با آن کار می‌کردیم کاملاً از عملکرد آن راضی بودیم. در یکساعت بازی کالاف دیوتی موبایل درصد کاهش شارژ باتری برابر ۱۶ درصد است.

اینجا پشتیبانی از شارژ سریع هم وجود دارد، سامسونگ پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی را در نظر گرفته اما متأسفانه داخل جعبه دستگاه شارژر ۱۵ واتی را می‌بینیم. در حقیقت شارژ کردن گلکسی M52 با این شارژر بسیار طول می‌کشد فقط برای رسیدن به شارژ ۵۰ درصد به زمانی در حدود ۴۸ دقیقه نیاز است.

جدول تست باتری

دوربین گلکسی M52

چیدمان لنزها در قاب پشتی گلکسی ام ۵۲ به این صورت است که ۳ لنز در قاب پشتی در نظر گرفته شده که لنز اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی دارد، لنز اولترا واید سنسور ۱۲ مگاپیکسلی برایش در نظر گرفته شده و یک لنز ۵ مگاپیکسلی داریم برای گرفتن عکس‌های ماکرو. دوربین سلفی هم لنز ۳۲ مگاپیکسلی روی خودش می‌بیند.

کیفیت عکس‌ها

عکس‌هایی که در نور روز گرفته می‌شوند خیلی رنگ‌های جذاب و چشم‌نوازی دارند اما کمی از واقعیت فاصله دارند و این یک ترفند توسط سامسونگ است که عکس‌های گرفته شده با گوشی خودش را جذاب‌تر کند. ثبت جزئیات و شارپی کاملا خوب هستند و برای گوشی‌ای در این رنج قیمتی کاملا قابل قبول.

عکس‌های اولترا واید هم نویز کمی دارند و در لبه‌ها به هم ریختگی هر چند دیده می‌شود اما کم است و از نظر ثبت رنگ‌ها هم با وجود اینکه از لنز اصلی عکس‌ها بی‌حال‌تر هستند اما رضایت بخش ثبت می‌شوند.

عکس‌های پرتره‌ای که با گوشی گرفته می‌‌شوند خیلی خوب هستند. برش‌های بسیار تمیزی در مرز بین سوژه و پس زمینه دیده می‌شود ولی یک مقداری رنگ‌های ثبت شده به خصوص رنگ سوژه پر رنگ است اما ثبت جزئیات سوژه خوب انجام می‌گیرد.

دوربین سلفی کمی عکس‌ها را آب رنگی می‌کند اما ثبت جزئیات خوب هستند؛ برای عکس‌های سلفی پرتره هم همان رنگ‌های آب رنگی را داریم اما برش تمیزی در مرز بین سوژه و پس زمینه انجام می‌شود که کاملا فراتر از حد انتظار است.

عکس های شب در حالت عادی نویز زیادی دارند و ثبت رنگ‌ها کاملا در حد یک میان‌رده است. با فعال کردن حالت نایت مود زاویه دید دوربین کمتر می‌شود اما نویز به خصوص در بخش‌های تاریک پایین تر می آید اما رنگ‌ها آب رنگی می‌شوند و در کل در نور شب هم دوربین‌های این گوشی خوب عمل می‌کنند.

جمع‌بندی

گلکسی M52 5G مانند برادر خودش گلکسی M51 گوشی‌ای دوست‌داشتنی است. نقاط ضعفی مانند کیفیت ساخت بدنه، سرعت شارژ پایین، روشنایی پایین‌تر صفحه‌نمایش نسبت به گلکسی A52s در این گوشی دیده می‌شود اما نقاط قوتی در ام ۵۲ هست که می‌تواند برگ برنده‌ای برایش در مقابل رقبا باشد مانند طراحی فوق العاده خوش دست، عمر باتری مناسب، سخت‌افزار خوب برای کارهای روزمره و حتی بازی‌های سنگین.

اما مهم‌ترین رقبای این گوشی پوکو F3، می ۱۱ لایت ۵ جی NE و گلکسی A52s هستند که تقریباً در همین رنج قیمتی قرار دارند.

پوکو اف ۳ سخت‌افزار به مراتب پرقدرت‌تری از گلکسی M52 5G دارد اما عملکرد دوربین گلکسی ام ۵۲ بهتر است. از طرف دیگر رقیب اصلی این گوشی را شاید بتوان گلکسی A52s دانست که شباهت‌های خیلی زیادی به هم دارند. اینکه کدام یکی از این دو گوشی به نظر مناسب‌تر هستند بسیار به سلیقه کاربر بستگی دارد اما به نظر ما گلکسی M52 5G نسبت به گوشی گلکسی A52s انتخاب دوست‌داشتنی‌تری در کل به‌حساب می‌آید اگر که حسی که A52s از نظر لوکس‌تر بودن طراحی به کاربر منتقل می‌کند را کنار بگذاریم.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار