نقدو بررسی انواع موبایلنقدوبررسی

مشخصات و بررسی گوشی موتورولا Edge 20 Pro

بازدید کننده محترم باید توجه داشته باشد که ممکن است بعضی از محصولات موجود در این پست به مرور زمان به دلیل مواردی نظیر ناموجود شدن آن در بازار، پایان تولید محصول و یا منقضی شدن تاریخ تولید، در فروشگاه تامین کننده ناموجود شود. در صورت پیش‌آمد چنین موضوعی، شما می‌توانید به محصولات مشابه رجوع کنید.

موتورولا Edge 20 Pro سر و شکل یک گوشی برتر را ندارد، و جز نمایشگر ۱۴۴ هرتز و قطعات داخلی قدرتمند خود، به نسبت قیمت، چیزهای زیادی برای ارائه ندارد.

نقاط قوت

  • نمایشگر ۱۴۴ هرتز OLED
  • قدرت و عملکرد عالی
  • تجربه نرم‌افزاری بی‌نقص

 

نقاط ضعف

  • شارژ ساده ۳۰W
  • فاقد قابلیت شارژ بی‌سیم
  • دوربین متوسط
  • گواهینامه مقاومت IP52

مشاهده این محصول در تکنولایف

شکی نیست که موتورولا در رقابتی سخت میان اسمارت‌فون‌های پیشرفته در بازار حضور دارد. با وجود برندهایی همچون شیائومی، ریل‌می، و وان‌پلاس که دستگاه‌های قدرتمند خود را با قیمت‌های معقول به بازار عرضه می‌دارند، خریداران انتظار دارند که اسمارت‌فون‌های منتخب از قابلیت‌مندی بالا و در عین حال قیمت‌هایی مناسب برخوردار باشند. از این رو موتورولا مدل اج ۲۰ پرو کار دشواری برای توجیه قیمت خود در پیش دارد.

موتورولا اج ۲۰ پرو پس از مدل اقتصادی اج ۲۰ لایت و مدل میان‌رده اج ۲۰، گران‌قیمت‌ترین مدل در سری و در حقیقت میراث‌دار موتورولا اج که سال گذشته عرضه شد، به شمار می‌رود. با این حال تفاوت‌های قابل‌توجهی میان این گوشی‌های موبایل وجود دارد. موتورولا در مدل اج ۲۰ پرو با صرف‌نظر از برخی ویژگی و ارتقاء برخی دیگر درنهایت یک هندست با نمایشگر ۱۴۴ هرتز (با HDR10+)، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل و باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری را وارد بازار کرده است.

طراحی و کیفیت ساخت

  • ضخامت ۷.۶ میلی‌متر
  • وزن ۱۹۰ گرم
  • گواهینامه IP52 مقاومت در برابر آب

اچ ۲۰ پرو ۶.۷ اینچ یک اسمارت‌فون باریک و با وزن ۱۹۰ گرم نسبتاً سبک‌وزن به حساب می‌آید، هرچند اندازه بزرگی دارد و شاید استفاده از آن با یک دست گاهی ناخوشایند باشد. بدنه پشتی متالیک آن هرچند زیبایی ظاهری دلنشینی دارد، اما برای جلوگیری از برجا ماندن اثر انگشت بهتر است به همراه کیس از آن استفاده کنید. خوشبختانه برای شروع یک کیس شفاف همراه محصول وجود دارد. اج ۲۰ پرو همچنین دارای گواهینامه IP52 مقاومت در برابر آب است و هرچند کاملاً ضدآب نیست اما می‌تواند از چند قطره آب جان سالم به در ببرد.

 

طراحی این اسمارت‌فون در مقایسه با مدل سال ۲۰۲۱ بسیار متفاوت است و از نظر ظاهری کیفیت و مرغوبیت بیشتری پیدا کرده است. با این حال جای سیستم تشخیص اثر انگشت نیز در نمایشگر این مدل خالی است. در این جا کلید پاور دستگاه کار تشخیص اثر انگشت را نیز برعهده گرفته است.

نمایشگر

  • نمایشگر ۶.۷ اینچ  OLED
  • نرخ تعویض فریم ۱۴۴ هرتز
  • Full HD+
  • HDR10+

اج ۲۰ پرو در نمایشگر ۶.۷ اینچ OLED خود با مدل اوریجینال اج مشترک است، با این حال این‌بار خبری از نمایشگر Endless Edge نیست که مایه تأسف است چراکه از ظاهر پرمیوم و مرغوبیت ظاهری دستگاه کاسته و حالا یک حاشیه باریک حول نمایشگر جای آن را گرفته است.

با این حال موتورولا این کاستی را با نرخ تعویض فریم ۱۴۴ هرتز جبران کرده است که در مقایسه با نمایشگر ۹۰ هرتز مدل اوریجینال، پیشرفت قابل قبولی است.

این امکان وجود دارد که در صورت تمایل نرخ تعیوض فریم را بر روی ۶۰ هرتز قرار دهید یا اجازه دهید، سیستم هوش‌ مصنوعی دستگاه نرخ تعویض فریم مناسب هر زمان را به‌طور خودکار تنظیم کند. گفتنی است که با قرار دادن نرخ تعویض فریم بر روی ۱۴۴ هرتز در همه اوقات، شارژ دستگاه در مدت کوتاه‌تری خالی می‌شود.

نمایشگر اج ۲۰ پرو در حالت عادی روشنایی بالایی دارد و به لطف پشتیبانی از فناوری   HDR10+ رنگ‌ها به زیبایی هرچه‌ تمام‌تر نمایش داده می‌شوند. بیشینه روشنایی ۱۵۴۰ نیت نمایشگر  در روزهای آفتابی خارج از منزل در واضح دیدن صفحه نمایش به شما کمک می‌کند. برای کار با گوشی در تاریکی شب نیز می‌توانید از کمینه روشنایی ۷ نیت بهره ببرید.

صفحه نمایش Gorilla Glass 5 این موتورولا آنطور که انتظار می‌رود، جذاب و شیشه‌ای به نظر نمی‌رسد، اما انواع محتوا در آن با شفافیت و خیره‌کنندگی تمام به چشم می‌آیند.

نمایشگر مرغوب موتورولا اج ۲۰ پرو همچنین آن را برای گیمینگ بسیار مناسب ساخته است، و به نظر می‌رسد اولویت اصلی سازندگان آن نیز همین بوده باشد.

مشخصات سخت‌افزاری و عملکرد

  • تراشه Snapdragon 870 5G
  • حافظه رم ۱۲ گیگ
  • حافظه داخلی ۲۵۶ گیگ

اما عملکرد موتورولا اج ۲۰ پرو چطورست؟ باید گفت به طرزی شگفت‌انگیز عالی! این اسمارت‌فون در انجام وظایف خود سریع و کارآمد عمل می‌کند و عکاسی، وب‌گردی، پیام‌رسانی، گشت‌وگذار در نقشه و پخش ویدئو را بدون نقص انجام می‌دهد.

 

اج ۲۰ پرو خصوصاً در بنچمارک‌های گیمینگ و گرافیک امتیاز بالایی کسب می‌کند (بالاتر از دیگر مدعی بازار یعنی وان‌پلاس Nord 2)، و با بهره‌مندی از نمایشگر ۱۴۴ هرتزی، واضح است که سازندگان‌اش با در سر داشتن همین هدف این محصول خود را روانه بازار کرده‌اند.

پورت‌ها و اتصالات

در اینجا برخلاف موتورولا اج اوریجینال، خبری از جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری نیست، در نتیجه برای گوش دادن به موسیقی باید از اتصال بلوتوث ۵.۱ دستگاه استفاده کنید.

یک پورت USB-C 3.1 برای شارژ و اتصال به آداپتور Ready For همراه محصول قابل استفاده است. این گوشی موتورولا با پشتیبانی از DisplayPort 1.4 به‌وسیله آداپتور Ready For از خروجی تا  کیفیت نمایش ۸K  در ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

اج ۲۰ پرو یک گوشی موبایل دو سیم‌کارته با قابلیت پشتیبانی از NFC، وای-فای ۶ دوبانده، و البته اتصال ۵G  است که در آینده ارزش خود را اثبات خواهد کرد.

دوربین‌ها

  • دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل
  •  لنز تله‌فوتو ۸ مگاپیکسل
  •  لنز تله‌فوتو ۱۶ مگاپیکسل
  • دوربین جلوی ۳۲ مگاپیکسل

یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی روی کاغذ به نظر چشمگیر می‌رسد، اما عملکرد واقعی آن چطور است؟ متأسفانه باید گفت دوربین موتورولا اج ۲۰ پرو بسیار معمولی است؛ نه چندان عالی و نه بسیار بد.

رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل در عمل قابلیت‌مندی بالایی از خود به نمایش نمی‌گذارد. عدد مگاپیکسل بالاتر همیشه به معنای عملکرد بهتر نیست، و موتورولا در این محصول خود با چنین رقم بزرگی صرفاً قصد تحت تأثیر قراردادن خریداران خود را داشته است، چراکه کیفیت نهایی عکس با این دوربین در نهایت به ۱۲ مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند.

 

هرچند دوربین‌های اسمارت‌فون‌های مرغوبی همچون آیفون ۱۳ و گوگل پیکسل ۵ نیز با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل کیفیت بسیار بالایی دارند، اما به نظر می‌رسد تصاویر گرفته‌شده با دوربین اج ۲۰ پرو از چند لحاظ کمبود داشته باشند.

عکس‌های گرفته‌شده در روشنایی روز هرچند شفاف و رنگارنگ هستند، اما از جزئیات دقیق در کار با لنز تله‌فوتو یا در هنگام عکاسی در نور کم خبری نیست. حاشیه اشیاء دچار محو‌شدگی می‌شوند و سطوح و بافت‌های مختلف به‌نظر بی‌روح و صاف می‌رسند، و در صورتی که نور محیط بسیار کم باشد، متوجه دانه‌دار شدن تصویر خواهید شد.

این موضوع در مورد دوربین جلوی ۳۲ مگاپیکسلی دستگاه نیز صدق می‌کند. در کار با دوربین جلو نیز در صورتی که نور محیط کافی باشد، متوجه افت بسیار کیفیت تصویر نخواهید شد. اما در نور کم از جزئیات تصویر تا حد چشمگیری کاسته می‌شود.

عمر باتری و شارژ دستگاه

  •  باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری
  •  شارژ توربو ۳۰ وات

قابلیت توربو شارژ در موتورولا اج ۲۰ پرو امکان شارژ سریع ۳۰ وات را به کاربر می‌دهد. در نتیجه قادر خواهید بود در مدت ۱۵ دقیقه شارژ دستگاه را از صفر به ۳۶ درصد، و در مدت ۳۰ دقیقه به ۶۱ درصد برسانید.

این عملکرد هرچند در مقایسه با شارژ سریع ۱۸ وات مدل اوریجینال پیشرفت خوبی محسوب می‌شود، اما در بین همتایان موتورولا (Nord 2 یا شیائومی ۱۱تی پرو) سریع‌ترین قابلیت شارژ به شمار نمی‌رود.

باتری اج ۲۰ پرو تا ۱۱ ساعت و ۲ دقیقه با سرعت تعویض فریم ۱۴۴ هرتز دوام می‌آورد، از این رو برای کار با دستگاه در طی روز به شارژ مجدد نیاز نخواهید داشت. از آنجایی که نمایشگر گوشی شما هرگز به مدت ۱۱ ساعت بی‌وقفه روشن نخواهد بود، احتمالاً می‌توانید برای مدت بیشتری از شارژ مجدد دستگاه بی‌نیاز باشید.

نرم‌افزار و اپ‌ها

  • اندروید ۱۱
  • پشتیبانی از DisplayPort 1.4
  • شامل آداپتور Ready For

موتورولا اج ۲۰ پرو در کار با اندروید ۱۱ تجربه‌ای بی‌نقص را برای کاربر رقم می‌زد. در اینجا خبری از نرم‌افزارهای زائد نیست، و اپ‌های از پیش نصب‌شده متعلق به سرویس‌های گوگل هستند.

 

برخی ویژگی‌های مختص به موتورولا نیز در رابط کاربری دستگاه جالب توجه هستند که از جمله میانبر اسکرین‌شات با استفاده از سه انگشت یا میانبر چراغ‌قوه با حرکت «کاراته‌ای» است. با دوبار ضربه زدن روی کلید پاور می‌توانید به منوی میانبرها دسترسی پیدا کنید. ویژگی‌های افزوده موتورولا در رابط کاربری هرگز مزاحم کار شما با سیستم نخواهند شد.

قابلیت Ready For موتورولا امکان اتصال گوشی موبایل به نمایشگر خارجی، کامپیوتر یا تلویزیون را به‌صورت سیمی و بی‌سیم فراهم می‌آورد. آداپتور مورد نیاز برای انجام این کار همراه محصول وجود دارد که شامل کانکتور USB-C از یک طرف و کانکتور HDMI از طرف دیگر است.

موتورولا این ویژگی را جزو نقاط قوت محصول خود در تبلیغات آن برشمرده است که امکان بهره‌مندی از پلتفرم متصل برای گیمینگ، وبکم و دیگر قابلیت‌های افزوده را به کاربر می‌دهد.

با این وجود باید این نکته را هم اضافه کرد که چنین قابلیتی در صورتی که اتصال اینترنت شما قوی نباشد، با کندی بسیار و خطاهای مکرر عمل می‌کند.

همچنین برای استفاده از این قابلیت در کامپیوتر، لازم است که ابتدا اپ Ready For Assistant (قابل دسترس در وبسایت موتورولا) را در سیستم خود نصب نمایید.

در آخر باید گفت که این قابلیت از سوی موتورولا نیازمند ارتقاء اساسی است تا قابل رقابت با روش‌های جایگزین قدرتمند‌تر و بی‌دردسرتر باشد. در نتیجه بهتر است صرفاً به منظور بهره‌مندی از این نمایه به فکر خرید موتورولا اج ۲۰ پرو نباشید.

نتیجه‌گیری

موتورولا اج ۲۰ پرو ویژگی‌های رضایت‌بخش و جالب توجه زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها نمایشگر OLED ۱۴۴ هرتز و قدرت سخت‌افزاری بالای آن می‌باشد. کار با سیستم‌عامل اندروید نیز در این هندست موتورولا آمیخته با ویژگی‌های افزوده مثبتی است که تجربه نرم‌افزاری بی‌نقصی را برای کاربر رقم می‌زند.

اما باید گفت که این محصول در رقابت سنگینی که امروزه در بازار در جریان است، علی‌رغم قیمت بالا از برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرچم‌داران این عرصه محروم است که در نهایت از ارزش خرید آن می‌کاهند. چنین ویژگی‌هایی شامل عدم مقاومت مناسب و کامل در برابر آب، نبود امکان شارژ بی‌سیم، و کیفیت پایین عکاسی در نور کم است. بسیاری از اسمارت‌فون‌های میان‌رده با قیمتی کمتر از موتورولا اج ۲۰ پرو (مثل گوگل پیکسل ۶، ریل‌می GT 5G و وان‌پلاس  Nord 2) نه تنها از بهترین ویژگی‌های این محصول بهره‌مند هستند، بلکه عاری از نواقص قابل توجه آن نیز می‌باشند.

رتبه‌ی محصول

ارزش خرید – ۷٫۲

۷٫۲

نمره نهایی

موتورولا اج ۲۰ پرو ویژگی‌های رضایت‌بخش و جالب توجه زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها نمایشگر OLED ۱۴۴ هرتز و قدرت سخت‌افزاری بالای آن می‌باشد. کار با سیستم‌عامل اندروید نیز در این هندست موتورولا آمیخته با ویژگی‌های افزوده مثبتی است که تجربه نرم‌افزاری بی‌نقصی را برای کاربر رقم می‌زند.

[تعداد: 0   میانگین:  0/5]
مشاهده بیشتر

علی زمانی

نکسوس نیوز پر ببینده‌ترین مجله‌ی اینترنتی فارسی‌زبان در حوزه‌ی فناوری است نکسوس نیوز بهمن ماه 97 شروع به کار کرد و به منبع اخبار تکنولوژی، مقالات راهنمای خرید، بررسی محصول و مقالات تحلیلی تبدیل شد. نکسوس نیوز مورد اعتمادترین رسانه برای رویدادهای فناوری، بررسی گجت‌ها و پوشش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای کاربران ایرانی است.نگاه بی‌طرفانه به رویدادهای داخلی و خارجی، نوشتن صریح و ساده و انتقال سریع رویدادها، ارزش‌های تیم صمیمی ما هستند و افتخار داریم که ماه به ماه نه تنها بر شمار مخاطبان ما افزوده شده بلکه نرخ حضور و درگیری شما با مطالب‌مان در قالب بازخوردها و نظرات هم رشدی بی‌وقفه داشته است. بلکه همچنان خواهد کوشید در عصر جدیدی از حیات کشورمان بیشتر و بهتر در قلب رویدادهای فناوری ایران و جهان حضور داشته باشد. با نکسوس نیوز همراه باشید تا با یکدیگر مرزهای جدیدی از حیات مدرن، شفاف و دوستانه دیجیتالی را تجربه کنیم. حالا ما این‌جاییم. آمده‌ایم چشم‌انداز فردا را برای‌تان ترسیم کنیم. با نکسوس نیوز فردای دنیای فناوری برای‌تان روشن‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن
رفتن به نوار ابزار